عنوان: معرفی چند داروی خانگی و گیاهی برای درمان کبد چرب

عنوان: معرفی چند داروی خانگی و گیاهی برای درمان کبد چرب
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

کبد چرب یکی از بیماری‌هایی است که پس از بروز در کبد، سلامت بدن را به صورت کلی به خطر می‌اندازد زیرا کبد یکی از اندام‌های حیاتی است که وظایف مهمی همچون پاک ‌سازی خون را بر عهده دارد.

درمان گیاهی کبد چرب با مصرف گیاهان دارویی توصیه شده اما کدام گیاه دارویی برای درمان چربی کبد مناسب است، در این مقاله برخی از این موارد را به شما معرفی می‌ نماییم.

کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب یا استئاتوز بیماری شایعی است که به دلیل تجمع بیش از حد چربی در کبد ایجاد می ‌شود، داشتن مقدار کمی چربی در کبد طبیعی است، اما مقدار زیاد آن می‌ تواند برای سلامتی مشکلاتی ایجاد کند، وقتی چربی به 5 تا 10 درصد وزن کبد برسد مشکل‌ساز خواهد شد.

بنابراین بهتر است افراد مبتلا قبل از پیشرفت عارضه، هرچه سریع‌تر نسبت به درمان بیماری کبد چرب اقدام نمایند.

کبد وظیفه پاک‌سازی خون و سم‌زدایی را برعهده دارد، به همین خاطر هرگونه اختلال در عملکرد این ارگان می ‌تواند موجب اثرات جبران‌ناپذیری در بدن انسان شود.

تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم، از بهترین راه‌ها برای پیشگیری و درمان این عارضه هستند.

معرفی شرکت خدمات پرستاری در تهران

رژیم غذایی افراد مبتلا به کبد چرب

فعالیت بدنی افراد مبتلا به کبد چرب

اضافه‌وزن، یکی از دلایل عمده بروز این بیماری است و برای رفع این مشکل می ‌توانید فعالیت خود را افزایش دهید ورزش کردن و فعالیت بدنی باعث افزایش متابولیسم چربی‌ها در کبد می ‌شود و علائم بیماری کبد چرب را کاهش می ‌دهد.

بنابراین افراد مبتلا برای درمان باید رژیم غذایی و ورزش کردن را به صورت هم‌زمان انجام دهند، سعی کنید در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه در روز فعالیت داشته باشید.

کاهش مصرف چربی‌های اشباع

سلامت کبد به طور مستقیم به چربی مورد استفاده در غذاها بستگی دارد. از مواد غذایی سالم استفاده کنید و از غذاهای فست فودی مخصوصاً سوسیس و کالباس دوری کنید.

غذاهای چرب و سرخ‌کردنی مصرف نکنید، روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن کنجد سالم‌تر هستند و بهتر است جایگزین استفاده از سایر روغن‌ها شوند.

افزایش مصرف میوه و سبزیجات حاوی فیبر

میوه و سبزیجات باعث کاهش دریافت کالری از غذاها و تأمین سلامت کبد می‌ شود، همچنین حاوی فیبر هستند، حبوبات و غلات نیز منابع دریافت فیبر هستند.

افزایش مصرف امگا 3

مصرف امگا ۳ برای حفظ سلامت سلول‌های کبدی و کاهش التهاب مؤثر است منابع غذایی امگا ۳ شامل انواع ماهی ساردین، سالمون، خال‌مخالی و هالیبوت و ماهی تن، گردو، شاهدانه، بذرکتان و روغن زیتون و... هستند که توصیه می ‌شود افراد مبتلا به کبد چرب مصرف کنند.

کاهش مصرف قند

فقط با محدود کردن چربی نمی ‌توان کبد سالمی داشت باید قند یا فروکتوز نیز محدود شود. زیرا خوردن زیاد قند و شیرینی باعث تجمع چربی و آسیب به کبد می ‌شود، اگر بیماری دیابت دارید. قند خونتان را بررسی کنید و دیابت خود را مدیریت کنید.

4

کاهش مصرف الکل

 وظیفهٔ کبد پاک‌سازی بدن از سموم است، پس در فرایند سوخت‌وساز الکل اولین بخش از بدن که مورد آسیب قرار می‌ گیرد سلول‌های کبد است. به همین جهت به مبتلایان کبد چرب توصیه می ‌شود اگر الکل می ‌نوشند باید مصرف خود را کنترل و با کاهش و قطع مصرف الکل سلامتی خود را حفظ کنند.

درمان کبد چرب با خاکشیر

اگر علائمی مانند طعم تلخ دهان، ریزش مو، زردی زبان و عصبانیت و پرخاشگری دارید احتمالاً کبد شما چرب است. بهتر است از خاکشیر برای درمان کبد چرب و پاک‌سازی آن استفاده کنید.

این دانه‌ها کبد را از چربی پاک‌سازی می ‌کنند و به درمان آن می‌پردازند می ‌توانید روزانه یک قاشق خاکشیر را داخل آب گرم بریزید و ناشتا استفاده کنید.

درمان کبد چرب با زردچوبه

زردچوبه از انباشته شدن چربی جلوگیری می‌ کند و برای درمان کبد چرب مناسب است. همچنین زردچوبه توانایی بدن را برای هضم چربی‌ها بهبود می ‌بخشد به طوری که از تجمع آن‌ها در کبد جلوگیری می‌ کند

. برای درمان کبد چرب باید زردچوبه را داخل کپسول کرده و بعد از غذا میل یا آن را با عسل مخلوط و هر روز مقداری مصرف کنید.

درمان کبد چرب با دارچین

دم‌کرده و همچنین مکمل دارچین تأثیر مثبتی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد. دارچین بهتر است به صورت آسیاب نشده استفاده شود.

درمان کبد چرب با زنجبیل

زنجبیل یک داروی گیاهی برای کبد چرب است که از گذشته محبوبیت زیادی در طب سنتی داشته است، این گیاه، دارای خاصیت چربی‌سوزی‌ست و از انباشته شدن بیش از حد چربی در کبد ممانعت می ‌کند. شما می‌ توانید زنجبیل را به‌صورت دمنوش مصرف کنید یا ترکیبی از ماست کم‌چرب و زنجبیل را در وعده‌های روزانه خود بگنجانید.

درمان کبد چرب با لیموترش

نوشیدن یک لیوان آب که در آن آب یک لیموترش تازه وجود دارد در ابتدای روز می ‌تواند بهترین دارو برای پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب باشد.

از آنجا که لیمو سرشار از ویتامین C است و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان می ‌تواند نقش مؤثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد و تأثیر بسیار زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد.

درمان کبد چرب با سرکه سیب

سرکه سیب چربی انباشته شده در داخل و اطراف کبد از بین می ‌برد و یکی از بهترین روش‌های گیاهی برای درمان کبد چرب است.

درمان کبد چرب با سیر

متخصصان طب سنتی، سیر را اکسیری برای عمر طولانی و سلامت می ‌دانند. سیر خواص فوق‌العاده‌ای دارد و حتی می ‌تواند به عنوان داروی گیاهی برای کبد چرب به کار برده شود. سیر دارای موادی مانند آلیسین است که در سلامتی کبد مؤثر است.

 

درمان کبد چرب  با عرقیات گیاهی

یکی روش درمان کبد چرب با طب سنتی استفاده از عرقیات گیاهی است.

عرق خار مریم: بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و روزانه یک فنجان به‌صورت ترکیب با آب مصرف کنید.

عرق رازیانه: روزانه دو فنجان صبح و عصر از این عرق گیاهی استفاده کنید.

عرق کاسنی: روزانه یک فنجان استفاده کنید.

عرق شاهتره: اگر دنبال درمان فوری کبد چرب هستید می‌ توانید ترکیب عرق شاهتره و عرق کاسنی را روزانه استفاده کنید.

درمان کبد چرب با دمنوش

دمنوش چای سبز، دمنوش زنجبیل، دمنوش بادرنجویه، دمنوش گل داوودی، دمنوش مریم گلی، دمنوش قاصدک هر کدام از این دمنوش ها خاصیتی دارند که برای کبد چرب مفید است.

درمان کبد چرب با طب سنتی و استفاده از دمنوش‌ها باید روی اصولی باشد که بتواند اثربخشی آن‌ها را بالا ببرد و از آسیب و عوارض احتمالی پیشگیری کند. برای استفاده از دمنوش گیاهی برای درمان کبد چرب موارد زیر را رعایت کنید.

قل زدن و جوشیدن دمنوش‌ها خواص درمانی آن را کم می ‌کند و حتی ممکن است باعث تغییر طعم و رنگ شود. دمنوش را با آب جوشیده سرد شده تهیه کنید و آن را روی حرارت غیر مستقیم قراردهید.

در مصرف دمنوش تعادل را رعایت کنید زیرا مصرف بیش از اندازهٔ دمنوش‌ها ممکن است تأثیر معکوس داشته باشد و باعث آسیب به سلول‌های کبد شود.

درصورتی‌که داروی خاصی مصرف می‌ کنید و یا باردار هستید حتماً قبل از مصرف با پزشک خود در مورد استفاده از دمنوش گیاهی مشورت کنید.

 

نکته: مصرف این گیاهان دارویی به تنهایی نمی‌ تواند کبد چرب را درمان کند، رعایت رژیم غذایی مناسب همراه با فعالیت بدنی کافی، موثرترین و کارآمدترین راهکار درمان کبد چرب است. مطمئناً در کنار درمان دارویی و گیاهی، پیروی از یک الگوی غذایی سالم، راهکار کلیدی در درمان این بیماری است.

5

خوراکی‌های مفید برای کبد چرب

خیار: خیار ادرارآور است و می ‌تواند سموم را از بدن دفع کند. همچنین فیبر بالایی دارد و می‌ تواند در کاهش وزن مؤثر باشد.

قهوه: قهوه یک نوشیدنی کافئین‌دار است که می‌ تواند میزان چربی کبد را کاهش دهد و سلول‌های آسیب دیده را ترمیم کند.

خرما: درصورت استفادهٔ روزانه خرما می‌ توانید به پاک‌سازی کبد از چربی‌های اضافه کمک کنید. البته توجه داشته باید به دلیل اثرات چاق کنندگی مجاز نیستید بیش از 3 عدد خرما در روز استفاده کنید.

عدس: عدس چربی و کالری بالایی ندارد، استفاده از خوراک عدسی یک توصیهٔ مؤثر برای درمان کبد چرب است زیرا این خوراکی پروتئین و فیبر بالایی دارد که برای درمان بیماری‌های کبد مؤثر است.

بادمجان: بادمجان حاوی آنتی‌اکسیدان است و می ‌تواند کبد چرب را از مواد سمی پاک‌سازی و این بیماری را درمان کند البته باید آن را به صورت آب‌پز و کبابی استفاده نمایید.

تخمه آفتابگردان: تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی و معدنی است. استفاده از تخمه می‌ تواند چربی‌های کبد را از بین ببرد، فقط باید بدانید استفادهٔ بیش از اندازه از آن باعث عوارض و آسیب فروان خواهد شد.

خوراکی‌های مضر برای کبد چرب

نوشیدن نوشابه و آب یخ مخصوصاً همراه با غذا یک آسیب جدی برای کبد است و احتمال بروز کبد چرب را افزایش می ‌دهد، همچنین استفاده از برخی مواد غذایی که باعث افزایش تجمع چربی در کبد می‌ شود مثل غذاهای سرخ‌کردنی، فست فودها، شیرینی، شکلات و تنقلات پرچربی از مواردی است که برای کبد مضر می ‌باشد.

درمان کبد چرب کودکان

بیماری کبد چرب تنها محدود به سنین بزرگسالی نیست و متأسفانه می ‌تواند کودکان را هم درگیر کند. این بیماری می ‌تواند در کودکان کم‌تحرک، ناشی از مصرف زیاد چربی و تجمع آن در کبد یا کودکانی با زمینه ارثی ایجاد شود. ضعف عمومی و خستگی، از اولین نشانه‌هایی است که اگر در کودک مشاهده شد باید فوراً به پزشک مراجعه کرد. در این موارد یکی از احتمالاتی که مورد بررسی قرار می‌ گیرد، عارضه کبد چرب است.

داروهای گیاهی برای کبد چرب کودکان باید با حساسیت و احتیاط بیشتری مصرف شود. پیش از مصرف هر نوع داروی گیاهی یا شیمیایی، با پزشکان اطفال و متخصص داخلی مشورت کنید.

سعی کنید در رژیم غذایی کودک، غذاهایی سالم بگنجانید و مصرف مواد غذایی فراوری‌شده را به حداقل میزان ممکن برسانید. کودک شما باید هر روز چند واحد میوه دریافت کند، همچنین مغزها و سبزیجات باید حتماً در وعده‌های روزانه او وجود داشته باشند.

منبع سپید گستر

 

دیدگاه خود را ارسال کنید