سرسیلندر خودرو چیست

سرسیلندر خودرو چیست
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

چکیده : در این مقاله نگاهی به یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین قطعات می‌پردازیم یعنی سرسیلندر. نشانه‌ها و دلایل خرابی سرسیلندر بحث اصلی ما هستند. اگر هرکدام از آنها را در خودرو خود مشاهده کردید، باید سریعا به مکانیک ماهر مراجعه کرده و خودرو را تعمیر نمایید.

در این مقاله نگاهی به یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین قطعات می‌پردازیم یعنی سرسیلندر. نشانه‌ها و دلایل خرابی سرسیلندر بحث اصلی ما هستند. اگر هرکدام از آنها را در خودرو خود مشاهده کردید، باید سریعا به مکانیک ماهر مراجعه کرده و خودرو را تعمیر نمایید.

سرسیلندر یکی از قطعات اصلی در موتور اتومبیل است. موتور خودرو از تعدادی سیلندر تشکیل شده که وظیفه آنها ترکیب و احتراق سوخت و هوا است.

قدرت تولیدشده در این فرآیند به کمک پیستون‌ها موجب به حرکت درآمدن چرخ‌های خودرو  می‌شود

سرسیلندر خودرو چیست 

اما سرسیلندر، همان طور که از نامش پیداست، در بخش فوقانی سیلندرها قرار گرفته است. این قطعه بالای سیلندر را می‌بندد. سر سیلندر همواره در معرض گازهای داغ قرار دارد. به همین دلیل سرسیلندر از متریال سخت ساخته می‌شود. در حال حاضر کمپانی‌های سازنده برای ساخت سرسیلندر از آلیاژ آلومینیوم استفاده می‌کنند.

سرسیلندر در عین حال که باید از فلز ساخته شود، باید وزن کمی داشته باشد چراکه اگر وزن آن زیاد باشد، قادر نخواهد بود تا با سرعت کافی حرکت کرده و وظیفه خود را انجام دهد. این قطعه باید توان لازم برای حفظ عملکرد در چندین سال را داشته باشد و نیازی به تعویض‌های کوتاه مدت پیدا نکند.

پس تحقیقات بسیار می‌توان گفت آلومینیوم بهترین متریال برای ساخت سرسیلندر است که حداقل ۵سال عملکرد خود را حفظ می‌کند. البته نمونه آهنی آن هم وجود دارد که ممکن است حتی عمر بیشتری داشته باشد

سرسیلندر توسط پیچ به بلوک موتور پیچ می شود و مابین آن دو را قطعه ‌ای به نام واشر سر سیلندر آب بندی می کند . اگر یک واشر سرسیلندر دارای کیفیت پایینی باشد امکان دارد باعث سوختن سرسیلندر یا راه پیدا کردن آب به روغن و اصطلاحاً آب و روغن قاطی کردن بشود . واشر سرسیلندر توانایی تحمل دمای 1500 درجه سانتی‌ گراد را داشته و از چند لایه پرس‌شده پنبه‌ نسوز ، کروم و آلومینیوم ساخته می‌ شود تا دو بخش بلوک و سر‌سیلندر کاملا به هم چسبیده و آب ‌بندی شوند .

سوختن واشر سرسیلندر در یک لحظه و یک دقیقه اتفاق نمی ‌افتد بلکه اول آب رادیاتور داغ می‌ شود و حرارت افزایش پیدا می‌ کند و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز تازه صدمه دیدن واشر شروع می ‌شود . به همین دلیل توصیه می شود در صورت مطلع شدن از بروز چنین وضعیتی در موتور خودرویتان از پیمودن ادامه مسیر خودداری نمایید و ماشین تان را توسط بکسل به تعمیرگاه منتقل کنید . چرا که در صورت بی توجهی و یا عدم آگاهی از مشکل پیش آمده ممکن است آسیب جدی تری خودرویتان را تهدید کند و هزینه های گزافی را متحمل شوید .

رایج ترین مشکلات

به هر حال پس از گذشت مدتی، سرسیلندر در معرض خوردگی توسط آب و یا آسیب به دلیل دمای زیاد قرار میگیرد. چنین آسیب هایی، هزینه‌های سنگینی به مالک خودرو وارد می‌کند اما خوشبختانه با توجه به علایم، می‌توانید از رخ دادن این اتفاق جلوگیری کنید.

نکات زیر در باز و بستن سر سیلندر بسیار مهم است :

1- هیچگاه و در هیچ مورد سر سیلندر را در موقعی که موتور گرم است باز نکنید . ( خیلی مهم )

2- بست باطری را باز می کنیم ( این امر در هر موقعی که خواستیم گیربکس یا موتور یا قطعات دیگر مانند استارت  دینام و غیره را باز کنیم الزامی است  )

3- اب موتور را خالی می کنیم .

4- در صورت باز کردن رادیاتور محوطه عمل وسیع تر می شود .

5- کلیه اتصالات لوله های اب رادیاتور ترموستات و لوله های بخاری را باز می کنیم .

6- اتصالات الکتریکی از قبیل سیم درجه اب و وایرا های شمع را باز می کنیم .

7- کلیه شمع ها را باز می کنیم .

8- بست گلویی اگزوز را باز کرده و از اتصال خارج می کنیم .

9- کلیه سیم ها و لوله های مربوط به کاربراتور را باز کرده و علامت گذاری می کنیم .

10- کاربراتور را باز کرده است .

11- درب قالپاق سوپاپ را باز می کنیم .

12- در صورتی که اسبک ها و پایه های ان مانع باز کردن پیچ های  سر سیلندر باشد ان ها را نیز باز کرده است .

13-  میل تایپت ها را بر می داریم .

14- با اچار بکس مناسب و دسته بکس با کمک رابط و به روش های زیر پیچها را ابتدا دو رزوه شل و سپس باز می کنیم .

15- باید دقت کرد که مقدار گشتاور ( مقدار وارد بر پیچ ) در سفت کردن مطابق با مقدار کاتالوگ ماشین مورد نظر باشد مقدار گشتاور را باید از کاتالوگ بدست اورد در صورت نداشتن کاتالوگ قبل از باز کردن و شل کردن پیچ های سرسیلندر می توان توسط اچار ترکمتر مقدار گشتاور را بدست اورد بدین منظور اچار ترکمتر را با بکس مناسب بر روی گل پیچ قرارداده و بسمت سفت شدن به دسته ترکمتر به ارامی فشار می اوریم و تا حدی این فشار را ادامه می دهیم تا پیچ در جای خود حرکت نکند این عمل را با پیچ های دیگر تکرار کرده میانگین عدد نشان داده شده توسط ترکمتر محاسبه و به عنوان مقدار گشتاور پیچ های سر سیلندر موتور مورد نظر در موقع سفت کردن پیچ ها استفاده می کنیم .

خرید سرسیلندر خودرو از آکام پارت 

جهت خرید سرسیلندر کامل ۴۰۵ کلیک کنید

جهت خرید سرسیلندر کامل سمند EF7 کلیک کنید

جهت خرید سرسیلندر کامل ۲۰۶ تیپ ۲ کلیک کنید

ترک خوردگی سرسیلندر

11

یکی از دلایل اصلی بروز این اتفاق، دقت پایین تعمیرکار هنگام باز کردن سرسیلندر برای تعمیرات موتور و اجزای درونی سیلندرها است. علاوه بر این یخ زدن آب خنک کننده‌ سرسیلندر می تواند موجب بروز این مشکل شود.

تاب پیدا کردن سرسیلندر

یکی از دلایل عمده ی این مشکل، بی‌دقتی تعمیرکاران هنگام باز و بسته کردن سرسیلندر، در زمانی که دمای آن بالا است می باشد. همچنین تنظیم نادرست و اشتباه بستن پیچ‌ های اتصال سرسیلندر به سیلندر، نقص و سوختگی واشر سرسیلندر و بالا رفتن بیش از حد دمای موتور به هر دلیلی که ایجاد شود می‌تواند سرسیلندر را دچار تاب‌ دیدگی می‌کند.

کربن گرفتن سرسیلندر

کربن گرفتن سرسیلندر و محفظه‌ احتراق یکی از اتفاقات طبیعی است که پس از گذشت مدت زمانی از کارکرد موتور خودرو اتفاق می‌افتد. معمولاً برای برطرف کردن این مشکل باید سیلندرها و سرسیلندر ها را هرچند وقت یکبار سرویس کرد.

دلایل خرابی سرسیلندر

12

مهم‌ترین عاملی که روی ساختار آن تاثیر مستقیم می‌گذارد، افزایش دمای حاصل از وارد آوردن فشار غیرمجاز است که عیوبی چون تاب‌برداشتن را به همراه دارد. اگر در هنگام باز و بسته‌کردن سرسیلندر، ترتیب بستن پیچ‌ها را رعایت نکنید و آنها را بیش از حد سفت کنید، اگر ‌هنگام گرم‌بودن پیشرانه، اقدام به بازکردن پیچ‌های سرسیلندر کنید و باز هم اگر طی مدتی به طور یکسره خودرو را تحت فشار قرار دهید، باید منتظر باشید سرسیلندر خودرویتان تاب برداشته و عملا بلا استفاده شود. 

 سرسیلندر هر چند به طور پیوسته در معرض دمای بالای محفظه احتراق است اما آلیاژ آن به گونه‌ای است که می‌توان در شرایط عادی و با کارکرد درست بخش‌های خنک کاری و روغن کاری از جمله سالم بودن اویل پمپ  و واتر پمپ  و رادیاتور، سال‌ها بدون بروز مشکل کار کند.

حال شرکت آکام پارت با استفاده از تجارب سالها فعالیت و به کار گرفتن مجرب ترین نیروهای داخلی یک سیستم بکپارچه را به وجود آورده تا در خدمت مشتریان عزیز باشیم

فقط کافی است به فروشگاه آکام پارت سری بزنید تا مشتری دائم شوید.

در فروشگاه آکام پارت محصولات متنوع و مقرون به صرفه‌ای تعبیه شده که در کنار رفع نیاز خود می‌توانید خریدی ایمن و راحت را تجربه کنید.

تلفن تماس:

۰۹۱۲۲۰۳۷۷۱۳

۰۹۱۲۹۴۰۰۱۰۸

۰۲۱-۴۰۳۳۸۲۳۱

 

 

دیدگاه خود را ارسال کنید