بسمه تعالی

بیانیه پایانی دهمین اجلاس نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور

بیانیه پایانی دهمین اجلاس نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

1-6 مرداد 1401

   

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با انتشار بیانیه پایانی  دهمین اجلاس نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، تحول انقلابی و ساختاری در امور فرهنگی بین المللی جمهوری اسلامی ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات را ضرورتی فوری و اجتناب ناپذیر جهت دستیابی نظام به اقتدار فرهنگی دانست.

به گزارش روایط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در متن این بیانیه آمده است :

   شرکت کنندگان در دهمین اجلاس نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، اعم از نمایندگان فرهنگی و مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با عنایت به مباحث مطرح شده در این اجلاس که به لطف الهی پس از یک دهه برگزار شد، موارد ذیل را مورد تأکید قرار می دهند:

  1. رسالت انقلاب اسلامی، رسالتی فرهنگی و جهانی است و اقتدار حقیقی نظام از طریق اقتدار فرهنگی در عرصه بین الملل حاصل می شود. لذا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج ازکشور در جایگاه حامل اقتدار معنوی نظام، با ایمان به صدق وعده­ی الهی، با روحیه و رفتار انقلابی و جهادی، تمام توان خود را برای تحقق منویات مقام معظم رهبری (دام عزه) در چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی و شتابدهی به گسترش گفتمان انقلاب اسلامی و آینده ی تمدنی آن در دوران گذار تاریخی، و دست یابی جمهوری اسلامی ایران به اقتدار فرهنگی، بکار خواهند بست و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد.
  2. در مقطع کنونی، تحول انقلابی و ساختاری در امور فرهنگی بین المللی جمهوری اسلامی ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ضرورتی فوری و اجتناب ناپذیر برای دست یابی نظام به اقتدار فرهنگی است. لذا شرکت کنندگان در اجلاس، ضمن تأکید بر اجرای برنامه تحول سازمان، طراحی و اجرای سریع و حکمیانه تحولات بنیادین و ساختاری در امور فرهنگی بین المللی کشور، بویژه نظام و ساختارهای فرهنگی بین المللی ج.ا.ایران و شکل گیری حکمرانی شایسته این امور و نیل به دیپلماسی عمومی و فرهنگی هوشمند، همگرا، منسجم و مؤثر را خواستار هستند.
  3.   به استناد فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، اساسنامه سازمان، قوانین و مقررات موجود و تأکید و تصریح مقامات عالی نظام از جمله رییس جمهور محترم و رییس محترم مجلس شورای اسلامی؛ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، قرار گاه مشترک و خط مقدم امور فرهنگی بین المللی جمهوری اسلامی ایران هستند که باید با اجرای مأموریت حاکمیتی و قرارگاهی خود به اعمال و اجرایی سازی سیاست های فرهنگی بین المللی نظام در خارج از کشور بپردازند. لذا شرکت کنندگان در اجلاس، از مقامات عالی نظام، قوای مجریه و مقننه و شورای عالی سازمان، خواستار پشتیبانی انقلابی و مؤثر برای تبدیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از یک سازمان اداری به نهادی انقلابی و از یک متصدی امور فرهنگی بین المللی به قرار گاه مقتدر امور فرهنگی بین المللی کشور و فراهم شدن ضمانت های اجرایی و زیر ساخت های قانونی مناسب برای اجرای مأموریت حاکمیتی و قرارگاهی خود هستند. در این زمینه تصویب قوانین و مقررات لازم در مجلس انقلابی و دولت مردمی مورد تأکید است.
  4. تحقق آرمان فرهنگی و جهانی انقلاب اسلامی، بدون مشارکت مردمی در داخل و خارج از کشور میسور نیست. لذا شرکت کنندگان در اجلاس محوریت بخشی به کنشگران مردمی و غیر حاکمیتی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور را مورد تأکید قرار می دهند و خواستار ایجاد ساز و کارها و زمینه مناسب برای مشارکت جدی و مؤثر این کنشگران و توانمند سازی، شبکه سازی و گسترش امتداد بین المللی این ظرفیت ها هستند.
  5. مسئله ایرانیان مقیم خارج از کشور از مهمترین مسائل نظام است که توجه به آن از مطالبات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و رییس جمهور محترم است. بر این اساس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نمایندگی های فرهنگی خارج از کشور، در دور جدید فعالیت خود توجه ویژه به امور فرهنگی ایرانی تباران و ایرانیان مقیم خارج کشور و حفظ هویت ایرانی- اسلامی، تقویت ارتباط آنان با وطن خود و استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور برای امور فرهنگی خارج کشور را مورد تأکید قرار می دهند.
  6. جمهوری اسلامی ایران در مسیر گسترش گفتمان انقلاب اسلامی، وارد نبرد فرهنگی تمام عیار، گسترده و نامتقارن با معارضان و رقبای خود در جهان و منطقه شده است. این نبرد که می توان آنرا نبرد اراده ها و تدبیرها در جنگ ادارکی و مدیریت افکار عمومی نام نهاد، نیازمند روایت گری مؤثر و جریان ساز از ایران و انقلاب اسلامی برای توده های میلیونی مردم و ویژند سازی ملی(برند سازی ملی) برای افکار عمومی جهان و منطقه است. لذا شرکت کنندگان در اجلاس توجه به دیپلماسی عمومی و استفاده از روش ها و ابزارهای نوین برای انتقال سریع و مؤثر پیام به جوامع دیگر را ضرورتی فوری می دانند .
  7.  اقتصاد فرهنگ در عرصه بین المللی و توسعه صادرات فرهنگی می تواند به افزودن سهم ایران در بازار صنایع فرهنگی سایر جوامع بویژه کشورهای منطقه منجر شود. لذا شرکت کنندگان در اجلاس، ضمن تأکید بر حمایت ازصادرات فرهنگی در دور جدید فعالیت خود، فراهم شدن زیر ساخت های قانونی و زمینه ها و ضمانت های اجرایی برای تسهیل گری و رونق صادرات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را با تمرکز بر کنشگران غیر حاکمیتی این حوزه، مورد تأکید قرار می دهند.
  8. علاقه ی ملت ها به شنیدن حرف نو انقلاب اسلامی و آشنایی آنان با الگوی انقلاب اسلامی، ضرورت توسعه حضور فرهنگی ج.ا.ا را در کشورهای مختلف جهان و حضور هدفمند و موثر درسازمان های منطقه ای و جهانی را نمایان می سازد. لذا حمایت و پشتیبانی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای استقرار نمایندگان فرهنگی در سایر کشورها و سازمان های فاقد نماینده فرهنگی و در موارد ضروری ایجاد نمایندگی فرهنگی، مورد تأکید می باشد.
  9. نگاه ویژه گفتمان انقلاب اسلامی به موضوع خانواده و زنان و مطالبه ی بخش عظیمی از مخاطبین انقلاب اسلامی برای ارائه الگوی مطلوب در حوزه خانواده وزنان در کنار به بن بست رسیدن نگاه غرب در موضوع خانواده ، زمینه بسیار مساعدی برای فعالیت در این بخش فراهم نموده است
  10. فراگیر سازی روایت ایرانی از فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی و صیانت از مواریث و مفاخر آن، از اقدامات ضروری درحوزه همسایگان (که از مناطق الویت دار در امور فرهنگی و بین المللی کشور است)، می باشد.
  11. آثار پر خیر و برکت دهمین اجلاس نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، نشان داد این اجلاس تأثیر به سزایی در دست یابی به گفتمان مشترک و ترسیم مسیر حرکت آتی جمهوری اسلامی ایران در عرصه فرهنگی بین المللی و شتاب دهی به این حرکت دارد. لذا شرکت کنندگان در اجلاس برگزاری منظم و دوره ای این اجلاس را مورد تأکید قرار می دهند.

2

دیدگاه خود را ارسال کنید