همه چیز درباره پمپ هیدرولیک فرمان خودرو

همه چیز درباره پمپ هیدرولیک فرمان خودرو
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

تجربه رانندگی بهتر یکی از اهداف اصلی همه خودروسازان بوده است. بر این اساس سیستم های اولیه و ثابت خودروها روز به روز در حال بهبود بوده و سیستم های کامل تر و بهتری جایگزین می شوند. یکی از مواردی که در تجربه رانندگی یک خودرو بسیار موثر است، راحتی فرمان و کنترل خودرو با آن است. معمولا هنگام در نظر گرفتن ویژگی های یک خودرو و بیان تجربه رانندگی با آن، کنترل فرمان در دست راننده، کنترل آسان خودرو و قابلیت کنترل آن، حرکت نرم فرمان و نیاز آن به انرژی بیش از حد مشخص می شود. برخی از نکات مثبت یک ماشین ارائه شده است. این اهمیت باعث شده تا خودروسازان دائما در تلاش برای طراحی و ایجاد تغییرات مثبت در سیستم فرمان خودرو و بهره گیری از آخرین فناوری های ممکن برای این بخش باشند. فرمان هیدرولیک و قطعات مهم مختلف آن بر همین اساس به خودروها اضافه شد و امروزه جزء لاینفک آن است.

در این مقاله در مورد اساس کار یکی از این قطعات یعنی پمپ هیدرولیک  در خرید لوازم یدکی چانگان  صحبت خواهیم کرد. کنترل های مکانیکی قدیمی مشکلات زیادی داشت. از جمله حرکت سخت آنها که منجر به خستگی راننده در حین رانندگی می شود. این امر منجر به اضافه شدن مکانیزم های هیدرولیک به مزیت های خودرو پس از اختراع مکانیزم های هیدرولیک و استفاده از آنها در صنعت شد. اما راحتی و نرمی آنها باعث محبوبیت روزافزون آنها در این صنعت شده است. بنابراین امروزه فرمان هیدرولیک گزینه ای برای خودرو نیست و وجود آن طبیعی است. فرمان هیدرولیک دارای نیروی کمکی است که پیچ فرمان را تسهیل می کند. این سیستم علاوه بر عملکرد اصلی دارای عملکردهای دیگری نیز می باشد که عبارتند از:

- کاهش قدرت دست راننده برای فرمان

- افزایش پایداری خودرو

- لرزش فرمان را کاهش دهید

- حساسیت فرمان را در سرعت های بالا کاهش می دهد و کنترل آن را آسان می کند

نیروی کمکی به سیستم فرمان هیدرولیک توسط یک منبع هیدرولیک تامین می شود. بخش اصلی منبع هیدرولیک برای این کنترل ها پمپ هیدرولیک فرمان است.

اجزای اصلی سیستم هیدرولیک فرمان

فرمان هیدرولیک یکی از انواع سیستم فرمان کمکی است. در واقع در این نوع فرمان علاوه بر قسمت های اصلی و ثابت جعبه فرمان، قسمتی مربوط به سیستم هیدرولیک نیز وجود دارد که با اجزای خاص خود، فرآیند تامین نیروی کمکی به حرکت فرمان است. اجزای هیدرولیک جعبه کنترل هیدرولیک عبارتند از:

روغن هیدرولیک: نیروی کمکی از طریق آن وارد چرخ دنده فرمان می شود.

شیلنگ های جریان روغن هیدرولیک: شیلنگ هایی هستند که جریان برگشت روغن هیدرولیک را تامین می کنند.

پمپ هیدرولیک: وظیفه پمپاژ روغن هیدرولیک را بر عهده دارد و خارج از جعبه کنترل نصب می شود.

مخزن هیدرولیک: حاوی روغن هیدرولیک است و تقریباً در کنار پمپ روغن قرار دارد.

شیر هیدرولیک: روی پوسته اصلی یا سیلندر جعبه کنترل نصب می شود.

تسمه فرمان هیدرولیک: رابط بین پمپ هیدرولیک و موتور است و انرژی لازم برای پمپ را از موتور تامین می کند.

سیلندر فرمان هیدرولیک دو جهته

آنها با هم سیستم هیدرولیک را  تشکیل می دهند. بنابراین لازم به ذکر است که این سیستم جزئی جدا از اجزای اصلی جعبه کنترل می باشد.

نحوه عملکرد فرمان هیدرولیک

گیربکس در این نوع سیستم شبیه به گیربکس مکانیکی است که در آن یک سیلندر فلزی به عنوان محفظه گیربکس عمل می کند. در داخل سیلندر قطعاتی مانند گیره، بازوی فرمان، پیچ های تنظیم شل، گردگیر، پینیون، بلبرینگ پینیون و چرخ دنده وجود دارد. اجزای سیستم هیدرولیک در خارج از این جعبه قرار دارند. در درایوهای پینیون مکانیکی، حرکت چرخشی غربال، فلایویل را از قسمت رابط به نام پروانه می گیرد و با درگیر شدن چرخ دنده های آن با چرخ دنده ها، حرکات شانه آن دوره را به حرکت عمودی تبدیل می کند. دنده های شیروانی و شانه ها عمود بر هم هستند و هر دو شکل دندانه دار دارند.

 پینیون شانه اهرم عرضی و پینیون اهرم عمودی این سیستم  در قیمت لوازم یدکی چانگان  است. اکنون در کنترل های هیدرولیک، فشار روغن هیدرولیک روی دنده شانه ای حرکت را آسان تر می کند. در این سیستم پمپ نیروی خود را از طریق تسمه موتور دریافت می کند و روغن را با فشاری معادل 70 بار در لوله های فشار قوی یا لوله های جریان می ریزد. این لوله ها روغن را با فشاری مشابه در پشت شیر ​​هیدرولیک و به صورت مماس به شانه تحویل می دهند. سوپاپ هیدرولیک دارای سوراخ هایی است که برخی از آنها با چرخاندن فرمان به راست یا چپ باز می شوند. به این ترتیب هدایت روغن به سمت چپ یا راست سیلندر هیدرولیک کنترل می شود. فشار دادن روغن از دو طرف جک، حرکت فرمان را آسان تر می کند. سپس روغن از طریق سیلندر برگشته و به خطوط برگشت یا فشار کم رفته و به مخزن باز می گردد.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید