کاربرد گسترده میلگرد ساده در ساختمان سازی

میلگرد ساده یکی از انواع میلگرد است که به سبب ساختار و شکل بدون آج خود و استانداردها و آنالیزهای بین المللی، برای صنایع مختلف به خصوص ساخت و ساز به کار گرفته می شود.

کاربرد گسترده میلگرد ساده در ساختمان سازی
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس: میلگرد به‌ عنوان اساسی‌ ترین و پر‌فروش‌ ترین مقاطع فولادی مورد‌نیاز برای احداث ساختمان‌ ها محسوب می‌ شود. این مقطع فولادی دارای انواع مختلفی است اما به‌ طور کلی به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌ شود. هر‌کدام از انواع آن با توجه به شکل ظاهری ویژگی‌ های منحصر‌به‌ فردی دارند. کاربرد میلگرد ساده یکی از مهم‌ ترین نکاتی است که باید هنگام خرید انواع میلگرد ساده از آن آگاهی داشته باشید. از این رو در ادامه نکاتی را بیان می کنیم که علاوه بر تاثیرگذاری بر قیمت میلگرد ساده، بر کارکرد آن در ساختمان سازی نیز موثر هستند.

 

میلگرد ساده چیست؟

میلگرد ساده نوعی میلگرد تقویت کننده دایره ای شکل است که سطح صاف و مقطع گرد مشخص می شود. در کل می توان گفت به مقطع فولادی که آجدار نباشد، میلگرد ساده گفته می‌ شود. از این محصول به‌ دلیل ویژگی‌ های متنوع و زیاد در پروژه‌ های ساختمانی استفاده می‌ شود. این مقطع با نام آرماتور نیز شناخته می‌ شود که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

این میلگرد معمولاً برای تقسیم مش در دال های بتنی و ایجاد ستون ها، پایه برای دیوارها، پایه های بتن مسلح، کوره های فولادی و سایر زیرساخت ها استفاده می شود. با توجه به فرم و استحکام، میله های گرد ساده نیز ممکن است به عنوان چسباننده برای اتصال مواد مختلف مورد استفاده قرار گیرند. این نوع میلگرد در قطرهای مختلف از 6 میلی متر تا حدود 50 میلی متر موجود است  که به صورت شاخه و یا کلاف به بازار عرضه می گردد.

 

نحوه تولید میلگرد ساده

برای تولید میلگرد از شمش استفاده می شود. این شمش‌ ها تا زمانی‌ که دمای آن‌ ها به بیش از ۱۱۰۰ درجه سانتی‌ گراد افزایش پیدا کند، در کوره نگه داشته می‌ شوند.  نحوه تولید و حرارتی که با آن‌ ها داده می‌ شود، در کاربرد میلگرد ساده موثر هستند.

این شمش‌ های گداخته به‌ صورت مکانیزه در مسیر خط رافینگ قرار می‌ گیرند. در این مرحله، این قطعات فولادی گداخته از میان ۶ ایستگاه نورد عبور می‌ کنند. پس از این مرحله ابتدای شمش گداخته، با استفاده از دستگاه پرس گیوتین بریده می‌ شود. این مرحله یکی از مهم‌ ترین مراحل در تولید و ساخت به شمار می‌ رود.

عملیات پوسته زدایی در تولید میلگرد ساده

در این مرحله فرایند پوسته‌ زدایی هم انجام می‌ شود. ۶ ایستگاه بعدی مرحله پایانی است. محصول در این مرحله به قطر مورد‌نظر رسیده و با سرعت بالا از دستگاه خرج می‌ شود. همزمان به‌ صورت اتوماتیک در اندازه‌ های ۱۲ متری برش داده می‌ شوند و برای بسته‌ بندی آماده می‌ شوند.

مزایای میلگرد ساده

میلگرد ساده با توجه به ساختار و ویژگی هایی که دارد، توانسته برای بسیاری از صنایع به خوبی عمل کند و مزیت های زیادی را به همراه آورد که در ادامه به برخی از مزیت ها اشاره می کنیم.

  • استحکام: با وجود اینکه میلگرد ساده از  مواد مختلف ساخته شده‌ است، میلگردهای ساده بسیار محکم هستند و می‌ توانند گرما، فشار و بار ضربه‌ ای بالا را تحمل کنند.
  • در دسترس بودن: میلگردهای ساده از نظر هزینه و ساخت ارزان هستند. همچنین تولید آن ها آسان است، زیرا فرآیند تولید آن تنها شامل تکنیک های ساده ای مانند آسیاب و ریخته گری است.
  • قابلیت بازیافت: فولاد به عنوان جزء اصلی، میلگرد ساده به راحتی بازیافت می‌ شود و می‌ تواند برای مقاصد دیگر استفاده شوند.
  • تنوع در اشکال: با وجود اندازه استاندارد، میلگردهای گرد ساده را می‌توان به اندازه‌ ها و اشکال مختلف (شاخه و یا کلاف) متناسب با ترجیح مشتری شکل داد.
  • الاستیسیته: میلگرد های ساده از فولاد ساخته شده اند و آن را به ماده ای با مدول الاستیسیته بالا تبدیل می کنند.
  • مقاومت بالا: میلگردهای فولادی ساده معمولاً قبل از استفاده حمل، ذخیره و در مکان های ساختمانی قرار می گیرند. با وجود این، مواد به دلیل مقاومت بالا به راحتی به میلگرد های ساده آسیب نمی رسانند. اگر آسیب رخ دهد، تا حد زیادی بر عملکرد میلگرد های گرد ساده تأثیر نمی گذارد.

 

انواع کاربرد میلگرد ساده

به لطف کاربردهای همه کاره خود، میلگرد های فولادی خود را در مرکز اکثر صنایع مهندسی، اعم از خودروسازی، نساجی، ساخت و ساز، کشتی سازی، صنایع دفاع یا هوافضا می‌بینند. این مقطع فولادی در صنعت ساخت پیچ و مهره، ساخت برخی از اتصالات و تولید ماشین‌‌‌های صنعتی به‌ کار می‌‌رود.

مصارف ساختمانی میلگرد ساده

به‌ طور اختصار می‌ توان کاربرد میلگرد ساده در ساختمان‌ سازی را با عنوان تقویت بتن نام برد. این آرماتور‌ها بیشتر مصارف صنعتی دارند و در ساخت خاموت استفاده می‌ شوند. موارد مصرفی میلگرد ساده گسترده بوده و در زمینه‌ های بسیاری از آن بهره گرفته می‌ شود. از مهم‌ ترین کاربرد میلگرد ساده می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد‌.

  • اتصالات ساختمانی
  •   ساخت اتصالات صنعتی
  • قطعات خودرو‌سازی
  •  اتصالات زیر‌بنایی در جاده‌ ها و بزرگراه‌ ها

لازم به ذکر است بیشتر کاربرد یا استفاده نهایی از میلگرد ها، تکنیک های تولید و عملیات حرارتی را تعریف می کند. از این رو، با توجه به تکنیک های خاص تولید، عملکرد این میلگرد ها همیشه بر نیاز و انتظارات فنی برتری دارد.

 

استاندارد‌های مورد‌ نیاز یک آرماتور

این نوع میلگرد براساس استاندارد‌های قدیمی با نام a1 شناخته می‌ شود؛ اما اکنون و با‌توجه به استاندارد‌های جدید با نام ۲۴۰ نیز شناخته می‌ شود. از این کالا به‌ عنوان آرماتور دور‌پیچ در اعضای سازه‌ ای یا ساختمان‌ های بتن آرمه مورد‌استفاده قرار می‌ گیرد.

مقاومت کششی میلگرد ساده باید در حدود ۳۶۰ نیوتن بر میلی‌ متر مربع باشد. همچنین میزان مقاومت تسلیم آن‌ ها باید ۲۴۰ نیوتن بر میلی‌ متر مربع باشد تا بر‌اساس استاندارد‌های موجود تولید شود.

تعیین قیمت آرماتور بدون آج (قیمت میلگرد ساده)

بهترین شیوه برای اطلاع از قیمت میلگرد ساده، استعلام قیمت آن از مراکز فروش معتبر است. بخش عمده مصرف این مقطع فولادی در صنایع ساختمان‌ سازی است. بنابراین می‌ توان نتیجه گرفت که بهبود بازار مسکن یا رکود آن تاثیر بسیاری بر رشد میزان تقاضای مقاطع ساختمانی و قیمت آرماتور دارد.

علاوه‌ بر میزان تقاضای این محصول، مسائل سیاسی و اقتصادی و عوامل بین‌ المللی نیز بر نرخ آن تاثیر‌گذار هستند.

خرید میلگرد ساده

خرید مقاطع فولادی با‌کیفیت و مقرون‌ به‌ صرفه به یکی از چالش‌ های افراد تبدیل شده است. خرید میلگرد ساده با کیفیت بالا و قیمت مناسب، نیازمند آشنایی با یک فروشگاه معتبر و مورد ‌اطمینان است. امروزه این محصول توسط بسیاری از بهترین کارخانه‌ های ایرانی تولید می‌ شود.

اگر تجربه کافی برای تشخیص محصول با‌کیفیت را نداشته باشید، برخی از فروشندگان محصولات بی‌ کیفیت را به شما می‌ فروشند. از این رو دسترسی به یک راهنمای خرید میلگرد ساده همراه با نکات قبل، حین و بعد از خرید هر سایز از آن کاربرد میلگرد ساده یکی دیگر از نکات مهم هنگام خرید است. برای تهیه آرماتور بدون آج می‌ توانید به شرکت‌ ها و نمایندگی‌ هایی که عرضه‌ کننده این محصول هستند مراجعه کنید تا بهترین قیمت میلگرد ساده را خریداری کنید.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید