در میز جریان‌شناسی فرهنگی برنامه سیاست ایرانی مطرح شد:

وظیفه فعالان فرهنگی ایران و افغانستان پرداخت به اشتراکات است

دامن‌زدن اختلافات ایران و افغانستان ممکن است به درگیری که دشمن در انتظار آن است بینجامد؛ لذا وظیفه تمام فعالان فرهنگی پرداخت به این موضوعات اشتراکی دو کشور است.

وظیفه فعالان فرهنگی ایران و افغانستان پرداخت به اشتراکات است
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، محمد موسی اکبری، عکاس و فعال فرهنگی افغانستان پیرامون اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان گفت: همواره کشورهای استعماری تلاش کردند بین ایران و افغانستان ارتباطی برقرار نشود.

وی با بیان اینکه مسئله آب بین ایران و افغانستان و پاکستان وجود دارد افزود: سرچشمه آب‌های کشورهای اطراف افغانستان در کشور افغانستان است؛ اما اختلافی بین پاکستان و افغانستان رخ نداده است؛ لذا متوجه هستیم دستانی وجود دارد که بین این دو کشور اختلاف‌افکنی کنند.

این عکاس افغانستانی اظهار کرد: منافعی که دشمن از اختلاف بین این دو کشور برداشت می‌کند دارای اهمیت است و بر خلاف افغان‌ها، شناخت افغانستان از سوی ایرانی‌ها در این کشور بسیار ضعیف است و موضوعات اختلافی بین این دو کشور به‌راحتی توسط دشمن دامن زده می‌شود.

وی افزود: دامن‌زدن اختلافات ممکن است به درگیری که دشمن در انتظار آن است بینجامد؛ لذا وظیفه تمام فعالان فرهنگی پرداخت به این موضوعات اشتراکی است و باید کنکاش بیشتری در تاریخ شود.

فعال فرهنگی افغانستان ادامه داد: شرایط افغانستان با حکومت‌های سال ۵۷ بادوام و دارای امنیت نبوده است و غربی‌ها بیشتر استفاده کردند و سیل مهاجرین در ایران حضور یافتند.

وی افزود: علی‌رغم باز بودن مرزهای پاکستان به روی افغانستانی‌ها، مردم افغانستان به ایران مهاجرت می‌کردند و از سویی شاهدیم باوجود مهاجرین اندک افغان در پاکستان بخش‌های محروم این کشور آباد شد.

اکبری تصریح کرد: ایران از مهاجرین افغانستان آن‌چنان استفاده نکرد و با شرایط سخت در ایران برای افغانستان هیچگاه مهاجرین از ورود به ایران منصرف نشدند؛ اما استفاده فارغ‌التحصیلان افغانستانی که در ایران تحصیل کردند را اروپایی‌ها بردند.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و کو پخش می‌شود.

شبکه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیکیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت کنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

 
خبرنگار : وحید فکری
 

 

دیدگاه خود را ارسال کنید