متاورس چیست؟ از کسب درآمد تا خرید زمین در متاورس!

متاورس چیست؟ از کسب درآمد تا خرید زمین در متاورس!
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

به نقل از پول نو متاورس دنیای جدیدی است که قرار است در آینده‌ای نزدیک آن را تجربه کنیم. در این مقاله قرار است یاد بگیریم که متاورس چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟ ما را تا پایان این مقاله اختصاصی همراهی کنید.

متاورس چیست؟

بهتر است قبل از اینکه سراغ مفهوم متاورس برویم، بفهمیم که معنای لغوی این کلمه چیست. متاورس (به انگلیسی : metaverse) از دو قسمت meta و verse تشکیل شده است. متا به معنای ماورا و ورس به معنای Universe یعنی جهان است و معنای لغوی این کلمه به فارسی می‌شود ماورای جهان.

شما دیگر لازم نیست تا برای برقراری ارتباط با یک فرد به صورت حضوری به دیدن او بروید. با وجود متاورس فضایی برای شما ایجاد خواهد شد تا با کاراکتر سه بعدی خودتان و با عینک واقعیت مجازی بتوانید با آن فرد ارتباط برقرار کنید. البته این قابلیتی که به آن اشاره کردیم از ابتدایی‌ترین کاربردهای دنیای متاورس خواهد بود.

در حقیقت این دنیای مجازی به من و شمای کاربر اجازه می‌دهد تا با دنیای مجازی ارتباط بیشتری بر قرار کنیم. به عنوان مثال فرض کنید که یک خواننده محبوب فردا کنسرت دارد و شما می‌خواهید در کنسرت شرکت کنید اما در آن شهر نیستید. متاورس به شما اجازه می‌دهد تا به صورت سه بعدی و با عینک واقعیت مجازی بتوانید وارد کنسرت شوید و بعد از پرداخت مبلغ به راحتی کنسرت را تماشا کنید و حتی با دیگر تماشاچیانی که به صورت حضوری در سالن حضور دارند ارتباط بر قرار کنید.

واقعیت مجازی یا Virtual Reality چیست؟

وی آر یا به انگلیسی VR یک فناوری نسبتا نوظهور است. شاید در فیلم یا حتی به صورت واقعی از این ابزار استفاده کردید. عینک واقعیت مجازی که به شما اجازه می‌دهد تا وارد دنیایی شوید که توسط بازی سازان ساخته شده است. این فضاها اغلب به واقعیت نزدیک هستند و به خوبی طراحی شده‌اند تا کاربر بتواند از بازی یا کاری که انجام می‌دهد نهایت لذت را ببرد. نکته جالبی که درباره این عینک‌ها و واقعیت مجازی وجود دارد این است که شما می‌توانید با حرکت دست، سر و یا گردن کاراکتر سه بعدی خودتان را کنترل کنید. حتی می‌توانید ضرباتی که به شما وارد می‌شود را احساس کنید!

12

علت تغییر نام فیسبوک به متا چه بود؟

خبری که همه را چند روز در شوک کامل فرو برده بود این بود که مارک زاکربرگ تصمیم گرفته بود تا نام شرکت فیسبوک را به متا تغییر دهد. فیسبوک در ۲۸ اکتبر تصمیم گرفت تا نام خود را به صورت رسمی از فیسبوک به متا تغییر دهد. به این ترتیب اینستاگرام، واتساپ و شرکت اوکلوس که همگی زیر مجموعه فیسبوک بودند از این به بعد زیر مجموعه شرکت meta به حساب می‌آمدند.

Mark Zuckerberg قصد دارد تا روی فناوری کار کند که بتواند متاورس را تحقق ببخشد و این رویا را به واقعیت تبدیل کند. شاید در آینده‌ای نه چندان دور ما بتوانیم به جای اینکه در لایو اینستاگرام فقط با پیام ارتباط بر قرار کنیم وارد همان مکان شویم و با دوستان دیگر خودمان به گفت‌وگو بپردازیم.

ویژگی‌های متاورس

تا اینجای مقاله به صورت خلاصه توضیح دادیم که متاورس چیست و چه کاربردی دارد. در ادامه این موضوع را زیر ذره بین گذاشته و با دقت بیشتری بررسی خواهیم کرد:

ویژگی اول؛ حضور مجازی

هنوز خیلی معلوم نیست ولی شاید توانستیم انواع گوناگون تکنولوژی‌ها را در متاورس تجربه کنیم. مثلا هنگامی که یک عکس را در اینستاگرام می‌بینیم بتوانیم بوی آن را احساس کنیم یا به جای تماس تصویری در یک لوکیشن ساخته شده توسط متاورس با همدیگر ارتباط برقرار کنیم.

ویژگی دوم؛ سرعت فوق‌العاده

همانطور که می‌دانید متاورس اطلاعاتی با حجم عظیمی را منتقل خواهد کرد. پس اولین نکته‌ای که باید درباره متاورس شود سرعت آن است. سرعتی فوق العاده برای انتقال اطلاعات که به ما کمک می‌کند بدون هیچگونه قطع و وصل شدن با یکدیگر ارتباط بگیریم. البته ناگفته نماند فقط ایجاد همین ویژگی انرژی خیلی زیادی از شرکت‌ها خواهد گرفت. البته تا حالا شرکت‌های زیادی وارد حوزه متاورس شدند که از معروف‌ترین آنها می‌توان به مایکروسافت، متا (فیسبوک) و نایکی اشاره کرد.

ویژگی سوم؛ صرفه جویی

متاورس به ما کمک می‌کند تا بدون سفر به مکانی تمام خواسته‌هایی که یک سفر برای ما برآورده می‌کند را دریافت کنیم. شما اگر بخواهید با هواپیما هم سفر کنید باز هم باید زمان زیادی را صرف رسیدن به مکانی که قصد رفتن به آنجا دارید بکنید. اما با وجود متاورس شما می‌توانید در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید و به طور مجازی سفر کنید.

13

ارز دیجیتال و متاورس؛ ارتباط این دو چیست؟

ارز دیجیتال و متاورس مفاهیم مختلفی هستند اما اصولا تنها پول موجود در متاورس همین ارز دیجیتال خواهد بود. چون متاورس مسلما غیر متمرکز خواهد بود و به همین دلیل به یک ارز غیر متمرکز نیاز خواهد داشت. چون اگر از دلار آمریکا به عنوان پول اصلی متاورس استفاده شود متمرکز بودن متاورس خدشه دار خواهد شد. پایین‌تر کاربردهای ارز دیجیتال در زمینه متاورس را با هم مرور خواهیم کرد:

اقتصاد متاورس 

بالاتر هم به این موضوع اشاره داشتیم که در حقیقت اقتصاد دنیای متاورس توسط ارزهای دیجیتال اداره خواهد شد. چون اصولا نه طلایی در متاورس وجود خواهد داشت نه نفت و نه هیچ چیز ارزشمند دیگری. پس برای اینکه اقتصاد و مالکیت یک مکان خاص به یک فرد تعلق بگیرد باید با ارز دیجیتال مبلغ آن را به سازنده پرداخت کند.

مالکیت در متاورس

خب حالا که این جهان مجازی است و هر چیزی که داخل آن وجود دارد در حقیقت وجود خارجی ندارد پس یک فرد از کجا ثابت کند که یک مکان در متاورس توسط او ساخته شده؟ برای اثبات این موضوع nft ها ساخته شده‌اند.

NFT به معنای واقعی کلمه یعنی سند. به این معنا که شما هر توکن nft که داشته باشید مانند سند خواهد بود که متعلق به دارایی شماست. به عنوان مثال اگر شما nft یک شیرینی فروشی را در متاورس داشته باشید می‌توانید آن را اجاره بدهید یا بفروشید و از این طریق کسب درآمد کنید. به همین دلیل است که عده‌ای به فکر خرید زمین در متاورس افتاده‌اند.

ارزهای دیجیتال متاورسی

ارز دیجیتال متاورسی بیشتر در بازی‌های کریپتویی محبوب هستند. شما می‌توانید از طریق این ارزها در پلتفرم‌های واقعیت مجازی مثل دیسنترالند زمین بخرید یا لباس خریداری کنید و یا زمین خودتان را بفروشید و این ارز را دریافت کنید. در ادامه تعدادی از معروف‌ترین ارزهای متاورس را به شما معرفی خواهیم کرد:

توکن سندباکس SAND

ارز سندباکس که از سوی پلتفرم بازی ساز The Sandbox ارائه شده، یک ارز محبوب و معروف است که برای بازی سندباکس ساخته شده است. این بازی گیمی مانند ماینکرفت است که به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی با ساخت وسایل گوناگون و فروش آنها در مارکت پلیس کسب درآمد کنید. این ارز در ازای ساخت وسایل گوناگون به شما تعلق خواهد گرفت. برای فروش این ارز دیجیتال می‌توانید به پول نو بروید و درآمد خود را به ریال دریافت کنید. خرید این ارز دیجیتال نیز در این صرافی ممکن است.

توکن دیسنترالند MANA

توکن رسمی پلتفرم متاورسی دیسنترالند توکن مانا است که برای خرید و فروش زمین در این بازی کاربرد دارد. در حقیقت همانگونه که در بازی‌های عادی شما آیتمی را خریداری می‌کنید و از آن برای ارتقای بازی خود استفاده می‌کنید در این بازی نیز این گونه است. افراد مختلف مانا را از صرافی مثل پول نو می‌خرند و آن را برای خرید زمین خرج می‌کنند.

توکن اکسی اینفینیتی AXIE

ارز دیجیتال اکسی نیز برای خرید کاراکترهای گوناگون در بازی اکسی اینفینیتی کاربرد دارد. اکسی اینفینیتی یک بازی استراتژیک و مبارزه‌ای است. شما در این بازی با خرج کردن اکسی می‌توانید کاراکترهای قوی‌تر یا ابزار قوی‌تری برای جنگ کردن خریداری کنید تا در جنگ‌ها پیروز شوید. این ارز را هم می‌توانید در پول نو خرید و فروش کنید. در بازی اکسی اینفینیتی ارز SLP به دست می‌آورید که فروش آن یکی از راه‌های پولساز در بازی است.

کاربردهای متاورس

متاورس کاربردهای زیادی در زمینه‌های مختلف خواهد داشت. این کاربردها در نهایت به زندگی انسان معنا و مفهوم دیگری خواهند بخشید.

آموزش

یکی از مهم‌ترین کاربردهای متاورس در زمینه آموزش است. تصور کنید که در خانه نشسته‌اید و با یک عینک دارید با استاد دانشگاه خود ارتباط برقرار می‌کنید و سوالات خود را از او می‌پرسید. استاد دانشگاه هم از خانه خود با عینک به لوکیشنی که در متاورس حضور دارید پیوسته است و شما می‌توانید آواتار سه بعدی او را مشاهده کنید.

اهمیت این موضوع امروزه و در دوران کرونا مشاهده می‌شود. اگر الان متاورس وجود داشت ما نیاز نداشتیم تا برای آموزش بهتر به صورت حضوری در آموزشگاه حضور داشته باشیم و می‌توانستیم از خانه در کلاس شرکت کنیم و بازدهی مناسبی را دریافت کنیم.

سرگرمی

شاید اصلی ترین هدف عینک مجازی از اول سرگرمی مردم بود. اما با توجه به پتانسیل بالای این موضوع گسترش یافت و به چیزی فراتر از بازی تبدیل شد. تا آنجا که قرار است تا چند سال بعد، متاورس به یک رکن اصلی زندگی ما تبدیل شود.

کار

شما دیگر لازم نیست تا برای انجام کار خود به صورت حضوری به شرکت بروید. با وجود متاورس شما می‌توانید در خانه خود بمانید و کار خود را انجام دهید. البته با داشتن یک تفاوت با دورکاری: شما می‌توانید با دوستان و کارمندان دیگر شرکت خود به صورت زنده ارتباط برقرار کنید و کاراکتر سه بعدی آن‌ها را مشاهده کنید.

سخن آخر با خوانندگان

به آخر این مقاله از بازار بورس رسیدیم. امیدواریم که شما نیز بتوانید از این مقاله نهایت استفاده را بکنید. در آخر از شما می‌خواهیم تا نظرات خود را درباره این مقاله با ما در میان بگذارید.

منبع: سایت پول نو

دیدگاه خود را ارسال کنید