نرخ و قیمت بیمه کالاهای پستی در زمستان 1401 چقدر است؟

بیمه کالاهای پستی یکی از بیمه‌های متداولی است که بیشتر فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین برای بسته‌های پستی خود در نظر می‌گیرند. اگر شما جزو افرادی هستید که به خرید آنلاین ملزومات خود علاقه دارید بهتر است که با این بیمه نامه بیشتر آشنا شوید تا در صورت مفقودی یا گم شدن بسته خود اقدامات لازم را بتوانید انجام دهید. در این متن درباره سوال هزینه بیمه مرسولات پستی چقدر است؟ توضیحاتی خواهیم داد با ما تا انتهای متن همراه باشید. با توجه به اینکه کسب و کار آنلاین روز به روز رونق بیشتری می‌گیرد بهتر است که بدانید این بیمه نامه برای هر دو طرف خریدار و مشتری مزیت‌های مختلفی دارد.

نرخ و قیمت بیمه کالاهای پستی در زمستان 1401 چقدر است؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

منظور از بیمه کالاهای پستی چیست؟

همانطور که می‌دانید روزانه بسته‌های پستی زیادی در مراکز پست برای انتقال تحویل داده می‌شود. حجم زیادی از کالا‌های پستی ممکن است که مشکلاتی را هم به وجود آورد که در حین جابه جایی ایجاد شود. از این رو سامانه پست کشور به فکر این بود که در صورت بروز مشکل راه حلی برای جبران هزینه‌های ایجاد شده داشته باشد. از این رو بیمه کالاهای پستی راه حل خوبی برای جبران و محافظت از بسته‌های پستی اعلام شد.

در حقیقت این بیمه نامه را بیشتر افرادی که کسب و کار آنلاین دارند، می‌شنوند و به آن اهمیت می‌دهند.

بیمه کالاهای پستی چه خدماتی دارد؟

بیمه کالاهای پستی، مرسولات سازمان‌های دولتی و کسب و کار‌های آنلاین را تحت پوشش دارد. خدمات بیمه کالاهای پستی بدین گونه است که مسئول پست هنگام تحویل بسته‌های ارسالی، ارزش تقریبی مرسوله را جویا می‌شود. بعد از آن با توجه به حساسیت بسته‌های پستی هزینه‌ای حق بیمه  پستی دریافت خواهد شد.

در حقیقت این بیمه نامه برای مراقبت بیشتر از کالاهای پستی در نظر گرفته می‌شود که با توجه به مرسوله پستی ممکن است هزینه‌های متفاوتی داشته باشند. با بیمه کردن مرسولات پستی با اطمینان بیشتری کالاها را ارسال خواهید کرد، زیرا اگر محموله بیمه شده دچار آسیب یا مفقودی شود، نگرانی برای جبران هزینه وجود ندارد. در این شرایط مبلغی معادل هزینه و ارزش کالا دریافت خواهید کرد. البته دقت کنید که برخی از کالا‌ها تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند.

شرایط استفاده از بیمه کالاهای پستی

شرکت‌های پستی سعی کرده‌اند برای افزایش میزان رضایت مشتری بیمه کالا‌های پستی را در نظر گیرند، اما با توجه به اینکه تعداد مرسولات پستی بسیار بالا است ممکن است که شرایط بیمه کردن برخی از کالا‌ها را نداشته باشند. شرایطی که شرکت‌های پستی مسئولیت آن را نمی‌پذیرند عبارتند از:

  • مرسولات سفارشی مفقودی، سرقت شده یا آسیب دیده
  • برگشت یک مرسوله در صورت عدم شناسایی علت توزیع نشدن
  • گم شدن مرسولات پستی در صورت وجود گواهی تحویل

نکته مهم این است که بدانید شرکت‌های پستی برای مواردی که در قرارداد جهانی ذکر نشده مسئولیتی ندارند.

16

تمامی کالاهای پستی قابل بیمه شدن هستند

تعهدات بیمه کالاهای پستی

تعهدات بیمه پستی برای تمام مرسولات پست پیشتاز، بسته‌های کوچک و سرویس‌های مشمول وجه نقد، ارزش تعیین کرده  و آن‌ها را بیمه می‌کند.

تعهدات بیمه کالاهای پستی دو نوع است که عبارتند از:

  • تعهد غرامت اجباری یا عمومی
  • تعهد غرامت با ارزش اظهار شده از مشتریان

پرداخت غرامت هم با توجه به مفاد بیمه به چهار مورد تقسیم می‌شود که شامل: آسیب دیدگی، دست خوردگی، مفقودی و تاخیر در تحویل کالای پستی است.

17

بیمه کالاهای پستی برای همه ضروری است

هزینه بیمه پستی چقدر است؟

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که بسته‌های پستی خود را بیمه کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، حداقل دریافت خسارت داشته باشند. با توجه به آخرین گزارش‌ها و مصوبات دفتر ارتباطات شرکت ملی پست، به دلیل استقبال افراد از خدمات آنلاین، بیمه برای مرسولات پستی اجباری محسوب می‌شود و حق بیمه با توجه به کالاهای گوناگون، متفاوت خواهد بود. میزان ارزش بیمه را کالای ارسالی در روز ارسال، مشخص می‌کند.

همچنین بیمه دیگری هم وجود دارد که با عنوان بیمه اظهار معرفی شده و این بیمه نامه با توجه به ارزش محتوای مرسوله تا سقف 20 میلیون تومان پرداخت غرامت دارد. با توجه به قرارداد، در ازای هر یک میلیون تومان باید 2 هزار تومان حق بیمه پرداخت کرد. پس برای سقف تعهدات تا 20 میلیون تومان باید مبلغ 40 هزار تومان حق بیمه پرداخت کرد.

بیمه کالاهای پستی شامل چه مرسولاتی می‌شود؟

با توجه به اینکه قبل از ارسال بسته‌های پستی ارزش کالا را سوال می‌پرسند، بهتر است که قبل از ارسال کالاهای با ارزش مانند: موبایل، لپ تاپ و کالاهای ارزشمند دیگر با مسئول اداره پست مشورت کنید تا با توجه به بسته شما، بهترین طرح بیمه را برای پوشش کالا در نظر گیرد. از طرفی هم شما می‌توانید برای کالاهای دیجیتال از بیمه تجهیزات الکترونیک هم استفاده کنید.

نکته مهم این است که بدانید، تحویل کالا در شرکت‌های پستی با توجه به ارزش روز کالا محاسبه خواهد شد و بیمه با توجه به ارزش روز کالا از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. علت اینکه می‌گوییم بیمه را با توجه به قیمت روز کالا مشخص کنید، برای این است که در صورت بروز مشکلات تحت پوشش بیمه نامه، بتوان بیشترین خسارت را دریافت کرد. از این رو در صورتی که شکایتی برای دریافت خسارت داشته باشید با توجه به ارزش‌گذاری قیمت روز کالا جبران خسارت صورت می‌گیرد.

ارسال بسته‌ها و بیمه کالاهای پستی برای تمام شرکت‌های پست یکسان است، اما بهتر است که هنگام ارسال بسته قوانین شرکت پست را مطالعه کنید. کالاهای تحت پوشش بیمه پستی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مرسوله‌های پست پیشتاز
  • اشیاء ارزشمند و گران‌بها
  • بسته‌های سفارشی حاوی پول نقد، اوراق بهادار و اسناد

به طور کلی توصیه می‌کنیم برای ارسال بسته‌های پستی خود از بیمه استفاده کنید تا اگر برای بسته شما مشکلاتی مانند: مفقود شدن یا آسیب به مرسوله رخ داد نگرانی برای جبران هزینه‌ها نداشته باشید.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید