آشنایی با صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه

آشنایی با صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهای مناسب برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس هستند. منظور از سرمایه‌گذاری غیر مستقیم این است که به جای خرید و فروش سهام، پول خود را به صندوق‌ها یا شرکت‌های سبدگردان بسپاریم تا در دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند. به این ترتیب، از مزایای مدیریت حرفه‌ای بهره‌مند می‌شویم. گاهی اوقات، علاوه بر سرمایه‌گذاری قصد داریم درآمد خود را نیز افزایش دهیم؛ یعنی از سود سرمایه‌گذاری در زندگی روزمره خود استفاده کنیم. در این حالت، صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه بهترین گزینه است.

منظور از صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه چیست؟

سود بازار بورس به دو شکل کلی به دست سرمایه‌گذاران می‌رسد:

  • افزایش قیمت سهام و واحدهای سرمایه‌گذاری
  • تقسیم سود نقدی

در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز وضع به همین منوال است. بعضی از صندوق‌ها سود خود را به صورت نقدی پرداخت می‌کنند و سود بعضی دیگر از افزایش قیمت واحدها تامین می‌شود. در ادامه انواع صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه را بررسی می‌کنیم.

صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه

در گذشته سرمایه‌گذاری ایمن با پرداخت سود نقدی مختص سپرده‌های بانکی بود و مردم با ابزارهای دیگر آشنایی نداشتند. این روزها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت را می‌توان به عنوان جایگزینی برای سپرده‌گذاری در بانک مطرح کرد. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ساده است، بازدهی آن‌ها کمی از سپرده‌های بانکی بیشتر است و جریمه برداشت زودهنگام نیز ندارند.

اگر قصد دارید با استفاده از صندوق‌ها درآمد خود را افزایش دهید و یک سرمایه‌گذاری امن داشته باشید، باید به سراغ صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه و از نوع درآمد ثابت بروید.

برای نمونه می‌توان به صندوق همای آگاه اشاره کرد که یک صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه است. همای آگاه از نوع صندوق‌های درآمد ثابت به شمار می‌رود. یعنی طبق الزام سازمان بورس باید حداقل 90 درصد دارایی‌های خود را به اوراق درآمد ثابت و حداکثر 5 درصد آن را به سهام و حق تقدم سهام شرکت‌های بورسی اختصاص دهد. همچنین این صندوق قابل معامله در بورس ( etf) است و این ویژگی باعث سهولت در سرمایه‌گذاری و نقدشوندگی بالا می‌شود. سود سرمایه‌گذاری در این صندوق، در آخرین روز هر ماه به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود.

صندوق سرمایه‌گذاری با پرداخت سود دوره‌ای

در بورس ایران تعداد زیادی صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه وجود دارد که از نوع درآمد ثابت هستند اما تعدادی صندوق سرمایه‌گذاری سهامی نیز در بازار فعالیت دارند که به صورت دوره‌ای، سود پرداخت می‌کنند. برای نمونه می‌توان به صندوق زمرد آگاه اشاره کرد.

صندوق زمرد آگاه از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و مبتنی بر صدور و ابطال است. صندوق‌های سهامی، حداقل ۷۰% از دارایی‌های خود را به سهام و حق تقدم سهام و حداکثر ۳۰ % را به سپرده بانکی یا اوراق بهادار با درآمد ثابت و… اختصاص می‌دهند.

زمرد از نوع صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال است. برای شروع سرمایه‌گذاری لازم است یک بار با در دست داشتن مدارک شناسایی به یکی از شعب آگاه مراجعه کنید و با تکمیل فرم صدور واحد سرمایه‌گذاری، مراحل احراز هویت را انجام دهید. برای درخواست‌های بعدی، می‌توانید از طریق پنل موجود در وب سایت صندوق و به صورت آنلاین اقدام کنید.

برای کسانی که بازدهی بالا می‌خواهند و ریسک‌پذیری بالایی هم دارند، زمرد آگاه یک صندوق سرمایه‌گذاری مناسب است که در دوره‌های سه ماهه پرداخت سود نقدی دارد. شما می‌توانید این سود را دریافت کنید یا درخواست سرمایه‌گذاری مجدد (Reinvest) بدهید. یعنی با تکمیل فرم مشخصی قبل از پایان هر مقطع تقسیم سود، درخواست کنید از محل مطالبات ناشی از سود قابل تقسیم، واحدهای سرمایه‌گذاری جدید به نام شما صادر شود.

نحوه تقسیم سود در صندوق زمرد آگاه به شکل زیر است:

«هر ۳ ماه یک ‌بار تا سقف ۳% از متوسط ارزش خالص دارایی‌های صندوق (NAV) در ۹۰ روز گذشته به شرط آن که: ارزش خالص دارایی‌های هر واحد پس از تقسیم سود، از ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری (مبلغ ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال) و ارزش خالص دارایی‌های هر واحد در اولین روز پس از پایان دوره قبلی تقسیم سود کمتر نشود.»

سخن آخر

روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری و دریافت سود نقدی وجود دارد و صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه یکی از بهترین روش‌ها است. معمولا صندوق‌های درآمد ثابت پرداخت سود ماهانه دارند که برای نمونه می‌توان به همای آگاه اشاره کرد. در صورتی که ریسک‌پذیری بالایی دارید و بازدهی فراوان می‌خواهید، بهتر است در صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری کنید که معمولا در دوره‌های سه ماهه، شش ماهه یا یک ساله سود نقدی پرداخت می‌کنند. برای نمونه می‌توان به صندوق زمرد آگاه اشاره کرد.

دیدگاه خود را ارسال کنید