مجله خودرویی دیجی ماشین، نقد و بررسی خودرو و دنیای تکنولوژی

مجله خودرویی دیجی ماشین، نقد و بررسی خودرو و دنیای تکنولوژی
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

اگر امروزه بخواهید در مورد یک خودرو خاص، قیمت خودرو یا مشکلات اتومبیل خود اطلاع کسب کنید، هزاران رسانه ایرانی و خارجی همچون مجله خودرو دیجی ماشین را خواهید دید. با این حال همیشه رویه اخبار خودرو چنین نبوده است. در روزگاری نه چندان دور، کسب اطلاع از خودروها برای کاربران بسیار دشوار بود، چرا که آن‌ها راهی جز مراجعه به مجلات، کتاب‌ها و روزنامه‌های فیزیکی نداشتند.

رویه نشر اطلاعات و اخبار خودرو پس از معرفی اینترنت به ایرانیان و ورود آن به کشور، به طور ناگهانی تغییر کرد. امروزه مجلات خودرویی آنلاین همچون دیجی ماشین، به طور روزانه اخبار و اطلاعات حوزه خودرو را به کاربران ارائه می‌دهند و آن‌ها را از مزایای دسترسی آسان به اطلاعات بهره‌مند می‌کنند. گسترش مجلات خودرویی و همچنین آنلاین شدن آن‌ها، باعث شده است تا سطح دانش کاربران از خودروها افزایش یابد و اکنون با کاربرانی مواجه هستیم که نسبت به گذشته آگاهی بیشتری نسبت به خودروها و مسائل مربوط به آن‌ها دارند.

 

تاریخچه مجلات خودرویی در ایران، از کاغذ تا نمایشگر

از نخستین روزی که اتومبیل به ایران آمد، تمایلی از سوی مصرف‌کنندگان برای نقد خودرو ایجاد شد. بررسی خودرو توسط دیگران، باعث می‌شد تا سایر کاربران بتوانند بدون نیاز به خرید یک خودرو، در مورد آن اطلاع کسب کنند. پس از آن‌که استفاده از خودرو در جامعه عمومیت پیدا کرد، مفهوم مجله خودرو نیز به آرامی خوانندگان مطلوب خود را یافت. اکنون علاقمندان به حوزه خودرو می‌توانستند با خرید یک مجله و مطالعه آن، در مورد برخی خودروها اطلاع کسب کنند. البته در آن زمان کسب اطلاع در مورد یک اتومبیل یا یافتن بررسی خودرو منحصر به فرد چندان راحت نبود.

همزمان با فراگیر شدن خودروها در دهه 1340 و 1350، حوزه نشر مجله خودرو نیز توسعه یافت. روزنامه‌های کثیرالانتشار نیز بخش جداگانه‌ای را برای بررسی خودروها در نظر گرفتند و حتی اخبار مرتبط با قیمت خودرو را به صورت هفتگی و روزانه منتشر کردند. این رویه تا پایان دهه 1370 و زمان ورود اینترنت به ایران ادامه داشت و اخبار خودرو نیز به یکی از بخش‌های مهم خبرهای داخلی و خارجی تبدیل شد.

5

نخستین رسانه‌های اینترنتی حوزه خودرو در نیمه دوم دهه 1380 خورشیدی فعالیت خود را آغاز کردند. روند کاری این رسانه‌ها در ابتدا تفاوت چندانی با مجلات کاغذی نداشت اما کاربران به تدریج متوجه مزایای مجلات اینترنتی شدند. اکنون برای جستجوی یک مطلب، دیگر نیازی به ساعت‌ها جستجو در آرشیو مجلات کاغذی نبود و کاربران می‌توانستند با یک جستجوی اینترنتی ساده، به بررسی خودرو مورد نظر خود دست یابند.

یکی دیگر از مزایای اینترنتی شدن رسانه‌ها، افزایش سرعت انتشار اخبار خودرو بود. اکنون اخبار حوزه خودرو با سرعتی بسیار بیشتر از گذشته در اختیار کاربران قرار می‌گرفت و آن‌ها می‌توانستند بدون نیاز به صبر تا زمان انتشار مجله یا روزنامه، اخبار حوزه خودرو را مطالعه کنند. بخش قابل توجهی از اخبار این حوزه مربوط به قیمت خودرو است که همواره موضوعی مهم برای مصرف‌کنندگان ایرانی به حساب می‌آید.

6

تاثیر گسترش رسانه‌ها بر قیمت خودرو

یکی از تاثیرات گسترش رسانه‌های خودرو، افزایش نفوذ آن‌ها بر حوزه قیمت خودرو است. در گام اول رسانه‌ها با انتشار اخبار دست اول پیرامون قیمت‌ها، مخاطبان را از آخرین تغییرات نرخ‌ها در بازار آگاه می‌سازند. افزایش آگاهی مخاطبان از نرخ‌ها، باعث می‌شود تا آن‌ها خریدهای بهتری را انجام دهند و امکان کلاهبرداری در فروش خودرو کاهش یابد.

با این حال آگاه‌سازی از قیمت‌ها، تنها جنبه گسترش نفوذ مجلات خودرویی نیست. رسانه‌های خودرویی با انتشار اخباری پیرامون یک خودروساز یا یک محصول، می‌توانند بر قیمت آن در بازار تاثیر بگذارند. به طور مثال اگر چند رسانه خودرویی در تست و بررسی خودرو خاصی به ضعف گسترده آن اشاره کنند، قیمت آن خودرو در بازار نسبت به رقبای هم‌رده‌اش کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر تاکید بر جنبه‌های مثبت یک اتومبیل خاص در بخش بررسی و نقد خودرو به صورت بی‌طرفانه، باعث افزایش محبوبیت این خودرو در بازار و همچنین افزایش قیمت آن می‌شود. بنابراین گذار رسانه‌های خودرویی از دنیای کاغذ به عصر دیجیتال، باعث شده است تا ضریب نفوذ آن‌ها بر صنعت خودرو افزایش یابد.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید