کارگزاری بورس| مشکلات کارگزاری| درآمد کارگزاری

اخبار بورس: تک محصولی بودن مشکل عمده کارگزاری ها

دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با انتقاد از محدودیت بورس برای کارگزاری ها گفت: تک محصولی بودن، مشکل عمده کارگزاری‌هاست و به واسطه قوانینی که وجود دارد کارگزاری‌ها نمی‌توانند راه‌های درآمدی متنوعی داشته باشند.

اخبار بورس: تک محصولی بودن مشکل عمده کارگزاری ها
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 محمدرضا دهقانی، در رابطه با موانع و مشکلات صنعت کارگزاری گفت: زمانی که صنعت کارگزاری در ایران را با صنعت کارگزاری در سایر نقاط دنیا مقایسه می‌کنیم، متوجه مشکلات ساختاری در کشور می‌شویم اما بزرگترین مشکلی که کارگزاری‌ها با آن رو به رو هستند، عدم تنوع درآمدی است.

وی با انتقاد از محدودیت بورس برای کارگزاری ها ادامه داد: تک محصولی بودن باعث شده درآمد عملیاتی کارگزاری‌ها به شدت تحت تاثیر چرخه‌های اقتصادی قرار بگیرد، برای مثال زمانی که بازار رونق دارد کارگزاری‌ها درآمد‌های خوبی را به دست می‌آورند و متاسفانه سازمان بورس همان سال را مبنای تصمیم‌گیری قرار می‌دهد تا تعدادی مقررات وضع کند و درآمد‌های کارگزاری‌ها را کم کند.

وی افزود: به همین علت در دوره‌های رکود بازار سرمایه، بسیاری از کارگزاری‌ها در حاشیه زیان قرار می‌گیرند و مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند؛ بنابراین کارگزاری‌ها از زمانی که باید اقدام به سرمایه گذاری کنند تا در آینده خدمات بیشتر و بهتری ارائه دهند، جا می‌مانند.

قوانین و مقررات، مانع درآمدزایی متنوع کارگزاری‌ها!

دبیر کل کانون کارگزاران در مورد محدودیت بورس برای کارگزاری ها گفت: کارگزاری‌هایی که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند، خدمات متنوعی ارائه می‌دهند و کمتر از نصف درآمدهایشان مربوط به کارمزد حاصل از معاملات است.

وی افزود: اما در کشور ما به واسطه قوانین و مقرراتی که وجود دارد کارگزاری‌ها نمی‌توانند درآمد‌های متنوعی داشته باشند. سازمان بورس گستره خدماتی که کارگزاری‌ها می‌تواند ارائه دهند را محدود کرده و بسیاری از فعالیت‌ها را به نهاد‌های دیگری مثل خدمات مشاور سرمایه‌گذاری یا سبد گردانی واگذار کرده است.

کندی هسته معاملات فشار فروش در بورس را بالا می‌برد

دهقانی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات، بحث زیر ساخت‌های آی‌تی است، به این علت که کارگزاری‌ها در دنیا پلتفرم‌های آزاد خودشان را دارند و مزیت رقابتیشان همان پلتفرم‌های آنلاین است. اما در بازار سرمایه کشور شرکت‌هایی که خدمات آی‌تی به بازار و کارگزاری‌ها ارائه می‌دهند محدود هستند.

وی گفت: دو شرکت به ۹۰ درصد کارگزاری‌ها خدمات ارائه می‌دهند، بنابراین زمانی که عرضه کننده انحصاری باشد یک ریسک جدی صنعت را تهدید می‌کند. حال اگر این سرویس‌ها قطع یا کند شوند، مشتریان مسبب این قضیه را کارگزاری‌ها می‌دانند.

دیدگاه خود را ارسال کنید