معرفی لوله پلی اتیلن فاضلابی

معرفی لوله پلی اتیلن فاضلابی
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

با گرایش به شهرنشینی و کاهش فعالیتهای عمرانی سنتی در حوزه کشاورزی، نیاز به زیرساختهای اصولی جای خود را در تاریخ پیدا کرد. پس از این نیاز، انسان اولین قدمها را برای تخلیه آب باران، فاضلاب داخلی و فاضلاب خارجی و لولههای بتنی برداشت.

در روندی که تا به امروز ادامه داشته است، انواع و روشهای مختلف خطوط لوله کاروگیت توسعه یافته و در نتیجه این پیشرفتها، سیستمهای زیرساختی مدرن ایجاد شده است. توسعه و رشد جمعیت شهری در فرآیندی از گذشته تا به امروز باعث شده تا استفاده از محصولات پلیمری اعم از لوله کاروگیت، سپتیک و... برای انتقال آب و فاضلاب و تصفیه آنها به شدت مورد توجه کارفرمایان و کاربران خانگی و صنعتی قرار گیرد.

انتقال آب آلوده از منازل و واحدهای صنعتی و مشاغل به تصفیه خانهها بدون تلفات و بدون در هم آمیختگی با طبیعت باید یکی از مهمترین مسائل بهداشت عمومیو آلودگی محیط زیست باشد. به همین دلیل انتخاب لولههای مورد استفاده در تهیه پروژههای زیربنایی فاضلاب و آبراههها و سیلابها مهمترین نکته است.

علاوه بر ویژگیهای لوله مورد استفاده در پروژههای زیربنایی مانند استحکام، چقرمگی و نفوذ ناپذیری، ساخت، نگهداری و عمر مفید لوله فاضلابی - لوله کاروگیت - نیز باید از نظر مالی در نظر گرفته شود. بیشترین کاربرد لوله کاروگیت به سبب مقاومت حلقوی بالا و قدرت تحمل بار مکانیکی در حوزه انتقال فاضلاب خارجی می باشد از این رو به لوله فاضلابی نیز در بین کارفرمایان و کاربران شهرت دارد. پس هرجا سخن از لوله فاضلابی به میان آمد منظور همان لوله کاروگیت می باشد

لولهها و اتصالات کاروگیت HDPE علاوه بر ویژگیهایی مانند عملکرد جریان بالا، مقاومت در برابر بارهای خارجی، عمر طولانی، مقاومت شیمیایی، نگهداری آسان، نفوذناپذیری، دارای ویژگیها و مزایای بسیار متفاوتی هستند.

لوله کاروگیت فاضلابی :

لوله کاروگیت دوجداره بهترین گزینه برای انتقال فاضلاب خارجی هستند که برای تخلیه فاضلاب از خانه یا واحدهای صنعتی در نظر گرفته شده اند. لوله کاروگیت با متریال مختلف و با قابلیت اطمینان و کشش بالا از یکدیگر متمایز میشوند.

ویژگی و مزایای لوله کاروگیت فاضلابی :

لوله کاروگیت فاضلاب خارجی محصولی دوجداره با روکش رزوه ای و آکاردئونی شکل و فضای داخلی صاف میباشد.

چرخ دندهها ( شیارهای متحدالمرکز ) خاصیت ارتجاعی خط لوله کاروگیت را افزایش میدهند و به آن اجازه میدهند به راحتی بدون از دست دادن قدرت خم شود. فضای صیقلی بودن جداره داخلی موجب میگردد تا جریان سیال به راحتی صورت پذیرد و انسداد در داخل لوله و رش جلبک اتفاق نیفتد.

برای اتصال لوله کاروگیت به یکدیگر بسته به برند لوله، قطعات منبسط شده یا استوانه ای خاصی در انتهای محصول ارائه میشود. جداره بیرونی نقش لایه محافظ را انجام میدهد و استحکام لوله کاروگیت به آن بستگی دارد.

مقاومت حلقوی جداره خارجی لوله کاروگیت پارامتر اصلی تعیین کیفیت و کارآمدی لوله کاروگیت به شمار میرود و نشان دهنده توانایی لوله کاروگیت در برابر تحمل بارهای استاتیکی و دینامیکی است. کلاس سختی بستگی به ضخامت جداره خارجی و شیارها دارد که در مرحله تولید لوله کاروگیت بررسی میشود. حداکثر عمق دفن لوله کاروگیت یا بار مکانیکی مجاز روی آن توسط همین حلقههای متحدالمرکز تعیین میگردد. سختی حلقوی لوله کاروگیت با حروف SN مشخص میشود و بر حسب kN/m 2 (کیلو نیوتن بر متر مربع) اندازه گیری میشود.

لولههای کاروگیت با سختی SN2, SN4, SN8, SN10, SN16, SN32 تولید میشوند. لوله کاروگیت با مقاومت حلقوی SN4-SN16 برای فاضلاب مناسب هستند، اما در بیشتر موارد از لوله کاروگیت با کلاس SN6-SN8 استفاده میشود.

لوله کاروگیت انعطاف پذیر از مواد پلی اتیلن با استحکام بالا اکسترود شده و با یک ماده خاص برای بهبود عملکرد تقویت میشوند. لوله کاروگیت ممکن است با متریال زیر ساخته شوند :

  • پلی وینیل کلراید (PVC)
  • پلی اتیلن با چگالی کم (HDPE)
  • پلی پروپیلن (PP)

ابعاد پیشنهادی برای لوله کاروگیت فاضلابی، قطر داخلی - 110-250 میلی متر، طول - حداقل 6 متر میباشد.

لولههای کاروگیت را میتوان به صورت شیمیایی و هیدرودینامیکی تمیز و رسوب زدایی کرد. رسوب زدایی شیمیایی لوله کاروگیت برای جلوگیری از انسداد استفاده میشود و رسوب زدایی هیدرودینامیکی عمدتاً برای رفع گرفتگی و رسوب در دیوارهها استفاده میشود. دستگاههای مکانیکی میتوانند به کیفیت سطح داخلی لوله کاروگیت آسیب وارد کنند و بنابراین تمیز کردن با دستگاههای مکانیک توصیه نمیشود.

9

عمق دفن لوله کاروگیت در انواع زمین با توجه سفتی حلقوی لوله کاروگیت فاضلابی :

1-نصب لوله کاروگیت در باغ

1-1عمق سنگر کمتر از 3 متر

  • خاک متراکم : SN2
  • خاک رس متراکم : SN4
  • خاک رس معمولی : SN8

1-2عمق ترانشه 3تا 6 متر

  • خاک متراکم : SN4
  • خاک رس متراکم : SN8
  • خاک رسی معمولی : SN16

2-مناطق کم تردد

2-1عمق سنگر کمتر از 3 متر

  • خاک متراکم : SN4
  • خاک رس متراکم : SN4
  • خاک رس معمولی :SN4

2-2 عمق تارنشه 3-6 متر

  • خاک متراکم :SN4
  • خاک رس متراکم :SN4
  • خاک رس معمولی :SN8

این کلاس سختیها در این مناطق در ارتباط با خاکهای حفاری شده میباشد. در زمینهای ماسه و شنی کلاس سختی متفاوت خواهد بود.

برای کسب اطلاعات در ارتباط نصب لوله کاروگیت فاضلاب در مناطق پر تردد نیز با همکاران بنده در گروه صنعتی پایپ گستر تماس برقرار نمایید.

لوله کاروگیت برای انتقال فاضلاب خارجی با توجه به تعداد جدارههای ساختاری و گرید و مترایل پلیمری که از آن ساخته شده است، بصورت تکجداره و دوجداره طبقه بندی میشوند.

لوله کاروگیت تکجداره به ندرت در فضای باز استفاده میشوند، فقط به عنوان محافظ اضافی برای لولههای با دیوارههای صاف مورد استفاده قرار میگیرد.

تولید کنندگان لوله کاروگیت، رنگ بندی خاصی برای لوله کاروگیت تعریف کرده اند. محصولات الاستیک برای فاضلاب باز با جداره خارجی نارنجی یا سیاه به راحتی از لولهها با اهداف دیگر متمایز میشوند. لوله کاروگیت فاضلاب برای انتقال فاضلاب داخلی و خارجی به رنگ سفید هستند. لوله کاروگیت آبی برای انتقال کابلهای برق هستند.

همه لولههای کاروگیت با یک علامت الفبای عددی اعمال شده در امتداد محور یا رنگ روی برچسب مشخص شده اند.

مزایا و معایب لوله کاروگیت فاضلابی :

لوله کاروگیت دوجداره برای فاضلاب خارجی دارای مزایایی به شرح زیر است:

1-این نوع از لولهها با مواد شیمیایی تهاجمیموجود در فاضلاب و خاک واکنش نشان نمیدهند.

2-دارای استحکام بالا و سایش سطح پایین است. آنها میتوانند بارهای استاتیکی (سدها) و دینامیکی (ترافیکی) بالا را تحمل کنند.

3- دوستدار محیط زیست هستند و برای محیط زیست بی خطر است.

4-تعمیر و نگهداری این نوع از لولهها آسان است.

5-لولههای کاروگیت نیازی به اعمال اعمال پیچیده جهت نصب در زیر زمین ندارند زیرا در برابر جریانهای سرگردان محافظت میشوند. لولههای فاضلاب سنتی با متریال فولاد و چدن خیلی سریع دچار زنگ زدگی و فرسودگی میشوند و نیاز به تعویض دارند.

6-قیمت لوله کاروگیت کاملا مقرون به صرفه و اقتصادی است.

7- لولههای کاروگیت خاصیت ارتجاعی دارند و برای تغییر جهت آنها نیازی به اتصال نیست.

8-لوله کاروگیت در حوزه کشاورزی در برابر تغییرات جوی در فصول مختلف مقاومت بالایی از خود نشان میدهد.

9-رنگ جداره داخلی لوله کاروگیت به کارفرمایان بخشهای صنعتی امکان میدهد با استفاده از مانیتور وضعیت جاده را کنترل کنند.

10-عمر مفید لولههای کاروگیت برای فاضلاب خارجی بیش از 50 سال میباشد.

11- لولههای کاروگیت مورد استفاده در بزرگراهها بدون دخالت تجهیزات خاص مونتاژ میشود.

12-جداره داخلی لوله کاروگیت بسیار صاف است و در زوایای کوچک شیب جاده خاک یا ذراتی را در خود نگه نمیدارد و بندرت دچار گرفتگی میگردد.

13- لولههای کاروگیت در اقطار بالا تقریبا سبک وزن هستند از این رو حمل و نقل و نصب آسان است. آنها ده برابر سبک تر از لولههای مانیسمان و فولادی هستند؛ در عین حال استحکام بالایی دارند.

14-لولههای کاروگیت را میتوان به هر مخزنی متصل کرد.

15-لولههای پلی اتیلن دوجداره برای فاضلاب باز در برابر ریزمحیط ایجاد شده توسط فعالیت حیاتی میکروارگانیسمها مقاوم هستند.

تجزیه اکسیژن از فاضلاب یک محیط اسیدی تهاجمیایجاد میکند که سازههای بتنی و فلزی را از بین میبرد، اما پلیمر پلی اتیلن را از بین نمیبرد.

معایب لوله کاروگیت فاضلابی عبارتند از:

1-در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاومت کمتری از خود نشان میدهند از اینرو میبایست بصورت دفنی مورد استفاده قرار گیرند.

2- قابلیت اشتعال پذیری دارند.

لوله کاروگیت PVC :

لوله کاروگیت PVC بسیار بادوام هستند که به شما امکان میدهد سیستم را عمیقاً دفن کنید. لوله پلیکا موجدار - لوله کاروگیت PVC - را میتوان روی زمین قرار داد زیرا در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم میباشد و مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش و فرسودگی دارند.

از ویژ گیها و مشخصات فنی لوله پلیکا موجدار میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

  • عمر مفید بیش از 50 سال
  • دمای عملیاتی بهینه تا +40 درجه سانتیگراد
  • حداقل دمای کار تا -10 درجه سانتیگراد
  • بسط خطی نسبی 6x10 -5
  • بار نهایی کششی 30-50 مگاپاسکال
  • اثر تغییر رنگ UV امکان پذیر است
  • مقاومت شیمیایی و بیولوژیکی قابل تحمل
  • چگالی معادل 3 1.36-1.43 گرم بر سانتی متر

لوله کاروگیت پلی وینیل کلراید برای فاضلاب خارجی بسته به ترکیب خاک و میزان آب و فاضلاب خروجی شده به چند نوع تقسیم میشوند:

لوله کاروگیت PVC کم قطر :

قابل استفاده در مراتع، باغات سبزیجات، تخت گل و غیره. آنها بر روی زمین یا در عمق کم نصب میشوند. ویژگی مهم لوله کاروگیت PVC سبک، مقاومت کم در برابر استرس مکانیکی است. حداکثر بار روی لولهها نباید از 2 کیلو نیوتن بر متر مربع بیشتر شود.

لوله کاروگیت PVC سبک :

این دسته از لولهها برای جمع آوری سیستمهای فاضلاب زیرزمینی در مناطق کم تردد یا زیر پیاده روها قرار میگیرد.

لوله کاروگیت  PVCسنگین :

لولههای بسیار مقاومیهستند که میتوانند بارهای سنگین بیش از 8 کیلو نیوتن بر متر با علامت SN8 و بیشتر را تحمل کنند. از لوله کاروگیت PVC برای ساخت فاضلاب در زیر جادهها استفاده میشود. حداقل عمق دفن 8 متر است و به ندرت در بخش خصوصی استفاده میشود.

ضخامت دیواره لوله کاروگیت سنگین 25 درصد بیشتر از لوله کاروگیت سبک است. لوله کاروگیت پی وی سی یک ایراد بزرگ دارند و آن هم این است که در دماهای زیر صفر میترکند یا در اثر انجماد شکننده میشوند.

10

لوله کاروگیت پلی پروپیلن :

لوله کاروگیتPP سخت ترین نوع لولهها هستند، بنابراین برای خطوط انتقال کابلهای برق با میزان کمیقابل استفاده میباشد. مشخصات فنی لوله کاروگیتPP عبارتند از :

  • عمر مفید بیش از 50 سال
  • دمای عملیاتی بهینه تا +95 درجه سانتیگراد
  • هیچ محدودیتی برای حداقل دمای عملیاتی وجود ندارد
  • بسط خطی نسبی لوله کاروگیت PP معادل 12x10 -5
  • حداکثر بار کششی، 28-36 مگاپاسکال
  • مقاومت پایین در برابر اشعه UV
  • مقاومت شیمیایی و بیولوژیکی قابل تحمل
  • چگالی 3 0.90-0.94 گرم در سانتی متر

سفتی حلقوی لوله کاروگیت PP کمتر از 10 کیلو نیوتن بر متر مربع و مقاومت سایشی بالایی دارند و در اثر زهکشی با مقادیر زیاد ذرات جامد آسیب نمیبینند. این نوع از لولهها در برابر هرگونه مواد اسید و قلیایی در خاک یا سیستم مقاوم هستند و به راحتی با استفاده از اتصالات استاندارد مونتاژ و تعمیر میشوند.

هنگام نصب لولههای فاضلاب پلی پروپیلن کاروگیت، صافی سطح زیر لوله اصلی باید بررسی شود، در غیر این صورت ممکن است تحت بار ترکیده شود.

لوله کاروگیت PP با طول ثابت 6 متر و کلاسهای سختی SN6، SN8، SN10، SN16 تولید میشود.

لوله کاروگیت LDPE ( لوله پلی اتیلن دوجداره ) :

لوله پلی اتیلن دوجداره کم فشار (LPP) منعطف ترین انواع لولههاست. قابلیت نصب در مسیرهایی که انحراف و تغییر شیب و زاویه را دارند، دارا میباشد. لولهپلی اتیلن همانند سایر گونههای دیگر دارای مزایایی به شرح زیر میباشد :

  • عمر مفید بیش از 50 سال
  • دمای عملیاتی بهینه تا +40 درجه سانتیگراد
  • حداقل دمای کار تا -20 درجه سانتیگراد
  • بسط خطی نسبی 14x10 -5
  • حداکثر بار کششی، 20-38 مگاپاسکال
  • مقاومت اندک در برابر اشعه UV
  • مقاومت شیمیایی و بیولوژیکی قابل تحمل
  • چگالی لوله کاروگیت LDPE معادل 3 0.948-0.965 است.

کلاس سختی در اماکن پر تردد SN4-16 و در بخش خصوصی SN6 و SN8 کافی است. به عبارت دیگر میتوان لولههای کاروگیت پلی اتیلن را به ترتیب تا عمق 6 و 8 متری دفن کرد. حداقل عمق خاک 1 متر است.

قیمت لوله کاروگیت :

قیمت لوله کاروگیت متاثر از ضخامت، ابعاد، مقاومت حلقوی، طول شاخه، گرید پلی اتیلن، نرخ ارز، تجهیزات و تکنولوژی ساخت و... میباشد.

به منظور استعلام قیمت لوله کاروگیت با همکاران بنده در گروه صنعتی پایپ گستر تماس حاصل فرمایید.

 

 

دیدگاه خود را ارسال کنید