استارلینک | نحوه استفاده از استارلینک در ایران | بشتابید

نحوه استفاده از استارلینک در ایران | بشتابید

تداوم محدودیت‌های اینترنتی در روزهای اخیر باعث شده است بحث دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران هر روز داغ‌تر شود.

نحوه استفاده از استارلینک در ایران | بشتابید
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

درست زمانی که وزیر ارتباطات از تلاش برای جرم‌انگاری استفاده از فیلترشکن‌ها خبر می‌دهد، کاربران ایرانی همچنان در سودای دسترسی به اینترنت آزاد بین‌المللی، به‌دنبال خرید و نصب تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک هستند.

با شروع محدودیت‌های اینترنت و فیلترینگ گسترده و همزمان به میان آمدن موضوع استفاده از اینترنت ماهواره‌ای، بسیاری ورود دیش‌های استارلینک به ایران از مبادی رسمی را امکان‌پذیر نمی‌دانستند. با این حال این موانع با برداشته شدن تحریم‌های آمریکا در زمینه فناوری‌های اینترنتی به تدریج کمتر شد، تا جایی که این روزها شاهد انتشار تبلیغات فروش دیش‌ها و تجهیزات استارلینک هم هستیم. در واقع تعداد محدودی از دیش‌های استارلینک در حال حاضر به‌طور قاچاق وارد کشور شده‌اند و با قیمت‌های نجومی به‌فروش می‌رسند. مساله‌ای که این روزها به دغدغه کاربران تبدیل شده، قیمت بالای فروش این تجهیزات در ایران است. این موضوع حتی واکنش ‌فیروز نادری‌ یکی از مدیران ایرانی ناسا را هم برانگیخت و در توییتی به فروش ترمینال‌های استارلینک در بازار سیاه ایران با قیمتی بین ۲ تا ۳ هزار دلار اشاره کرد، در حالی که قرار بود با مساعدت‌هایی که انجام شده، این ترمینال‌ها به صورت رایگان و با اشتراک دو ماهه در اختیار کاربران ایرانی قرار بگیرند.

نحوه خرید نه چندان آسان

در حالی که هفته گذشته ایلان ماسک توییتی مبنی بر فعال شدن چند ترمینال استارلینک در ایران منتشر کرد، کاربران ایرانی در تکاپوی خرید تجهیزات استارلینک برای اتصال راحت به اینترنت بین‌المللی هستند. فشارهای ناشی از محدودیت‌های اینترنتی و احتمال دائمی شدن فیلترینگ‌های اعمال شده، کاربران را به جایی رسانده است که بعضی از آنها به صورت گروهی اقدام به خرید این تجهیزات می‌کنند. در واقع تایید فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک توسط ایلان ماسک، امید دسترسی به اینترنت بین‌المللی از این طریق را در کاربران زنده کرده است.

در همین راستا ‌سعید سوزنگر، کارشناس فناوری اطلاعات، در حساب اینستاگرامی خود درباره فعال شدن اینترنت استارلینک در ایران نوشت: «استارلینک پس از وعده‌ها و شایعات زیاد در ایران فعال شد، اما چند نکته در ارتباط با آن وجود د‌ارد؛ این تجهیزات به‌طور معمول باید توسط یک شهروند خارجی در کشورهایی خریداری شوند که سرویس استارلینک فعال است، چون یک کارت بانکی ویزا یا مستر‌کارت باید به حساب متصل باشد. نکته قابل‌توجه دیگر آن است که اشتراک ماهانه این سرویس را باید پیش‌پرداخت کنید تا فعال شود.»

سوزنگر درباره خرید تجهیزات استارلینک در بازار ایران گفته است که این امکان حتی در بازار سیاه هم وجود ندارد و نمی‌توانم صحت ادعاهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی درباره اهدای تعدادی ترمینال استارلینک و فعال بودن اشتراک ماهانه آنها بدون حساب بانکی برای ایرانیان، را تایید کنم.»

دیدگاه خود را ارسال کنید