ارزش سهام عدالت | ارزش سهام عدالت امروز

فوری: سهامداران عدالت ضرر کردند| خبر بد برای سهامداران

ارزش سهام عدالت طی هفته اول بهمن 4 درصد افت کرد.

فوری: سهامداران عدالت ضرر کردند| خبر بد برای سهامداران
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

ارزش سهام عدالت امروز ریزشی شد. ارزش سهام عدالت طی چند سال گذشته از اهمیت بالایی برای سهامداران برخوردار است. ارزش سهام عدالت با نوسان همراه است. ارزش سهام عدالت پس از واگذاری سهام روزهای پرتنشی را تجربه کرده است.  ارزش سهام عدالت امروز را در ادامه می خوانیم.

ارزش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت امروز

چهارشنبه (۶ بهمن) شاخص کل بورس با رشد بیش از ۲۱ هزار و ۴۹۷ واحد روی پله یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحدی قرار گرفت.چهار شنبه (۶ بهمن) شاخص کل بورس با رشد بیش از ۲۱ هزار و ۴۹۷ واحد روی پله یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحدی قرار گرفت.
ارزش کل سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت در روز شنبه به ترتیب به   ۱۱ میلیون و ۶۵۳هزار تومان، ۲۱ میلیون و ۹۵۳هزار تومان رسید.
در روز چهارشنبه هم ارزش کل سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب  ١١ میلیون و ١٨٧هزار تومان، ٢١ میلیون و ٧٧هزار تومان؛ بنابراین سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت، ۴۶۶ هزار تومان و سبد یک میلیون تومانی سهام عدالت ۸۷۶ هزار تومان در این هفته اُفت کرد.
به این ترتیب ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی که در حال حاضر ۱۱ میلیون و ۱۸۷ هزار تومان است، نسبت به هفته گذشته که برابر با ۱۱ میلیون و ۱۸۷ هزار تومان بود، یک ۳.۹۹ درصداُفت داشته است. همچنین ارزش سبد سهام عدالت یک میلیون تومانی که در انتهای چهارشنبه این هفته به ۲۱ میلیون و ۷۷ هزار تومان رسیده بود، نسبت به شنبه هفته قبل که برابر با ۲۱ میلیون و ۹۵۳ هزار تومان بوده  ۳.۹ درصد اُفت  پیدا کرده است.
شما مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید نوسانات شرکت‌های بورسی زیر مجموعه سهام عدالت در هفته کاری گذشته در قالب جدول تنظیم شده مشاهده کنید.
نام شرکت سهامی
قیمت هر سهم در معاملات 6 بهمن (چهارشنبه) بر حسب تومان قیمت هر سهم در معاملات 2 بهمن (شنبه) بر حسب تومان
فارس (صنایع‌ پتروشیمی خلیج فارس) 
952  983
شگویا (پتروشیمی‌شهید تندگویان)
935  1036
شاوان (پالایش نفت لاوان)
11460 12475  
دانا (بیمه دانا) 
998 485
بنیرو (شرکت نیرو ترانس) 
161  166  
رمپنا (شرکت مپنا) 
1363  1435  
اخابر(مخابرات ایران)  
640 683  
کگل (شرکت گل گهر) 
2095 2148  
حکشتی‌ (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران)
1101  1240  
فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) 
992  997  
فولاژ (فولاد آلیاژی ایران ) 
837  1682
فخوز (شرکت فولاد خوزستان)
484 556  
ساراب (سیمان داراب) 
1607 1648
ورنا (سرمایه گذاری رنا) 
245  280  
حپترو (حمل و نقل پتروشیمی ) 
1696  1756  
کچاد (شرکت چادرملو)
2692 2877  
وپست (شرکت پست)
331 331
مارون (پتروشیمی مارون) 
17075 17215
شپنا (پالایش نفت اصفهان) 
538  564  
شتران (پالایش نفت تهران)  
390  375
شبندر (شرکت پالایش نفت بندر عباس) 
623  663  
بسویچ (شرکت پارس سویچ) 
1209  1252  
وبملت (بانک ملت)
274 285
وبصادر (بانک صادرات ایران) 
173  182  
خاور ( ایران خودرو ) 
114  111  
وتجارت (بانک تجارت )
162 173  
 فایرا (شرکت آلومینیوم ایران) 
1580 1686
شراز (پالایش نفت شیراز) 
10635  11135  
جم (پتروشیمی جم) 
4302  4838  
فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) 
656  675  
سدشت 
2391  2423  
شبریز (پالایش نفت تبریز) 3412  3570  

سهام عدالت هم مانند بازار سرمایه لباس قرمز رنگی بر تن کرده است. روزهایی که بورس با افت شاخص مواجه است، ارزش سهام عدالت نیز مانند هفته‌های گذشته با افت مواجه شده و ارزش آن درحال‌حاضر به ۴۹ درصد ارزش این سبد دارایی در مردادماه سال ۹۹ رسیده است.

کاهش ارزش سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار سرمایه در سال گذشته در حالی رخ داده است که بازار سهام نیز در این مدت با کاهش چشمگیر ارزش مواجه بوده است.

این در حالی است که دولت در این مدت از بازار سرمایه به شدت درآمدزایی کرده و بخش عمده‌ای از کسری بودجه خود را در قالب فروش اوراق بدهی و سهام شرکت‌های خود از این بازار تامین مالی کرده است.

علی اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت با بیان اینکه اراده مجلس از روزهای نخستین کار، تعیین تکلیف بحث جاماندگان سهام عدالت بود، گفت: در دولت قبل اراده‌ای برای این موضوع وجود نداشت؛ اما در دولت فعلی تاکید بر تعیین تکلیف جاماندگان و احقاق حق دهکهای پایین است. متولیان امر در حوزه مسئله جاماندگان سهام عدالت بر اساس ارجاع رئیس جمهور، وزارت خانه‌های اقتصاد و رفاه هستند. ما هم پیگیری لازم را در بخش‌های مردمی سهام عدالت انجام داده‌ایم تا هرچه سریع تر در قالب جلسات مشترک نسبت به احقاق حق اقدام شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا منابع مورد نیاز برای جاماندگان سهام عدالت، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ گنجانده نشده است؟ تصریح کرد: یکی از مواردی که وجود دارد این است که شاید نیازی به تعیین منابعی برای این موضوع در بودجه نباشد، زیرا منابع قابل توجهی از سهام عدالت در سال‌های گذشته کسر شده و در قالب سهام بازگشت شده به دولت موجود است و اگر همان سهام در قالب انتقال سیستمی انجام شود، می‌توان از آن برای جاماندگان استفاده کرد.

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سهام عدالت که در هفته‌های گذشته با کاهش ارزش مواجه شده بود، در هفته گذشته پایانی آذرماه تغییر روند داشت و رشد قابل توجهی را به ثبت رساند. این روند مثبت در هفته اول دی ماه نیز ادامه داشت، اما در هفته دوم و سوم دی ماه این روند با نزول همراه شد و این سهام در هفته گذشته با افت ۲.۰۴ درصدی مواجه شد؛ این مسئله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز به ترتیب با کاهش ۲.۱ و ۲.۱۲ درصدی در این هفته مواجه شدند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته سوم دی ماه به ترتیب با افت ۱۵۸ هزار تومانی، ۱۹۱ هزار تومانی، ۲۰۶ هزار تومانی و ۳۸۸ هزار تومانی نسبت به هفته دوم دی ماه مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۷ میلیون و ۶۳۸ هزار تومان، ۹ میلیون و ۱۸۹ هزار تومان، ۹ میلیون و ۹۳۶ هزار تومان و ۱۸ میلیون و ۶۷۶ هزار تومان.

کاهش ارزش سبد سهام عدالت در یک سال و نیم گذشته موجب ایجاد ضرر و زیان زیادی برای سهامداران عدالت شده است. ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال ۹۹ با افت ۵۱ درصدی مواجه شده است. این در حالی است که ارزش همین سبد در انتهای هفته اول و دوم دی ماه به ترتیب با افت ۴۹ و ۵۰ درصدی مواجه بود.

ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش نرخ ۷ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی، ۹ میلیون و ۵۵۲ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۳۲۸ هزار تومانی و ۱۹ میلیون و ۴۱۵ هزار تومانی روبه‌رو شده است.

بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور گفت: ترک فعل در امر بازارگردانی سهام عدالت شرکت‌های سرمایه‌گذاری منجر به افت ارزش دارایی مردم و همچنین سبب خلق فرصت نا مشروع برای سرمایه‌داران بزرگ شده است.

حسین امینی خواه با اشاره به تضییع حقوق سهامداران سهام عدالت توسط شورای عالی بورس اظهار داشت: ترک فعل در امر بازارگردانی سهام عدالت شرکت‌های سرمایه‌گذاری منجر به افت ارزش دارایی مردم و همچنین سبب خلق فرصت نامشروع برای سرمایه‌داران بزرگ شده است. 

وی افزود: با توجه به اینکه در مصوبات آیین نامه آزادسازی سهام عدالت، مصوبه‌ای به پیشنهاد سازمان بورس در شورای عالی بورس به تصویب رسید که براساس این مصوبه به شرکت‌ها سپرده‌گذاری مرکزی به طور غیر قانونی اختیار داده شد که بدون اذن و طی مراحل قانونی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که مالک سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر هستند ۵ در هزار دارایی آن‌ها از سبد دارایشان کسر و به قیمت پایانی روز انتقال به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه منتق و معادل آن به شرکت‌های واحد سرمایه‌گذاری تخصیص داده شد. 

مسببان‌ عدم اجرای بازار گردانی سهام عدالت باید پاسخگو باشند 

بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور عنوان کرد: متاسفانه علی‌رغم گذشت بیش از یک سال موضوع بازارگردانی سهام عدالت اجرایی نشده است که همین امر سبب افت ارزش سهام سرمایه‌گذاری‌های استانی تا ۶۰ درصد کمتر از ارزش ذاتی سهام‌ های مردم شده که این امر خلاف حقوق عامه سهام داران و همچنین دستورات مقام معظم رهبری رقم خورده که در همین راستا باید مسببان این امر پاسخگو باشند. 

وی بیان کرد: از دیگر بن بست‌های ناشی از تعلل صندوق توسعه بازار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و ایجاد صف‌های فروش این است که به جای اتخاذ تدبیر سازنده و حل مسئله در اقدامی بدتر و سوال برانگیز و مغایر انذارمقام معظم رهبری در رابطه با توجه به‌عدم تسلط سرمایه‌داران بزرگ به حقوقی‌های بازار سرمایه که از مصادیق سرمایه داران بزرگ هستند مجوز جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری‌های استانی داده شده است. 

امینی خواه گفت: امیدواریم با توجه به ضرورت موضوع مراجع ذی ربط افرادی که قصور منجر به تضییع حق و دارایی مردم شده‌اند شناسایی و با آن‌ها برخورد شود. 

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که جهت جلوگیری از تضییع حقوق در گام نخست با توجه به خریدهای هدفمند و با قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی نماد سرمایه گذاری‌های استانی بسته و ترتیبات مقرر برای بازارگردانی در اسرع وقت اجرایی و سپس نمادها با قیمت صحیح بازگشایی شوند. 

بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور با بیان اینکه عدم اتخاذ تدبیر مناسب در نحوه قیمت گذاری سرمایه سهام سرمایه گذاری‌های استانی سبب ایجاد حس بی‌عدالتی و تبعیض بین سهامداران عدالت استان‌های مختلف می‌شود گفت: ارزش دارایی تمامی سهام داران عدالت به نسبت سهامشان و همچنین میزان دارایی و پرتفوی سرمایه گذاری‌های استانی نیز به نسبت سهامداران برابر است اماعدم توجه به الزامات خاص در پذیرش شرکت‌های مذکور در بورس سبب شده است ارزش سهام در دو استان همسایه اختلاف زیادی دارد. 

وی عدم اجرای ماده ۱۰ آیین نامه آزادسازی سهام عدالت را از دیگر تخلفات شورای عالی بورس دانست و اظهار داشت: علی‌رغم تاکید مقام معظم رهبری در بند ۸ ابلاغیه سال ۸۵ و همچنین ماده ۳۸ قانون اصل ۴۴ که عدم اجرای ماده ۱۰ آیین نامه آزادسازی سهام عدالت منجر به تصرف غیر قانونی و استمرار مدیریت دولتی در۴۹ شرکت سرمایه‌پذیر بورسی و غیر بورسی شده است در همین راستا امیدواریم در اولین فرصت مصوبه غیرقانونی شورای عالی بورس لغو و نمایندگان سهام عدالت مطابق ماده ۱۰ آیین نامه در جایگاه هیئت مدیره حاضر و در مجامع دارای اختیار حق رای و اتخاذ تصمیم شوند. 

مبنای کلیه ایرادات نادیده انگاشتن منویات مقام معظم رهبری است

امینی خواه افزود: انتظار می‌رود در راستای اجرای ماده ۱۰ آیین نامه آزادسازی سهام عدالت و همچنین تاکید مقام معظم رهبری در بند ۸ ابلاغیه سال ۸۵ افراد مستقر فعلی در سمت‌های مدیریتی شرکت‌های سرمایه‌پذیر که توسط دولت دوازدهم منصوب شده‌اند با نمایندگان واقعی سهام دارام جایگزین شوند. 

بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور با بیان اینکه عدم رعایت ترتیبات اجرایی آیین نامه آزادسازی سهام عدالت سبب تضییع حق ۳۰ میلیون سهامدار عدالت روش مستقیم شده است عنوان کرد: با توجه به اینکه براساس دستور مقام معظم رهبری نباید زمینه تسلط سرمایه داران بزرگ و افرادی غیر از سهامداران بر امور فراهم شود ولی متاسفانه خریدهای هدفمند سهام سرمایه‌گذاری‌های استانی توسط عده‌ای خاص به وضوح دیده می‌شود که این موضوع سهام عدالت را از ریل اصلی خود منحرف و مدیریت آن به دست سرمایه‌داران بزرگ خواهد افتاد. 

وی بیان کرد: مبنای کلیه ایرادات ایجاد شده ناشی از نادیده انگاشتن منویات مقام معظم رهبری بر محوریت بخش تعاونی در طرح سهام عدالت توسط شورای عالی بورس و اصرار دولت بر انکار این جایگاه کلیدی و حذف نقش اساسی تعاونی‌ها از ساختار است که این امر سبب بن بست و گره در اجرا امور و همچنین تصویب مصوبات غیر قانونی شورای عالی بورس شده است. 

گرو کشی و انتقام از مجموعه سهام عدالت توسط وزارت اقتصاد 

امینی خواه در رابطه با برگزاری مجامع سهام عدالت گفت: جهت برگزاری فرمایشی مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی اسفند و اردیبهشت ماه سال امسال اقداماتی با دخالت دولت و در مغایرت با اساس نامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری در دست اقدام بود که خوشبختانه با ورود سازمان بازرسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی متوقف شد اما تعیین تکلیف نشد واین بلا تکلیفی سبب استمرار آشفتگی و رهاسازی امور و همچنین تضییع حقوق مردم شده است. 

وی تصریح کرد: تاسیس هلدینگ برای ۱۳ شرکت غیر بورسی برخلاف قواعد و ترتیباتی که به مردم در هنگام انتخاب روش اعلام شده بود و همچنین‌عدم پرداخت مطالبات، حقوق، بیمه و هرینه‌های جاری ۳۶۳ تعاونی سهام عدالت شهرستانی توسط دولت دوازدهم به ویژه وزارت اقتصاد به دلیل گرو کشی و انتقام از مجموعه سهام عدالت از دیگر تخلفات شورای عالی بورس است. 

بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور خاطر نشان کرد: از دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی انتظار داریم مصوبات غیر قانونی که تاکنون توسط وزراء مربوطه دولت دوازدهم مصوب شده ابطال شود تا سهامدارانی که از ۶ دهک پایین جامعه هستند از منافع بیشتری برخوردار شوند در غیر این صورت رهاسازی امور و بلاتکلیفی و یا تصرفات غیر قانونی سبب بروز تنش و ناامیدی ۴۹ میلیون سهام دار سهام عدالت می‌شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید

  • یوسفی

    تورا خدا سهام عدالت ازاد شده مارا بفروشید پول ندارییم

  • شاهین

    نظرم راجع به سهام عدالت اینه گیر موجودات بدی افتادیم همین