روانشناسی رنگ ها درطراحی و انتخاب لباس ها

روانشناسی رنگ ها درطراحی و انتخاب لباس ها
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

 

بر مبنای روانشناسی رنگ، نمی توان تاثیری که رنگ ها بر روی خلق و خو و حالات روحی افراد می گذارند را نادیده گرفت. تئوری روانشناسی رنگ در طراحی مد و لباس، مقوله ای ثابت شده است و این مساله را بیان می کند که؛ احساسات درونی هر فرد می تواند رنگ هایی را که انتخاب می کند و می پوشد را کنترل نماید و از سویی دیگر؛ همین رنگ ها می توانند احساسات ما را تحت الشعاع قرار دهند.

با انتخاب رنگ ها و آگاه شدن از روانشناسی رنگ، می توان به شناختی عمیق از لایه های درونی و پنهانی شخصیت افراد دست یافت. نظریه دیگری از متخصص مد و نویسنده کتاب "Color Your Style" است با این مضمون که؛ هر چقدر کمد لباس هایتان پر از لباس ها با رنگ های مختلف باشد؛ در نهایت باز شما در اکثر مواقع به سراغ یک رنگ خاص می روید؛ به این دلیل که شما با آن رنگ احساس آرامش، راحتی و اعتمادبنفس بیشتری دارید.

تمام صحبت های بالا نشان دهنده اهمیت موضوع روانشناسی رنگ هاست و با شناخت نکاتی در این باب می توانید به راحتی شخصیت خود و دیگران را بشناسید و بدانید که چه لباس هایی را با هم ست کنید.

شخصیت شناسی افراد براساس رنگ ها

در ادامه این یادداشت نکات مهم شناخت رنگ ها، شخصیت شناسی براساس رنگ ها و همچنین استایل مناسب با آن رنگ را بیان می کنیم.

طرفداران رنگ مشکی چه شخصیتی دارند؟

نماد رنگ مشکی:

متخصص مد " Karen Haller" معتقد است که رنگ مشکی رنگ و نشانی از جدی بودن و رسمی بودن دارد. در حیطه روانشناسی، رنگ مشکی یا سیاه نماد قدرت، اعتبار، هوش، جدیت است.

شخصیت شناسی رنگ مشکی:

اگر شما این رنگ را بیشتر در استایل خود استفاده می کنید، شخصیت پیچیده و پررمز و رازی دارید که در برخی مواقع جدی نیز می شود. در صورتی که استایل سرتاپا مشکی خود را گاهی با برخی اکسسوری ها با تم رنگی نارنجی ست می کنید؛ نشان دهنده شخصیت پرانرژی تان است. در مقابل آن افرادی که همیشه لباس های یکدست مشکی را می پوشند و سادگی رنگ مشکی را ترجیح می دهند؛ این افراد بسیار پیچیده و سرشار از رازهای مگو هستند.

استایل با رنگ مشکی:

به شما طرفداران استایل یکسره با رنگ مشکی پیشنهاد می کنیم که؛ می توانید استایل تیره خود را با رنگ های طوسی زغالی، کرم، قرمز و یا یک رنگ چشمک زن و جیغ دیگر ست کنید. با این کار شما استایلی جذابتر و البته به روز تر مطابق المان های دنیای مدرن امروزی برای خود خواهید ساخت.

شومیز زنانه

سبزپوشان چه شخصیتی دارند؟

نماد رنگ سبز:

رنگ سبز نمادی از آرامش، احساس خرسندی و روحیه مثبت است. نویسنده کتاب More Alive With Color معتقد است که رنگ سبز انرژی خود را از طبیعت می گیرد و از همین رو است که چشم را نوازش می دهد و همان احساس آرامش و لطافتی را به شخص و اطرافیانش می بخشد که شما در میان طبیعت و گل ها دارید.

شخصیت شناسی رنگ سبز:

افرادی که به رنگ سبز علاقه دارند؛ اغلب در مناطق سبرسبز و خوش آب و هوا زندگی می کنند و ارتباط نزدیکتری با طبیعت دارند. این افراد از نظر شخصیتی انسان هایی آرام، مهربان و دارای روحیه محتاط هستند. اگر شما نیز بیشتر اوقات تمایل به پوشیدن رنگ سبز دارید؛ دارای یک شخصیت آرام و حساس هستید که به تناسب کامل همه جزئیات اهمیت می دهد.

شما به دیگران کمک می کنید و دوست دارید در مسیر موفقیت سایر افراد نقشی داشته باشید؛ از این جهت جایگاه و روابط اجتماعی خوبی نیز دارید.

استایل با رنگ سبز

برای بانوان سبزپوش پیشنهادی در جهت داشتن استایلی زیبا داریم. شومیز ساده بلند و تک رنگ به رنگ سبز را به همراه شلواری راسته یا مام استایل با رنگ سبز خاکی بپوشید و برای بهتر دیده شدن تیپ تان می توانید از یک شال قرمز و یا سایر اکسسوری هایی به رنگ قرمز استفاده کنید. این ترکیب، بسیار کامل و کاربردی خواهد بود. در پیاده روی ها و استفاده روزمره از این تیپ استفاده کنید. شومیزهایی که تک رنگ و ساده هستند.

اگر تیپ تان اسپرت هست و برای فعالیت های روزمره مثل خرید، کلاس رفتن و پیاده روی است؛ از شومیز تک رنگ ساده جنس نخی استفاده کنید که با رنگ مانتو شال تان هماهنگی داشته باشد. حالا اگر مانتو مجلسی و لوکس است و می خواهید بروید یک دورهمی یا مجلس رسمی بهتر است که شومیز از جنس پارچه حریر باشد.

نارنجی پوشان چگونه انسان هایی هستند؟

نماد رنگ نارنجی:

رنگ نارنجی نشان دهنده شور، نشاط و شادی است.

شخصیت شناسی رنگ نارنجی:

افرادی که علاقمند و متمایل به رنگ نارنجی هستند؛ شخصیتی بسیار خونگرم، شاد و سرحال دارند. اگر شما نیز جزء این گروه هستید باید بدانید که افراد به سادگی جذب شخصیت پرنشاط شما می شوند و البته که شما نیز به خوبی می توانید با آنها ارتباط بگیرید. خلاق بودن یکی دیگر از ویژگی هایی افراد عاشق رنگ نارنجی است. بصورت کلی افرادی که نارنجی را دوست دارند افرادی:

  • خوش بین

  • فعال

  • خوش رو

  • خوش خنده

  • علاقمند به ایجاد تغییر

  • بلندپرواز

  • محتاط

  • گاهی اوقات دم دمی

استایل با رنگ نارنجی

از طرفی دیگر بانوان نارنجی پوش به پوشیدن سایر رنگ ها و مدل های شومیز زنانه با رنگ های شاد علاقمند هستند. همانطور که گفته شد رنگ نارنجی یک رنگ تند، گرم و آتشین است و در ساخت یک استایل حواستان باشد که با رنگی ست کنید که کمی از میزان گرم بودن آن را کاهش دهد. به عنوان مثال با رنگ های خاکی و طبیعی ست کنید. روش دیگر برای ایجاد یک کنتراست عالی با رنگ نارنجی ترکیب آن با رنگ لاجوردی است.

شومیز ها را می توانید بسته به شرایطی که هستید ست کنید. شومیز زنانه قابلیت های زیادی دارد و هم به عنوان لباس مجلسی، لباس دورهمی های دوستانه و هم به عنوان یک لباس اسپرت رسمی پوشید. تنها می بایست به طرح و رنگ آن دقت کنید و با توجه به موقعیت مدل مدنظرتان را انتخاب نمایید.

شومیز زنانه ساده

اگر رنگ صورتی را دوست دارید...

نماد رنگ صورتی:

صورتی رنگی است سرشار از احساسات و عواطف زنانه و می توان آن را سمبلی از آرامش، گرمی، لطافت، زنانگی دانست که از آرامش بخش ترین و قوی ترین مسکن ها است.

شخصیت شناسی رنگ صورتی:

همانطور که گفته شد رنگ صورتی آرامش بخش است و برای کاهش استرس، اضطراب و همچنین بهبود خلق و خو و کاهش پرخاشگری مفید است. بنابه نظر روانشناسان، افرادی که تمایل زیادی به استفاده از رنگ صورتی دارند؛ اشخاصی بسیار رومانتیک، خوش بین و صلح طلب هستند که به دنبال برقراری عدالت می باشند.

این انسانها قلب رئوف و مهربانی دارند که احساسات انسانی را به آسانی درک نموده و برای آن ارزش زیادی قائل هستند.

استایل با رنگ صورتی:

استایل با رنگ صورتی سرشار از ظرافت، لطافت و سادگی است که به اطرافیان خود آرامش را هدیه می بخشید. این استایل در عین لطافت و همدلی هیچ گونه ضعف و وابستگی از خود نشان نمی دهد. در استایل صورتی به منظور بهتر دیده شدن و همچنین داشتن یک سبک مدرن پیشنهاد می شود که رنگ صورتی را با رنگ های سرمه ای یا سبز ارتشی ست نمایید.

دوست داران رنگ همیشه در صحنه قرمز...

نماد رنگ قرمز:

از نظر مدیر برند ایتالیایی پوشاک مردانه Eredi Pisano رنگ قرمز نمادی از شهوت، شهرت و قدرت است. او می گوید: برای تحت تاثیر قرار دادند فردی، حتما استفاده از این رنگ را در اولویت خود قرار دهید. این رنگ نمادی از عشق، شور، هیجان و شوق زندگی است.

شخصیت شناسی رنگ قرمز:

افراد قرمز پوش، افرادی جسور، عاشق مد و بسیار فعال و پرانرژی هستند. رنگ قرمز برای مردان تحریک کننده است. شما به عنوان فردی که عاشق رنگ قرمز است، شخصیتی خود محور دارید که همیشه در مرکز جمع های دوستانه قرار دارید و سایرین از شما مشورت می گیرند. در صورتی که حرف از مد و استایل باشد، شما برنده بازی خواهید بود و همیشه با اعتمادبنفس بالا و جسارت تمام ترندهای جدید را تجربه می نمایید.

استایل با رنگ قرمز:

رنگ قرمز را با رنگ های پاستلی یا بنفش خیلی روشن در استایل خود استفاده کنید تا بیش از پیش بدرخشید و تمامی نظرها را به سمت خود جلب نمایید.

علاقمندان به رنگ آبی افرادی...

نماد رنگ آبی:

آبی نمادی از آرامش و اعتماد است. رنگ آبی حس اعتبار و اعتماد به نفس را به فرد ببینده می رساند و از این رو با توجه به نظر روانشناسان، بهترین رنگ برای حضور در یک مصاحبه کاری است. علاوه بر آرامش، اعتبار این رنگ احساساتی همچون: صداقت، آسودگی، هوش و فراست را انتقال می دهد.

شخصیت شناسی رنگ آبی:

طبق نظریه کارشناسان، آرامش، وقار، مهربانی، ادب و تا حدی خجالتی بودن از ویژگی های بارز افرادی است که تمایل به استفاده بیشتر از رنگ آبی در لباس های خود دارند. همچنین این افراد می توانند یکی از بهترین والدین ها باشند. در نقش کارمندی نیز مسئولیت پذیر هستند.

اگر شما نیز طرفدار و علاقمند به رنگ با استایل آبی هستید؛ باید بدانید که؛ فردی آرام و سرشار از اعتماد بنفس هستید که هیچ گونه نیازی به خودنمایی با پوشیدن رنگ ها و لباس های نامتعارف ندارید. شما علاقمند به یادگیری هستید و همیشه در پی یادگیری چیزی هستید و در گروهای آموزشی عضویت دارید. یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی شما وفاداری است.

استایل با رنگ آبی:

به منظور داشتن یک استایل خلاقانه با رنگ آبی، به سراغ ترکیب این رنگ با مشکی یا خاکستری بروید. استایل شلوار جین با یک کت جین نیز همیشه پرفکت و به روز است. جین روی جین پوشیدن گزینه بعدی برای یک استایل سرتاپا آبی است.

سخن آخر

رنگ ها نقشی موثر و جادویی را در زندگی روزمره ما دارند. نقشی که رنگ ها بر تغییرات روحی، جسمی و خلق و خوی ما انسان ها دارند، انکارناپذیر است و به گونه ای این رنگ ها هستند که احساس لحظه حال ما را می سازند. دنیای رنگ ها پیچیده و سرشار از رازهای مگو است. اگر از رنگ ها به درستی استفاده شود، می توانند هنری جادویی را خلق نمایند که چشم ها را نوازش می دهد. شناخت رنگ ها برای هر فردی از نظر نویسنده ضروری است و در این یادداشت سعی بر آن شد تا از زوایای متفاوت روانشناسی رنگ ها و شخصیت شناسی افراد از روی رنگ لباس را بررسی نماییم.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید