دتکتور گاز آمونیاک و کاربردهای آن در سردخانه و صنایع

دتکتور گاز یک دستگاه است که، طیف گسترده‌ای از گازهای مختلف را تشخیص داده و در صورت شناسایی حضور گازهای مضر یا قابل اشتعال، هشدار می‌دهد. و از وقوع حوادث ناخواسته جلوگیری می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

 دتکتور گاز آمونیاک یکی از تجهیزات حیاتی در صنایع مختلف، به ویژه صنایع شیمیایی، کشاورزی، سرخانه و پرورش دام و طیور است. در این مقاله از بازار بورس به معرفی و کاربردهای این تجهیزات می‌پردازیم.

آمونیاک یک ترکیب شیمیایی است که به صورت مایع در شرایط معمول دما و فشار قابل حمل است. فرمول شیمیایی آن NH3 می‌باشد، به این معنا که شامل یک اتم نیتروژن (N) و سه اتم هیدروژن (H) است. آمونیاک از مواد اولیه معمول در صنایع شیمیایی است و به عنوان یک ماده شیمیایی پایه، در تبرید، تولید انواع مواد شیمیایی، کودها، مواد شوینده و بعنوان گاز برای سردخانه به کار می‌رود.

 دتکتور گاز آمونیاک چیست؟

دتکتور گاز آمونیاک یک سنسور ایمنی است که طیف گسترده‌ای از محیط‌ها را برای حضور گاز آمونیاک بررسی می‌کند. این دستگاه با استفاده از تکنولوژی حسگرهای خاص، به تشخیص و اندازه‌گیری غلظت گاز آمونیاک در محیط‌های مختلف می‌پردازد.

 کاربردهای دتکتور گاز آمونیاک

در ادامه این مقاله از آداک فرایند سپهر کاربرد و استفاده های دتکتور آمونیاک را شرح می‌دهیم.

کاربرد در سردخانه‌ها

از مهمترین کاربرد های دتکتور گاز آمونیاک نصب در سردخانه ها است

سردخانه‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های زنجیره تأمین غذا هستند. حفظ دما و رطوبت مناسب در این محیط‌ها برای حفظ تازگی و کیفیت محصولات بسیار اهمیت دارد. اما حضور گاز آمونیاک در سردخانه‌ها به عنوان یک ماده خطرناک، می‌تواند خطرات جدی برای کارکنان و محیط زیست ایجاد کند. در اینجا، دتکتور گاز آمونیاک به عنوان یک سنسور ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه با اندازه‌گیری غلظت گاز آمونیاک در هوا، در صورت افزایش ناگهانی آن، هشدار می‌دهد و اقدامات ایمنی لازم را فعال می‌سازد. این اقدامات می‌تواند از وقوع حوادث و آسیب به افراد و محیط زیست جلوگیری کند و عملکرد بهتری را برای سردخانه‌ها فراهم کند. محل نصب دتکتور گاز آمونیاک در سردخانه ها بیشتر در کنار کمپرسورها و مخازن ذخیره سازی مایع آمونیاک است. و نیز در کنار خطوط انتقال گاز آمونیاک در داخل سردخانه ها.

کاربرد در صنعت تبرید

در صنعت تبرید، گاز آمونیاک به عنوان یکی از مواد خنک کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در صورتی که میزان این گاز در محیط افزایش یابد، می‌تواند خطرات جدی ایجاد کند. به عنوان مثال، افزایش ناگهانی غلظت گاز آمونیاک می‌تواند منجر به ایجاد حرارت و فشار در سیستم‌های تبرید شود که در نهایت به خرابی تجهیزات و حوادث ناخواسته منجر می‌شود. با استفاده از دتکتور گاز آمونیاک، این موضوعات می‌تواند به سرعت شناسایی و پیشگیری شود، از زیان به تجهیزات و ایمنی کارکنان جلوگیری شود.

این دستگاه با اندازه‌گیری و نظارت بر میزان گاز آمونیاک، می‌توانند از وقوع حوادث و آسیب به افراد و تجهیزات جلوگیری کنند و عملکرد بهتری را برای این صنایع فراهم کنند.

صنایع شیمیایی

در صنایع شیمیایی، انتشار گاز آمونیاک می‌تواند خطرات جدی برای کارگران و تجهیزات فراهم کند. دتکتور گاز آمونیاک می‌تواند به طور موثری این احتمالات را کاهش دهد و از زندگی و سلامتی افراد محافظت نماید. صنعت پتروشیمی و تولید مایعات شیمیایی بیشترین توجه و استفاده از دتکتور آمونیاک را دارند.

کشاورزی

در حوزه بخش کشاورزی و تولید کود استفاده از آمونیاک برای تقویت خاک و افزایش عملکرد محصولات رایج است. با این حال، اندازه‌گیری و کنترل میزان گاز آمونیاک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا از افزایش ناگهانی آن و خطرات زیان‌باری که ممکن است ایجاد کند، جلوگیری شود.

پرورش دام و طیور

دتکتور گاز آمونیاک با کمک به اندازه‌گیری دقیق این گاز و هشداردهی در صورت افزایش ناگهانی آن، می‌تواند از آسیب به حیوانات جلوگیری کند.

به طور خلاصه، دتکتور گاز آمونیاک یکی از تجهیزات اساسی در بسیاری از صنایع است که نقش حیاتی در ایمنی و سلامتی افراد و محیط زیست دارد. با استفاده از این تجهیزات، می‌توان از بروز حوادث و خسارات ناشی از گاز آمونیاک جلوگیری کرد و محیط‌های کاری و زیستگاه حیوانات را ایمن‌تر کرد.

انواع دتکتور آمونیاک

بطور کلی دتکتور گاز از دو نوع ثابت صنعتی و پرتابل یا قابل حمل ساخته می‌شوند. البته بر حسب شرکت تولید کننده ممکن است دتکتور ضد انفجا یا اتکس باشد.

انواع سنسورهای بکار رفته در دتکتور آمونیاک

دتکتور آمونیاک با سنسور کاتالیتیک: این نوع از دتکتورها از تکنولوژی کاتالیزوری برای تشخیص گاز آمونیاک استفاده می‌کنند. در این روش، واکنش‌های شیمیایی بین گاز آمونیاک و کاتالیزورها ایجاد می‌شود که منجر به تغییراتی در خروجی دستگاه می‌شود که به عنوان نشانگر حضور گاز عمل می‌کند.

دتکتور آمونیاک بهمراه سنسور الکتروشیمیایی: این نوع از دتکتورها از تکنولوژی الکتروشیمیایی برای تشخیص گاز آمونیاک استفاده می‌کنند. در این روش، یک الکترود به گاز آمونیاک وصل می‌شود و هنگامی که گاز با الکترود تماس می‌گیرد، تغییرات الکتریکی در دستگاه ایجاد می‌شود که به عنوان نشانگر حضور گاز آمونیاک عمل می‌کند.

آداک فرایند سپهر تامین کننده اصلی دتکتور آمونیاک

آداک فرایند سپهر نماینده رسمی دتکتور گاز آمونیاک در ایران

چنانچه دنبال دتکتور گاز آمونیک برای سردخانه یا محیط کار خود هستید میتوانید با شرکت آداک فرایند سپهر تماس بگیرید و مناسبترین دتکتور گاز را بر اساس بودجه و شرایط تان دریافت کنید البته با نازلترین قیمت.

شرکت آداک فرایند سپهر نماینده رسمی دتکتور گاز اروپایی پروسنس در ایران است. از مزایای خرید دتکتور از این شرکت می‌توان به : گارانتی و اصلت کالا، 5 سال خدمات پس از فروش، تامین قطعات مصرفی مانند سنسور یدکی، کالیبراسیون دکتور، مشاوره رایگان در زمینه نوع دتکتور و تعداد آن و خرید دتکتور با قیمت عمده.

دیدگاه خود را ارسال کنید