نظر دکتر ماکان آریا پارسا درباره کودکان کار

نظر دکتر ماکان آریا پارسا درباره کودکان کار
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

کودک کار یک پدیده اجتماعی است که جنبه‌های مختلفی از زندگی ما را با خود درگیر کرده است. از زیبایی شهر گرفته تا مشاهده این فرشته‌های مظلوم آن هم در سرما و گرما در فضاهای مختلف باعث می‌شود تا هر روز روحیات ما تحت تاثیر قرار بگیرد و حتی بخواهیم قدمی هر چند کوچک برای برون‌رفت از این وضعیت در فکر خود مرور کنیم. در این بین افرادی مانند دکتر ماکان آریا پارسا می‌توانند نظرات کاملاً تخصصی در این باره ارائه کنند. نظراتی که می‌توان از آنها حتی در بحث‌های مدیریتی نیز استفاده کرد. البته نمی‌توان انتظار داشت که مدیران و مسئولین شهرداری شهر تهران در حال مطالعه این مقاله باشند و از این نکات برای هر چه بهتر کردن این وضعیت استفاده کنند. به هر حال برای شما بسیار جالب خواهد بود وقتی نظر دکتر پارسا در این باره با شما در میان گذاشته شود.

افراد موفق و کسانی که تجربه ارتقاء برندهای بسیار زیادی را دارند، همیشه راه‌حل‌های عملیاتی در آستین خود دارند. هر چند در کشور ما معمولاً از افراد موفق در رده‌های بالا استفاده نشده و این دست از افراد مانند دکتر ماکان آریا پارسا در کسب و کارهای شخصی خود به سر می‌برند، اما وظیفه اساسی این است که چنین اطلاعاتی را به هر صورتی انتقال داد تا از این بابت یک قدم مثبت برای جامعه برداشته شود. امید است تا همین قدم‌های هر چند کوچک در نهایت منجر به ایجاد شرایط بهتر برای تمام جنبه‌های جامعه به خصوص مقوله کودکان کار شده و این عزیزان را نیز در وضعیت بهتری قرار دهد.

ماکان آریا پارسا

در قدم اول و قبل از اینکه نظرات دکتر میثم شکری ساز یا همان ماکان آریا پارسا با شما در میان گذاشته شود، لازم است تا نیم‌نگاهی به رزومه این نابغه در کسب و کار انداخته و شما نیز با وی آشنا شوید. برای کسانی که با دکتر پارسا آشنا هستند، شنیدن صحبت‌های وی حتی درباره مسائل اجتماعی مانند کودکان کار نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد. دکتر میثم شکری ساز که در حال حاضر با نام ماکان آریا پارسا شناخته می‌شود، متولد اصفهان است و در رشته کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع دکترا فارغ‌التحصیل شده است. وی همچنین دوره MBA را در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد در دانشگاه امیرکبیر تهران و دانشگاه اشتنبایس آلمان سپری کرده و دانش قابل توجهی در این بحث دارد.

تمام دانسته‌ها و تجارب دکتر پارسا در نهایت باعث تاسیس مجموعه پارس پندار نهاد به عنوان یک مرجع آموزشی تحت مجوز وزارت علوم و فناوری شده و دوره‌های مدیریت کسب و کار به صورت کاملاً حرفه‌ای و کاربردی در این مجموعه ارائه می‌شود. دکتر پارسا با این روند موفق به کسب عنوان کارآفرین برتر کشور نیز شده و فردی شناخته شده و مشهور در مدیریت کسب و کارها محسوب می‌شود. برندهای بسیار زیادی در طول سال‌های گذشته از تجربیات وی استفاده کرده و مسیر موفقیت را طی کرده‌اند. رسیدن به این میزان موفقیت نیاز به عوامل مختلفی دارد. تلاش و پشتکار بالا و در کنار آن شناخت تمام مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پیرامون از اصلی‌ترین پیش نیازهای موفقیت در کشور ما هستند که در ماکان آریا پارسا نیز در این مسائل تجربه کافی و بالایی دارد.

درآمد روزانه 3 میلیون تومانی کودکان کار

درباره شایعات مربوط به درآمد روزانه 3 میلیون تومانی کودکان کار در شهر تهران از دکتر پارسا پرسیده شد. وی با توجه به شرایطی که در این باره وجود دارد، رسیدن به درآمد هشتصد هزار تومانی تا 3 میلیون تومانی برای کودکان کار در هر روز را امری طبیعی در نظر گرفت و با توجه به دست و دلبازی‌هایی که مردم نازنین ایران در مقابل این کودکان دارند، این میزان درآمد را برای آنها منطقی دانست. اما به نظر دکتر پارسا این درآمد تنها به کودکان کار از سوی مردم پرداخت می‌شود و متعلق به آنها نیست. در واقع کسانی که این عزیزان مظلوم و فرشته‌ها را اجیر کرده این درآمد را به جیب می‌زنند و تنها دریافتی کودکان کار، چند وعده غذا و جایی برای خواب خواهد بود. احتمالاً مبلغ اندکی هم به والدین این کودکان پرداخت می‌شود که در مقابل این درآمد بالا چیز خاصی نخواهد شد.

9

سوء مدیریت کودکان کار از زبان دکتر ماکان آریا پارسا

وقتی صحبت از درآمدهای هشتصد هزار تومانی تا 3 میلیون تومانی برای هر روز برای کودکان کار می‌شود، در واقع در حال صحبت از یک مبلغ چند میلیاردی هستیم که همین مبلغ می‌تواند باعث مدیریت صحیح کودکان کار شده و حتی شرایط تحصیل آنها را نیز فراهم آورد. متاسفانه در صورت داشتن یک مدیریت صحیح می‌بایست همین مبلغ از مردم به نحو دیگری دریافت و کودکان کار ساماندهی می‌شدند. شرایط تحصیل و یک زندگی بی‌دغدغه برای آنها به وجود می‌آمد و افراد سودجو و اجیر کننده آنها نیز تحت پیگردهای قانونی قرار می‌گرفتند. اتفاقی که با کمترین هزینه از سوی دولت حتی در کلانشهر تهران به راحتی قابل اجرا است و حتی بعد از یکی دو سال مدیریت، نیاز به هیچ هزینه‌ای هم نخواهد داشت.

دست‌های پشت پرده

به نظر دکتر میثم شکری ساز( ماکان آریا پارسا) سوء‌مدیریت موجود در بحث ساماندهی کودکان کار، ناشی از دست‌های پشت پرده است. چگونه افرادی می‌توانند بدون هیچ ترسی کودکان کار را اجیر کرده و حتی حق و حقوق آنها را نیز پرداخت نکنند؟ چه قدرتی در این افراد وجود دارد که طول این سال‌های طولانی هیچ خبری از بازداشت آنها نشده و همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند؟ تمام این موارد و پازل‌ها نشان از این دارد دست‌های پشت پرده در حال سودجویی از این موضوع است و حتی درآمدهایی به این دست‌های پشت پرده نیز می‌رسد که مانع از یک سازماندهی خوب برای کودکان کار شده است.

در واقع دکتر ماکان آریا پارسا بر این باور است که یک قدرت بالاتر که ممکن است حتی به بدنه دولت مرتبط باشد، در حال درآمدزایی از این موضوع است و به همین دلیل است که هیچ اقدامی چه در جهت جمع‌آوری افراد سودجو و چه در جهت مدیریت و ساماندهی کودکان کار انجام نمی‌پذیرد. اتفاقی که در آینده‌ای نه چندان دور هم می‌تواند آسیب‌های بسیار بزرگ اجتماعی برای خود این کودکان ایجاد کند و هم خطرات بسیار بزرگی برای خود جامعه داشته باشد.

افزایش جرم و تبهکاری در جامعه دلایل بسیار زیادی دارد که یکی از آنها همین کاهش سطح سواد و پایین ماندن درآمد قشر قابل توجهی از افراد جامعه است که کودکان کار نیز در همین گروه قرار می‌گیرند. در حالی که دولت می‌تواند با کمترین هزینه‌ها شرایط بسیار ایده‌آلی را برای این فرشته‌ها ایجاد کرده و خطرات بسیار بزرگی را از جامعه ما دور کند. به امید روزی که دیگر هیچکس شاهد چهره زشت کودکان کار در سطح شهرها نباشد و عبارت «کودکان کار» برای همیشه از فرهنگ لغت ما ایرانی‌ها پاک شده باشد.

 

 

دیدگاه خود را ارسال کنید