واردات خودرو|واردات خودرو به خانه آخر رسید

واردات خودرو به خانه آخر رسید

به نظر می‌رسد طرح واردات خودرو در حال به سرانجام رسیدن است.

واردات خودرو به خانه آخر رسید
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

اصلاحیه مصوبه واردات خودرو به احتمال زیاد این هفته یا نهایتا هفته آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته خواهد شد تا در صورت تصویب، روانه شورای نگهبان شود.

احمد رسولی‌نژاد، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: اصلاحیه مصوبه واردات خودرو خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. یکشنبه هفته گذشته نشستی در این مورد با حضور عضو و سخنگوی شورای نگهبان، نمایندگان وزارت صمت، بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس در کمیسیون صنایع و معادن برگزار شد، افزود: در این نشست، اصلاحات لازم {با توجه به ایرادات شورای نگهبان به مصوبه اولیه} انجام و چون اعاده شده از سوی شورای نگهبان است، خارج از نوبت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

حال به نظر می‌رسد که زمام امور واردات خودرو به دست وزارت صمت افتاده، وزارتخانه‌ای که فعلا مخالف این ماجرا است و روی تولید داخل تاکید دارد. هرچند مجلسی‌ها می‌گویند با تبدیل شدن آزادسازی واردات خودرو به قانون، دولت باید آن را اجرا کند، اما به هر حال مخالفت وزارت صمت با این موضوع می‌تواند اجرایی شدن آن را به تاخیر انداخته و این مصوبه را حتی به نوعی مستهلک کند.

محمد صادق مفتح، ائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی درباره واردات خودرو اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار نمی‌تواند در مورد واردات خودرو تصمیم‌گیری کند. تنها قیمت خودروهای تولید داخلی که مشمول قیمت‌گذاری می‌شود، به ستاد تنظیم بازار سپرده شده است.

سید کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم درباره واردات خودرو گفت: باید در ممنوعیت واردات خودرو به کشور تجدیدنظر صورت بگیرد و همچنین انحصار خودروسازان داخلی در بازار شکسته شود.

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری با شرایط و اصول اقتصادی، متناسب نیست اما انحصار به وجود آمده در بحث خودروسازان نیز مورد پذیرش ما نیست و از این رو باید در ممنوعیت واردات خودرو به درون کشور تجدیدنظر شود. همچنین شرکت‌های خودروساز داخلی نیز باید کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهند.

دیدگاه خود را ارسال کنید