اخبار فوری|واردات خودرو|ترفندهای جالب واردات خودرو

شوک عجیب به واردات خودرو | رویای واردات نقش بر آب شد

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: امکان واردات خودرو 150 میلیونی برای دولت وجود ندارد.

شوک عجیب به واردات خودرو | رویای واردات نقش بر آب شد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

واردات خودرو با تغییر همراه شد. واردات خودرو قوانین جدیدی دارد. واردات خودرو مشمول برخی از خودروها می شود. واردات خودرو با متقاضیان زیادی همراه است. جزئیات جدید واردات خودرو را بخوانید.

واردات خودرو

جزئیات جدید واردات خودرو

مهدی دادفر با بیان اینکه مطابق با استانداردهای ۸۵گانه خودرو، واردات خودروهای کیفی  مجاز هستند، گفت: یکی از دلایل گرانی خودروهای وارداتی این است که باید این استانداردها را پاس کند از این‌رو قیمت آن در ایران بالا تمام می‌شود.

وی 40 درصد استانداردهای خودرو در ایران را ترجمه شده استانداردهای کشورهای اروپایی دانست و خاطر نشان کرد: 30 درصد از استانداردهای داخلی دیدگاه کارشناسان سازمان ملی استاندارد و بقیه آن منطبق با سایر استانداردهای کشورهای جهان است.

این فعال حوزه واردات خودرو با بیان اینکه استانداردها در ایران روند واردات خودرو از هند را دشوار می‌کند، افزود: مدل استانداردها در هند 10 تا 160 گانه است اگر ما خواهان خودرو با استانداردهای 85 گانه هستیم دیگر نمی‌توان با 5 هزار دلار خودرو وارد کرد و قیمت آن بالای 10 هزار دلار می‌شود.  

دادفر با اشاره به علاقه‌مندی مسئولان در وزارت صمت برای واردات خودرو ارزان قیمت، گفت: استانداردها در ایران بیش از حد زیاد است اما همه این موارد در تولید رعایت نمی‌شود و بسیاری از این استانداردها در تولید داخلی حذف می‌شد. اگر دولت خواهان واردات خودرو ارزان است باید مانند تولید داخلی از برخی گزینه‌های استاندارد بگذرند. در این صورت به راحتی می‌توان خودرو 5 هزار دلاری وارد کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه خودروسازی تاتاموتورز در هندوستان صاحب جگوار و لندرور است، افزود: صنعت خودروسازی درهند قوی است. سال‌ها پیش انجمن واردکنندگان خودرو به دنبال این بود که تعاملات برای واردات خودرو از اروپا به سمت هند هدایت شود؛ اما مسئولان در آن زمان علاقه‌ای به واردات خودرو از هند نشان ندادند و متمایل بودند خودرو از اروپا وارد کنند.

به گفته وی؛ ارزان‌ترین و کم مصرف‌ترین خودرو جهان به نام تاتا نانو در هند پیش فروش شده است.

دادفر توان خرید مردم در ایران را با هند منطبق دانست و افزود: نبود استراتژی معین در صنعت خودرو، این صنعت را پا چالش‌های جدی درگیر کرده است سیاست‌گذاری‌ها در وزارت صمت سلیقه‌ای است به عبارت دیگر در این وزارتخانه مسئولان قائم به فرد هستند نه قائم به سیستم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به ممنوعیت واردات خودرو در دولت روحانی، تاکید کرد: دولت سیزدهم همه تولیدکنندگان را مکلف کرده است که ذیل یک کنسرسیوم بروند و این مسئله به معنی بی‌سامانی محض در این صنعت است. البته این دیدگاه، وزارتخانه صمت در دولت روحانی را زمین زد و ما شاهد تغییر سالیانه وزیر بودیم و در دولت جدید هم این وزارتخانه زمین خواهد خورد. کسانی که گزارش‌های غلط‌ به وزیر می‌دهند منافع آنها در نابه‌سامانی وزارتخانه است و اینکه وزیر درگیر مجلس و رسانه‌ها باشد.

وی در پایان بیان کرد: امکان واردات خودرو 150 میلیونی برای دولت وجود ندارد. واردات خودرو با کمترین قیمت 4 مرتبه باید اسقاط شود هزینه هر اسقاط 25 میلیون تومان است پس 100 میلیون برای اسقاط لازم است پس به نظر می‌رسد واردات خودرو 150 میلیونی به آرزو بیشتر شبیه است تا واقعیت.

رییس مجلس قانون مجوز پنج ساله واردات خودرو را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد.

بازار خودرو در حال حاضر به نوعی در حالت کما قرار دارد و همه منتظر مشخص شدن نتیجه طرح آزادسازی واردات خودرو هستند. در این طرح نیز قرار بر این است که واردات در ازای صادرات قطعات و خودرو صورت گیرد. اما درباره همین موضوع نیز ابهامات زیادی وجود دارد. در این میان صحبت هایی نیز درباره واردات خودرو به صورت دست دوم به کشور شد که رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس نیز توضیحاتی درباره آن داد.

صادرات تقلبی!

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان خودروی ایران در این رابطه اظهار کرد: متاسفانه طرح واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعات، باعث صادرات تقلبی خواهد شد. به دلیل رانت و اختلاف قیمت خودروی وارداتی و قیمت آن در بازار، به این سمت حرکت خواهیم کرد که یک سری افراد حقیقی یا حقوقی صادراتی را به دروغ انجام و در قبال آن خودرو وارد کنند.

وی ادامه داد: نیت این طرح خیر بوده اما در عمل هیچ تاثیری روی حل مشکلات قطعه‌سازان نخواهد داشت. صادرات رشد پیدا می‌کند اما صادرات کاذب است. یعنی عملا قطعه‌سازان همان کاری که قبلا انجام می‌دادند را باز انجام خواهند داد، مشکلات نقدینگی و مواد اولیه آنها حل نخواهد شد و کماکان قیمت‌گذاری دستوری خودرو گریبان قطعه‌سازان را خواهد گرفت. لذا تاثیر آنچنانی بر روند قطعه‌سازی نخواهد داشت. اگر هم قطعه‌سازی خودرو وارد کند عملا یک سود غیرعملیاتی و خارج از حوزه کسب و کار اصلی است. بنابراین قطعا مشکلات قطعه‌سازان را حل نخواهد کرد.

 

جزئیات اصلاح طرح واردات خودرو

رضا تقی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با اصلاح طرح ساماندهی بازار خودرو بیان کرد: در رابطه با ماده ۴ این طرح اصلاحاتی برای تنظیم بازار و ایجاد تعادل در بین عرضه و تقاضا پیش بینی شده است که واردات به صورت کنترل شده و کاملاً با تصمیم دولت بتواند انجام بگیرد، مانند سایر کالا‌ها که در مقاطعی تولید و عرضه داخلی پاسخگو نیست.

او بیان کرد: بر این اساس با اصلاح این ماده مقرر شد که هر فرد حقیقی و حقوقی بتواند به ازای صادرات خودرو و یا قطعات خودرو و عرضه خدمات مرتبط با نیروی محرکه، واردات انجام دهد.

به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس براساس این طرح، واردات منوط به داشتن نمایندگی فروش نیست تا انحصار در این زمینه رخ ندهد و تولیدکنندگان اگر نسبت به انتقال تکنولوژی اقدام کنند، دولت موظف است که امکانات بیشتری را در این زمینه در نظر بگیرد.

او افزود: ایرادات شورای نگهبان به دو ماده بود که در دو نوبت این مشکلات برطرف شد. در رابطه با ماده ۴ تعدادی مشکلات و ابهامات در خصوص ارزی که در زمینه واردات استفاده می‌شود، وجود داشت که در نسخه جدید این مشکلات بر طرف شد.

تقی پور همچنین در رابطه با کشور‌هایی که واردات از آن‌ها انجام می‌شود، گفت: هدف از این طرح تشویق برای افزایش کیفیت و مقدار تولید است. شاخص‌ها و استاندارد‌های لازم را دولت تعیین خواهد کرد؛ خودرو‌ها باید حتما نو باشند و واردات خودرو دست دوم مشکلاتی را در ارائه خدمات به وجود می‌آورد.

ماجرای واردات خودرو دست دوم

عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز واردات خودروی دست دوم به کشور را توهین به مردم و ضرر به تولید دانست و گفت: از آنجا که خودرو‌های دست دوم وارداتی خدمات پس از فروش ندارد در واقع این خودرو‌های بی شناسنامه هستند و رانندگان این خودرو‌های سنگین، امنیتی ندارند، زیرا قطعات موردنیاز برای خودروی آن‌ها به سختی پیدا می‌شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید