عسل کنار چیست؟ + 5 خواص آن

عسل سدر یا کُنار یک عسل طبیعی خوش‌طعم با ارزش غذایی بسیار بالاست. این عسل نقش مهمی در سلامت انسان دارد و بسیاری از پزشکان طب سنتی، آن را برای درمان بیماری‌های مختلف توصیه می‌کنند. زنبورها برای تولید این عسل، از درخت سدر یا همان کُنار تغذیه خواهند کرد، به همین دلیل این عسل را به این نام می‌شناسند.

عسل کنار چیست؟ + 5 خواص آن
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

عسل کنار یکی از محبوب‌ترین و پرخاصیت‌ترین انواع عسل است. این روزها دیگر خواص عسل بر هیچکس پوشیده نیست و همهٔ افراد با معجزات این مادهٔ خوراکی طبیعی آشنایی کامل دارند. عسل با توجه به نوع گلی که زنبور از آن تغذیه کرده‌است، دارای انواع مختلفی است.

عسل کنار برای درمان بیماری‌های بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از عسل‌های پرفروش در ایران است. در این مطلب تصمیم داریم شما را با این نوع عسل و خواص آن آشنا کرده و اطلاعات کاملی درمورد این مادهٔ غذایی ارزشمند به شما عزیزان ارائه دهیم. همراه ما باشید!

 

معرفی عسل کنار

عسل سدر یا کُنار یک عسل طبیعی خوش‌طعم با ارزش غذایی بسیار بالاست. این عسل نقش مهمی در سلامت انسان دارد و بسیاری از پزشکان طب سنتی، آن را برای درمان بیماری‌های مختلف توصیه می‌کنند. زنبورها برای تولید این عسل، از درخت سدر یا همان کُنار تغذیه خواهند کرد، به همین دلیل این عسل را به این نام می‌شناسند.

در کشور ما پنج‌گونهٔ مختلف از این درخت وجود دارد که بیشتر در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان یافت می‌شوند. درختان کنار در فصل مهر گل می‌دهند و این گل‌ها تا فصل آبان روی درخت وجود دارند. در همین زمان هم عسل کُنار برداشت خواهد شد. با توجه به این‌که در این زمان هیچ گل دیگری وجود ندارد، به‌راحتی می‌توان این عسل را به‌صورت خالص برداشت کرد.

عسل کُنار چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای آشنایی بیشتر شما با عسل کنار، در اینجا به برخی از ویژگی‌های مهم آن اشاره می‌کنیم. به این ترتیب با اطلاعات بیشتری برای خرید این محصول اقدام خواهید کرد.

ساکارز عسل کنار:

براساس آمار و استانداردها، عسل‌های طبیعی باید از میزان ساکارزی کمتر از 5 درصد برخوردار باشند. اما عسل کنار بیشتر از این میزان ساکارز دارد و مقدار ساکارز آن چیزی بین 7 تا 14 درصد است. البته بعد از گذشت دو ماه، این میزان ساکارز کمتر خواهد شد. این موضوع از منبع شهد عسل که ساکارز زیادی دارند، نشات گرفته‌است و به هیچ عنوان نشانهٔ بی‌کیفیت بودن عسل نخواهد بود، از همین رو نیازی نیست از این بابت نگران باشید.

درواقع سنجیدن کیفیت این عسل با مقدار ساکارز کار درستی نیست و شما باید ویژگی‌های دیگری مثل دیاستاز، پرولین و... را مورد توجه قرار دهید.

رنگ عسل کنار:

عسل سدر با رنگ‌های مختلفی مثل عقیقی، سبز لحنی، قهوه‌ای و... در بازار وجود دارد. پس اگر دیدید یک فروشنده این عسل را با رنگی خاص به شما عرضه کرد و رنگ آن در فروشگاه دیگر فرق داشت، نگران نباشید. به‌طور کلی دو فاکتور زیر در تعیین رنگ این عسل نقش دارند:

  1. گونهٔ درخت کنار: عسل‌های برداشت‌شده از هرگونه، درخت کنار دارای رنگ، عطر و حتی طعم خاص خود هستند.

  2. مدت زمان برداشت محصول: عسل کنار تازه‌برداشت‌شده دارای رنگی روشن و شفاف است. هرچقدر که زمان نگه‌داری از عسل بیشتر باشد، رنگ آن رو به تیرگی بیشتری خواهد رفت.

عطر و طعم عسل کنار:

اکثر افراد عسل سدر را به دلیل عطر و طعم خاص و منحصر به فرد آن می‌شناسند. همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم، به دلیل زمان برداشت متفاوت این عسل، احتمال برداشت آن به‌صورت خالص وجود دارد، به همین دلیل به‌راحتی می‌توان عطر شکوفه‌های کنار را از آن استشمام کرد. این عسل دارای طعمی بی‌نظیر است که مورد پسند اکثر افراد با ذائقه‌ها و سلیقه‌های گوناگون قرار می‌گیرد.

طبع عسل کنار

طبع عسل کنار:

طبع عسل یکی از مهم‌ترین فاکتورها و معیارهایی است که افراد هنگام خرید این محصول به آن توجه می‌کنند. طبع عسل کنار کمی با طبع عسل‌های دیگر متفاوت است. با توجه به این‌که درخت سدر طبع سردی دارد، عسل حاصل از آن هم گرمای کمتری نسبت‌به دیگر انواع عسل‌ها داشته و از طبع متعادلی برخوردار خواهد بود. این موضوع باعث شده‌است حتی افرادی که طبع گرم دارند هم بتوانند بدون هیچ مشکلی، این عسل را مصرف کنند.

فواید و خواص عسل کنار

عسل کنار هم از نظر تغذیه‌ای و هم از نظر دارویی دارای ارزش زیادی است. این مادهٔ غذایی سرشار از مواد مغذی مفیدی مثل انواع استروئیدها، لیپیدها، تانن‌ها، ترپن‌ها، آلکوئیدها و... است. از همین رو این عسل می‌تواند خواص و فواید زیادی برای سلامتی انسان‌ها داشته باشد. برای مثال، می‌توان به خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی آن اشاره کرد. در اینجا به مهم‌ترین خواص عسل کنار اشاره می‌کنیم:

  1. بهبود و تقویت سیستم گوارش:

این عسل می‌تواند برای تقویت دستگاه گوارش شما بسیار مفید باشد و عملکرد معده و روده را بهتر کند. کسانی که از مشکلاتی مثل زخم‌معده یا تنبلی روده برخوردارند، می‌توانند به‌صورت منظم از این عسل استفاده کنند.

  1. تقویت سیستم قلب و عروق:

عسل کنار می‌تواند روی کاهش کلسترول خون تأثیر داشته باشد، از همین رو یک مادهٔ غذایی ارزشمند برای کمک به سلامت قلب و عروق به‌شمار می‌رود. افرادی که دارای چربی خون یا بیماری‌های قلبی هستند، می‌توانند به‌صورت مرتب از این عسل استفاده کنند.

  1. بهبود سرما خوردگی:

همان‌طور که گفتیم، این محصول از خواص ضدباکتریایی برخوردار است. همچنین به دلیل برخورداری از ویتامین سی، می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی هم مفید باشد. با توجه به این توضیحات، این عسل هم برای جلوگیری از سرماخوردگی و هم برای کمک به درمان سریع‌تر این بیماری مفید خواهد بود.

افزایش قوای جنسی

  1. افزایش قوای جنسی:

از دیگر خواص عسل کنار می‌توان به تقویت قوای جنسی اشاره کرد. این خاصیت هم شامل آقایان و هم شامل خانم‌ها می‌شود. افراد سردمزاج می‌توانند با مصرف مداوم این عسل، شور و حال سابق را به روابط زناشویی خود باز گردانند.

  1. آثار ضدالتهابی:

خواص ضدالتهابی این عسل باعث شده‌است که برای رفع گرفتگی عضلات و کاهش التهابات بدن هم قابل استفاده باشد. معمولاً ورزشکاران این عسل را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند.

 

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با عسل کُنار و خواص آن آشنا کنیم. همان‌طور که متوجه شدید، این عسل دارای فواید زیادی برای سلامتی انسان‌هاست. همچنین طبع عسل کنار متعادل بوده و همهٔ افراد می‌توانند از خواص آن بهره مند شوند. با توجه به این توضیحات، خرید این عسل خوش عطر و طعم به همهٔ افراد با طبع و ذائقه‌های گوناگون پیشنهاد می‌شود.

 

مرجع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4780168

 

 

دیدگاه خود را ارسال کنید