با استرس مبارزه نکن، استرس مفیده

با استرس مبارزه نکن، استرس مفیده
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

در تمام طول زندگی با استرس به شکل های مختلفی دست و پنجه نرم کرده و تمام تلاش خود را برای مبارزه با آن بکار گرفته ایم. درحقیقت اولین گامی که برای هر فرد درخصوص استرس نیاز هست رسیدن به شناخت واقعی و درست نسبت به استرس و عوامل مختلف آن هست. جهت رسیدن به این شناخت می توانید از مقاله ی استرس استفاده کنید.

آوای مشاوران در این مقاله قصد دارد موارد و نکاتی را به عنوان چند راه مفید برای از بین بردن استرس بد در زندگی و پذیرش موارد خوب که می توانند راه حل های جایگزین مبارزه با استرس به ساده ترین و کاربردی ترین شکل ارائه دهد.

استرس مفید است!

تعاریف مختلفی از استرس وجود دارد. به طور کلی، این پاسخ فیزیکی، ذهنی یا احساسی بدن شما به یک جریان اتفاق و یا فکر است. احساسی که وقتی فکر می کنید ماجرا، اتفاق و یا شرایطی که با آن روبرو هستید بیشتر از توانایی شما برای حل کردن و یا رو به رو شدن با آن است به شما دست می دهد.

مهمترین دلایل استرس در مواردی چون شغل، پول، سلامتی و روابط است. حداقل 70 درصد افراد به طور منظم نوعی استرس را تجربه می کنند. زنان زیادی را می توان شناخت که در این تعداد قرار می گیرند. هر کسی با هر عنوان شغلی و شرایط زندگی با هر نقشی در خانواده، با استرس بیگانه نیستم!

حتی زندگی روزمره و مدیریت شرایط و اتفاقات روزانه نیز آسان نیست! با وجود اینکه سعی می کنیم از شب قبل آماده شویم، همیشه اتفاقات غیرمنتظره رخ می دهد. در حالی که همه ما در زندگی روزمره خود با درجاتی از استرس مواجه هستیم، مهم است که تفاوت بین استرس خوب و بد و تأثیراتی که هر یک می تواند داشته باشد را تشخیص دهیم.

چرا استرس همیشه بد تصور می شود؟

زمانی که شما استرس دارید، پاسخ "جنگ یا گریز" بدن شما فعال می شود.این پاسخ معمولاً درواکنش به تهدید یا ترس است (در مورد غزالی که سعی می کند از شیر دور شود فکر کنید). از نظر فیزیکی، قلب شما تند تند می‌زند، آدرنالین، کورتیزول و سایر هورمون‌ها هجوم می‌آورد. اگر این واکنش و پاسخ ها خیلی مکرر اتفاق بیفتد یا برای مدت طولانی ادامه یابد، در واقع می تواند به رگ های خونی و اندام های بدن شما آسیب برساند. می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم ایمنی، عملکرد مغز شما شود و در واقع باعث شود با سرعت بیشتری پیر شوید. نه تنها، خطر ابتلا به افسردگی، بیماری قلبی و حتی سرطان را افزایش می دهد. بلکه درواقع این نوع از واکنش و پاسخ ها همان چیزی است که با عنوان "استرس بد" در نظر گرفته می شود.

بسیاری از ما می‌توانیم در طول روز بارها و بارها با عوامل استرس‌زای کوتاه‌ مدت مقابله کنیم (مانند عجله کردن برای کار و ایجاد تعادل بین مسئولیت‌هایمان). بدن شما طوری ساخته شده است که آنها را مدیریت کند. اما زمانی که هیچ زمانی که بدون استرس باشد در زندگی شما وجود ندارد - زمانی که بدن شما دائماً تحت استرس است و فرصتی برای استراحت پیدا نمی کند، مشکل ساز می شود. اگر شغل پر استرسی دارید، خانه یا رابطه ناراضی، مشکلات مالی دارید، یا با یک بیماری مزمن دست و پنجه نرم می کنید، و یا مسائل روانشناختی که ارتباط مستقیم با استرس دارند را تجربه می کنید به عنوان مثال حملات وحشتزدگی، وسواس،برخی از اختلالات شخصیتی، رفتار های کنترلگری می توانند عوارض خود را بر شما تحمیل کنند.

استرس خوب چیست؟

از سوی دیگر، استرس های خوب در زندگی شما مواردی هستند که در مورد آنها هیجان زده هستید، مواردی که مشتاقانه منتظر آنها هستید یا "می خواهید" انجام دهید. وقتی با یک استرس خوب در زندگی روبرو می شوید، هیچ تهدید یا ترس واقعی وجود ندارد. برخی از نمونه‌ها تلاش برای رسیدن به یک هدف یا مواجهه با یک موقعیت جدید (مانند یک شغل جدید، ملاقات با فرد جدید و غیره) هستند.استرس خوب زندگی را جذاب نگه می دارد.

این نوع استرس شما را در زندگی هیجان زده نگه می دارد و همیشه چیزی به شما می دهد که منتظر آن باشید. به شما فشار می آورد و انگیزه می دهد. از سوی دیگر، استرس بد، شما را سنگین می کند و می تواند باعث شود که احساس بدی داشته باشید. استرس بد باعث تنش شما می شود، می تواند باعث سردرد، تغییر در اشتهای شما، ناراحتی معده، خستگی شود – و این لیست ادامه دارد.

با استرس بد جه کنیم؟

چند تمرین وجود دارد که به شما کمک می کند تا استرس را در زندگی پرمشغله خود به حداقل برسانید:

21

به روال خود پایبند باشید

از شب قبل لیست تمام کارهایتان را در دفترچه ی مخصوص بنویسید و همراه خود داشته باشید. زمانی که لیست کارها روی کاغذ جاری می شوند از حجم زیاد آن و بهم ریختگی وترسی که در ذهن ایجاد میکنند کم میشود. با تیک خوردن هرکدام از آنها در طی روز حس فوق العاده ای به شما دست خواهد داد. به این لیست و روال که براساس اهمیت و ضرورت اولویت بندی شده اند پایبند باشید.بنابراین. من شما را تشویق می‌کنم که روال‌هایی را ایجاد کنید و به آن پایبند باشید تا اوضاع کمی راحت‌تر پیش برود.

همین امر در مورد اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شما نیز صدق می کند. داشتن یک برنامه و پایبندی به آن واقعاً می تواند به شما کمک کند تا روی اهداف خود متمرکز بمانید و به اهداف خود برسید و در درازمدت استرس کمتری داشته باشید و بیشتر به خواسته های خود برسید.

وضعیت مالی خود را ارزیابی کنید

اگر با استرس مالی دست و پنجه نرم می کنید، نگاهی واقع بینانه به امور مالی خود بیندازید. بودجه بسازید و به آن پایبند باشید. راه هایی را برای کاهش هزینه های خود بیابید تا بتوانید برای یک روز بارانی پول خود را کنار بگذارید. به دنبال راه‌های دیگری باشید که می‌توانید درآمد کسب کنید، بدون اینکه به استرس خود اضافه کنید.

ورزش

بدن شما هورمون ها و مواد شیمیایی خاصی را در طول ورزش ترشح می کند که به کاهش استرس و به تقویت خلق و خوی شما کمک می کند. مقداری ورزش منظم یا یوگا را در برنامه هفتگی خود قرار دهید و به تفاوتی که در زندگی شما ایجاد می کند توجه کنید.

کارهایی انجام دهید که لذت می برید

به یاد داشته باشید که شما چیزی بیش از یک مادر و یا پدر، همسر یا یک ......هستید (عنوان شغلی را در اینجا وارد کنید). شما زن یا مردی هستید با علایق شخصی خودتان بنابراین به طور منظم در فعالیت هایی که از آنها لذت می برید شرکت کنید. فعالیت هایی را انجام دهید که به شما کمک می کند احساس آرامش کنید.

مسائل وچالش ها را حل کنید

زمانی که با مسیئله و یا چالشی مواجه می شوید به جای ماتم گرفتن. فکر کردن به این موارد که چرا این اتفاقات رخ می دهند و یا اینکه من بدشانس و بد اقبال هستم. سعی در پیدا کردن راه حل های موثر و یا کمک گرفتن ار افراد خانواده داشته باشید. بسیاری از مشکلات و چالش های زندگی تنها با تغییر دیدگاه و یا بالابردن مهارت وآگاهی قابل حل هستند. با توجه به اینکه چالش های شما در کدام زمینه هستند می توانید از مشاور متخصص استفاده کنید به عنوان نمونه: مشاوره فردی، خانواده، روابط، شغلی، اعتیاد، جنسی و .... زمینه های متعدد دیگرکه موجب افزایش استرس شما می شوند.

کلام آخر

با افزایش آگاهی خود در زمینه های استرس می توانید آنها را بهتربپذیرید و مدیریت کنید. همانطور که گفته شد نیازی به مبارزه و جنگ با استرس نیست. در هر یک از مراحل زندگی که با استرس مواجه شدید و نیاز به همراهی داشتید می توانید از همراهی مشاوران متخصص آوای مشاوران بهره ببرید.

دیدگاه خود را ارسال کنید