چگونه کم تهاجمی پارگی دیسک کمر را درمان کنیم؟

چگونه کم تهاجمی پارگی دیسک کمر را درمان کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

یکی از ساختارهای موجود در ستون مهره شبیه بالشتک بوده و وظیفه آن جذب ضربات است. در پارگی دیسک این بالشتک جابجا شده و از محل اصلی خود خارج می‌شود. اگر چه که دیسک کمر می‌تواند در تمام قسمت‌های ستون فقرات رخ دهد، اما پارگی معمولاً در قسمت پایین کمر شیوع بیشتری دارد. زیرا بیشترین وزن بدن بر این ناحیه از کمر تحمیل می‌شود. همین امر سبب شده که به ساختارهایی که در قسمت پایین‌تنه قرار دارند آسیب بیشتری وارد شود. روش‌های درمانی مختلفی برای این عارضه وجود دارد. درمان کم تهاجمی پارگی دیسک کمر با اوزون و فیزیوتراپی یکی از روش‌های درمانی بسیار مؤثر این عارضه است. در ادامه به بررسی کامل این شیوه درمانی می‌پردازیم.

پارگی دیسک کمر

پیش از آنکه به بررسی کامل درمان کم تهاجمی پارگی دیسک کمر بپردازیم، باید با تفاوت دیسک و فتق دیسک آشنا شوید. زمانی که آسیب‌دیدگی داخل دیسک به وجود آید، رشته‌های فیبروزی هسته را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما ممکن است ماده ژله‌ای درون دیسک سالم مانده و به بیرون نشت نکند. چنین حالتی فتق یا پارگی دیسک نامیده می‌شود. اما در دیسک کمر معمولاً رشته‌های فیبروزی پاره شده و هسته درون دیسک به خارج نشت می‌کند. پارگی دیسک معمولاً به واسطه تغییرات تحلیل‌برنده ستون مهره‌ها یا آسیب‌دیدگی دیسک ایجاد می‌شود. پارگی فتق طی چند مرحله انجام شده و شامل نشت، بیرون‌زدگی و در نهایت جدا شدن رشته‌های فیبروزی است.

ضرورت استفاده از روش‌های درمانی نوین

دلایل مختلفی وجود دارد که استفاده از روش درمان کم تهاجمی پارگی دیسک کمر به یکی از مباحث اصلی پزشکی تبدیل شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان شکست جراحی آندوسکوپیک و میکرو سیلکتومی متغیر بوده و ممکن است سبب عود مجدد پارگی دیسک و ایجاد اسکار شود. امروز روش جراحی تنها به درمان بیماری‌هایی از قبیل ضعف حرکتی پیش‌رونده، سندروم دم اسب، فلج سیاتیک و مواردی که به درمان غیرتهاجمی پاسخ نداده‌اند، محدود شده است. برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی استفاده از روش‌های جدید و کم آسیب‌تر برای درمان پارگی فتق ضروری است.

اوزون تراپی یا درمان پارگی دیسک با اوزون

یکی از روش‌های درمان کم تهاجمی پارگی دیسک کمر، اوزون تراپی است. در این روش، ترکیبی از اکسیژن و اوزون برای تفس سلولی در اختیار بدن قرار می‌گیرد. استفاده از این روش درمانی برای بیماری‌هایی مانند سرطان، ام اس و دیسک کمر رایج است. اوزون تراپی یکی از روش‌های بسیار محبوب و جایگزین جراحی برای کاهش دردهای ناشی از دیسک کمر است. این روش کم تهاجمی است و پزشک اوزون را همراه با آستروئید به درون دیسک یا عضلات اطراف محل پارگی تزریق می‌کند.

هدف استفاده از درمان کم تهاجمی پارگی دیسک کمر با اوزون این است که ناحیه فتق‌یافته درمان شده و به کاهش التهاب‌ها کمک کند بررسی‌ها نشان می‌دهد این روش در کاهش 15 درصدی فتق مؤثر است. این روش درمانی در سه مرحله انجام می‌شود که عبارتند از:

  • تزریق سرپایی اوزون به عضلات اطراف مهره که در جلسه اول انجام می‌شود.
  • تزریق اوزون به دیسک پاره شده یا فتق‌یافته که در اتاق عمل و از طریق بیهوشی و عکس‌برداری انجام می‌شود. بیمار پس از تزریق اوزون باید نصف روز در بیمارستان بستری شود. برای اینکه درمان کم تهاجمی پارگی دیسک کمر اوزون تراپی دقیقاً در محل فتق انجام شود عکس‌برداری ضروری است.
  • در مرحله آخر، اوزون در عضلات اطراف مهره آسیب‌دیده تزریق می‌شود. تمام مراحل اوزون تراپی در مدت سه روز انجام خواهد شد.

عملکرد اوزون تراپی در درمان پارگی دیسک

دلایل مختلفی وجود دارد که اکثر پزشکان معتقد هستند درمان کم تهاجمی پارگی دیسک کمر با اوزون جایگزین مناسبی برای عمل‌های جراحی است. زمانی که اوزون اطراف مهره آسیب‌دیده تزریق می‌شود میزان تولید آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان در آن محل افزایش پیدا می‌کند. این فرایند به خنثی‌سازی سم حاصل از مواد درون هسته مهره‌های آسیب‌دیده کمک کرده و سبب کاهش التهاب می‌شود.

تزریق مستقیم اوزون به درون مهره نیز سبب افزایش تولید پروتئین اصلی هسته مهره‌ها می‌شود. کاهش تورم، التهاب و حجم دیسک سبب کاهش فشار واردشده به عصب می‌شود. در نتیجه، بیمار درد کمتری احساس خواهد کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که 80 درصد مواردی که از روش درمان کم تهاجمی پارگی دیسک کمر اوزون تراپی استفاده کرده‌اند با نتایج رضایت‌بخشی همراه بوده است.

مزایای اوزون تراپی

13

  • روشی کاملاً بدون درد است.
  • دوران نقاهت بسیار کوتاهی دارد. عوارض آن در مقایسه با روش جراحی بسیار کمتر است.
  • سبب تغییر آناتومی ناحیه تزریق نمی‌شود.
  • پس از اتمام تزریق می‌توانید فعالیت‌های توان‌بخشی را انجام دهید.

فیزیوتراپی روش درمان کم تهاجمی دیسک

یکی دیگر از روش‌های درمان کم تهاجمی پارگی دیسک کمر فیزیوتراپی است. در این روش پزشک با توجه به میزان پارکی فتق حرکات مختلف را تعیین می‌کند. برای اینکه بتوانید سرعت بهبودی خود را افزایش دهید خرید دستگاه فیزیوتراپی بسیار مؤثر و کاربردی است. می‌توانید بدون مراجعه به مراکز درمانی تمام حرکات و ورزش‌ها را در منزل انجام دهید.

قرص گاباپنتین

یکی دیگر از روش‌های درمان کم تهاجمی پارگی دیسک کمر مصرف قرص گاباپنتین است. این قرص حاوی انتقال‌دهنده عصبی GABA است که میزان تولید جریان الکتریکی در مفاصل را تنظیم می‌کند. این دارو نقش موثری در کاهش دردهای نوروپاتیک دارد، اما مصرف آن در برخی بیماران با عوارض خفیف تا شدیدی همراه است. در اغلب بیماران زمانی که بدن به مصرف این دارو عادت کند، از شدت عوارض قرص گاباپنتین و دیسک کمر کاسته می‌شود.

درمان پوکی استخوان

14

پوکی استخوان در اثر کم شدن توده استخوانی یا از دست دادن استخوان ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه 18 سالگی مرحله پایان رشد بوده و بیشترین تراکم استخوان در سن 30 سالگی است، در برخی خانم‌ها قبل از سن یائسگی پدیده پوکی استخوان رخ می‌دهد. پوکی استخوان یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات در ستون مهره‌ها است. به همین دلیل، درمان پوکی استخوان زودرس در زنان جوان قبل از سن یائسگی یکی از درمان کم تهاجمی پارگی دیسک کمر محسوب شده و از طریق تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی انجام می‌شود.

افرادی که با مشکلات در ستون فقرات مواجه می‌شوند، معمولاً دردهای شدید و گاهی فلج‌کننده را تجربه می‌کنند. افزایش سن در تشدید این علائم نقش موثری دارد. دردهای ناشی از دیسک علاوه بر این بیمار را با مشکل مواجه می‌کند، بستگان و خانواده او را برای پیگیری جلسات فیزیوتراپی به دردسر می‌اندازد. در همین راستا، شرکت تجهیزات پزشکی برجیس برای کمک به تسکین درد بیماران و خانواده آنها اقدام به عرضه و فروش انواع دستگاه‌های فیزیوتراپی کرده است.

سخن پایانی

دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند سبب بروز یا تشدید پارگی دیسک شود. در گذشته، استفاده از جراحی تنها روش درمانی این عارضه بود. اما برخی عوارض ناشی از این عمل‌ها سبب شد که درمان کم تهاجمی پارگی دیسک کمر به‌عنوان جایگزین مناسبی برای جراحی انتخاب شود. روش کم تهاجمی شامل تزریق اوزون، فیزیوتراپی، ورزش درمان، درمان دارویی و تغییر رژیم غذایی است.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید