برای داشتن خواب راحت سراغ این آهنگ ها بروید

برای داشتن خواب راحت سراغ این آهنگ ها بروید
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:
 

ممکن است بسیاری از ما عادت داشته باشیم پیش از خوابیدن، به موسیقی گوش دهیم. گوش دادن به آهنگ زمان خوابیدن، می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به دنبال آهنگ خواب مناسب یا می‌خواهید از این پس، پیش از خواب آهنگ بشنوید، ما به شما در انتخاب موسیقی مناسب کمک خواهیم کرد.

اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، گوش دادن به آهنگ قبل از خواب مانند یک شمشیر دو لبه است. یک موسیقی مناسب، می‌تواند کیفیت خواب شما را تا حد زیادی بهبود ببخشد و یک موسیقی نامناسب هم در کنار آسیب زدن به خواب ، حتی آرامش شما را هم بر هم می‌زند و پس از بیدار شدن، احساس چندان خوبی نخواهید داشت.

 

آهنگ خواب

 

آیا گوش دادن به آهنگ در زمان خواب مفید است؟

مدت‌ها است دانشمندان در حال تحقیق روی خواب انسان هستند. یکی از مواردی که دانشمندان این حوزه روی آن تحقیق کرده‌اند، مبحث گوش دادن به موسیقی در زمان خواب و آهنگ خواب است. به طور کلی تحقیقات نشان داده است گوش دادن به یک موسیقی مناسب، آسیبی به خواب شما نخواهد زد.

در واقع بهتر است بدانید گوش دادن به یک آهنگ خواب مناسب، می‌تواند به خوابیدن سریع‌تر شما هم کمک زیادی کند. با این حال گوش دادن به موسیقی‌هایی که به اصطلاح «آرام» نیستند، تاثیر مخربی روی خواب انسان دارند.

پیش از هر چیز بهتر است خوابیدن با هندزفری در گوش را فراموش کنید. با توجه به احتمال فشار به کانال گوش، متخصصان پیشنهاد می‌کنند به هیچ وجه از هندزفری، ایرباد، هدفون و ... برای گوش دادن به آهنگ خواب استفاده نکنید. در کنار احتمال آسیب به کانال گوش، این کار ممکن است به هندزفری یا گوشی شما نیز آسیب برساند.

همچنین گوش دادن به آهنگ پیش از خوابیدن از طریق سیستم‌های صوتی قوی و مجهز به ساب ووفر، می‌تواند باعث بدخوابی شما شود. اسپیکرهای کوچک، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها می‌توانند گزینه‌های مناسب‌تری برای پخش موسیقی در زمان خواب باشند.

بهترین آهنگ خواب چه نوعی است؟

همان طور که احتمالا خودتان هم حدس می‌زدید، بهتر است پیش از خواب، سراغ گوش دادن آهنگ هایی آرام بروید. دانشمندان باور دارند بهترین نوع آهنگ خواب، موسیقی کلاسیک است. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند گوش دادن به موسیقی کلاسیک در زمان خوابیدن، می‌تواند به بدن شما کمک زیادی کند. برای مثال، سطح هورمون‌های استرس‌زا با گوش دادن به موسیقی کلاسیک کاهش می‌یابد و در صورتی که ضربان قلب شما بالا باشد، این نوع موسیقی در رسیدن به ضربانی نرمال، به قلبتان کمک خواهد کرد.

به صورت کلی آهنگ‌هایی که ریتمی آرام دارند و در آن‌ها خبری از سازهای کوبه‌ای نیست، می‌توانند گزینه‌ای قابل قبول به عنوان آهنگ خواب شما باشند. همچنین بهتر است سراغ یک آهنگ بی‌کلام برای خوابیدن بروید. اگر جزو کسانی هستید که به متن آهنگ‌ها توجه زیادی می‌کنند، یک قطعه با ترانه‌ای پیچیده می‌تواند تمرکز شما را از خواب دور کند.

در کنار سبک کلاسیک، یک آهنگ از سبک Lo-Fi هم می‌تواند از یک قرص خواب‌آور مفیدتر و بسیار سالم‌تر باشد! در سبک لوفای، شاهد آهنگ‌هایی هستیم که دارای تمپوی پایینی هستند. معمولا یک آهنگ لوفای طولانی‌تر از آهنگ‌های دیگر است و می‌تواند آرامشی خاص را به مغز شما تزریق کند. این سبک موسیقی چند سالی است فراگیر شده و در یوتیوب، طرفداران بی‌شماری دارد. معمولا طرفداران این سبک در زمان تمرکز، درس خواندن یا به عنوان آهنگ خواب به موسیقی لوفای گوش می‌دهند.

جایگزین‌هایی برای آهنگ قبل از خواب

ممکن است با وجود مزایای گوش دادن آهنگ در زمان خواب، علاقه‌ای به پیدا کردن آهنگ خواب مناسب و پخش آن پیش از رفتن به تخت خواب نداشته باشید. خوشبختانه جایگزین‌هایی وجود دارند که می‌توانند خوابی آرام و لذت‌بخش را برای شما تضمین کند.

گوش دادن به صدای آب، جریان یک رودخانه، برخورد موج با صخره یا بارش باران می‌تواند به کیفیت خواب شما کمک کند. اگر می‌خواهید برای یک خواب آرام‌تر، سراغ آهنگ قطرات آب بروید پیشنهاد می‌کنیم صدا بیش از حد زیاد نباشد تا فضای به وجود آمده را از آرام‌بخش بودن خارج نکند. صداهایی که از دل طبیعت، جنگل‌ها، کویرها و دشت‌ها می‌آیند هم می‌توانند به شما در تجربه یک خواب رویایی کمک کنند.

گوش دادن به موسیقی پیش از خوابیدن، یک فعالیت لذت‌بخش است که می‌تواند خوابی آرام را به شما هدیه کند. اگر تاکنون سراغ گوش دادن به آهنگ پیش از خواب نرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم با توجه به نکات اعلام شده، امشب یک آهنگ خواب مناسب انتخاب کنید و تجربه‌ای رویایی داشته باشید.

دیدگاه خود را ارسال کنید