وام مسکن|فوری: خبر مهم درباره وام مسکن| پرداخت وام مسکن شروع شد

فوری: خبر مهم درباره وام مسکن| پرداخت وام مسکن شروع شد

نمایندگان مجلس تصویب کردند که ۵۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ساخت مسکن در اختیار صندوق ملی مسکن برای پرداخت وام به افراد محروم قرار گیرد.

فوری: خبر مهم درباره وام مسکن| پرداخت وام مسکن شروع شد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

وام مسکن پرداخت شد. وام مسکن دارای شرایط خاصی است. وام مسکن به تمام افراد پرداخت می شود. وام مسکن از سود مناسبی برخوردار نیست. جزئیات جدید وام مسکن را بخوانید.

 وام مسکن

جزئیات جدید وام مسکن

در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) جزءهای ۱ تا ۴ بند الحاقی ۴  تبصره ۱۶ بودجه ۱۴۰۱ در بخش هزینه ای به شرح زیر تصویب شد.

بندالحاقی ۴- هدایت اعتبار(تسهیلات اعطایی با سود مصوب شورای پول و اعتبار)

۱- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با هماهنگی وزارتخانه های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های توسعهای از محل ترکیب منابع بانکی با منابع قرض‌الحسنه، تسهیلات مبتنی بر قرارداد از جمله کشاورزی قراردادی با سود دوازده درصد (۱۲%) تعیین و سهم هر بانک را تا سقف یک میلیون میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین کند. 

آیین نامه اجرائی این بند توسط بانک مرکزی تا پایان اردیبهشت ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است گزارش عملکرد اجرای این بند را هر سه ماه یکبار به کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

۲- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است آیین‌نامه اجرایی این بند را حداکثر تا اول اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به بانک‌های عامل ابلاغ کند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است درصورت اجرا نکردن تکالیف این بند توسط بانکهای عامل؛ نسبت به افزایش سپرده قانونی آنها اقدام نماید.

۳- تسهیلات پرداختی ماده (۴) قانون جهش تولید و تأمین مسکن در سال ۱۴۰۱ به چهار میلیون میلیارد (۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال افزایش می یابد.

سهمیه هر بانک توسط بانک مرکزی در فروردین ماه تعیین می‌شود. مجموع دوران مشارکت ساخت و فروش اقساطی تسهیلات ساخت مسکن بیست سال است و پس از دوره مشارکت به فروش اقساطی تبدیل و تعهدات آن به متقاضی واجد شرایط منتقل می‌شود. این تسهیلات با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به افراد واجد شرایط معرفی شده و توسط وزارت راه و شهرسازی پرداخت میشود. بانک مرکزی موظف است گزارش عملکرد این بند را به صورت برخط (آنلاین) در اختیار عموم مردم قرار دهد.

بانک مرکزی مکلف است گزارش اجرای این بند را به صورت ماهانه به تفکیک بانکها و شهرها به کمیسیون‌های عمران و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه نماید.

دولت مجاز است در راستای حمایت از اقشار کمتر برخوردار و همچنین حمایت از روستاییان در راستای تکمیل نهضت مقاوم سازی روستاها، نسبت به کاهش سود تسهیلات فوق الذکر از طریق سیاست‌های حمایتی و تلفیق منابع بانک‌ها با منابع صندوق ملی مسکن اقدام نماید.

مبلغ پانصد هزار میلیارد (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ساخت مسکن موضوع این بند در اختیار صندوق ملی مسکن برای پرداخت وام به افراد محروم قرار می گیرد.

۴- با هدف توسعه استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی نوساز در راستای توسعه سطح زیر کشت دیم زارها، بانک‌های کشاورزی، ملی و توسعه تعاون موظفند به نسبت مساوی مبلغ صدهزار میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات مربوطه از تولیدکنندگان داخلی که به تأیید وزارت جهادکشاورزی می‌رسد را با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و دوره بازپرداخت پنجساله، به متقاضیان معرفی شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی پرداخت نمایند.

این تسهیلات پس از انعقاد قرارداد خرید بین متقاضیان و تولیدکنندگان ماشینآلات صرفاً به تولیدکننده پرداخت می‌گردد و اقساط مربوطه توسط متقاضی به بانک عامل بازپرداخت می‌گردد. وزارت جهاد کشاورزی مکلف است از طریق صندوق‌های زیرمجموعه تمهیدات لازم جهت تسهیل ضمانت تسهیلات مذکور را برای متقاضیان فراهم نماید.

محمود زاده گفت: تاکنون حدود یک میلیون و ۳۸۰ هزار متقاضی وام ودیعه مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد ۶۰۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شده اند و این روند تا پایان سال برای پرداخت ادامه دارد.

محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه مذاکراتی برای افزایش سرعت پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن با بانک ها صورت گرفته است،  گفت: تاکنون حدود یک میلیون و ۳۸۰ هزار متقاضی ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۶۰۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شده و پرونده آن‌ها تکمیل و به بانک‌ها ارسال شده است که از این تعداد هم حدود ۷۰ هزار متقاضی تسهیلات خود را توانسته اند از بانک‌ها دریافت کنند و این روند تا پایان سال برای پرداخت ادامه دارد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق استراتژی‌های که پیش از این وجود داشت، مردم خود اقدام به ساخت این واحد‌ها می‌کنند، افزود: بخش دیگری از این واحد‌ها توسط انبوه سازان، تعاونی‌ها و پیمانکاران بزرگ ساخته می‌شوند که در این حوزه هیچ محدودیتی وجود ندارد و افرادی که توانمند و حائز شرایط هستند، ما بستری برای آن‌ها فراهم کرده ایم که بتوانند در این حوزه ورود کنند.

مذاکره با کشور‌های خارجی برای استفاده از تکنولوژی آنها برای طرح نهضت ملی مسکن

محمود زاده تصریح کرد: در طرح نهضت ملی مسکن  در مقیاس بزرگ‌تر شرکت‌های صنعتی سازی ایرانی و خارجی مذاکراتی را انجام داده ایم که بتوانیم برای انتقال تجربه و تکنولوژی جدید از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم تا پروژه‌ها با سرعت بیشتری ساخته شوند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هر دو تخصیص زمین و پرداخت تسهیلات در قانون لحاظ شده و تبعات عدم اجرای آن هم در قانون دیده شده است، گفت: قانون جهش تولید مسکن کمتر از ۲۰ روز پیش به ما ابلاغ شده و در همین مدت کمیته تامین مسکن به ریاست استاندار در استان‌های مختلف تشکیل شده و با توجه به برنامه ریزی که با وزیر راه و شهرسازی در این خصوص صورت گرفته، امیدواریم همکاری دستگا‌ه ها در تامین زمین بیشتر شود.

محمود زاده درباره میزان تسهیلات ساخت این واحد‌ها هم گفت: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای این تسهیلات متفاوت است به طوری که قیمت تمام شده متناسب با هر شهر و هر طبقه باید تفاوت داشته باشند به طور مثال در کلان شهر‌ها که بسیاری از پروژه‌ها به صورت بلند مرتبه ساخته می‌شود، باید میزان تسهیلات بیشتری  را دریافت کنند و در سایر مناطق که ارتفاع ساختمان کمتر است، باید تسهیلات کمتری پرداخته شود.

او توضیح داد: سرعت اجرای واحدهای مسکن ملی هم به افزایش یافته و در صورتی که متقاضیان آورده خود را پرداخت کنند، اجرای این واحدها تسریع و تسهیل خواهد شد.

محمود زاده در پایان بیان کرد: متقاضیان مسکن ملی که در این طرح ها ثبت نام کرده اند در صورت واجد شرایط بودن منتظر پیامک برای  تکمیل مدارک خود باشند.

دیدگاه خود را ارسال کنید