زنان چگونه می‌توانند از اعتیاد در خانواده جلوگیری کنند؟

فرزندانی که دارای ماداران معتاد هستند، معمولاً زودرنج، پرخاشگر، مضطرب، ناامید و خجالتی و کم رو اعتماد به نفس کمتری دارند و این امر بر زندگی اجتماعی آنها تاثیر گذاشته و روابط آنها با دیگران و اجتماع را دچار اختلال می کند.

زنان چگونه می‌توانند از اعتیاد در خانواده جلوگیری کنند؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

فرزندانی که دارای ماداران معتاد هستند، معمولاً زودرنج، پرخاشگر، مضطرب، ناامید و خجالتی و کم رو اعتماد به نفس کمتری دارند و این امر بر زندگی اجتماعی آنها تاثیر گذاشته و روابط آنها با دیگران و اجتماع را دچار اختلال می کند.

مادرانی که مواد مصرف می کنند زمان زیادی از خانواده را تلف می کنند چه زمانی که برای تهیه مواد صرف می شود، چه زمانی که صرف مصرف مواد مخدر می کنند و چه زمانی که دچار عوارض متعدد مواد مثل خواب آلودگی، سر درد و افسردگی شده و این دوران را می گذرانند.

بنابراین کودک آنها مورد بی توجهی به نیازهای اولیه اش مثل خوراک پوشاک و غیره شده و دقت کافی برای تربیت روحی و روانی او نمی شود که از جمله آنها تفریحات کودک  بوده که به شدت مورد غفلت قرار گرفته و به آن آسیب می رساند.

زمانی که والدین به خصوص مادر بایستی با کودک خود سپری کند صرف مصرف مواد مخدر می شود. همینطور مادری که افسرده است به دلایل مختلف از جمله اعتیاد به مواد ممکن است که کودکش را در معرض کودک آزاری فیزیکی قرار بدهد یعنی صبر و حوصله نداشته باشد و تا کودک از او درخواست چیزی بکند کودکش را کتک میزند و او را دچار ترس و اضطراب میکند.

بنابر این در حوزه ی مصرف مواد ما شاهد ظلم به کودکانی هستیم که مادرانشان مصرف کننده ی مواد هستند. البته اگر پدر خانواده مصرف کننده ی مواد باشد احتمال کودک آزاری به خصوص کتک خوردن کودک مضاعف می شود.

مهم ترین سد برای عرم نفوذ اعتیاد چیست؟

زنان و مادران یکی از سدهای مهم برای عدم نفوذ اعتیاد و مواد مخدر به کانون خانواده ها هستند. اگر زن و مادری که از روی تعهدمندی  برروی وظیفه شناسی و تکالیف مقدس خود ایستاده، درمقابل نفوذ تمام بزه ها بویژه مواد مخدر به درون  خانواده بایستد که قطعا می ایستد نه همسر، نه نوجوان و نه جوانش به موادمخدر آلوده می شوند. چراکه مادران در اینگونه مواقع به جهت تعصب و غیرتی که بروی اعضای خانواده خود دارند تا جایی که بتوانند به هیچ عنوان نخواهند گذاشت هیچگونه بزه ای به درون خانه نفوذ کند و بالعکس وقتی خانم یا مادری دچار مصرف مواد می شود  قطعا خانواده  دچار مشکلات عدیده ای در خواهند شد چراکه همسر و فرزندان نو جوانش و جوانش می توانند به راحتی مواد مصرف کنند.

حالا در حوزه ی نوجوان دو اتفاق می افتد یکی آن که مادر با مصرف مواد مخدر؛  الگوی رفتاری مهمی برای فرزندش به جای خواهد گذاشت یعنی این که چراغ سبزی که روشن کرده با زبان بی زبانی به فرزندش می فهماند که فرزندم زمینه برای مصرف مواد برای تو نیز فراهم است و  دیگر اینکه نوجوان به راحتی در داخل خانه مواد مصرف می کند و کسی معترض و مزاحم وی نیست.

بدین ترتیب می بینیم که از هم گسیختگی خانوادگی و عدم وجود تربیت درست که یکی از علل آن ممکن است ناشی از وجود پدر و مهمتر از همه مادر معتاد در خانواده باشد از مسایلی است که امکان دارد خانواده به نحوی از نتایج آن در رنج بوده و یا بر اثر آن ناگریز از انتخاب های مشکل اخلاقی گردند.

فرزندان دارای ماداران معتاد هستند، معمولاً زودرنج، پرخاشگر، مضطرب، ناامید و خجالتی، و کم رو اعتماد به نفس کمتری دارند. و این امر بر زندگی اجتماعی انها تاثیر گذاشته و روابط آنها با دیگران و اجتماع را دچار اختلال می کند.

اکثر دانش آموزانی که مادران معتاد دارند در تحصیلاتشان موفقیت چندانی کسب نمی کنند، به مقررات مدرسه احترام نمی گذرانند، کمتر به فعالیت های اجتماعی می پردازند و در اصل به مدرسه علاقه چندانی نشان نمی دهند.پدرو و مادر در خانوادهابی که مادر دچار بیماری است در بین فرزندانشان از احترانم چندانی برخوردار نیستند.

توصیه ما در حوزه ی اعتیاد این است که هر پدر و مادر در حوره ی شناخت انواع موادمخدر و  انواع نوشیدنی های الکلی اطلاعاتش را از فرزندش در هر سنی که هست بیشتر نماید و یا حداقل به اندازه ی وی باشد. بنابر این اگر شما جزء پدر و مادرانی هستید که در این حوزه اطلاعاتی ندارید خواهشمان این است که برای این که جلو گیری کنید از اعتیاد فرزندان خودتان بروید و اطلاعات مناسب در این حوزه را پیدا کنید.

فضای مجازی و اینترنت به تنهایی مکان و منبع خوبی برای کسب این اطلاعات نیست کتابها و یا نرم افزارهای موجود ویا سی دی های موجود که توسط افراد مطمئن تهیه شده استفاده کنید تا اطلاعاتتان را به روز کنید و یا به مراکز مشاوره معاونت اجتماعی نیروی انتظامی تهران بزرگ و دفاتر مشاوره تخصصی پیشگیری از اعتیاد پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب مراجعه کنید تا اگر خدای ناکرده فرزاندان شما مواد مصرف می کنند به طرقی که شما مطلع نیستید حتما زود متوجه بشوید و بتوانید برای درمان آنها و پیشگیری از مصرف مواد در آنها اقدامات مناسبی را انجام دهید.

دیدگاه خود را ارسال کنید