منظور از اتوماسیون خانگی (BMS) و خانه هوشمند (smart home) چیست و این دو باهم چه تفاوت های دارند؟

منظور از اتوماسیون خانگی (BMS) و خانه هوشمند (smart home) چیست و این دو باهم چه تفاوت های دارند؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:
 

اتوماسیون خانگی و خانه هوشمند دو چیز کاملاً متفاوت هستند، اما اغلب به‌جای یکدیگر به‌کار گرفته می‌شوند.

کارکرد اتوماسیون خانگی از نام آن پیداست: امکان پیکربندی و خودکارسازی دستگاه‌های مختلف را در داخل و خارج/نزدیک خانه در قالب فناوری خانه متصل فراهم می‌کند. شما می‌توانید آن را با فناوری اتوماسیون در ساختمان‌های تجاری بزرگ مقایسه کنید. از طرفی می‌توان سامانه اتوماسیون خانه هوشمند را با یک سامانه مدیریت ساختمان (BMS) مجهز به اینترنت اشیاء برای ساختمان‌های کوچک‌تر مقایسه کرد. البته در بیشتر خانه‌ها خبری از سامانه‌های مدیریتی پیشرفته نیست و صرفاً از اتوماسیون خانگی محدود استفاده شده که عملکرد و ظاهر آنها و احساسی که به شما منتقل می‌کنند، بسته به کارکرد مورد نیازتان متفاوت خواهد بود.

اما در دنیای اتوماسیون ساختمان‌ها و خانه‌ها که با تخصص‌های مختلف سروکار دارد، همه‌چیز سیاه و سفید نیست - مگر به‌ندرت. ازاین‌رو، ممکن است با سامانه‌های محدودتر برای اتوماسیون خانگی مواجه شوید که بسیار پیچیده بوده و کاملاً شبیه یک سامانه مدیریت یکپارچه هستند. به لطف وجود اتوماسیون خانگی می‌توانید سازوکار خانه هوشمندتان را به کمک زیرساخت‌های موجود کنترل کنید، به‌شرطی که فناوری‌های هوشمند الکتریکی، مکانیکی و عملیاتی (OT) در اینترنت اشیاء با فناوری اطلاعات همراه شوند.

تعریف خانه‌های هوشمند: تفاوت با ساختمان‌های هوشمند

پس تعریف خانه هوشمند که اتوماسیون خانگی هم جزئی از آن است، چیست؟ آیا خانه هوشمند یک ساختمان هوشمند است؟ هر خانه‌ای یک ساختمان است، اما خانه هوشمند لزوماً یک ساختمان هوشمند نیست. دهکده ورینا در منطقه آزاد در تیپ های مختلف یکی از همین مجموعه‌های با فناوری BMS است. اجازاه بدهید با ارائه یک مثال نشان می‌دهیم که این دو اصطلاح از یکدیگر متمایز هستند: در بررسی‌های ما از سرمایه‌گذاری‌های اصلی حوزه اینترنت اشیاء در ژوئن 2017 خواهید دید که یک تمایز عملی بین ساختمان‌های هوشمند، به‌عنوان یک مورد استفاده‌ی چندمننظوره بر مبنای اینترنت اشیاء که با هدف رشد سریع توسعه یافته (40 میلیارد دلار در سال 2017 و همراه با دستگاه‌های متصل که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2021 در بین بخش‌های برتر قرار گیرند) و سرمایه‌گذاری‌های درحال‌رشد (63 میلیارد دلار تا سال 2020) در سمت مصرف‌کنندگان راه‌حل‌های خانه‌های هوشمند وجود دارد و گفته می‌شود که هزینه‌های مربوط به فناوری‌های خانه هوشمند تا سال ۲۰۲۱ به‌اندازه ۱۹.۸ درصد (نرخ رشد مرکب سالانه) افزایش خواهد یافت.

آیا تفاوت بین خانه هوشمند و ساختمان هوشمند در همین موضوع خلاصه می‌شود؟ مسکونی (خصوصی، خانگی) در برابر غیرمسکونی؟ متأسفانه همیشه اینطور نیست و بسته به اینکه از چه کسی بپرسید، ممکن است تفاوت‌ها پیچیده‌تر شوند.

برخی ممکن است یک ساختمان چندخانواری بزرگ یا حتی کوچک‌تر مانند یک آپارتمان مجهز به امکان اتصال، قابلیت‌های هوشمند و اتوماسیون را به‌عنوان یک ساختمان هوشمند در نظر بگیرند، چرا که این ساختمان‌ها از دارایی‌ها و امکانات اشتراکی برخوردارند. مثلاً شما احتمالاً در خانه هوشمند خود آسانسور ندارید، مگر آنکه خیلی ثروتمند یا ناتوان باشید. و اگر هم آسانسور داشته باشید، مشترک نخواهد بود و فقط به خودتان تعلق خواهد داشت. برخی هم آپارتمان‌های هوشمند را یک ساختمان مسکونی بزرگ می‌پندارند، چرا که «فضای خصوصی» را از فضای مشترک ساختمان جدا می‌کنند.

قبل از اینکه به مفاهیم آسان‌تر و ملموس‌تر بپردازیم، کمی وارد پیچیدگی‌ها می‌شویم.

تهویه مطبوع (AC) را در نظر بگیرید. ممکن است در کل خانه یا در یک یا چند اتاق تهویه داشته باشید. این مسئله در مورد آپارتمان‌ها هم صدق می‌کند. اگر در آپارتمان‌های اشتراکی زندگی می‌کنید، یک یا چند نقطه مشترک هم ممکن است تهویه داشته باشند. اما ممکن است راه‌حل گرمایش و تهویه مطبوع (HVAC) در یک اتاق مجزا، با سامانه‌ی مشابه در کل یک ساختمان، یک ویلای لوکس یا ورودی سالن در ساختمان‌های چندخانواریِ مجهز به آسانسور متفاوت باشد. به‌علاوه، در مجتمع‌های مسکونی از منابع مشترک مانند اینترنت، زیرساخت‌های الکتریکی و غیره هم استفاده می‌شود که وجود آنها در ساختمان‌های مسکونی بزرگ نامشخص است.

تعریف خانه هوشمند: وقتی دنیاها در عصر اینترنت اشیاء همگرا می‌شوند

با اینکه کارشناسان مختلفی در زمینه اتوماسیون خانگی و خانه‌های هوشمند وجود دارند، اما دنیاهای بسیاری در این راستا با هم تداخل پیدا می‌کنند.

افرادی که همه‌چیز را در مورد کنتورهای هوشمند می‌دانند، با الکتریسیته هم آشنایی دارند؛ اما این بدان معنی نیست که با سازوکار گرمایش و تهویه مطبوع (HVAC) هم که یک فناوری کاملاً متفاوت است آشنایی داشته باشند.

در بیشتر خانه‌ها خبری از راه‌حل‌های پیشرفته نیست و اتوماسیون خانگی با اتوماسیون ویلای لوکس بزرگ شما در مناطق استوایی تفاوت دارد. به‌علاوه، اینترنت اشیاء نقش مهمی در همگرایی دنیاها در خانه‌های هوشمند و ساختمان‌های هوشمند ایفا می‌کند.

پس آیا می‌توانیم تعریف دقیقی از خانه هوشمند ارائه دهیم؟ نه به این سرعت. اصطلاح خانه هوشمند برای دو پدیده‌ی همگرا که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم، استفاده می‌شود:

  • خانه هوشمند یک اصطلاح چتری برای اتوماسیون، دیجیتالی‌سازی و تلفیق چندین بستر اتوماسیون خانگی است که از مدت‌ها قبل وجود داشته‌اند: نورپردازی، کنترل اتاق، نورگیر، کنترل صوتی و تصویری، امنیت و کنترل ورودی و غیره.
  • از زمان ظهور اینترنت اشیاء و کاربردهای فراوان آن در حوزه لوازم خانگی، کنتورهای هوشمند و دستگاه‌های مصرف‌کننده اینترنت اشیاء مانند تلویزیون‌های هوشمند، سیستم‌های سرگرمی، دستگاه‌های متصل به اینترنت و سیستم‌های مبتنی بر فرمان صوتی، خانه‌های هوشمند به طور فزاینده به‌عنوان یک کانسپت زندگی، امنیت، راحتی و سرگرمیِ یکپارچه بر مبنای اینترنت اشیاء در نظر گرفته می‌شوند که پدیده متفاوتی است (در اتوماسیون خانگی سنتی، خبری از یخچال هوشمند نیست).

همانطور که گفتیم، این حوزه‌ها در شرف همگرایی هستند. ازاین‌رو، در زمینه‌ای که فراتر از «راه‌حل‌های هوشمند» (و گجت‌ها) واحد و مجزاست و چشم‌انداز وسیع‌تری دارد، تعریف خانه هوشمند چگونه خواهد بود؟

خانه هوشمند یک منزل یا شکل دیگری از ساختمان‌های خصوصی عمدتاً تک‌خانواری است که به‌عنوان محل اصلی زندگی خانواده و یا به‌عنوان خانه تعطیلات مورد استفاده قرار می‌گیرد یا به دیگران اجاره داده می‌شود. این خانه‌ها عموماً شامل دارایی‌های خودکار، دیجیتال و متصل، خدمات الکتریکی، کنترلگر‌ها و دستگاه‌های مختلف با کارکردهای متفاوت هستند که در قالب یک شبکه ارتباطی راه‌اندازی می‌شوند و امکان نظارت، راحتی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، تعمیر، فعالیت‌های خانگی و امنیت ساکنان خانه را فراهم می‌سازند.

ساکنان یا مالک‌های خانه از طریق نمایشگرها و کنترلگرهای ویژه که در قالب نمایشگرهای دیواری، دستگاه‌های اختصاصی، کنترل ازراه‌دور، دستگاه‌های مختلف مانند کامپیوتر، تبلت یا گوشی هوشمند و یا چندین دستگاه به‌طور همزمان ارائه می‌شوند، به خدمات فوق دسترسی می‌یابند.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید