اخبار بورس| بورس امروز| شاخص کل بورس | معاملات غیر عادی بورس

معاملات غیر عادی بورس| چالش بورس حل می شود؟

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به وضعیت غیرعادی روند یک ساله معاملات بازارسرمایه ، مطالبات و انتظارات سهامداران از هیات مدیره جدید سازمان بورس را اعلام کرد.

معاملات غیر عادی بورس| چالش بورس حل می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حسن شجاعی تغییرات هفته گذشته اعضای شورای عالی بورس و معرفی هیات مدیره و ششمین رئیس سازمان بورس را به فال نیک گرفت و به تسنیم، اعلام کرد: روند معاملات بازار سرمایه از سال گذشته ، عادی و معمولی نیست و باید تحولاتی در ساختار و مدیریت ارکان تصمیم‌ساز و نظارتی بوجود آید.

کارنامه هیات مدیره جدید سازمان بورس نشان می‌دهد این افراد از سابقه و تجربه کافی حضور در ارکان برخوردارند و بیانگر این مطلب است که باید با مشکلات و معضلات بازارسرمایه آشنا باشند و با تکیه بر سابقه بورسی در اسرع وقت به رفع مشکلات و عادی شدن شرایط اقدام کنند.

از سوی دیگر با توجه به مشکلات اقتصادی بویژه کسری بودجه و تامین مالی منابع، نباید به بازار سرمایه صرفا به عنوان ابزاری جهت فروش اوراق دولتی نگریسته شود. چون رسالت اصلی این بازار، تامین مالی ارزان، سریع و شفاف صنایع و بنگاه‌های تولیدی است و باید ساز وکاری تنظیم شود که علاوه بر بازگشت اعتماد و اعتبار به بازار سرمایه، مردم و سرمایه‌گذاران از حضور در این بازار نفع ببرند و صنایع و بنگاه‌های تولیدی قادر به تامین مالی آسان و ارزان‌ باشند.

 

مطالباتی چون تعادل‌ بخشی، صیانت از حقوق سهامداران، بهبود زیرساخت‌های معاملات، ساماندهی و تسریع صدور مجوزها، راه اندازی کانون سهامداران حقیقی، افزایش تنوع ابزارها، تجدیدنظر در دستورالعمل و عملکرد بازارگردان‌ها، اصلاح قوانین و مقررات و حذف قوانین زائد، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در جامعه سهامداری مشاهده می‌شود که در سال‌های قبل کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

جامعه ۵۰ میلیون نفری سهامداران عدالت نیز از سال گذشته در بلاتکلیفی بسر می‌برد و امکان فروش به ویژه برای سهامداران انتخاب کننده روش مستقیم ، وجود ندارد. سود مجامع سال گذشته سهامداران عدالت هم به طور کامل پرداخت نشده است و از جزئیات و نحوه پرداخت سود سال جاری نیز با وجود اتمام مجامع خبری نیست. حق و حقوق وراث متوفیان سهام عدالت نیز در ابهام است و شرکت‌های غیربورسی سبد سهام عدالت نیز تعیین تکلیف نشده‌اند.

همچنین موضوعات مربوط به مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، تعیین هیات مدیره و عملکرد سال‌های گذشته این شرکت‌ها و آینده فعالیت سرمایه‌گذاری‌های استانی در کنار توقف طولانی‌مدت نماد برخی از این شرکت‌ها و عدم پذیرش سرمایه‌گذاری‌های استانی تهران و البرز هم از دیگر ابهاماتی است که کماکان ادامه دارد.

بنابراین از هیات مدیره جدید سازمان بورس انتظار می‌رود با توجه به تجربیات و کارنامه فعالیت در ارکان بازارسرمایه در اسرع وقت به حل مشکلات به ویژه در راستای صیانت از حقوق همه سهامداران و حل موضوعات مرتبط با سهامداران عدالت اقدام کنند و تعادل را به بازار بازگردانند.

دیدگاه خود را ارسال کنید