پیش بینی بورس| اخبار بورس| پیش بینی بورس امروز دوشنبه 11 آبان 1400

پیش بینی بورس امروز 11 آبان 1400| بازار بورس چشم انتظار خریداران

خریداران در روز سه شنبه متاثر از جریان حمایتی حقوقی ها از بازار سهام، قصد دارند دوباره در سمت تقاضا تحرکاتی را شکل دهند.

پیش بینی بورس امروز 11 آبان 1400| بازار بورس چشم انتظار خریداران
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

معاملات روز سه شنبه بازار سهام در تاثیر و پیوند معاملات روز دوشنبه قرار میگیرد اما نکته اساسی اینجاست این وضعیت بعید است به صورت پایدار دنبال شود. ایراد اساسی که در رفتار روز دوشنبه بازار سهام قابل پیگیری است، این بود که تحریک تقاضا متاثر از جلسه فعالان بورسی با وزیر اقتصاد و مصاحبه های رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیشتر مصنوعی می نماید تا اینکه در معادلات عرضه و تقاضای بازار شکل گیرد.

مسیر اشکال دار حمایت از بورس

خریداران اگرچه در روز دوشنبه پیش افتادند و از همین ناحیه توانستند شاخص را به پیش برانند و به بالای نیمه اول کانال 1.3 میلیون واحد برسند اما به نظر میرسد این اتفاق برای تکرار شدن مسیر سختی را در پیش دارد.

عملکرد شاخص های بازار سهام گویای این مطلب است که فروشندگان از شدت عرضه هایشان کاسته اند و این اتفاق شاید به خاطر فشار مصنوعی سمت تقاضا باشد. در همه شاخص های عملکردی بازار سهام با وجود تغییر شکل گرفته که جریان را بیشتر به سمت خریداران سوق میدهد اما همچنان به دلیل پایین بودن ارزش معاملات خُرد و سرانه پایین تر خرید حقیقی ها، سمت تقاضا فقیر و نحیف به نظر می رسد.

مساله ای که بسیاری از آن به عنوان چالش نقدینگی بازار یاد میکنند و معتقدند باید دولت در مقام تنظیم‌گر به دنبال سوق دهی سرمایه ها به بازار سرمایه برای نیل به نیت تامین مالی بنگاه ها باشد و این شاید تنها و مطمئن ترین مسیری است که در بلندمدت به نفع بازار خواهد بود. اعمال سیاست های حمایتی یا دستوری برای ورود سرمایه ها به بازار شاید تنها در کوتاه مدت به نفع بازار سرمایه باشد اما در بلندمدت نمی تواند جوابگوی مسیر ثبات بخش برای اقتصاد باشد.

 چالش کنونی بازار

از این حیث چالش اصلی بازار را در همین کمبود نقدینگی می دانند که باعث میشود مسیر بازگشت شاخص یا به مدار رسیدن خریداران تنها به صورت موقت موردنظر قرار گیرد و در بلندمدت نمیتواند قابل اعتبار باشد.

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز هم نشان می دهد که بیشتر پاسخگویان تاکید دارند خریداران شاید در روز سه شنبه دوباره تحت تاثیر موج های حمایتی و سیاست های احتمالی مدعا دوباره به بازار ورود کنند اما این وضعیت با چالش اساسی تردید و ترس ادامه دار سمت تقاضا روبه روست.

اگرچه موتورهای رشدی فعلا غیرفعالند اما سیگنال دهی مربوط به از سرگیری مذاکرات برجامی در وین از نیمه ماه نوامبر میتواند در پایین آمدن شدت هیجان ها در بازار اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را ارسال کنید