نصب چاه سپتیک چه مزیتی دارد؟

بررسی فنی سپتیک فاضلاب سپتیک تانک یک سیستم اقتصادی است که برای تصفیه جزئی فاضلاب تولید شده از خانه و ساختمان های تجاری که به سیستم فاضلاب اصلی متصل نیستند استفاده می شود. اگر در مورد اینکه سپتیک تانک ها چیست، چگونه کار می کنند و برای چه مواردی استفاده می شوند سؤالی دارید، پاسخ های مورد نیاز در اینجا آمده است. فلذا با دنبال کردن مطلب، همراه ما باشید.

نصب چاه سپتیک چه مزیتی دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

بیایید از ابتدایی ترین قسمت شروع کنیم:

سپتیک تانک شما از مجموعه ای از اجزا تشکیل شده است که برای تصفیه فاضلاب در محل استفاده می شود، به احتمال زیاد در یک خانه در منطقه روستایی که خارج از شبکه فاضلاب اصلی (خارج از شبکه) قرار دارد، یک سیستم سپتیک نصب شده است تا فاضلاب را پیش تصفیه کرده و سپس به محیط زیست تحویل دهد.

سپتیک تانک شما با جمع آوری فاضلاب از خانه، حفظ مواد جامد، حذف آلاینده های فاضلاب و بازگرداندن پساب تصفیه شده به خاک ملک یا محیط اطراف از طریق نفوذ در آن عمل می کند.

در سراسر ایران، مردم از اصطلاحات مختلفی برای توصیف تانک های سپتیک استفاده می کنند. رایج ترین آنها مخازن فاضلاب، سیستم های سپتیک، سپتیک تانک های مسکونی و تصفیه خانه های فاضلاب هستند (توجه داشته باشید: تصفیه خانه فاضلاب سیستمی متفاوت از سپتیک تانک است. می توانید در مقاله های سایت پایپ ایران موارد و اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید).

اکنون که اصول اولیه را در اختیار دارید، برای کشف نحوه عملکرد سپتیک تانک های مستقل و سیستم های تصفیه پیشرفته تر، باقی مطالب را مطالعه کنید.

سپتیک تانک چگونه کار می کند؟

سپتیک تانک با جمع آوری فاضلاب از توالت ها و سیستم لوله کشی کار می کند. این مواد جامد و تفاله را در داخل مخزن نگه می دارد. در حالی که برخی از آلاینده های انعطاف پذیرتر به صورت بیولوژیکی تصفیه می شوند و پساب زلال را تشکیل می دهند، مایع خروجی از مخزن سپتیک شما به یک میدان زهکشی هدایت می شود. در زمین زهکشی شما، باکتری ها آلاینده های باقی مانده را بیشتر تجزیه می کنند و پساب کاملاً تصفیه شده به خاک و آب های زیرزمینی ملک شما باز می گردد.

 

برای درک کاملتر از نحوه عملکرد سپتیک تانک مستقل، می توانیم فرآیند تصفیه فاضلاب را به 10 مرحله تقسیم کنیم:

  1. فاضلاب خانگی از توالت شما (به نام آب سیاه) و فاضلاب حاصل از دوش، وان، سینک، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی (به نام آب خاکستری) وارد لوله زهکشی اصلی می شود که به مخزن سپتیک شما منتهی می شود.
  2. مواد جامد سنگین‌تر به پایین مخزن سپتیک شما فرو می‌روند و لجن تشکیل می‌دهند.
  3. مواد سبک‌تری مانند چربی‌ها، روغن‌ها و گریس‌ها (FOGs) به بالای مخزن سپتیک شناور می‌شوند تا کف ایجاد کنند.
  4. موجودات بی هوازی (میکروارگانیسم هایی که به اکسیژن نیاز ندارند) در سپتیک تانک شما از آلاینده های آلی فاضلاب تغذیه می کنند و آنها را به ماده بی اثر تبدیل می کنند.
  5. مایعات پاک کننده از فیلتر پساب عبور می کنند (یا مکانیسم های نگهدارنده دیگر) و باعث تصفیه بیشتر پساب می شوند.
  6. مایع فیلتر شده از طریق یک لوله به سمت میدان زهکشی (یا یک فیلتر ثانویه) جریان می یابد.
  7. لوله های سوراخ شده در میدان زهکشی شما به فاضلاب نیمه تصفیه شده اجازه می دهد تا به لایه ای از شن نفوذ کند.
  8. میکروارگانیسم‌های موجود، و همچنین سایر مکانیسم‌های زیرسطحی، آلودگی‌ها را بیشتر تجزیه می‌کنند، زیرا فاضلاب از طریق لایه شن و خاک بومی شما به عمق خاک نفوذ می‌کند.
  9. در خاک شما، هر گونه ناخالصی باقی مانده حذف می شود. این ناخالصی ها ممکن است شامل باکتری های مضر، انگل ها، ویروس ها و مواد مغذی باشند.
  10. فاضلاب تصفیه شده به آب های زیرزمینی می رسد و در نهایت به نهرها، رودخانه ها و دریاچه های مجاور تخلیه می شود.

به طور کلی می توان توصیف زیر را برای سپتیک تانک انجام داد:

فاضلاباز طریق لوله ورودی وارد بخش اول سپتیک تانک می شود. این بخش که توسط یک دیواره جدا کننده از بخش دوم مخزن جدا شده است، حجمی معادل دو سوم از کل حجم سپتیک تانک را شامل می شود. با ورود فاضلاب به این بخش، مواد معلق و ذرات خارجی به سبب وزن بیشتر خود به سمت پایین حرکت کرده و در کف مخزن ته نشین می شوند. روغن و چربی ها نیز به دلیل اینکه دارای وزن مخصوص کمتری نسبت به فاضلاب هستند، به سمت بالا حرکت نموده و بر روی سطح شناور می گردند. تجمع مواد ته نشین شده در کف مخزن باعث ایجاد توده ای از لجن شده و میکروارگانیسم ها و باکتری ها در آن تکثیر یافته و رشد می کنند. واکنش های بیولوژیکی که در جریان تکثیر و رشد آنها اتفاق می افتد باعث می شود که مواد آلی آلاینده تجزیه شده و فاضلاب تصفیه گردد.

 انجام این واکنش ها همچنین سبب تبدیل حجم قابل توجهی از لجن به بیوگاز و کاهش حجم لجن می شود. بیوگاز تولید شده که عمدتاً متان است از طریق لوله خروج بیوگاز از سپتیک تانک خارج می گردد. در ادامه پساب بخش اول با عبور از مسیر ارتباطی تعبیه شده در دیوار جداکننده، وارد بخش دوم سپتیک تانک می وارد بخش دوم سپتیک تانک می شود. در این بخش ذرات بسیار ریز چربی و روغنی که در فاضلاب باقی مانده باشد، بر روی سطح شناور می گردند. در نهایت پساب زلال شده از طریق لوله خروجی از سپتیک تانک خارج می شود.

لجن انباشته شده در سپتیک تانک پس از حدود یک تا دوسال نیاز به تخلیه دارد. به هنگام تخلیه بهتر است، کمی از لجن را در سپتیک تانک باقی گذاشت. زیرا این لجن حاوی میکروارگانیسم ها و باکتری های موثر در تصفیه بوده و تخلیه کامل آنها باعث طولانی شده زمان راه اندازی مجدد بخش بیولوژیکی سپتیک تانک می شود.

 

اجزای تشکیل دهنده سپتیک تانک

سیستم ورودی فاضلاب: شامل لوله و بافل (میانگیر) ورودی است.

مخزن اولیه سپتیک تانک: که بیشترین حجم سپتیک تانک را به خود اختصاص داده و معمولا 70-60 درصد حجم کل سپتیک تانک مربوط به این بخش است.

دیواره جداکننده: که باعث جلوگیری از ورود لجن و چربی و روغنهای شناورشده به مخزن زلال سازی می شود.

مخزن زلال سازی: این مخزن تقریبا 30 درصد حجم کل سپتیک تانک را شامل شده و در آن فاضلاب عاری از مواد قابل ته نشینی و شناوری تجمع می یابد.

خروج بیو گاز (تهویه): از طریق این مجرا گازهای تولید شده ناشی از فرآیندهای بی هوازی تصفیه فاضلاب که عمدتا متان است از سپتیک تانک خارج می گردد.

سیستم خروجی فاضلاب: شامل بافل و لوله خروجی سپتیک تانک می باشد.

 

مزایای سپتیک تانک

  • تصفیه فاضلاب ساده و موثرتر خواهد شد
  • هزینه ارزان و مقرون بصرفه
  • سهولت و سرعت در نصب و ارزان ( بعلت وزن سبک سپتیک تانک که موجب حذف بسیاری از هزینه های سربار می شود)
  • تصفیه فاضلاب را در مناطقی دوردست و بدون امکانات را امکانپذیر می سازد.
  • با پیاده سازی و عملکرد صحیح، سپتیک تانک امکان بازگشت آبهای زیرزمینی را فراهم می سازد.
  • طول عمر حداقل ۵۰ سال
  • هزینه پایین نگهداری و تعمیرات
  • بدون تجهیزات متحرک و الکترومکانیکال
  • بدون نیاز به مصرف انرژی
  • استحکام بسیار بالای جداره و پایین بودن فضای اشغالی به علت امکان مدفون کردن آنها
  • قابل نصب در هر عمقی متناسب با پروژه
  • مقاومت بالا در برابر اشعه ماورابنفش UV
  • مقاومت شیمیایی بسیار بالا در مقابل اسید ها، بازها، گازهای حاصله از فاضلاب
  • مقاومت در برابر خورندگی خاک و مواد اسیدی موجود در خاک
  • انعطاف پذیری عالی جهت استفاده بهینه در مناطق ناهموار
  • قابلیت ساخت آنها در ابعاد دلخواه
  • تصفیه دائم
  • آب بندی کامل و دقیق
  • سالم و بهداشتی
  • مقاومت خوب در برابر شکستگی و ترک (در مقابل زلزله)
  • مناسب جهت تصفیه پساب واحدهای کوچک

 

قیمت سپتیک تانک

محاسبه قیمت سپتیک تانک با توجه به ابعاد آن و مشخصات مواد بکار رفته و گرید مواد و قطر و وزن تانک و با توجه به جدول استانداردهای این محصول تعییین میگردد.

لیست قیمت سپتیک تانک و همچنین قیمت نمونه پلی اتیلن براساس قیمت فروش مواد اولیه در بورس کالا با احتساب هزینه تولید و حمل و تحویل درب کارخانه و بر اساس گریدهای مواد اولیه به صورت کیلوگرم و یا بر اساس متر محاسبه و اعلام می‌گردد. جدول قیمت سپتیک تانک پلی اتیلن (لیست قیمت) نیز از فرمول بالا که گفته شد پیروی میکند.

 

سپتیک تانک فاضلاب

مخزن سپتیک تانک فاضلاب با توجه به اهمیتی که در کاهش آلودگی و مواد آلی فاضلاب دارد، اغلب به عنوان یک راه حل موقت دفع فاضلاب بکار می رود. در این روش کلیه فاضلاب منزل بوسیله فاضلاب رو ساختمان وارد مخزن سپتیک تانک فاضلاب می گردد. فعل و انفعالاتی که در مخزن سپتیک فاضلاب صورت می گیرد عبارتست از پالایش ابتدایی فاضلاب که همان ته نشینی است. سپتیک تانک فاضلاب با ایجاد محیطی کارا در ابتدای خط مراحل تصفیه فاضلاب در تصفیه خانه ها علاوه بر ایجاد سکون و تبدیل جریان تند به جریان آرام میتواند با مراقبت مواد فاضلابی نقش بسزایی در تصفیه تصفیه فاضلاب داشته باشد.

 

انواع سپتیک تانک

5

انواع سپتیک تانک ها را معمولا از نظر جنس مخازن آن به چهار دسته کلی تقسیم می شوند:

پلی اتیلن

  • پلی اتیلن دوجداره
  • پلی اتیلن تک جداره

بتنی

  • بتنی درجا
  • بتنی پیش ساخته

آجری (مصالح بنایی)

فایبرگلاس

GRP

 

دیدگاه خود را ارسال کنید