کاربرد چراغ‌های خودرو چیست؟

کاربرد چراغ‌های خودرو چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

کاربرد چراغ‌های خودرو چیست؟

راندن هر وسیله نیاز به مهارت و آشنایی با یک سری وسایل دارد بخصوص برای راندن وسایل نقلیه موتوری شما نیاز به گواهینامه و تایید شدن توسط یک نیروی پلیس واجد شرایط را دارید. یکی از مهم ترین بخش‌های خودرو که وجود آن برای ایمنی شما و دیگر رانندگان وجود دارد چراغ خودرو است. در امتحانات راهنمایی و رانندگی و همچنین مراکز معاینه فنی خودرو بلد بودن و سالم بودن چراغ خودرو بسیار مهم می‌باشد.

هر وسیله نقلیه موتوری اگر چراغ‌های استاندارد نداشته باشد پلیس راهنمایی و رانندگی مجوز ترد داخل شهر را به آن نمی‌دهد و اگر خودرویی بدون چراغ و یا با چراغ خراب در شهر تردد کند آن ماشین را متوقف و راننده را توبیخ و اعمال قانون می‌کند.

یک سوال کلی در مورد چراغ خودرو وجود دارد و آن کاربرد چراغ‌های خودرو است. در ادامه توضیح کاملی و معرفی کاملی در مورد انواع کاربرد چراغ‌های خودرو و معرفی مدل‌های مختلف آن میکنیم.

چراغ جلو

چراغ جلوی خودرو در رانندگی کاربردهای زیادی دارد. معمولا در چراغ جلوب خودرو 3 حالت قرار می‌دهند که با نام‌های چراغ کوچک، نور پایین و نور بالا آن‌ها را می‌شناسیم. چراغ‌های کوچک برای استفاده زمان‌هایی است که ما در تونل هستیم و یا محیط اطراف روشنایی روز آفتابی را ندارد مانند هوای بارانی و برفی.

نور پایین برای رانندگی در شب در شهر استفاده می‌شود. همچنین در خودروهایی که چراغ مه شکن جلو ندارند در هوای مه آلود باید از چراغ نور پایین استفاده کرد زیرا نور بالا باعث انعکاس نور در چشمان راننده می‌شود.

جهت خرید چراغ پژو۲۰۷ کلیک کنید

جهت خرید چراغ  206  کلیک کنید

جهت خرید چراغ دنا کلیک کنید

نور بالا برای روشن کردن مقابل باشین با فاصله دور می‌باشد که در جاده‌ها کاربرد دارد. استفاده از نور بالا در شهر ممنوع است زیرا باعث آزار چشم راننده مقابل می‌شود. همچنین در جاده‌های دوطرفه از نوربالا استفاده می‌کنیم و یا در حال سبقت از راننده مقابل هستیم باید از نور پایین استفاده بکنیم تا چشم راننده مقابل آزار نبیند.

در برخی خودروهای جدید به جای استفاده از لامپ‌های رشته‌ایی از لامپ ال ای دی اسفاده می‌شود که در طراحی آنها از لنز و عدسی نیز استفاده می‌شود که نور را بسیار بهتر و کاربردی‌تر پخش می‌کند. همچنین ساتفاده از چراغ‌های به نام دی لایت نیز بسیار رواج پیدا کرده است که در فارسی به نام چراغ روز می‌شناسند و هم جنبه زیبایی بالایی دارد و هم به دیده شدن توسط راننده مقابل کمک می‌کند

چراغ مه شکن

7

چراغ مه شکن در تمامی خودروها موجود نمی‌باشد و معمولا به صورت یک آپشن در خودرو ها نصب می‌شود. در خودروها متداول است که چراغ مه شکن بر روی پایین سپر چلو یک جفت قرار دارد و در عقب خودرو یک عدد در پایین سپر قرار دارد.چراغ مه شکن نور بالایی دارد و در هوای مه آلود به خوبی مقابل خودرو را روشن می‌کند و همچنینی به خودروهای مقابل شما و پشت سر شما موقعیت خودرو شما را روشن می‌کند.

چراغ عقب یا چراغ خطر

چراغ عقب خودرو در رانندگی بسیار مهم بوده و خرابی آن باعث تصادفات بسیاری می‌شود. در چراغ عقب خودرو دو قسمت مهم وجو دارد که باید به خوبی کار کنند یکی قسمت چراغ خطر و دیگری چراغ نور در شب. چراغ عقب خودرو همیه به رنگ قرمز بوده زیرا نور قرمز بیشتری تابش را در بین نورها دارد. در خودروها یک چراغ در وسط خوردو در قسمت پشت شیشه عقب و یا بالای صندوق عقب قرار دارد که کمک کننده چراغ خطر بوده و در هنگام ترمز نور بالایی را به راننده پشت سر نشان می‌دهد.

چراغ راهنما

کاربردهای چراغ راهنما بسیار بیشتر از نشان دادن جهت تغییر مسیر است. اولین کاربرد چراغ راهنما مشخص کردن تصمیم برای تغییر مسیر به راننده پشت سر می‌باشد. از دیگر کاربرد های چراغ راهنما استفاده در  زمان توقف است. زمانی که ما در کنار خیابان توقف کرده‌ایم و یا ماشین در محل مناسبی پارک نشده باید از چراغ جفت راهنما استفاده کنیم که به آن فلاشر نیز می‌گوییند.

از کاربردهای دیگر چراغ راهنما میتوان به زمانی اشاره کرد که در جاده و یا اتوبان با سرعت بالا در حال حرکت هستیم و خطری در مقابل ما می‌باشد در آن زمان ما باید از فلاشر یا جفت راهنما استفاده کنیم تا خطر را به رانندگان عقبی اطلاع دهیم. مانند زمانی که به یک تصادف میرسیم و یا یک حیوان در حال عبور از جاده و یا خیابان است.

زمانی که ماشین ما خراب شده و ما نیاز به کمک داریم نیز میتوان از فلاشر استفاده کرد تا توجه ماشین‌های امداد و سایر ماشین‌ها به خودرو شما جلب شود تا اگر امکان پذیر است به کمک شما بیاند.

از دیگر کاربردهای چراغ راهنما استفاده در زمان کاهش دید می‌باشد. این کاهش دیدی می‌تواند به دلیل وجود مه یا وجود بادهای شنی باشد ولی در مواقعی که احساس کردید چراغ خودرو شما به خوبی محل شما را نمی‌تواند به سایر رانندگان اطلاع دهد باید از فلاشر استفاده کنید.

 

چراغ دستگیره

در برخی خودروهای لوکس و گران قیمت چراغی کوچک در پشت دستگیره خودرو و یا زیر آینه بغل خودرو قرار دارد که به راننده کمک می‌کند رانند هدر تاریکی شب به راحتی دستگیره خودرو را پیداکن. این چراغ بیشتر جنبه زیبایی دارد. .لی در داخل درب خودرو چراغ‌های دیگری نیز استفاده می‌شود که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

چراغ دنده عقب

چراغ دنده عقب به صورت دو جفت چراغ است که معمولا بر روی چراغ‌های عقب خودرو نصب می‌شوند و زمانی که شما خودرو را در دنده عقب قرار می‌دهید خودکار روشن می‌شوند. چراغ دنده عقب هم برای روشن کردن عقب ماشین و هم برای مطلع کردن اسایر راننده ها از جهت حرکت شما استفاده می‌شود. اگر در خیابان‌های شلوغ در حال دنده عقب گرفتن هستید بهتر است از فلاشر یا جفت راهنما نیز استفاده کنید.

چراغ داخل صندوق عقب

یکی از فضاهای کاربردی داخل خودرو صندوقعقب است که محل قرار گیری وسایل مختلف است. وجود چراق صندوق عقب مانند چراق داخل یخچال کمک میکند بتوان به راحتی داخل صندوق عقب را به خصوص در شب مشاهده کرد. چراق صندوق عقب معمولا به صورت تکی نصب می‌شود ولی در برخی مدل ها به صورت جفت و در دوطرف صندوق قرار دراد.

چراغ زیر درب خودرو

در خودروهای لوکس این مورد به صورت آپشن ارائه می‌شود که به آن چراغ ولکام یا چراغ خوش‌آمد گویی می‌گویند و زمانی که راننده درب خودرو را باز می‌کند این چراق قسمتی از زمین زیر در ب را روشن می‌کند. این چراغ میتواند لوگو شرکت سازنده یا هر چیزه دیگری را بر روی زمین به خصوص در تاریکی به خوبی نشان دهد.

چراغ روشنایی داخلی خودرو

چراغ روشنایی داخلی خودرو یکی از چراغ هایی مهم و کاربردی برای راننده و سرنشینان است. ان چراغ معمولا در وسط خودرو بر روی سقف قرار دارد ولی در برخی خودروها نیز در جلو قرار داده می‌شود. برای راحتی بیشنتر راننده و سرنشینان ممکن است دو عدد چراغ یکی در جلو برای راننده و کمک رانند ه ویکی در عقب برای سرنیسنان عقب قرار داده شود.

زمانی که درب خودرو شما باز اسا اگر سنسور آن فعال باشد آن چراغ داخل خودرو روشن می‌ماند و به شما کمک می‌کند که متوجه شوید کدام درب باز است. همچنین اگ درب صندوق عقب نیز باز باشد ان چراغ روشن می‌شود.

چراغ داخل درب خودرو

در داخل درب خودرو چراغی قرار میدهند برای زمانی که شما در خودرو را باز میکنید به راننده‌های دیگر نشان دهد که د خودرو شما را بهت تشخیصدهندو این چراغ به دنگ قرمز بوده و در کلاف داخلی درب خودرو قرار دارد.

چراغ پلاک خودرو

یکی دیگر از چراغ‌های مورد استفاده در خودرو که همیشه فقط در عقب خودرو وجود دارد چراغی است که برای پلاک ساخته می‌شود. البته در خودروهایی که پلاک بر روی سپر نصب می‌شود چراغ قرار داده نمی‌شود ولی اگر کحل پلاک بر روی درب صندوق عقب باشد برای ان چراغ نیز قرار می‌دهند.

چراغ پلاک خودرو برای تشخیص بهتر پلاک خودرو در شب ساخته شده است و زمانی که شما چراغ های خودرو را روشن کنید علاوه بر چراغ جلو و چراغ عقب چراغ پلاک نیز روشن می‌شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید