خرید پراید در شرایط بازار ایران انتخاب مناسبی است؟

خرید پراید در شرایط بازار ایران انتخاب مناسبی است؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

به گزارشی از سایت شفاف: در بازار آشفته این روزهای کشور ما که قیمت خودروها هر روز به سیر صعودی خود ادامه می‌دهند، خرید بسیاری از خودروهای مونتاژی و وارداتی از عهده عموم افراد جامعه خارج است و به همین خاطر تقاضا برای خودروهای اقتصادی افزایش پیدا کرده است. اقتصادی‌ترین خودرو بازار کشور ما هم پراید است و با وجود توقف تولید و افزایش شدید قیمت، کماکان تقاضای بالایی برای آن در بازار وجود دارد. به همین بهانه در این مقاله به‌ سراغ راهنمای خرید پراید رفته‌ایم تا ببینیم خرید پراید در این شرایط کار معقولی است یا خیر؟

تاریخچه پراید در بازار ایران

پراید که درواقع همان فورد فستیوا است، نخستین بار در سال 1986 معرفی شد و پس از رفتن به مزدا ژاپن و کیا موتورز کره جنوبی، در سال 1372 به ایران آمد و مونتاژ آن در سایپا شروع شد. از سال 1380 به‌بعد هم کیا موتورز تولید این خودرو را متوقف کرد و پراید را به صورت انحصاری به سایپا سپرد. سایپا هم از سال 1380 تا 1399 انواع و اقسام تغییرات ظاهری را روی پراید اعمال و آن را در تیپ‌ها و نام‌های مختلفی مثل پراید صبا، پراید نسیم، پراید سفری، پراید 131، پراید 111، پراید 132، پراید 141 و پراید 151 روانه بازار کرد.

مزایا و معایب پراید

از جمله مزایای پراید می‌توانیم به مواردی مثل قیمت اقتصادی، کابین و صندوق‌بار جادار نسبت به ابعاد بدنه، مصرف سوخت و استهلاک پایین، بازار خرید و فروش داغ و تعمیرات آسان اشاره کنیم. اما کیفیت ساخت پایین، پیشرانه ضعیف و ایمنی نه‌چندان مناسب هم از معایبی هستند که باعث می‌شوند برخی افراد برای خرید پراید دودل شوند.

14

نکات لازم برای خرید پراید

 در ادامه راهنمای خرید پراید https://www.hamrah-mechanic.com/mag/guidance-buying-used-pride/ به برخی نکات اشاره خواهیم کرد که می‌توانند شما را در انتخاب بهترین گزینه یاری کنند.

سال تولید

پرایدهای تولید قبل از 1383 از نوع کاربراتوری هستند و با توجه به معایبی مثل مصرف سوخت و آلایندگی بالاتر نسبت به نسخه‌های انژکتوری و هم‌چنین محدودیت تردد در طرح ترافیک یا زوج و فرد، گزینه‌های مطلوبی برای خرید محسوب نمی‌شوند و می‌توانند دردسرهای نگهداری زیادی را برای مالک ایجاد کنند.

میزان کارکرد

با توجه به این‌که پراید خودرویی اقتصادی و شهری است، نمی‌تواند در کارکردهای بالا سلامت خود را مثل روز اول حفظ کند و در اصطلاح خودمانی به خرج می‌افتد. بنابراین سعی کنید که در خرید پراید، نسخه‌ای کم کارکرد (ترجیحاً زیر 150 هزار کیلومتر) را انتخاب کنید که تا چند وقت بتوانید بدون دغدغه زیاد از آن استفاده کنید.

15

البته در این روزها، دستکاری میزان کارکرد خودرو بسیار شایع شده است و برای تشخیص واقعی بودن کارکرد، تنها بایستی از کارشناسان خبره کمک گرفت. بنابراین قبل از خرید پراید دست دوم حتماً گزینه مدنظر خود را به کارشناس نشان دهید. در این زمینه، کارشناسان باتجربه همراه مکانیک می‌توانند به شما کمک و از ضررکردنتان جلوگیری کنند.

وضعیت بدنه

برای خرید پراید دست دوم حتماً بدنه آن را به کارشناس نشان دهید تا از عدم تصادف و رنگ‌شدگی آن اطمینان پیدا کنید. البته لازم نیست زیاد هم وسواس به‌خرج دهید و به خاطر رنگ‌شدگی‌های سطحی و خراشیدگی‌های جزئی، یک گزینه سالم از نظر فنی را از دست بدهید. اما از مواردی مثل ضربه‌خوردگی شاسی یا رنگ‌شدگی سقف‌ و ستون‌ها اصلاً نباید به راحتی بگذرید.

پس از بررسی وضعیت ظاهری بدنه، حتماً قسمت‌هایی مثل داخل صندوق‌بار، زیر سپر، گلگیر و هم‌چنین رکاب را به کارشناس نشان دهید تا این قسمت‌ها را از نظر وضعیت پوسیدگی بررسی کند. چراکه پوسیدگی بدنه می‌تواند روی وضعیت ایمنی خودرو تأثیر منفی بگذارد.

وضعیت جلوبندی

وضعیت جلوبندی هم یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب پراید دست دوم است. برای بررسی وضعیت جلوبندی، چند دقیقه‌ای با خودرو مدنظر خود در معابر پر دست انداز رانندگی کنید، اگر با کوبش‌ها و تکان‌های غیرعادی مواجه شدید، یعنی جلوبندی مشکل دارد. کشیدن فرمان به یک سمت در سرعت‌های بیش‌تر از 50 کیلومتر در ساعت هم نشانه معیوب‌بودن جعبه فرمان است.

وضعیت موتور و گیربکس

برای اطمینان از سلامت پیشرانه و گیربکس پراید، خودتان یا کارشناس حتماً موارد زیر را بررسی کنید:

  • عدم نشتی روغن از موتور و متعلقات آن
  • راحت جارفتن دنده‌ها
  • وضعیت شتاب خودرو در سربالایی (برای اطمینان از سلامت صفحه کلاچ)
  • وضعیت سیستم ترمز و لنت‌ها

در ضمن روشن‌ شدن چراغ چک پراید هم می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل در نسخه‌های انژکتوری باشد که باید حتماً توسط دستگاه‌های مخصوص بررسی شود.

کلام آخر

در پایان راهنمای خرید پراید به پرسش مطرح‌شده در ابتدای بحث برمی‌گردیم تا ببینیم خرید پراید در شرایط فعلی مقرون‌به‌صرفه هست یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم که پراید هم مثل هر خودرو دیگری مزایا و معایب خود را دارد اما با توجه به قیمت‌های سر به فلک کشیده فعلی، خرید پراید با توجه به قیمت پایین و هزینه‌های نگهداری اندک، معقول است. فقط بایستی در انتخاب خود دقت لازم را داشته باشید تا اسیر فروشنده‌های شیاد نشوید.

اگر قصد خرید پراید صفر کیلومتر یا کارکرده را به‌صورت نقد یا اقساط دارید، حتماً به وب‌سایت همراه مکانیک سری بزنید.

منبع: وبسایت شفاف

 

دیدگاه خود را ارسال کنید