مالیات بر عایدی سرمایه چه تاثیری بر بازار تبادل ارزهای خارجی دارد؟

افزایش مداوم قیمت ارزهای خارجی از جمله دلار و یورو در ایران نگرانی‌های شدیدی را برای اقتصاددانان، سرمایه‌گذاران، بازرگانان و عموم مردم ایجاد کرده زیرا افزایش قیمت ارز به‌معنای کاهش توان خرید مردم است و افطایش مالیات بر عایدی است.

مالیات بر عایدی سرمایه چه تاثیری بر بازار تبادل ارزهای خارجی دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

مالیات بر عایدی سرمایه و تاثیر آن بر ارز؛ بحث داغ این روزها در بازار سرمایه

این روزها در بین سرمایه‌گذاران بازارهای گوناگون، مالیات بر عایدی سرمایه به یکی از مباحث داغ تبدیل شده است. همه می‌پرسند این مالیات چیست؟ چه تفاوتی با مالیات بر ارزش افزوده دارد؟ آیا در کشورهای دیگر این مالیات اخذ می‌شود؟ چه قوانین و نکاتی دارد و چگونه محاسبه می‌شود؟ باید بگوییم مالیات بر عایدی سرمایه، مالیاتی رایج در 171 کشور جهان است و اثرات ضد تورمی آن در بازارهای گوناگون از جمله بازار ارز به اثبات رسیده است. همچنین می‌توانید برای محاسبه آن برای معاملات خود از خدمات یک شرکت حسابداری در کرج استفاده کنید.

مالیات بر عایدی سرمایه دقیقا چیست؟

مالیات بر عایدی سرمایه نوعی مالیات مستقیم است که در زمان فروش برخی از دارایی‌ها از فروشنده اخذ می‌شود. این مالیات فقط برای سود ناشی از فروش محاسبه می‌شود. از سوی دیگر مالیات بر عایدی سرمایه مربوط به دارایی‌هایی است که هیچ تغییری در آن‌ها در مدت تملک ایجاد نشده است؛ بنابراین با مالیات بر ارزش افزوده تفاوت دارد و دارای قوانین و نکاتی درباره میزان دارایی و زمان تملک آن است. همین نکات باعث می‌شود که برای محاسبه آن به خدمات مالیاتی در کرج نیاز داشته باشیم. این خدمات از سوی برترین موسسات حسابداری، حسابرسی و امور مالی در این شهر ارائه می‌شوند.

مالیات بر عایدی سرمایه کدام بازارها را هدف قرار داده است؟

طرح مالیات بر عایدی سرمایه ابتدا در سال 1399 در کمیسیون فرعی صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرا گرفت. گزارش شور اول و شور دوم این طرح در مجلس در ماه مهر 1399 و فروردین 1400 به تصویب رسید و سرانجام به صحن علنی مجلس رسید. بنابر این طرح، صاحبان دارایی‌ها در بازارهای املاک، طلا، ارز و خودرو باید طبق قوانین خاصی برای سود حاصل از فروش این دارایی‌های مالیات بر عایدی سرمایه را پرداخت کنند.

برخی از اهداف این طرح نیز عبارتند از:

  • کاهش تورم ناشی از سوداگری و سفته‌بازی

  • افزایش یکپارچگی و انسجام در نظام مالیاتی

  • افزایش عدالت اجتماعی

  • تامین منابع مالی مناسب برای توسعه زیرساخت‌ها

  • کاهش فاصله طبقاتی

  • ایجاد عدالت مالیاتی

  • کاهش داخالت واسطه‌‌ها در معاملات

  • کاهش بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازارهای گوناگون

مالیات بر عایدی سرمایه چه ارتباطی با بازار ارز دارد؟

مالیات بر عایدی سرمایه چه ارتباطی با بازار ارز دارد؟

تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه در کاهش تورم و بی‌ثباتی قیمت‌ها در کشورها و بازارهای گوناگون به اثبات رسیده است. برای مثال کشور انگلیس بیش از 50 سال پیش وقتی با رشد بی‌سابقه قیمت املاک روبه‌رو شد، تصمیم گرفت با الگو گرفتن از آمریکا، اخذ این نوع از مالیات را اجرایی کند. همین امر باعث تنظیم قیمت در بازار مسکن انگلیس شد.

 

از سوی دیگر می‌دانیم که سوداگری در بازار ارزهای خارجی وقتی خرید و فروش هیج ارتباطی با نیاز و مصرف نداشته باشد و تنها هدف معامله‌گران کسب سود باشد، باعث افزایش قیمت ارزهای خارجی و به‌طور غیر مستقیم باعث افزایش تورم در کشور می‌شود. بنابراین با اجرایی کردن قانون مالیات بر عایدی سرمایه در بازار تبادل ارزهای خارجی در ایران می‌توان انتظار داشت که این بازار ثبات بیشتری پیدا کند.

کنترل قیمت ارزهای خارجی با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه

افزایش مداوم قیمت ارزهای خارجی از جمله دلار و یورو در ایران نگرانی‌های شدیدی را برای اقتصاددانان، سرمایه‌گذاران، بازرگانان و عموم مردم ایجاد کرده است. زیرا افزایش قیمت ارزهای خارجی به‌معنای کاهش توان خرید مردم است و اثرات تورمی شدیدی را در بازارهای دیگر دارد. در حال حاضر نهادهایی مانند بانک مرکزی، ورزات صمت، وزارت نفت و دیگر نهادها در حال تلاش برای جلوگیری کاهش قیمت ریال در برابر ارزهای خارجی هستند.

کنترل قیمت ارزهای خارجی با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه

در همین زمان بسیاری از سوداگران برای افزایش تلاطم این بازار و کسب سود بیشتر در معاملات خود تلاش می‌کنند. دقیقا به همین دلیل است که اجرایی شدن قانون اخذ مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند راهکاری موثر برای تنظیم بازار ارز و کاهش بی‌ثباتی در این بازار باشد. زیرا اخذ این مالیات از فعالیت‌های مالی غیرمولد در بازار ارزهای خارجی و بازارهای املاک، فلزات گرانبها و خودرو پیشگیری می‌کند.

محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه با خدمات موسسه برناتکس

موسسه حسابداری برناتکس یکی از فعال‌ترین موسسات حسابداری، امور مالی و حسابرسی در استان البرز و شهر کرج است. اگر به‌عنوان یک بازرگان یا فعال بازار ارزهای خارجی می‌خواهید اطلاعات کاملی را در مورد مالیات بر عایدی سرمایه در معاملات ارزی و تبادل ارزها دریافت کنید، برناتکس، مجموعه‌ای قابل اطمینان برای شما است. برای دریافت این خدمات کافی است با مشاوران مجرب این مجموعه تماس برقرار کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید