بازیافت روغن سوخته به روش تقطیر

بازیافت روغن سوخته به روش تقطیر
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده و از خود سوال کنید؛ مگر روغن سوخته قابل بازیافت است؟ بهتر است بدانید که تصفیه روغن سوخته به راحتی امکان پذیر است و با انجام بسیاری از روش ها می توانید روغن مورد نظر خود را مثل روز اول تحویل بگیرید و از آن استفاده کنید. روغن سوخته از تعویض روغنی ها، شرکت ها و معادن سرچشمه می گیرد. یکی از دلایل بازیابی روغن سوخته، نفت موجود در آن می باشد. از این رو بازیافت روغن سوخته از اهمیت زیادی برخوردار است.

  • روغن سوخته به روش تقطیر

روغن سوخته چیست؟

روغن سوخته را همان روغن معدنی می دانند، که به سبب استفاده بیش از حد از آن خاصیت اولیه خود را از دست داده است و دیگر قابل استفاده نیست. بازیافت روغن سوخته، به حفظ و نگهداری محیط زیست بسیار کمک می کند. بازیافت یا تصفیه روغن­ های سوخته برای روان کاری و جلوگیری از زنگ زدگی بسیار مناسب می باشند.

بازیابی روغن سوخته به روش تقطیر

تمامی روغن سوخته های خوراکی و روغن سوخته انواع ماشین ها قابل تصفیه می باشد. در گذشته ابتدا روغن ها به وسیله فیلتر تصفیه می شدند و دوباره به عنوان سوخت به شرکت  ها برگردانده می شدند، اما در حال حاضر فرآیند تصفیه روغن سوخته، پیشرفت کرده و تمام ناخالصی ها از روغن جدا شده و  به یک روغن مناسب و با  استاندارد برای دیگر وسایل تبدیل شده است.

 بازیافت و بازیابی روغن های سوخته به سه روش: تصفیه با اسید، تصفیه با خاک رنگ بر و بازیافت روغن سوخته به روش تقطیر ممکن است. در ادامه به مراحل بازیابی روغن سوخته با استفاده از روش تقطیر می پردازیم:

مراحل بازیافت روغن سوخته در روش تقطیر به این صورت است؛ که ابتدا روغن از فیلتر  های اولیه رد می شود تا آلودگی های غیر اشباع از آن جدا شود. سپس برای جدا کردن مواد سبک مانند: آب، گازوئیل و بنزین وارد برج تقطیری تحت وکیوم می شود که دمای پایینی دارد.

سپس برای تفکیک مواد سنگین در روغن سوخته، روغن را وارد راکتور های تقطیری نازک فیلم، با فشار وکیوم تحت خلاء می کنیم. روغن به وسیله جاروبک به یک لایه نازک، روی یک سطح داغ تبدیل می شود. در این تکنیک مسیر آزاد مولکولی زیاد و باعث تبخیر شدن روغن در دما و حرارت پایین شده است.

در این مرحله از بازیافت، برش های روغن از ۱۰۰SN تا ۵۰۰  SNبه صورت جز به جز تبدیل می شوند و در ادامه تمام ترکیبات رنگی از روغن جدا شده و به صورت قیر در صنایع دیگر استفاده می شود. محصولی که در نهایت از این روش بازیافت به دست می آید روغن پایه گروه یک و دو است. لازم است بدانید این روش هیچ گونه موادی مانند: اسید و خاک رنگ بر نیاز ندارد و به همین جهت می­توان آن را یکی از روش­های بازیافت با راندمان بالا به شمار آورد.

2

مراحل بازیافت روغن سوخته

مزایای بازیافت روغن سوخته

همان طور که بیان شد بازیافت روغن سوخته از اهمیت زیادی برخوردار است که در ادامه مزایای بازیابی روغن سوخته اشاره خواهیم کرد:

  1.  کم شدن استفاده از انرژی
  2. از میان برداشتن مواد سمی
  3.  تبخیر در دمای کم
  4. به صرفه بودن اقتصادی
  5. حفظ خواص روغن
  6. سازگار بودن با تمام استاندارد های محیط زیست

آیا بازیافت روغن سوخته به محیط زیست کمک می کند؟

تاثیر روغن سوخته بر روی محیط زیست بسیار مخرب می باشد. وقتی تعمیرکار های خانگی بدون هیچ دانشی روغن سوخته را داخل چاه فاضلاب میریزند، روغن راه خود را به سمت رودخانه ها و دریاچه ها پیدا می کند، در نتیجه آب آلوده می شود. اگر مصرف کنندگان و صنایع از ارزش بازیافت روغن سوخته، آگاه باشند می توانند بار ها و بار ها از این منبع ارزشمند استفاده کنند و همچنین به محیط زیست آسیبی وارد نمی شود.

بازیافت روغن و فواید اقتصادی

طبق تحقیقات صورت گرفته بازیافت روغن سوخته، ارزان تر از خرید نفت خام است. برای تولید ۳ لیتر روغن روان کننده، ۱۵۹ لیتر نفت خام استفاده می شود. در حالی که برای تولید همین مقدار روغن روان  کننده فقط به ۴ لیتر روغن سوخته احتیاج است. با تصفیه روغن سوخته دیگر نیاز به خرید نفت نیست و واردات کمتر می شود. هر چه روغن بیشتری بازیابی شود، نیاز به خرید نفت کمتری از منابع خارجی داریم.

محصولات به دست آمده از روغن سوخته

محصولات به دست آمده از تصفیه روغن سوخته به شرح زیر است:

  • روغن پایه: خوراکی بسیار مناسب برای فرموله کردن بسیاری از روغن های هیدرولیک، دنده، گریس، توربین و موتور می باشد. این روغن به دست آمده مطابق با استاندارد  APIگروه ۱ و ۱۱ است.
  • اسلاج قیری: اسلاج قیری یکی از محصولات به  دست آمده از روغن سوخته حاوی پلیمر و فلز بوده که این قابلیت را دارد در کارخانه های سیمان و یا در تولید آسفالت خیابان مورد استفاده قرار بگیرد.
  • سوخت تقطیری صنعتی: این محصول می تواند جایگزین سوخت و یا سوخت سبک در بویلر ها و هیتر های شعله ای صنعتی مورد استفاده قرارگیرد.

روغن های سوخته که بازیافت می شوند استفاده های مختلفی دارند از جمله: نفت صنعتی، که در آن روغن مورد استفاده از آب گرم فیلتر شده و به جهت بهره وری در مشعل صنعتی کاربرد دارد. همچنین روغن مایع، برای کمک به پخش محصولات از قالب های خود مانند: محصولات فلزی و بتن استفاده می شوند.

نکاتی برای بازیابی بهتر روغن سوخته

برای بهتر شدن بازیافت روغن سوخته خود در پایان کار به نکات زیر توجه کنید:

  1. برای بهتر شدن رنگ روغن از هیدروژناسیون باید گردد.
  2. به جهت جذب ناخالصی هایی که در داخل روغن قرار دارند از خاک های مخصوص رنگ بری استفاده شود.
  3. برای از میان بردن روغن و رطوبت از تقطیر ساده باید کمک گرفته شود.
  4. برای از بین بردن صابون از مایعات حلال باید بهره گرفت.
  5. برای حذف کردن گریس و صمغ موجود در روغن سوخته از اسید سولفوریک استفاده شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید