چگونه در مصرف آب صرفه جویی کنیم ؟

چگونه در مصرف آب صرفه جویی کنیم ؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

امسال وضعیت ذخیره آب پشت سد‌ های ایران به علت بارش کم و پیش بینی ادامه ی این روند در فصل پاییز و زمستان چندان مطلوب نیست، بنابراین ضرورت دارد بیش از پیش در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

مصرف آب به دو صورت کشاورزی و خانگی میباشد که عمده مصرف آن متعلق به بخش کشاورزی میباشد که امید با استفاده از فناوری های روز بتوان به صرفه جویی در مصرف آن کمک شایانی کرد.

کاهش باران این نعمت ارزشمند را در این سال‌ها ایران بسیار کمتر کرده است با صرفه جویی در مصرف آب به خود و خانواده خود و جامعه کمک کنید. صرفه‌جویی در مصرف آب در خانه نیاز به هیچ هزینه اضافی ندارد.

با اینکه وسایل و دستگاه‌های صرفه‌جویی آب مختلفی در بازار وجود دارد، اما حتی بدون کمک گرفتن از این وسایل هم می توانید در مصرف آب صرفه‌جویی کنید.

به عنوان مثال، ۷۵ درصد از آب استفاده‌شده در خانه‌ها مربوط به حمام و ۲۵ درصد آن مربوط به دستشویی می شود.

در موارد بالا به نکات مهمی در زمینه صرفه جویی آب مصرفی منازل اشاره شد اما در سالهای اخیر مصرف آب منازل محدود به شست و شو و نظافت نبوده و به علت احداث استخر های متعدد و عدم مدیریت و کنترل آبهای سطحی به بالا ترین حد خود در این دهه رسیده است.

اما راه کار چیست ؟

بسیاری از کشور های توسعه یافته که با کمبود منابع آب رو به رو هستند و با این مشکل بزرگ دست و پنجه نرم میکنند.

طبق تحقیقات در سال 2011 بیشترین اتلاف آب متعلق به آب های سطحی و جاری میباشد که در صورت مدیریت و هدایت نکردن درست آن میتواند باعث بروز فاجعه در مقیاس بالا شود.

گاتر ها از دو بخش بدنه و درپوش (گریل) تشکیل شده اند و  وظیفه اصلی آن ها هدایت و جمع آوری آبهای سطحی برای تصفیه و مصرف مجدد میباشد .

بطور خلاصه به معرفی گاتر و گریل پرداختیم , برای آشنایی بیشتر و کمک به صرفه جویی در مصرف آب با ما همراه باشید .

 

2

                                                                                                                                             

اما راه کار چیست ؟

بسیاری از کشور های توسعه یافته که با کمبود منابع آب رو به رو هستند و با این مشکل بزرگ دست و پنجه نرم میکنند.

طبق تحقیقات در سال 2011 بیشترین اتلاف آب متعلق به آب های سطحی و جاری میباشد که در صورت مدیریت و هدایت نکردن درست آن میتواند باعث بروز فاجعه در مقیاس بالا شود.

بنابراین متخصصان و طراحان دست به طراحی و ساخت کانال های هدایت آبهای سطحی (گاتر) کرده اند.

گاتر ها از دو بخش بدنه و درپوش (گریل) تشکیل شده اند و  وظیفه اصلی آن ها هدایت و جمع آوری آبهای سطحی برای تصفیه و مصرف مجدد میباشد .

بطور خلاصه به معرفی گاتر و گریل پرداختیم , برای آشنایی بیشتر و کمک به صرفه جویی در مصرف آب با ما همراه باشید .

گاتر چیست ؟

کانال هدایت آبهای سطحی جوی و آب راه ه­ای پیش ساخته از جنس پلاستیک، استنلس استیل و یا بتن پلیمری بوده که جهت جمع آوری آبهای سطحی در محیط­های مختلف از جمله پارکینگ، خیابان های شهری، بزرگراه­ ها ، فرودگاه ­ها ، بنادر ، موتورخانه ، کف سوله کارخانجات، آشپزخانه صنعتی، دور استخر، بام، تراس، کارواش ، سرویس بهداشتی و …استفاده می­ شود.

همچنین درپوش­های این کانال ها اغلب سنگ های برش خورده یا سوراخکاری شده یا درپوش های آهنی بودند که به دلیل ساخت غیر اصولی دچار شکستگی و  تخریب می­شدند. حال با توجه به تنوع و کثرت برندها و مدل­های کانال­های موجود در بازار کشور، کدام کانال و درپوش  جوابگوی نیازهای ما خواهد بود و کانال پیش ساخته­ی مناسب چه ویژگی­های باید داشته باشد؟ در ادامه ای مقاله ما قصد داریم راهنمای جامعی برای انتخاب گاتر مناسب برای شما کاربر عزیز ارائه دهیم.

3

 

ویژگی­ گاتر مناسب چیست ؟

مقاوت در برابر سیالات : مختلف یکی از مهم ترین ویژگی های گاتر میباشد , به دلیل تماس دائمی این محصولات با سیالات و آب خواص سیالاتی و هیدرولیکی آنها بسیار مهم می­باشد بنابرین باید سطح داخلی این محصولات صاف،صیقلی و آبگریز باشد که حرکت سیال به راحتی انجام پذیرد. همچنین گوشه­های داخلی  این کانال ها باید کاملا گرد باشد تا اجسام به گوشه­های تیز گیر نکرده و مانع انسداد و ته نشینی ذرات معلق نگردد.

خواص شیمیایی : با توجه به اینکه است با حل شدن مواد مختلف در سیال خواص شیمیایی سیال تغییر کند گاتر مناسب باید از جنسی تولید شده باشد که در برابر اسیدها،قلیاها، نمک­ها، حلال­ها، سوخت­ها و چربی­ها مقاوم باشد. با توجه به این موارد پلی پروپیلن جنس مناسبی برای گاتر ها می­باشد.

استحکام:  با توجه به دفن گاترها در بستر و فشارهای ناشی بارگذاری، استحکام آن­ها بسیار حائز اهمیت می­باشد. گاتر ها باید در برابر خمش، پیچش و فشارهای عمودی دارای استحکام کافی باشند.

نصب آسان:  نصب آسان این قطعات سبب کاهش زمان و هزینه خواهد شد.این قطعات باید دارای طراحی مدولار و چند پارچه باشند و علاوه بر آن با حداقل امکانات و وسایل جانبی بتوان آن­ها مونتاژ و سرهم کرد. ویژگی­هایی مثل اتصال کشویی، قابلیت اتصال از جوانب، داشتن خروجی لوله در طرفین و کف، داشتن ته بند و … سبب می­شود استفاده و نصب یک کانال آسان باشد.

استقرار مناسب:  گاتر­ها باید به طور مناسب در ملات و مصالح دفن شده و بدون حرکت باقی بمانند تا دچار شکستگی و تخریب نگردند. برای این منظور در اطراف گاتر باید زائده و قسمت­هایی وجود داشته باشد تا از حرکت گاتر جلوگیری نموده و آن را به طور کامل فیکس و ثابت نگه دارد. همچنین درپوش باید به گاتر محکم بسته شود تا در هنگام عبور دچار لرزش و ارتعاش نگردد.

گریل استخر چیست؟

گریل استخر یک نوع گریتینگ گاتر یا درپوش گاتر می باشد. که روی کانال (جوب به روش سنتی یا ماسونری) های آب دور استخر یا جکوزی جهت جمع آوری آبهای سر ریز استفاده میشود و انواع و اقسام مختلفی دارند.

بسته به مواد تشکیل دهنده اولیه به دو گروه گریل استخر مخصوص فضای داخلی و خارجی تقسیم میشوند. جنس این گریها عمدتا ای بی اس یا پلی پروپیلن می باشد که رنگ ابعاد و طرح های متفاورتی دارند.

4

گریل استخری معمولا چه جنسی دارد؟

  • پلی پروپیلن (PP)
  • ای بی اس (ABS)
  • استنلس استیل (304)

آشنایی با کاربرد های گریل استخری :

  • جلوگیری از لیز خوردن افراد
  • تمیز کردن و رسیدگی آسان
  • مواد به کار رفته در گریل استخری غیر بازیافتی و درجه یک است
  • در برابر مواد شیمیایی واکنش نشان نمی دهد و مقاومت بالایی دارند
  • رنگ ماندگار، ضخامت و ابعاد مناسب و استاندارد است
  • به جلا دهنده و رنگ نیازی ندارد

تقسیم بندی انواع گریل استخری بر اساس جنس :

گریل استخری با جنس پلی پروپیلن ( PP ) عمدتا در فضای سرپوشیده و به دور از نور آفتاب مورد استفاده قرار میگیرند.

گریل استخری با جنس ای بی اس ( ABS ) عمدتا در فضای باز و رد معرض نور آفتاب مورد استفاده قرار میگیرند و به علت دارا بودن آنتی یووی مخصوص محیط باز طراحی و تولید میشوند.

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

دیدگاه خود را ارسال کنید