نکاتی در مورد جابه جایی قطعات بتنی پیش ساخته

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قطعات بتنی پیش ساخته که شامل موارد مختلفی همچون دیوار بتنی، ستون، تیر، دال، فونداسیون، نیوجرسی بتنی و بسیاری موارد دیگر می باشد پس از تولید، در مکان مناسبی قرار داده می شوند تا ادامه عملیات عمل آوری قطعات انجام گیرد. در این مطلب قصد داریم نکاتی را راجع به جابه جایی این قطعات بیان نماییم.

قطعات پیش ساخته بتنی، سگمنت هایی از جنس بتن مسلح یا غیر مسلح بوده که با اهدافی همچون تسریع در اجرای عملیات تولید و نصب، افزایش مقاومت، ایجاد نمای زیبا و غیره انجام می پذیرد. در سالیان اخیر، روز به روز به نوآوری در این صنعت افزوده شده و شاهد رشد روز افزون استفاده از این قطعات در پروژه های گوناگون در سراسر دنیا هستیم.

این قطعات پس از طراحی و تولید و خروج از قالب، در مکانی از پیش تعیین شده قرار داده می شوند. جابه جایی این قطعات عمدتا توسط جرثقیل (جرثقیل معمولی، جرثقیل سقفی و تاورکرین) و بعضا در صورت سبک بودن قطعه توسط نیروی انسانی می باشد. خارج سازی بتن آماده شده از قالب نیاز به رعایت دقت و احتیاط کامل دارد زیرا عدم دقت در بلند کردن بتن سفت شده، باعث خروج ناموفق و کنده شدن قسمت های حساس علی الخصوص گوشه ها و لبه های بتن می شود. پس از خارج کردن قطعات بتنی از قالب، با توجه به عدم اتمام عملیات هیدراسیون، انتقال بایستی به آرامی و احتیاط انجام گیرد؛ همچنین محل دپوی قطعات پیش ساخته باید کاملا تمیز بوده و عاری از هر گونه شی و سنگ (حتی یک عدد شن) باشد زیرا قرار گیری هر اشیایی در زیر قطعات باعث ایجاد تنش متمرکز در یک نقطه و یا ایجاد لنگر در سایر نقاط قطعه و نهایتا شکستگی سگمنت خواهد شد.

نکته دیگری که در برخی کارگاه های تولید قطعات پیش ساخته رعایت نمی گردد قرار دادن قطعات مستقیما بر روی زمین می باشد و از آنجاییکه زمین مورد نظر امکان دارد کاملا تخت و تراز نباشد مشکلاتی را در قطعات ایجاد نماید. بهترین کار برای دپوی قطعات، قرار دادن تخته چوبی و یا چهار تراش های چوبی بوده تا قرار گیری قطعات یکنواخت باشد.

در شکل زیر، دپوی دیوار بتنی پیش ساخته را در کارگاه تولید قطعات بتنی مشاهده می فرمایید.

نکته حائز اهمیت این است که در صورت ظریف بودن سگمنت ها حتما از فوم در لابلای آنها استفاده شود تا در حالت تکیه دادن قطعه ها بر روی هم یا کنار هم، ضربه ای به قسمت های حساس و لبه ها وارد نشده و اصطلاحا قطعه لب پر نشود.

پس از دپوی قطعات و ادامه عملیات عمل آوری، زمان بارگیری آنها فرا می رسد که این قسمت نیز توسط جرثقیل صورت گرفته و با توجه به حجم، مساحت و وزن قطعه ها، از زنجیر یا تسمه برای بلند کردن و قرار دادن در ماشین حمل (تریلی، کامیون، وانت و غیره) استفاده می شود. این بخش نیز مستلزم دقت و احتیاط بوده و قطعات بایستی طوری بارگیری شوند که فشاری بر نقاط خاص وارد نشده و سالم به مقصد برسند. پس از حمل قطعات، دو حالت رخ می دهد؛ حالت اول، نصب همزمان با رسیدن ماشین حمل می باشد به این صورت که پس از رسیدن ماشین حمل، قطعات پیش ساخته بتنی از روی ماشین بلند شده و مستقیما در محل مورد نظر نصب می شوند. حالت دوم، که اکثرا در پروژه ها این حالت رخ می دهد دپوی قطعات در مکان مناسب بوده و نصب در زمانی دیگر انجام می گیرد. در این حالت، دپو بایستی همانند دپو در کارگاه ساخت انجام گرفته تا خسارتی به قسمت های مختلف بتن وارد نگردد. در زمان نصب نیز این قطعات معمولا در فاصله ای قرار می گیرند که مستلزم حمل بر روی کفی جرثقیل بوده که این مورد نیز بایستی با رعایت نکات ایمنی و احتیاط انجام پذیرد تا نصب به بهترین حالت ممکن انجام پذیرد.

موردی که در تمام حالات بلند کردن قطعات بتنی بایستی مدنظر قرار داد جلوگیری از عدم چرخش قطعه در زمان بلند کردن می باشد زیرا در صورت چرخیدن قلاب جرثقیل، قطعه چرخیده و امکان برخورد با قطعات دیگر و نیز دکل جرثقیل وجود دارد که نگه داشتن و مهار قطعه با طناب یا چوب باعث پیشگیری از این مورد می شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید