اخبار اقتصادی|قیمت دلار|فوری: شوک قیمتی در انتظار دلار| دلار 30 هزار تومانی در راه است؟

فوری: شوک قیمتی در انتظار دلار| دلار 30 هزار تومانی در راه است؟

قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته افزایش یافت و پیش بینی می شود قیمت دلار در بازار امروز نیز روندی صعودی را دنبال کند.

فوری: شوک قیمتی در انتظار دلار| دلار 30 هزار تومانی در راه است؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

بازار ارز تهران روز گذشته شاهد ثبت رکورد جدیدی بود. قیمت دلار روز گذشته ۵۴۰ تومان بر ارزش خود افزود و در محدوده ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان قرار گرفت. آخرین بار اسکناس آمریکایی در ۱۲ آبان ۱۳۹۹ چنین سطح قیمتی را به ثبت رسانده بود.

عوامل موثر بر افزایش قیمت دلار

از جمله عوامل مهمی که روز گذشته محرکی برای افزایش قیمت دلار شدند می توان به اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی، اخبار برجام، افزایش عرضه دلار در سامانه نیما و اظهارات گروسی درباره فعالیت هسته ای ایران اشاره کرد.

پیش بینی  قیمت دلار از کانال هرات

در معاملات پشت خطی شب گذشته قیمت دلار  بر روی ۲۹ هزار و ۲۵۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت سه شنبه شب ۵۳۰ تومان گران شده بود. سه شنبه شب در معاملات پشت خطی  قیمت دلار  بر روی ۲۸ هزار و  ۷۲۰ تومان قرار داشت.  

بدین ترتیب در بازار هرات معامله گران به استقبال صعود قیمت دلار رفتند. در واقع معامله گران دلار پیش بینی کردند که قیمت دلار در بازار ارز امروز  پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ گران می شود.

پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم

قیمت درهم در انتهای معاملات نقدی روز چهارشنبه مانند قیمت دلار وارد کانال جدیدی شد. درهم دیروز به ۸ هزار تومان رسید. و در انتهای معاملات دیروز با ۸ هزار و ۸ تومان بسته شد.  

قیمت درهم  پشت خطی شب گذشته نسبت به معاملات نقدی ۲۸  تومان پایین تر بود و با  ۷ هزار و ۹۸۰ تومان معامله شد.

پیش بینی قیمت دلار از مسیر بازار فردایی

قیمت دلار فردایی شب  گذشته  بر روی ۲۹ هزارو  ۲۰۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت دلار در معاملات پشت خطی سه شنبه شب  ۴۵۰ تومان بالا رفته بود. این بدین معناست که معامله گران  فردایی بازار ارز امروز پنجشنبه۴  آذر  ۱۴۰۰ را صعودی پیش بینی کرده اند.

سایه اخبار برجام و توافق هسته ایران با آژانس در بازار ارز

وزیر خارجه ایران درباره دیدارش با گروسی گفت: در تهران با آقای گروسی گفتگوهایی صمیمی، صریح و نتیجه‌بخش انجام شد. در مورد ادامه همکاری‌ها توافقات خوبی کردیم اما نهایی‌کردن متن، نیاز به کار بیشتر در مورد چند واژه دارد. حصول توافق امکان‌پذیر است. سیاسی کردن مسائل فنی غیرسازنده است.قرار شد بزودی نشستی مشترک برگزار و متن نهایی شود.

در این میان روزنامه وال استریت‌ژورنال به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شد که رافائل گروسی با دستان خالی و بدون توافق در مورد بازرسی تأسیسات تهران را ترک کرد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگویی بیان کرد: ما آماده‌ایم به توافق بازگردیم و تمامی تحریم‌هایی که با برجام مغایر هستند را برداریم. پس اگر ایران می‌خواهد به توافق بازگردد، راه این کار را در پیش روی خود دارد.

وی در ادامه گفت: اما اگر ایران نخواهد به توافق بازگردد، اگر ایران بخواهد به کاری که در حال حاضر انجام می‌دهد ادامه دهد -در مذاکرات هسته‌ای تعلل کند و به برنامه هسته‌ای خود سرعت ببخشد- اگر این مسیر ایران باشد، ما نیز طبق آن پاسخ خواهیم داد. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین مدعی شد "نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای" از جانب ایران فرستاده نمی‌شود.

همچنین سه کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کردند که با حسن نیت به مذاکرات وین، درباره ازسرگیری اجرای توافق هسته‌ای ایران باز می‌گردند.

روند صعودی دلار ادامه دارد؟

به نظر می آید با توجه به اخباری که بیشتر در بازار ارز مورد توجه قرار گرفته، کماکان انتظارات از نتیجه‌ مذاکرات چندان مثبت نیست و همین جو، تکیه‌گاه برخی از معامله گران برای در نظر گرفتن روند صعودی دلار بوده است.

تحلیل گران فنی باور دارند، در صورتی که دلار بالای خط ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان باقی بماند، این ارز وارد دهه جدید قیمتی خواهد شد و اسکناس آمریکایی یک بار دیگر از مرز ۳۰ هزار تومانی عبور خواهد کرد.

البته این سناریو هم وجود دارد که با توجه به احتمال دریافت پالس‌های مثبت برجامی، دلار یک اصلاح یا ریزش را در شروع هفته‌ آینده داشته باشد. اینجا تفاوت‌ معامله‌گران فنی و تجربی مشخص می شود که معامله‌گران فنی به اصلاح، و معامله‌گران سنتی به ریزش اعتقاد دارند.

دیدگاه خود را ارسال کنید