کاربرد و ویژگی های ورق رنگی

کاربرد و ویژگی های ورق رنگی
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:
 

ورق رنگی

ورق رنگی ( ورق پیش رنگ)، آلیاژی از جنس گالوانیزه با لایه ‌ای از رنگ ( مخصوص گالوانیزه) پوشش داده می‌شود. ورق ‌های رنگی با توجه به تنوع بالای طرح‌ و رنگ‌،  بسیاری از صنایع را پوشش داده است.

ما در این صفحه می‌خواهیم شما عزیزان را با انواع ورق رنگی، ویژگی و کاربرد هر یک از آنها آشنا کنیم. در ادامه به عوامل موثر بر قیمت انواع ورق ‌های رنگی نیز خواهیم پرداخت.

ورق رنگی

انواع ورق رنگی

ورق ‌های گالوانیزه رنگی در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که در ادامه به طور مفصل به توضیح هرکدام از آنها خواهیم پرداخت.

ورق شیروانی: ورق شیروانی نمونه‌ ای از مهمترین و پرتقاضا‌‌ترین ورق ‌های رنگی است همچنین بر پوشش سقف برای ساخت تجهیزات کشاورزی، صنعتی و ... کاربرد دارد.

در مناطق با رطوبت بالا که طبیعتا فلزات به سرعت دچار زنگ ‌زدگی و خوردگی می ‌شوند. اما ورق شیروانی به دلیل خاصیت گالوانیزاسیون، از این آسیب ‌ها در امان است. این محصول از مواد ۱۰۰%  قابل بازیافت ساخته خواهد شد که در نوع خود بی ‌نظیر و از نظر زیست محیطی بسیار با ارزش است.

ورق کرکره ای: ‌این ورق می ‌تواند از پلاستیک آلومینیوم و فولاد ساخته شود. ولی ورق کرکره فولادی به دلیل کاربرد و مزیت‌ های فراوان تقاضای بیشتری دارد.

از جمله ویژگی ‌های کرکره فولادی می ‌توان به، طول عمر بالا، پایداری و استحکام زیادی که دارد اشاره کرد. در ضمن صفحه کرکره، بدون رنگ است و به دلیل براق بودن آن نسبت به کرکره معمولی، جلوه زیبا و خاصی به محیط می ‌بخشد.                    

ورق عرشه فولادی

ورق عرشه فولادی، موج دار است و به‌ عنوان پوشش کف مرکب یا سقف سازه بکارگیری می ‌شود. این صفحه فلزی باعث ایجاد استحکام در بتن و عایق بندی پشت بام خواهد شد. از ویژگی‌ های منحصر به فرد آن، می ‌توان به مقاومت بالا نسبت به وزن کم آن اشاره کرد.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه رنگی یکی از انواع ورق ‌های رنگی است که طی فرایند نورد سرد و از ورق سیاه ساخته شده است و به شکل بخصوصی گالوانیزه ( روی اندود) خواهد شد. این ورق وزنی در حدود ۸ تا ۳۰ کیلو گرم دارد که نسبت به برخی دیگر از ورق‌ های رنگی، سنگین ‌تر است و در برابر اکسید شدن، مقاومت بالایی از خود نشان می‌ دهد. تعدادی دیگر از انواع ورق‌ های رنگی که تولید می ‌شوند به شرح زیر است.

●       ورق سیاه

●       ورق آلیاژی

●       ورق استیل

 

13

ورق شیروانی

طرح های ورق رنگی

هر ورق‌ رنگی ممکن است در چند طرح مختلف تولید شود. ورق های گالوانیزه رنگی با شکل ظاهری متفاوتی تولید می ‌شوند که هرکدام از این طرح‌ ها نیز کاربردهای متفاوتی دارند.

طرح ذوزنقه ‌ای: معمولا در ساخت سقف شیروانی و ویلاها کاربرد دارد.

هلالی یا سینوسی - هشتی: از نظر ظاهری بسیار شبیه به طرح ذوزنقه ‌ای است و در ساخت ساختمان و سوله ‌ها بکارگیری می ‌شود. به دلیل محدودیتی که در تولید طول این ورق ها دارند، ارزان ‌ترین ورق‌ های رنگی به شمار می‌آیند.

شادولاین: ورق رنگی طرح شادولاین برای سقف ‌ها کاربردی ‌ترین نوع ورق‌ رنگی به شمار می ‌آید. دارای ظاهری ویژه است. سختی برش دهی آن، دلیل قیمت بالای این ورق است. با این وجود به دلیل کیفیت بالا، مقاومت در برابر خش خوردگی و نور آفتاب بسیار پرفروش است. البته ناگفته نماند خود این طرح نیز در طرح ‌های زیر تولید می ‌شود.

● پرچین: مناسب برای پوشش سقف‌ های شیروانی و شیب‌ دار. این نوع ورق رنگی مقاومت و استحکام بسیار زیادی دارد.

● سفال پالرمو: ورق رنگی طرح سفال پالرمو برای ساخت خانه کاربرد دارد.. به دلیل مقاومت بالا در برابر نور و ضربه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

● ژنوا: برای پوشش ساختمان‌ ها بسیار مناسب است.

همه طرح‌ هایی ورق رنگی که به شما معرفی شد دارای سطوح مختلفی از جمله ( آجدار، صاف، خش‌دار و غیره ) هستند.

رنگ‌ ها و دلیل تنوع رنگ ورق‌ های رنگی

مسئله‌ که باید به آن بسیار اهمیت داده شود، نحوه رنگ آمیزی ورق رنگی است. رعایت همین امر سبب شده تا این نوع ورق ها ویژگی ‌های مثبتی نسبت به دیگر ورق‌ های فلزی داشته باشد.

رنگ‌ های ورق رنگی به شرح زیر است.

● آبی کاربنی، آبی نیسانی، سبز تیره، سبز چمنی، زرد، زرد لیمویی، قرمز، قرمز گوجه‌اِی، قهوه‌ای سفالی، قهوه‌ای سوخته، سفید یخچالی‌،کرم، نارنجی ، بنفش و صورتی.

 رنگ آمیزی ورق ‌رنگی به روش الکترواستاتیک است و برخلاف تصور تنها خاصیت آن زیبا جلوه دادن سازه ‌ها نیست. بلکه به مقاومت و دوام بیشتر آنها نیز کمک خواهد کرد. به طور کلی رنگ آبی این محصول پرکاربرد و محبوبیت بیشتری دارد.

14

 

کاربرد ورق رنگی

کاربرد ورق‌ های رنگی

ورق رنگی در زندگی روزمره ما بی ‌شمار است، ما به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.

●       از ورق‌های رنگی به‌ عنوان مواد اولیه در صنعت خودرو سازی استفاده می ‌شود.

●       جهت تولید انواع لوازم خانگی مانند، کابینت، لباسشویی، یخچال و بسیاری از موارد دیگر

●       جهت ساخت و ساز نمای داخلی و خارجی انبار و سوله ‌ها

●       جهت ساخت کانتینر

●       جهت ساخت دیوار و سقفهای سازه‌ ها به ویژه در مناطق مرطوب که بسیار پرکاربرد است.

●       نصب به عنوان دیوار موقت در محوطه

●       ساخت آلاچیق

●       ساخت تابلو برق

●       کانال کشی

●       راه پله‌ها

●       ساخت ساندویچ پانل‌

●       سقف کاذب

قطعا کاربرد ورق رنگی بیشتر از موارد گفته شده هستند، ما فقط به تعدادی از آنها اشاره کردیم. در متن زیر به برخی از مزایای این ورق می پردازیم:

قیمت مناسب، زیبایی، نصب سریع و آسان، در برابر شرایط آب و هوایی تغییر رنگ نمی‌ دهد.، در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد، عمر مفید بالایی دارد، در مقابل زلزله ایمن است، وزن سبک و ....

چه چیزی موجب افزایش طول عمر ورق رنگی می‌ شود؟

اگر بخواهیم طول عمر ورق رنگی بیشتر باشد، باید نسبت به شرایط محیطی مانند رطوبت و دما مقاومت بالایی داشته باشد. برای محقق شدن این امر ورق ‌ها باید گالوانیزه شوند. زیرا نسبت به تغییرات شرایط محیطی مقاومت بسیار زیادی از خود نشان خواهند داد.

عوامل موثر بر قیمت ورق‌ رنگی

عوامل متعددی از جمله: طول و ضخامت ورق اولیه، نیاز بازار و نوسانات بازار جهانی ارز بر قیمت ورق‌ رنگی تاثیر‌گذار خواهد بود و باعث نوسانات قیمت محصول می ‌شود.

افزون بر این موارد، لازم است بدانید که به هر اندازه قطر کوتینگ  (لایه از جنس روی، که سطح فلز را می ‌پوشاند) بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

شما مشتریان عزیز می ‌توانید جهت استعلام قیمت ورق رنگی و ثبت سفارشات با تیم فروش شرکت فولاد کبیر www.foladkabir.com  مراجعه نمایید.

 

 

دیدگاه خود را ارسال کنید