نقش زبان بدن (Body Language) در اصول و فنون مذاکره

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

نقش زبان بدن (Body Language) در اصول و فنون مذاکره

هر شخص برای تداوم زندگی و فعالیت های روزمره ی خود، احتیاج به گفتگو و مذاکره با دیگران دارد. گاهی این مذاکرات از سطح زندگی روزانه ی شما فراتر رفته و وارد سطح اجتماعی می شوند. این دسته از مذاکرات، اکثرا از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و در زندگی کاری و آینده ی شما تاثیر می گذارند.

باید بدانید که علاوه بر کلام شیوا و سخنان سنجیده، زبان بدن هم در تاثیرگذاری بیشتر این مذاکرات از اهمیت فراوانی برخوردار هستند.

زبان بدن

زبان بدن یکی از اجزا ارتباط غیرکلامی است که در زندگی روزمره و مذاکرات ما، تأثیر بسزایی دارد. به طور مختصر می توان گفت که زبان بدن مجموعه ای از رفتارهای فیزیکی و غیر کلامی شما هستند که در چهره، حرکات دست و پا، طریقه ی نشستن و سایر حرکاتی از این قبیل، خود را نمایان می کنند. این گونه رفتارها که ریشه در نیمکره ی راست مغز دارند، تاثیر زیادی بر مخاطبان شما می گذارند و باعث شکل گیری تصوری کامل از رفتار و اخلاق شما در ذهن آنها می شوند.

اهمیت یادگیری زبان بدن

بهره گیری از دانش زبان بدن در مذاکرات تأثیر زیادی به همراه دارد. باید بدانید که دانستن حرکات و رفتارهای مناسب، چه تأثیری بر مخاطب شما می گذارد و چگونه آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین این دانش باعث می شود که شما ترفندهای طرف مقابل را بر اساس زبان بدن او شناسایی کنید و بتوانید عکس العمل های هوشمندانه ای از خود نشان دهید.

دلایل فرا گرفتن زبان بدن

بر اساس دیدگاه روان شناسان، انسان موجودی مشاهده گر و تیزبین است که گاهی تمام عقل خود را در چشمانش جا می گذارد! همچنین می تواند تمام موقعیت ها را با استفاده از حواس پنجگانه و به ویژه بینایی خود، تحلیل کند و تصمیم بگیرد. در گذشته، مصاحبه ها و جلسات کاری اکثرا به صورت حضوری و تلفنی پیش می رفت.

امروزه، با پیشرفت تکنولوژی و افزایش متقاضیان برای کار، مذاکرات تلفنی جای خود را به ویدئو کنفرانس داده اند و مخاطبان نیز تصمیم گرفته اند که به رفتار بدن فرد بیشتر از کلام وی توجه کنند. در نتیجه اهمیت یادگیری زبان بدن، دو چندان شده است.

مهم ترین اصول زبان بدن

مهم ترین اصول زبان بدن

زبان بدن شامل اصول و قوانین فراوانی است که در مورد آنها مقالات زیادی نوشته شده اند و همچنین روزانه کلاس ها و ورک شاپ های زیادی در این رابطه برگزار می شوند. برخی از مهم ترین اصول زبان بدن که باید رعایت شوند شامل چندین مورد هستند.

لبخند زدن را فراموش نکنید!

حتی در مذاکرات و جلسات رسمی نیز لبخند زدن را از یاد نبرید. از دیدگاه روان شناسی، ثابت شده است که لبخند زدن، امری مسری بوده و ما با دیدن لبخند دیگران ناخودآگاه لبخند می زنیم. لبخند زدن باعث کاهش استرس در مخاطبان شما می شود و به خاطر این آرامش خاطر، به شما اطمینان پیدا می کنند.

تسلط بر چشمان

ارتباط چشمی با فرد مقابل، شاید از سخت ترین نکاتی باشد که باید رعایت شود اما در کنار سختی زیاد، از اهمیت فراوانی نیز برخوردار است. در مذاکره با فرد مقابل، هرگز نگاه خود را ندزدید و تحت هیچ شرایطی ارتباط چشمی خود را با وی قطع نکنید.

این تسلط بر چشمان مخاطب، باعث می شود که تمام حرکات و عکس العمل های او را زیر نظر داشته باشید و به راحتی احساسات و خواسته های مخاطب را درک کنید. از طرف دیگر، فرد مقابل شما هم متوجه دقت و حواس جمع شما می شود و از این طریق، می توانید اعتماد او را جلب کنید.

اهمیت ملاقات اول

بر اساس تحقیقات، اثبات شده است که هشتاد درصد تصور شخص از شما، در همان ملاقات اول شکل می گیرد. دقت داشته باشید که در جلسه ی اول، اصول و قوانین را تا حد زیادی رعایت کنید تا تاثیر فراوانی بر فرد مقابل خود بگذارید. از همه مهم تر، خودتان باشید و از رفتار و سخنان شخصی دیگر را تقلید نکنید.

آرامش داشتن

تمرین کنید که حتی در هنگام مواجه با استرس نیز خود را آرام نشان دهید و آرامشتان را حفظ کنید. این آرامش نشان دهنده ی اعتماد به نفس و مدیریت بحران در موقعیت های پیچیده و دشوار است؛ همچنین اطرافیان شما نیز اعتماد به نفس و آرامش بیشتری دریافت می کنند و اطمینان آنها به شما افزایش می یابد.

تاثیرات زبان بدن در مذاکره

حرکات دست مناسب

استفاده از حرکات دست در موقعیت هایی که نیاز به آنها حس می شود، تاثیر زیادی بر روند مکالمه می گذارد. دقت داشته باشید که بیهوده با دست های خود بازی نکنید؛ این کار تاثیر معکوس دارد و مخاطب را آزرده می کند. در طرف مقابل، حرکات دست مناسب و به جا، به بهتر فهمیدن مفهوم کلمات شما کمک می کند و مذاکره با سادگی بیشتری پیش می رود.

رعایت حریم شخصی افراد

هر فرد برای خود خط قرمزهایی دارد که رعایت نکردن آنها به او حس عدم امنیت را القا می کند. در طول مذاکره و گفتگو حضوری با یک شخص، حتما فاصله ی مناسبی را رعایت کنید و دقت داشته باشید که حتما حرکات مناسبی در مقابل وی، انجام دهید.

حفظ حالت صورت

این مورد به ویژه در مذاکرات اهمیت شایانی دارد. در واکنش به حرف ها و عکس العمل های دیگران، خودتان را نبازید و حالت صورت و بدن خود را حفظ کنید؛ زیرا افراد تیزهوش تمام حرکات و واکنش های شما را زیر نظر دارند و سنجش مهارت و اعتماد نفس شما در این موقعیت ها، صورت می پذیرد.

کنترل واکنش های ناخودآگاه

همانطور که از نام آن پیداست، کنترل رفتارهایی که ریشه در بخش ناخودآگاه ذهن ما دارند، دست خودمان نیست اما با تمرین زیاد، می توان تا حدودی این واکنش های غیرارادی را کنترل کرد تا در موقعیت های مختلف نیز بتوانیم حالت و رفتار بدن خود را ثابت نگه داریم.

زبان بدن، زبان آینده

بررسی های انجام شده نشان داده است که بهره گیری از زبان بدن، نه تنها باعث جلب اعتماد مخاطبان می شود، بلکه به آنها احساس آرامش و اطمینان خاطر را نیز القا می کند.  پیشرفت روزافزون تکنولوژی، بر اهمیت یادگیری استفاده از زبان بدن افزوده است و استفاده از آن، مسیر جهان آینده را تعیین می کند. شما به عنوان یکی از شهروندان دنیای پیش رو، باید استفاده از زبان بدن را برای ساخت روابطی بهتر، بیاموزید.

سوالات متداول

1. چگونه می توان زبان بدن را آموزش دید؟

 دوره های زیادی برای آموزش استفاده از زبان بدن وجود دارد و شما حتی می توانید با یک جستجو ساده در اینترنت نیز به ویدئوهای آموزشی زیادی دسترسی پیدا کنید.

2. چه مواردی در افزایش تاثیر زبان بدن، موثر هستند؟

حفظ حالات مناسب بدن و چهره، گوش دادن فعال و نشان دادن اهمیت نسبت به فرد مقابل، می تواند منجر به ایجاد تاثیر بهتر در مخاطب شما شود.

3. آیا می توان به حرکات بدن فرد مقابل اعتماد کرد و بر اساس آن تصمیم گرفت؟

اکثر واکنش های فرد در مذاکره، واکنش های ناخودآگاه هستند که مستقیما از افکار و احساسات وی تاثیر می پذیرند.

منبع: https://rastin.ac

 

 

دیدگاه خود را ارسال کنید