جعفر طاهری مطرح کرد:

توسعه مشاغل خانگی، راهکاری برای اشتغالزایی

 توسعه مشاغل خانگی، راهکاری برای اشتغالزایی
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:


جعفر طاهری در این گفت‌وگو گفت: کسب و کارهای خانگی از جمله راه‌های نوین درآمدزایی هستند که با صرفه جویی در هزینه‌های اشتغال، ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، زمینه ای برای رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی و کاهش بیکاری خواهند بود.وی ادامه داد  به راحتی می‌توان این نوع مشاغل همچون قالی‌بافی، انواع صنایع‌دستی، کسب‌وکار اینترنتی، تولیدی و خدماتی را در خانه راه اندازی کرد، که مزیت های بسیاری نیز به همراه دارد، ازجمله اینکه برای اشتغال زنان بسیار مناسب است و به این طریق زنان قادرند میان مسئولیت اداره منزل و شغل خود توازنی منطقی برقرار کنند. حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن یا اجاره ملک تجاری یا کارگاه هم از دیگر ویژگی های مثبت این نوع مشاغل به شمار می رود. به این ترتیب ضمن صرفه جویی در هزینه‌های اشتغال، راهکاری برای کاهش بیکاری و اشتغالزایی خواهد بود.
طاهری با بیان اینکه مشاغل خانگی به علت نیاز به حجم پایین سرمایه‌گذاری، سودآوری مطلوبی دارند، افزود: وضعیت اقتصادی نامساعد است و در حال حاضر برخلاف گذشته، تنها مرد خانواده نمی تواند تمام هزینه های زندگی را تامین کند، از این رو تمامی اعضای خانواده‌ و به ویژه زنان تمایل دارند در کنار وظیفه مادری و خانه داری، به طریقی درآمد خانواده خود را افزایش دهند، که بهترین و مناسب‌ترین کار، خود‌اشتغالی در منزل است تا در کنار نگهداری از فرزندان و رسیدگی به امور منزل، نقشی هم در اقتصاد خانواده ایفا کنند.
این کارشناس اقتصادی گفت: آمارها از سهم ۴ تا ۶ درصدی مشاغل خانگی از اشتغال کل کشور حکایت دارد و آنطور که از قول مسئولان ذیربط نقل شده، «در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ نزدیک به سه میلیون نفر متقاضی ثبت‌نام مشاغل خانگی بودند.» اما راه اندازی این مشاغل با چالش‌ها و موانعی نیز همراه است؛ ازجمله اینکه علیرغم اختصاص برخی وام‌ها و تسهیلاتی که برای راه اندازی این کسب وکارها ارائه می شود، درنهایت خود فرد باید کسب و کارش را سر پا نگه‌دارد وحمایت‌ خاصی صورت نمی‌گیرد. از طرفی نباید از نقش «تورم» و «افزایش هزینه‌ها» غافل ماند؛ با توجه به تورم حدوداً ۴۰ درصدی و افزایش هزینه‌های سربار باید مبلغ تسهیلات حوزه اشتغال خانگی را افزایش داد.
طاهری در خاتمه با اشاره به دشواری دریافت تسهیلات برای زنان سرپرست خانوار عنوان کرد: معمولاً این زنان به ویژه زنان کم سواد یا اقشار محروم برای اخذ تسهیلات با دشواری و موانعی روبه رو می‌شوند؛ که در این زمینه دولت و نهادهای ذیربط باید تسهیل‌گری کرده و شرایطی فراهم کنند تا آن‌ها به دلیل وضعیت دشوار معیشتی، ماه‌ها منتظر تسهیلات بانکی نمانند. بنابراین به منظور رونق مشاغل خانگی و اشتغالزایی در این حوزه، علاوه بر افزایش مبلغ تسهیلات بانکی، تسهیل‌گری، اولویت‌گذاری صحیح و نظارت مستمر هم لازم است.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید