یکی از عوامل ایجادکننده شکاف در جامعه مسئله شایسته‌سالاری است

هر دوره سیاسی که در ایران تمام می‌شود دوره بعدی نظام سیاسی کاملاً متفاوت است که عامل محرک تولید سیاست در ذهن خلاق ایرانی می‌شود.

یکی از عوامل ایجادکننده شکاف در جامعه مسئله شایسته‌سالاری است
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

فرشید باقریان، دکترای اندیشه سیاسی پیرامون مدل‌های سیاست‌ورزی گفت: وقتی جامعه مدنی داشته باشید که با سیاست درگیر باشد برای پویایی جامعه مفید خواهد بود.

وی با بیان اینکه در پی میزان مشارکت نهضت‌های مختلفی داریم افزود: با جامعه سیاسی در برابر حزب دموکرات آذربایجان، پیشه‌وری، کردستان و جمهوری گیلان و حضور پرتغالی‌ها در تنگستان ایستادگی شد و میزان بالای مشارکت سیاسی برای تمامیت ارضی، ملی‌گرایی و دفاع از سرزمین نیاز است.

این دکترای اندیشه سیاسی اظهار کرد: باوجوداینکه در دوره جنگ جهانی اول شمال ایران متعلق به روس و جنوب ایران متعلق به انگلستان بود، اتحاد اقوام و اتصال سطوح برای حراست از تمامیت ارضی صورت گرفت.

وی افزود: دولت نوعی سنت است و در این سنت بسیاری از اوصاف مانند بخشش، خویشتن‌داری و صبر است که نمی‌توان با انسان عادی مقایسه کرد و البته ایران هیچ‌گاه خاکی را غصب نکرده است؛ ولی در کشورهای مستعمره میزان توکل بالایی دارند؛ لذا ایرانیان بر خلاف آمریکایی‌ها معنای روز استقلال را نمی‌دانند.

باقریان با تأکید بر این مطلب که نظام سیاسی باید میزان هوشیاری را درک کند ادامه داد: هر دوره سیاسی که در ایران تمام می‌شود دوره بعدی نظام سیاسی کاملاً متفاوت است که عامل محرک تولید سیاست در ذهن خلاق ایرانی می‌شود.

وی افزود: فکر می‌کنیم دانسته‌های سیاسی مانند کشف رمز است و انفعال سیاسی امروز به دلیل برخی مسئولان است و نظام سیاسی باید از ایجاد انواع شکاف در جامعه جلوگیری کند.

دکترای اندیشه سیاسی با اشاره به اینکه یکی از مسائل ایجادکننده شکاف در جامعه مسئله شایسته‌سالاری است تصریح کرد: انتخاب اصلح برای اداره امر و شایسته‌سالاری در دوران هایی در ایران نبود که باعث ایجاد شکاف در جامعه می‌شود و جامعه دچار تقسیم کار فرهنگی و انفعال سیاسی می‌شود.

وی افزود: این انفعال سیاسی در جهت عدم مشارکت خواهد بود و از سویی خویشاوندسالاری در جامعه وجود دارد که باعث می‌شود افرادی که شایسته نیستند در اداره امور حضور داشته باشند.

باقریان خاطرنشان کرد: نوع مشارکت سیاسی در جوامع غربی متفاوت است و یکی از عوامل ایجاد انفعال سیاسی در جامعه وجود نهادها است؛ وقتی نهادی در خارج به‌عنوان اپوزسیون دارید ابراز مخالفت دارد و در حرکات ملی همین اپوزسیون موافق است.

وی افزود: تحزب باعث می‌شود شکاف از متراکم به متقاطع تغییر شکل دهند و مرزبندی خیابان و تریبون باید مشخص شود در حالیه مجوز راهپیمایی اعتراضی متحرک از ابتدای انقلاب ارائه نشده است تا انرژی انباشت شده مردم تخلیه شود.

دکترای اندیشه سیاسی گفت: با حرکت سیاسی و پویایی سیاسی در جامعه می‌توان ملی‌گرایی را تقویت کرد و ایران کشوری پرتشنج در مرزها و پیرامون و مرکز حوادث جهان است.

وی افزود: اقناع عمومی نیازمند پیشینه است، وقتی نتوانید جامعه مدنی را اقناع کنید افراد به‌صورت انفرادی به سمت سیاسی‌شدن می‌روند.

باقریان اظهار کرد: پس از تأسیس ساواک سرکوب خانواده‌ها در زمینه سیاسی داشتیم که منجر به شعاردادن مردم در خیابان‌ها شد لذا مردم نیاز به فضای باز سیاسی دارند.

وی با بیان اینکه دکترین سیاسی ایران ثابت است و دکترین سیاست خارجی ایران مبهم است افزود: باید سیاست ایرانی دارای پارادایم و دکترین باشد و خوب و بد این سیاست‌ها برای مردم بازگو شود.

دکترای اندیشه سیاسی ضمن تأکید بر هویت‌سازی در جامعه ایرانی ادامه داد: مردان سیاست به‌واسطه کوتاه‌بودن مسیر کسب مسئولیت‌های سیاست، بیشتر در معرض دید هستند.

وی افزود: منافع شخصی در قالب دولت معنا پیدا می‌کند؛ لذا باید منافع ملی برای کسب منافع شخصی وجود داشته باشد و باید دانست که اجتماع مردم باعث ایجاد دولت و اجماع ارزشی خواهد شد.

باقریان تصریح کرد: جدایی دولت از ملت باعث غیبت سیاسی و فقدان گفتگوی سیاسی خواهد شد؛ لذا هر تصمیم گرفته توسط دولت با مخالفت ملت مواجه می‌شود.

وی افزود: آشتی و وفاق ملی باعث تحرک سیاسی می‌شود و باید از نیروی انفعال سیاسی استفاده شود و به فعلیت برسد.

دکترای اندیشه سیاسی خاطرنشان کرد: ایران از نظام فئودالیته به امروز رسیده است و باتوجه‌به شکاف‌های موجود و غیبت‌های سیاسی، هنوز نظام سرمایه‌داری ادامه دارد که باید برطرف شود.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و کو پخش می‌شود.

شبکه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیکیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت کنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

دیدگاه خود را ارسال کنید