دوج‌کوین و شیبا با بیت‌کوین چه تفاوتی دارند؟

محبوبیت، علاقه‌مندی، خرید بیش از حد و احساسی و شاید طمع باعث افزایش قیمت دوج و قیمت شیبا شده است.

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

اگر با بازار ارزهای دیجیتال آشنایی دارید حتما می‌دانید که تقریبا تمام رمز ارزها با یکدیگر متفاوتند و ویژگی‌های منحصر به‌فرد خود را دارند. اگر هم به تازگی قرار است با این بازار آشنا شوید بهتر است بدانید هم اکنون بیش از ۱۵ هزار رمز ارز وجود دارد و ساعتی نیز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. این ارزهای دیجیتال هر کدام در دسته‌ای خاص فعالیت می‌کنند. مثلا بیت‌کوین و شبکه آن بیشتر برای انتقال و ذخیره ارزش استفاده می‌شود، به این معنی که کاربران به وسیله شبکه بیت‌کوین رمز ارز اختصاصی این شبکه که BTC نام دارد را به عنوان جایگزین پول برای یکدیگر ارسال می‌کنند. این مفهوم «انتقال ارزش» نام دارد. حالا اگر بیت‌کوین‌های انتقالی را نگه‌داری کنید شما «ذخیره ارزش» انجام داده‌اید، چیزی شبیه به ذخیره طلا. اکنون با مفهوم انتقال ارزش و ذخیره ارزش آشنا شدیم که رایج‌ترین کاربرد بیت‌کوین و شبکه آن است. اما به‌صورت دقیق‌تر بیت‌کوین چیست، چگونه کار می‌کند و چه تفاوتی با دوج و شیبا دارد؟

بیت‌کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

بیت‌کوین اولین، معروف‌ترین و معتبرترین ارز دیجیتالی است که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد. رمز ارز شبکه بیت‌کوین به‌نام BTC طی فعالیتی به‌نام ماینینگ تولید می‌شود. ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال به کمک تجهیزاتی به‌نام «اسیک» انجام ‌می‌شود. اسیک‌ها دستگاه‌های هستند شبیه به کامپیوتر که توانایی حل مسئله بالایی دارند. با توجه به اینکه تولید BTC در شبکه بیت‌کوین نیاز به انجام محاسبات ریاضی پیچیده و رمزنگاری دارد از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود. البته با موبایل یا کامپیوترهای معمولی هم می‌شود ماینینگ را انجام داد اما به‌دلیل رقابت زیاد در این شبکه و وجود دستگاه‌های قوی‌تر، منطقی نیست و هیچ سودی ندارد. قبل‌تر که شبکه بیت‌کوین در شروع فعالیت خود بود و افراد کمی در این شبکه مشغول بودند ماینینگ با موبایل و کامپیوتر به‌راحتی قابل انجام بود. اما اکنون به‌دلیل فعالیت تعداد زیادی از ماینرها با تجهیزات قوی، ماینینگ با موبایل و کامپیوتر دیگر به صرفه نیست.

هر فردی در هر نقطه‌ای از دنیا می‌تواند به عملیات ماینینگ بپردازد. در این پروسه هم BTCهای جدید تولید می‌شود و هم تراکنش‌های بین کاربران اعتبار سنجی و سپس تایید می‌شود. هیچ ماینری در شبکه بیت‌کوین دیگری را نمی‌شناسد. حتی انتقال دهنده و دریافت کننده در شبکه بیت‌کوین نیز ناشناس است. وقتی یک تراکنش به شبکه ارسال می‌شود، اگر بیش از نیمی از ماینرها این تراکنش را تایید کنند، تراکنش انجام می‌شود. این فعالیت جمعی که به «اجماع» معروف است، باعث می‌شود شبکه بیت‌کوین بسیار امن و قابل اعتماد باشد. اولین نفری نیز که با حل محاسبات پیچیده ریاضی بتواند اعتبار تراکنش را بررسی و تایید کند بخشی از BTC‌های تولید شده در شبکه به‌عنوان پاداش به او تعلق می‌گیرد.

در سال ۲۰۰۹ که بیت‌کوین توسط فردی ناشناس به‌نام مستعار ساتوشی ناکاموتو به وجود آمد پاداش‌های بیت‌کوین بسیار بالا بود. آن موقع شبکه بیت‌کوین به ازای تایید هر بلاک ۵۰BTC پاداش ارائه می‌کرد. اما اکنون که در سال ۲۰۲۳ هستیم این عدد به ۶٫۲۵BTC رسیده است. حال این سوال مطرح می‌شود که دلیل این کاهش پاداش چیست؟ شبکه بیت‌کوین به گونه‌ای طراحی شده است که ضد تورمی باشد. یعنی تولید در آن پس از هر مدتی سخت‌تر شود و کاهش یابد. این یکی از دلایل ارزشمندی بیت‌کوین است. این پروسه به «هاوینگ» معروف است. در هاوینگ، هر ۴ سال پاداش شبکه به نصف کاهش می‌یابد. در سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ این پاداش ۵۰BTC بود. ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به عدد ۲۵ رسید، ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به ۱۲٫۵، و اکنون که در دوره چهارم هستیم پاداش به ازای ثبت هر بلاک ۶٫۲۵BTC است. این عدد از سال ۲۰۲۴ به ۳٫۱۲۵ خواهد رسید.

۲۱ میلیون واحد BTC برای همیشه بیشتر تولید نخواهد شد. از این تعداد از سال ۲۰۰۹ تا کنون، یعنی طی ۱۴ سال گذشته ۹۲٪ به میزان ۱۹٫۳۵۰٫۴۱۲ واحد استخراج شده و در گردش است. ۱٫۶۵۰٫۰۰۰ واحد باقی‌مانده تقریبا ۱۱۷ سال دیگر طول خواهد کشید تا استخراج شود. یعنی تا سال ۲۱۴۰ میلادی. اکنون این سوال مطرح می‌شود که ماینرهای فعال در شبکه بیت‌کوین پس از اینکه کل بیت‌کوین‌ها استخراج شد و دیگر پاداش تولید در کار نبود از کجا کسب درآمد ‌می‌کنند؟ پاسخ ساده است، از تایید تراکنش‌های شبکه. آنگاه هر کاربری که قصد انتقال در شبکه بیت‌کوین را داشته باشد پس از پرداخت کارمزد تعیین شده از سمت ماینر، می‌تواند تراکنش خود را در شبکه ارسال کند.

دوج‌کوین چیست و چرا به‌وجود آمد؟

پس از آنکه بیت‌کوین ایجاد شد و توانست کاربران وفاداری را به خود جذب کند و آن‌ها را به موفقیت‌های مالی بی‌نظیری برساند، (بیت‌کوین با کمتر از یک دلار شروع کرد و تا سال ۲۰۱۷ به ۲۰ هزار دلار و تا سال ۲۰۲۱ به ۷۰ هزار دلار رسید.) دیگر افراد به این فکر افتادند تا با الهام از شبکه بیت‌کوین بتوانند جایی در این بازار پرسود برای خود بدست آوردند. در همین راستا دو دوست که برنامه‌نویس کامپیوتر بودند با استفاده از کدهای شبکه لایت‌کوین که خود کپی شده از بیت‌کوین بود، دوج‌کوین را ایجاد کردند. آن‌ها هدف از ایجاد دوج‌کوین را سرگرمی خواندند و خاطرنشان کردند این ارز دیجیتال فقط به منظور طنز ایجاد شده است، به همین دلیل است که نام و نماد ارز دیجیتال خود را از سگ (DOGE) گرفتند.

اما در کمال ناباوری پس از گذشت چند سال دوج‌کوین نیز به مانند بیت‌کوین توانست کاربران علاقه‌مند به خود را در بازار بدست آورد. جایی که حتی بنیان‌گذاران دوج‌کوین نیز خود متعجب شدند. دوج‌کوین در برهه‌ای حتی به جمع ۵ ارز دیجیتال برتر بازار پیوست و اکنون نیز همچنان در بین ۱۰−۱۵ ارز دیجیتال برتر بازار است. این ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۳ با قیمت ۰٫۰۰۰۳ شروع کرد و در سال ۲۰۲۱ به ۰٫۶۸ دلار رسید و سرمایه‌گذاران خود را به هزاران درصد سود رساند. این اتفاق عجیب سبب شد تا دسته‌ای جدید در بازار رمزارزها شکل بگیرد. این دسته به «میم کوین» معروف شد. میم کوین که به ارزهای دیجیتال طنز و فاقد کاربری گفته می‌شود، اکنون طرفداران متعصب خود را دارد. آن‌هایی که منتظرند دوباره با سودهای نجومی سورپرایز شوند.

اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود. صعود نجومی و عجیب و غریب دوج‌کوین، گوش افراد دیگری را تیز می‌کند تا آن‌ها نیز با ایجاد یک ارز دیجیتال جدید سهمی از این کیک خوشمزه به‌نام میم کوین را بدست آورند. این نقطه جایی بود که ارزهای دیجیتال با نام و نماد «سگ» سر و کله شان پیدا می‌شود. معروف‌ترین آن «شیبا اینو» است.

شیبا اینو چیست؟

شیبا اینو یک میم کوین است. مانند دوج‌کوین که فقط برای سرگرمی ایجاد شد. شیبا با الهام از دوج به رقیبی اساسی برای آن تبدیل شده است. شیبا اینو نیز اکنون دارای طرفداران بسیار زیاد با علاقه‌مندی بسیار است. این ارز دیجیتال نیز به مانند دوج‌کوین سود عظیمی را به جیب سرمایه‌گذاران خود سرازیر کرده است. حتی در مدت زمان کوتاه‌تر. ارز دیجیتال شیبا که ۷سال پس از دوج و در سال ۲۰۲۰ ظاهر شد با قیمت ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۰۱ دلار شروع و در عرض یک‌سال به قیمت ۰٫۰۰۰۰۸ دلار رسید. هزاران درصد سود در یکسال! این رمزارز هم اکنون در بین ۱۵ ارز دیجیتال برتر بازار قرار دارد.

اکنون که توضیحاتی در مورد بیت‌کوین، دوج‌کوین و شیبا اینو دادیم به سراغ پرسش اصلی این مقاله می‌رویم، اینکه این دو میم کوین با بیت‌کوین چه تفاوتی دارند؟

دوج‌کوین و شیبا با بیت‌کوین چه تفاوتی دارند؟

با توضیحات بالا تا حدود بسیار زیادی با تفاوت‌های این دو میم کوین با بیت‌کوین آشنا شده‌اید. شاید اصلی‌ترین تفاوت در تعداد واحدهای آن‌هاست. سقف نهایی برای تعداد بیت‌کوین‌های تولید شده عدد ۲۱ میلیون است. اما این تعداد برای دوج‌کوین و شیبا اینو بی‌نهایت است. همین یک تفاوت تاثیر بسیار زیادی در ارزش یک دارایی خواهد داشت. چراکه یک دارایی هر چقدر هم که ارزشمند باشد، در صورتی در طول زمان ارزش بیشتری پیدا می‌کند که محدود باشد. با فرض اینکه دوج و شیبا تمام خصوصیات شبکه بیت‌کوین را داشته باشند که اصلا چنین نیست، اما هیچ‌گاه محدودیتی نخواهند داشت، و این می‌تواند برای سرمایه‌گذاری خوب نباشد.

دوج‌کوین بهتر است یا شیبا؟

رتبه یک و دو میم کوین‌ها هم اکنون در اختیار دوج و شیبا است. هیچ ‌کدام ویژگی منحصر به‌فردی ندارند و در عین حال هر دو بسیار پرطرفدار هستند. بنابراین هیچ کدام مزیتی نسبت به دیگری ندارند.

چرا دوج و شیبا معروف شدند؟

دلیل محبوبیت دوج و شیبا استفاده از نام و تصاویر سگ در پروژه و لوگو خود بوده است. مردمی که به حیوانات از جمله سگ‌ها علاقه به‌خصوصی دارند با خرید دوج و شیبا این علاقه را به‌نوعی ابراز کردند. در ادامه نیز افراد دیگری برای کسب سود به خرید و معروفیت این دو ارز دیجیتال کمک کردند.

چرا قیمت دوج و شیبا آنقدر سریع رشد کرد؟

محبوبیت، علاقه‌مندی، خرید بیش از حد و احساسی و شاید طمع باعث افزایش قیمت دوج کوین و قیمت ارز شیبا شده است. اگر قصد دارید در مورد این دو میم محبوب و سایر میم‌کوین‌ها بیشتر بدانید، وبلاگ آموزشی خبری صرافی آنلاین «بیتشال» راهنمای مناسبی برای شما خواهد بود. کافی است وارد بخش بلاگ صرافی بیتشال شوید تا از تمام اطلاعات مورد نیاز به‌صورت کاملا رایگان استفاده نمایید. همچنین بخش مارکت این صرافی نیز تحلیل و قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال را همراه با شاخص های مهم بازار در دسترس معامله گران قرار داده است.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید