شیر کروی و شیر سوزنی

شیر کروی و شیر سوزنی
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

شیر کروی از دو نیمه تشکیل شده است که با دهانه شامل یک پلاگ یا دیسک متحرک که قابلیت پیچ شدن دارد و می‌توان آن را باز یا بسته کرد، جدا شده است. از شیر کروی برای باز و بسته کردن یا تنظیم جریان در یک سیستم استفاده می‌شود. تمامی شیرهای کروی با یک اِستم طراحی شده‌اند که بالا و پایین رفته و جریان داخل شیر را تنظیم می‌نماید که این شامل یک دیسک (توپی، کامپوزیشن یا پلاگ) و نشیمنگاه بوده که به بدنه شیر پیچ می‌شود. در این شیر، نشیمنگاه‌ها یا به صورت موازی و یا به صورت متمایل نسبت به خط جریان قرار می‌گیرند.

شیر کروی با سه نوع بدنه متفاوت تولید می‌شود: سه‌راهی، زاویه‌ای و Y.

شیر کروی سه راهی

این متداول‌ترین بدنه برای شیر کروی می‌باشد. تنظیم افقی نشیمنگاه اجازه می‌دهد تا اِستم و دیسک عمود به خط افقی حرکت کنند. این مدل دارای کمترین ضریب جریان و بیشترین اُفت فشار می‌باشد. این شیر در کاربری‌های تنظیم جریان مانند خطوط بای‌پس اطراف شیر کنترل استفاده می‌شود. زمانیکه نگرانی درباره اُفت فشار وجود ندارد و نیازمند تنظیم جریان هستید می‌توانید از این شیر استفاده کنید.

2

شیر کروی زاویه ای

انتهای این شیر کروی دارای زاویه 90 درجه بوده و اجازه می‌دهد تا سیال با یک چرخش 90 درجه جریان یابد. این شیر برای کاربری‌هایی استفاده می‌شود که دارای دوره‌های جریان ضربه‌ای هستند زیرا توانایی کنترل این نوع جریان را دارند.

شیر کروی Y

این شیر جایگزینی برای اُفت فشار بالاست که معمولاً در شیرهای کروی یافت می‌شود. نشیمنگاه و اِستم این شیر دارای زاویه 45 درجه بوده که جریانی مستقیم‌تر را فراهم کرده و زمانیکه به طور کامل باز باشد کمترین مقاومت را در برابر جریان دارد. این مدل معمولاً برای تنظیم جریان در طول عملیات فصلی یا راه اندازی خط استفاده می‌شود.

کاربرد شیر کروی

شیر کروی برای بسیاری از کاربری‌ها مفید است و می‌توان برای تنظیم جریان و جایی که نیاز به برقراری جریان ثابت سیال نیست از آن استفاده نمود. در زیر برخی از کاربردهای متداول شیر کروی ذکر شده است:

  • سیستم‌های خنک کننده آب
  • سیستم‌های روغن سوخت
  • سیستم‌های تغذیه آب یا مواد شیمیایی
  • بویلرها، درن‌ها و  ونت‌های بخار
  • سیستم‌های روغن توربین

مزایای شیر کروی

  • قابلیت تنظیم جریان و باز و بسته کردن جریان
  • تعمیر و نگهداری آسان و بازسازی نشیمنگاه‌ها
  • اگر دیسک به اِستم نچسبیده باشد قابل استفاده به عنوان شیر قطع کن و شیر یکطرفه می‌باشد

معایب شیر کروی

  • اُفت فشار بالا
  • باز و بسته کردن آن نیاز به نیروی محرکه بیشتر یا اکچویتور بزرگتر دارد

3

شیر سوزنی چیست؟

شیر سوزنی برای تنظیم جریان جریان سیال که عمدتاً گاز یا آب است استفاده می‌شود. ویژگی منحصر به فرد این شیر دارا بودن یک پیستون کوچک است که شکل آن شبیه به یک سوزن می‌باشد. این پیستون دارای یک دسته کوچک است که به آن هندویل گفته می‌شود و به وسیله آن می‌توان بسیار آسان و دقیق شیر را باز و بسته کرده و جریان را تنظیم نمود و هنگامیکه به طور کامل متصل می‌شود انتهای کشیده شده شیر کاملاً داخل نشیمنگاه قرار می‌گیرد و این قسمتی است که قبلاً تنظیم شده است.

اگر شیر باز شود فضای بین سوزنی و نشیمنگاه نیز باز می‌شود در نتیجه بخش کوچکی از سیال می‌تواند داخل سوزنی جریان یابد. یکی از ویژگی‌هایی که در طراحی اکثر شیرآلات سوزنی وجود دارد این است که برای کمی باز شدن فضای بین سوزنی و نشیمنگاه باید تعداد دفعات زیادی هندویل شیر را بچرخانید. این ویژگی باعث شده که کنترلی تدریجی و دقیق بر روی میزان مایع و گازی که از داخل شیر عبور می‌کند داشته باشید. بعلاوه این ویژگی از آسیب دیدن گیج جلوگیری کرده و اجازه می‌دهد تا کنترل و تنظیم بهتری وجود داشته باشد. برخی از شیرهای سوزنی به یک سیستم خودکار متصل هستند و نیازی به تنظیم دستی ندارند. این نوع شیرها با تایمر کار کرده و یا به داده‌های خارجی پاسخ می‌دهند و بدین ترتیب میزان باز و بسته شدن شیر را کنترل می‌نمایند. این شیر در بسیاری از انواع موتورها یا لوله‌کشی‌های گاز یافت می‌شود. این ویژگی باعث عملکرد بهینه شیر سوزنی شده و احتمال آسیب را کاهش می‌دهد که به سود سیستم می‌باشد.

شیر سوزنی معمولاً از متریال‌های مستحکم و با دوام مانند مس یا فولاد ساخته می‌شود. گرچه گاهش اوقات از شیرآلات جنس پلاستیک یا برنج نیز استفاده می‌شود.

شیر سوزنی در بسیاری از کاربری‌ها و سیستم‌ها استفاده می‌شود، مخصوصاً سیستم‌هایی که اغلب دارای کاربراتور هستند. از این شیر در آبگرمکن‌هایی که نیاز به تنظیم فشار دارند نیز استفاده می‌شود. با استفاده از این شیر می‌توانید اطمینان داشته باشید که حداکثر راندمان را بدون هدر دادن آب خواهید داشت. در مقیاس‌های بزرگتر می‌توان از شیر سوزنی برای تنظیم انتقال محصول و کاهش فشار بر روی سیستم‌های مورد استفاده برای توزیع مواد مربوطه استفاده کرد. این شیر در سیستم‌های وکیوم نیز استفاده شده تا بتوان بدون میزان زیادی فشار گاز را آزاد کرد. این شیر اجازه می‌دهد تا جریان گاز قبل از قطع شدن به میزان قابل توجهی کاهش یابد. این امر می‌تواند استرس و فشار وارده بر ماشین‌آلات و اجزای داخلی را به حداقل برساند.

جهت استعلام قیمت شیر کروی و انواع شیرآلات صنعتی می‌توانید با کارشناسان ما در پترو ایلیا تماس بگیرید.

دیدگاه خود را ارسال کنید