ابعاد ورق ذوزنقه رنگی

ورق های گالوانیزه و رنگی از جمله محصولاتی هستند که امروزه از محبوبیت بسیاری در بین ورق های فولادی برخوردار می باشند؛ زیرا با داشتن ویژگی های فوق العاده، کاربرد های مفیدی در صنایع دارند. ورق گالوانیزه به داشتن مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی شهرت یافته است، اما باید گفت اصلی ترین کاربرد این فلز در ساخت محصولات رنگی و شیروانی می باشد. ورق های رنگی در واقع همان فولاد گالوانیزه ای هستند که طی فرآیند آماده سازی و رنگ آمیزی به محصولات رنگی با طیف رنگ های متنوع تبدیل می شوند.

ابعاد ورق ذوزنقه رنگی
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

محصولات شیروانی نیز همان ورق های گالوانیزه و رنگی هستند که با استفاده از دستگاه رول فرمینگ، به محصولات فرمینگ تبدیل شده و دارای فرم های متعددی هستند. یکی از رایج ترین فرم های ورق گالوانیزه رنگی نیز با نام ذوزنقه شناخته می شود. این محصول نیز از طریق انجام فرآیند فرمینگ و دستگاه مخصوص بر روی فلزات گالوانیزه رنگی به دست می آید. تولید آن به صورتی است که سبب ایجاد موج هایی در عرض ورق خواهد شد که به صورت مربعی هستند.

کاربرد این محصولات در پوشش انواع سقف های شیب دار و شیروانی می باشد و ورق ذوزنقه یکی از مقرون به صرفه ترین فرمینگ ها به شمار می آید. ابعاد فرمینگ ذوزنقه نیز یکی از عواملی است که سبب تعیین کاربرد نهایی این فلز خواهد شد. بهتر است بدانید به علت استفاده از ورق های گالوانیزه رنگی در تولید این فرم، از نظر عرض این محصول در محدوده 100 و 125 سانتی متری پیش از تبدیل به فرم ذوزنقه می باشد؛ زیرا دستگاه ها سبب ایجاد فرم ها بر روی شیت ها و در نتیجه کم شدن عرض آن ها می شوند. به عرض نهایی ورق های ذوزنقه، عرض مفید گفته می شود که پس از فرمینگ از 100 و 125 سانتی متر به 72 و 88 سانتی متر خواهد رسید.

ورق های شیروانی ذوزنقه ای از نظر ضخامت در بازه 4/0 و 6/0 میلی متری قرار دارند و طول آن ها نیز بدون محدودیت و مطابق با سفارش خریداران می باشد. بهتر است بدانید تقاضا برای طول 6 متر ورق ذوزنقه بسیار بیشتر از سایر طول ها می باشد؛ زیرا جا به جایی و نصب راحت تری دارد. البته در زمان نصب باید حتما میزان هم پوشانی ورق های ذوزنقه را بر روی یک دیگر در نظر بگیرید تا علاوه بر ایجاد یک سقف محکم، از هدر رفتن انرژی های گرمایشی و سرمایشی در تابستان و زمستان جلوگیری کنند.

2

کاربرد ورق رنگی ذوزنقه

3

همان طور که اشاره شد، ورق های ذوزنقه از طریق محصولات گالوانیزه و رنگی تولید می شوند؛ از این رو مزیت های بسیاری را به خود اختصاص می دهند. در واقع هدف اولیه تولید فولاد گالوانیزه در ایجاد مقاومت برای فولاد در برابر زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و رطوبت بود؛ در نتیجه با استفاده از فرآیند گالوانیزاسیون و روش غوطه وری گرم، این فلزات را تولید کردند. از سوی دیگر با در نظر گرفتن یک سری ترکیبات و آنالیز های شیمیایی در مواد اولیه این فلزات، سبب شدند تا میزان رنگ پذیری و فرم پذیری آن ها افزایش یابد. با این وجود ورق های رنگی و فرمینگ های مختلف مانند ذوزنقه نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشند.

از سوی دیگر یکی دیگر از عواملی که سبب مقرون به صرفه بودن فرمینگ ذوزنقه ای شده است، نحوه فرمینگ آن است با دستگاه انجام شده و در مقایسه با سایر فرم هایی مانند سفال، راحت تر انجام می شود. همچنین به طور کلی قیمت ورق رنگی و گالوانیزه با وجود ویژگی هایی که دارند، مناسب بوده و همین موضوع سبب مناسب بودن نرخ محصولات زیر مجموعه آن ها نیز شده است. این فلزات به سبب این دلایل نیز کاربردهای بسیاری را به خود اختصاص می دهند. اصلی ترین مصارف ورق ذوزنقه ای نیز در بام ها و سقف سازه ها می باشد. این سازه ها هر 365 روز سال در معرض انواع شرایط آب و هوایی قرار می گیرند و برای پوشش دهی آن ها نیاز به محصولاتی با استحکام بالا در برابر عوامل مختلف می باشد.

از سوی دیگر فرمی که برای این سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد، باید برای طیف گسترده ای از نیاز ها طراحی شود. البته که پس از گذشت چند سال، نوسازی سقف ها یکی از امرهای ضروری در این باره می باشد. به همین دلیل است که ورق های رنگی ذوزنقه با داشتن نصب آسان، فرم راحت، مقرون به صرفه و زیبا یکی از بهترین گزینه ها برای پوشش سقف های مختلف به شمار می آیند. همچنین باید گفت سقف هایی که به وسیله فرمینگ ذوزنقه ساخته می شوند، دارای ویژگی عالی از نظر عایق بودن صداهای مختلف هستند.

به طور کلی ورق کرکره ای (https://www.ahaninfo.ir/products/%D9%88%D8%B1%D9%82-%DA%A9%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D9%87 )به دلیل صلابت و مقاومت بالایی که دارد، در صنعت ساختمان بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. کاربردهای متنوع ورق کرکره گالوانیزه در نمای ساختمان، درب و پنجره، صنعت خودروسازی و صنعت کشاورزی، از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد و عملکرد برتر این نوع ورق، استفاده از آن در پروژه‌های مختلف، توصیه می‌شود.

طیق تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد استفاده از ورق های ذوزنقه، سبب کاهش صدا تا حدود 53 دسیبل می گردد. از کاربرد این محصولات عبارتند از:

  • پوشش انواع سقف ها، سالن های اجتماعات، بدن سازی، نمایشگاه، تجاری و ...
  • دیوارهای ساختمان ها و سطوح خارجی ساختمان های متحرک
  • پناهگاه های سایه ای

فرآیند تولید ورق شیروانی رنگی ذوزنقه

4

70 درصد مراحل ساخت ورق های شیروانی با هر فرمی برای مواد اولیه آن ها انجام می شود که ورق های گالوانیزه رنگی هستند. برای تولید این فلزات نیز از ابتدای چرخه محصولات فولادی، ورق سیاه طی فرآیند نورد گرم تولید می شود که دارای سطحی زبر و رنگی مات می باشد؛ از این رو آن را با استفاده از مخازن حاوی اسید هیدروکلریک و دمای 50 تا 85 درجه سانتی گراد، اسیدشویی می کنند. در مرحله بعدی محصولات طی فرآیند نورد سرد و مراحل آن به ورق های سرد تبدیل می شوند. این فلزات به علت تولید در مراحل مختلف نورد، شستشو، آنیلینگ، پرداخت سطح و ... دارای سطح ظاهری بسیار صاف و صیقلی و رنگ نقره ای روشن هستند.

اگر در پایان مراحل تولید، یک لایه محافظ و روغنی را بر سطح ورق های سرد اعمال کنند، این محصولات به ورق های روغنی تبدیل می شوند. با این وجود می توان برای تولید ورق گالوانیزه از هر دو محصول استفاده کرد. به طوری که ابتدا سطح محصول تحت فرآیندهای چربی زدایی، شستشو و هوادهی آماده شده و سپس پوشش روی در حوضچه های مذاب، بر سطح آن ها اعمال می گردد. دمای این حوضچه ها در حدود 450 درجه سانتی گراد می باشد. پس از سرد شدن پوشش بر روی شیت ها با استفاده از دستگاه نورد، آن را تثبیت کرده و اضافات آن حذف می گردد. سپس به وسیله محفظه هوای گرم شیت های گالوانیزه خشک شده و پس از سرد شدن بسته بندی می گردند.

در این بخش برای تولید شیت های رنگی مجدداً سطح ورق های گالوانیزه را آماده می کنند تا سبب افزایش چسبندگی پوشش بعدی بر روی آن ها شوند. در ابتدا نیز یک لایه پرایمر رنگ بر سطح شیت ها زده می شود و سپس لایه های رنگ اصلی طی فرآیند پوشش دهی غلطکی بر سطح آن ها اعمال می گردد. در نهایت نیز یک لایه از جنس رنگ نهایی یا محافظ بر سطح فلزات زده می شود تا از آن ها در برابر آسیب های مختلف محافظت کند. پس از تولید شیت های رنگی نیز، آن ها را از دستگاه رول فرمینگ ذوزنقه عبور می دهند تا موج های مربعی شکل با ابعاد دقیق بر روی آن ها اعمال شود و به این ترتیب ورق گالوانیزه رنگی با فرم ذوزنقه ای به دست آید.

 

 

دیدگاه خود را ارسال کنید