قیمت خودرو

قیمت خودرو امروز 23 شهریور | خودرو همواره در التهاب آزادی واردات!

قیمت خودروهای داخلی در ایران به چه اعداد و ارقامی رسید؟!

قیمت خودرو امروز 23 شهریور | خودرو همواره در التهاب آزادی واردات!
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت خودرو با تنش همراه است. قیمت خودرو به دلیل قیمت گذاری دستوری گران شد. قیمت خودرو پس از افزایش تقاضا رو به گرانی رفت. قیمت خودرو  طی ماه های گذشته افزایش یافت. قیمت خودرو امروز را ادامه می خوانیم.

قیمت خودرو امروز

 

قیمت خودرو صفر داخلی روز چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

قیمت خودرو صفر داخلی در لحظه نگارش این گزارش در بازار ایران به شرح زیر است:

پراید ۱۱۱ با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۹ میلیون تومان عرضه می‌شود. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز با قیمت ۴۰۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو ۲۰۷ اتومات اکنون در قیمت ۵۹۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت خودروهای پرطرفدار

تیبا هاچ‌بک‌ پلاس هم‌اکنون در محدوده ۲۱۴ میلیون تومان قیمت دارد.

پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ در قیمت ۲۹۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور سه میلیون تومان افزایش قیمت داشت و تا نرخ ۲۵۸ میلیون تومان پیش رفت.

تارا اتوماتیک هم امروز سه میلیون کاهش قیمت نسبت به روز گذشته داشت و اکنون در قیمت ۵۷۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت محصولات ایران خودرو

از جمله محصولات پرتیراژ ایران خودرو می‌توان به «پژو 207 دنده ای»، «پژو 207 سقف شیشه ای»، «سمند LX» ، «سمند LX با موتورEF7» و «سمند سورن پلاس»، «دنا معمولی» ، «رانا پلاس» و «دنا پلاس توربو اتوماتیک» اشاره کرد.

امروز در کنار قیمت رانا پلاس مدل 1401 در بازار شاهد افزایش قیمت تمام محصولات ایران خودرو به غیر از «سمند LX» در بازار بوده ایم. «رانا پلاس» مدل 1401 امروز 350 میلیون قیمت خورد.

ارزیابی بازار نشان دهنده آن است که امروز در میان خانواده پژو 207 «پژو 207 دنده ای» با افزایش چهار میلیونی 395 میلیون تومان دست به دست شد و قیمت «پژو 207 شقف شیشه ای» نیز با افزایش سه میلیونی به 405 میلیون تومان رسید.

همچنین براساس ارزیابی های صورت گرفته «دنا معمولی» با افزایش یک میلیونی در بازار  386 میلیون تومان  معامله شد و «دنا پلاس توربو اتومات» نیز نیز با افزایش 7 میلیونی  499 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

از سوی دیگر براساس ارزیابی بازار امروز خانواده سمند هم افزایش قیمت داشت و هم با  ثبات در بازار عرضه شدند و با این شرایط «سمند LX» در بازار امروز 283 میلیون تومان قیمت خورد و تغییری نداشت و «سمند LX با موتورEF7 » هم با افزایش 2 میلیونی 325 میلیون تومان در بازار عرضه شد و «سمند سورن پلاس» هم  بدون تغییر در بازار 329 میلیون تومانی شد.بررسی قیمت ها در بازار خودرو حاکی از آن است که در بین خودروهای پراید موجود در بازار پراید ۱۵۱ مدل ۱۳۹۹ از ۱۵۴ میلیون تومان در ابتدای هفته امروز به ۱۵۳ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت دو میلیون تومان ارزان شده است و این خودرو در حال حاضر ۱۵۹ میلیون تومان قیمت خورده است.

در بین خودروهای پژو نیز پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹ از ابتدای هفته تاکنون یک میلیون تومان ارزان شده است و این خودرو در حال حاضر ۳۲۵ میلیون تومان قیمت خورده است و پژو پارس ساده مدل ۱۳۹۹ نیز از ۲۶۳ میلیون تومان در ابتدای هفته امروز به ۲۶۲ میلیون تومان رسیده است.

در میان این کاهش قیمت ها خودروهای سمند از ابتدای هفته تاکنون گران شدند به طوری که سمند ساده مدل ۱۳۹۹ از ۲۴۲ میلیون تومان در ابتدای هفته به ۲۴۳ میلیون تومان رسیده است و سمند ef۷ مدل ۱۳۹۹ نیز از ابتدای هفته تاکنون یک میلیون تومان گران شده است و این خودرو در حال حاضر ۲۶۱ میلیون تومان قیمت خورده است.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران اظهار داشت: قیمت خودرو در یک هفته اخیر کاهش پیدا کرده است. برای مثال پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که تا هفته گذشته ۲۶۷ میلیون تومان بود به ۲۶۲ تومان رسید یا سمند که ۲۶۷ میلیون تومان قیمت داشت به قیمت ۲۵۸ میلیون تومان کاهش یافت.

سعید موتمنی در مورد آخرین وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: وضعیت بازار خودرو این روزها آرام و بدون خریدار است. همه منتظر نتیجه مذاکرات احیای برجام هستند و خرید خود را به تعویق انداخته‌اند. کسانی هم که می‌خواستند خودروی صفر تهیه کنند منتظر پلاک‌گذاری سال جدید هستند.

وی ادامه داد: از طرفی هم نوسانات نرخ ارز نیز خریداران را بلاتکلیف گذاشته و آنها نمی‌دانند باید خرید خود را انجام دهند یا خیر. امسال تقاضای کاذب و تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو وجود نداشت بلکه همه تقاضاها مصرفی بود اما این روزها تقاضای مصرفی نیز وجود ندارد.

وی افزود: قیمت خودرو در یک هفته اخیر کاهش پیدا کرده است. برای مثال پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که تا هفته گذشته ۲۶۷ میلیون تومان بود به ۲۶۲ تومان رسید یا سمند که ۲۶۷ میلیون تومان قیمت داشت به قیمت ۲۵۸ میلیون تومان کاهش یافت. مونتاژ هایما که ۸۵۰ میلیون تومان بود تا ۸۱۰ تومان رسیده و ۴۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشت. دناپلاس که ۴۹۰ میلیون تومان قیمت داشت تا ۴۷۰ میلیون تومان عقب‌نشینی کرده است.

موتمنی با اشاره به نرخ روز خودرو بیان کرد: قیمت سمند ۲۵۷ تا ۲۵۸ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ حدود ۲۹۷ میلیون تومان، پژو پارس ۲۷۳ میلیون تومان، LX کمتر از ۳۲۸ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ به میزان ۱۸۱ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۶۷ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۷۶ میلیون تومان، تیبا هاچ بک ۱۸۲ میلیون تومان، کوییک ۱۹۰ میلیون تومان و کوییک R معادل ۱۹۴ میلیون تومان است. البته این قیمت‌ها اعلامی است ولی به دلیل کمبود تقاضا، راه چانه‌زنی برای خریداران باز است و احتمالا خریداران بتوانند با قیمت‌های کمتر هم خودروی مورد نیاز خود را بخرند.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران در مورد چشم‌انداز بازار خودرو در سال جدید خاطرنشان ساخت: در سال ۱۴۰۱ اگر مذاکرات برجام به ثمر بنشیند و واردات خودرو هم انجام شود و نوسانات ارزی نداشته باشیم، هیچ کالایی از جمله خودرو نوسان قیمتی نخواهد داشت. امیدواریم در سال پیش رو با عرضه بیشتر و واردات این کالا به جایگاه مصرفی خود بازگردد. البته شرط این موضوع آن است که میزان عرضه و واردات به حدی باشد که نیاز بازار تامین شود.

وی افزود: اسفند سال ۹۷ اختلاف قیمت کارخانه با بازار ۳ الی ۴ درصد بود ولی امروز به ۷۰ تا ۱۰۰ درصد رسیده است و مصرف‌کننده نهایی قیمت بسیار بیشتری را پرداخت می‌کند. خواسته ما این است که اجازه داده شود در یک مقطع خودروی کارکرده وارد کشور شود، در این صورت قیمت همه خودروهایی که در بازار، گران فروخته می‌شوند، شکسته خواهد شد.

قیمت خودرو صفر داخلی در روز ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ با توجه به آمارها و قیمت روزانه سایت باما با تغیراتی همراه است.

قیمت خودرو صفر داخلی امروز ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در بازار ایران به شرح زیر است:

خودروی پراید ۱۱۱ به نرخ ۱۸۵ میلیون تومان رسید.

پراید ۱۳۱ نیز به نرخ ۱۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

خودروی دنا پلاس اتوماتیک مدل  ۱۴۰۰ در قیمت ۴۷۵ میلیون تومان در بازار خودروی کشور موجود است. اما دنا معمولی با سه میلیون کاهش قیمت به ۳۵۹ میلیون تومان رسید.

بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد که بازار خودرو پس از مدت‌ها افزایش قیمت حالا روند نزولی را انتخاب کرده است. هرچند این کاهش قیمت‌های جزئی در برابر افزایش‌های چند ده میلیونی محصولات خودرویی بسیار ناچیز است.

فعالان بازار خودرو در مورد چرایی سکوت بازار در برابر تغییر قیمت‌های کارخانه، رشدکافی قیمت‌ها و شکاف عمیق بین قیمت بازار و کارخانه را غلت اصلی بیان می‌دارند. در همین رابطه اسد کرمی نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: بازار خودرو هیچ رونقی ندارد و هر روز از میزان معاملات آن کاسته می‌شود.

کرمی دلیل اصلی ریزش قیمت برخی از محصولات در بازار خودرو را چنین بیان داشت: دلار به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی تعیین کننده نرخ خودرو، هر روز با قیمت جدید، بازار محصولات خودرو را دستخوش تغییر می‌کند. طی روز‌های گذشته دلار روند نزول قیمت داشته و همین موضوع باعث کاهش نسبی قیمت خودرو در بازار شد. این درحالی است که خودرو سازان در این مدت اقدام به افزایش قیمت محصولات خود داشته و بیشتر خودرو‌های تولید داخل را گران کرده‌اند.

به اعتقاد نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران؛ ابهام درتحقق وعده تحویل خودرو‌های پیش فروش و قرعه کشی شده می‌تواند تنش قیمت جدیدی در بازارخودرو ایجاد کند.

کرمی با تأکید بر اینکه هنوز زمان تحویل خودرو‌ها به مشتری‌ها فرا نرسیده و همین موضوع دلیلی بر رکود بازار معاملاتی شده است، گفت: البته با توجه به شرایط تولید خودروسازان، بعید به نظر می‌رسد که تحویل خودرو‌ها به مشتریان به موقع باشد و باز هم باعث دردسر جدید قیمتی در آینده بازار خودرو خواهد شد.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران ادامه داد: بحث اخذ مالیات بر خودرو هم تا حد زیادی باعث کاهش معاملات در بازار خودرو شده است. چراکه سرمایه‌گذار تمایلی ندارد سرمایه خود را جایی بگذارد که قرار شده مالیات از آن گرفته شود.

کرمی در پاسخ به این سوال که کاهش قیمت خودرو تا چه اندازه ادامه خواهد داشت، گفت: رکود حاصل از وضعیت نرخ دلارحداقل تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت. به نظر می‌رسد تا اردیبهشت سال ۱۴۰۱ نه از افزایش معاملات خبری باشد و نه ازجهش قیمت‌ها! با این وضعیت پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری حدود ۷ تا ۸ درصد دیگر از قیمت برخی محصولات در بازار خودرو کاهش یابد.

این فعال صنفی ادامه داد: بازار خودرو همچنان از خریدار و فروشنده واقعی خالی شده است. حتی سرمایه گذار هم رغبتی برای سرمایه گذاری در این بازار ندارد و قیمت‌ها تابعیت از نرخ دلار دارد. از سوی دیگر بازارخودرو نیز شاهد افزایش عرضه محصولات از سوی خودروسازان نیست و همین موضوع رکود در بازار را بیشتر کرده است.

پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته آینده

مسعود نقی‌زاده، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران بابل در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر مشتری خودروهای صفر کاهش یافته است. اما برای خودروهای کارکرده تقاضا وجود دارد.

او افزود: از زمان آغاز مذاکرات برجام تمام پیش‌بینی‌ها در دست برجام است و تخصصی نمی‌توان پیش‌بینی کرد. اگر نتیجه مذاکرات مثبت باشد، قیمت خودرو نیز کاهش می‌یابد. اما اگر مذاکرات برجام به نتیجه‌ای نرسد قیمت‌ها افزایشی خواهد شد.

بررسی قیمتها در بازار خودرو آن هم در نخستین روز از هفته جاری نشان می دهد قیمت ها نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است.

قیمت خودرو در بازار ماه های اخیر به شکل چشمگیری در بازار آزاد افزایش پیدا کرد. ماه گذشته با دستور رئیس جمهور خودروسازان از افزایش قیمت خودرو منع شدند، اما با وجود منتفی شدن افزایش قیمت خودرو در کارخانه، روز چهارشنبه 17 آذر ماه خودروسازان به طور رسمی قیمت خودرو را گران کردند. بررسی قیمت خودرو در بازار نشان می دهد قیمت ها تا حدودی نسبت به روزهای گذشته ثابت مانده است.

اواسط آذرماه امسال بود که خودروسازان بعد از کشمکش بسیار در نهایت توانستند مجوز افزایش 18درصدی محصولات خود را دریافت کنند.

بلافاصله بعد از انتشار این خبر خودروسازان اعلام کردند که با اصلاح قیمت‌ها روند تولید با سرعت بیشتری همراه و عرضه محصولات را به بازار افزایش خواهیم داد. اما در حال حاضر با گذشت بیش از20 روز هنوز تغییری در عرضه محصولات خودروسازان به بازار انجام نشده و همین امر عاملی شده تا شکاف قیمتی انواع خودروهای داخلی از کارخانه تا بازار هر روز افزایش پیدا کند.

درحال حاضر فروشندگان خودرو معتقدند، قرار بود با اخذ مجوز افزایش قیمت ها عرضه محصول بازار افزایش و تا حدودی ما شاهد کاهش قیمتی در انواع محصولات باشیم اما این موضوع هنوز اجرایی نشده است.

بررسی قیمتها در بازار خودرو آن هم در نخستین روز از هفته جاری نشان می دهد قیمت ها نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است.

برهمین اساس سمند ال ایکس با قیمت 258 میلیون تومان، پژو 405 جی ال ایکس با قیمت 276 میلیون تومان، پژو پارس 284 میلیون تومان، پژو 206 تیپ دو با قیمت 272 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک 499 میلیون تومان، پژو206 صندوقدار 311 میلیون تومان به فروش می رسد.

همچنین رانا پلاس با قیمت 271 میلیون تومان، پراید 111 با قیمت 188 میلیون تومان، تیبا 179میلیون تومان، رانا ال ایکس 248 میلیون تومان، دنا پلاس دنده ای توربو 475 میلیون تومان، ساینا 182 میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد.

چرا قیمت بازار خودرو مهم است؟

قیمت خودرو صفر هم برای خریداران و هم فروشندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چه برای مشتریان خودروی صفر و چه برای خریداران و فروشندگان خودروی کارکرده.

قیمت جدید و به روز خودرو می تواند در تعیین قیمت خرید و فروش بسیار مهم باشد. در واقع قیمت خودروی صفر در بازار نقش رهبری را بازی می کند و بر اساس آن ماشین های کارکرده تعیین قیمت می شوند. مخصوصا در زمینه قیمت خودرو خارجی این امر از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا قیمت خودروهای داخلی امروز علاوه بر قیمت خودرو بازار به لیست قیمت روز خودرو کارخانه هم بستگی دارد.

اما در زمینه خودرو خارجی باید از قیمت روز خودرو وارداتی اطلاع داشته باشیم. در شرایطی که واردات ممنوع است و نمایندگی های رسمی مانند گذشته فعالیت نمی کنند، تنها ملاک، قیمت خودرو در بازار است(قیمت روز خودرو).

بنابراین اطلاع از قیمت لحظه ای و بروز خودرو خودرو بسیار مهم است. در جداول بالا قیمت خودرو برای مهمترین خودروهای وارداتی و داخلی ارائه شدند.

قیمت خودرو در سال های اخیر با توجه به رویدادهای مختلف روند صعودی داشته است.

از حوادث دی ماه ۹۶ تا وقایع پس از سهمیه بندی بنزین در آبان ۹۸؛ همگی موجب افزایش شدید قیمت خودرو در بازار ایران شدند.

در کنار این عوامل بیرونی، یک دلیل عمده برای این افزایش قیمت نیز وجود دارد؛ عرضه نامتوازن خودرو از سوی تولیدکنندگان.

عرضه ای که به مراتب پایین تر از سطح تقاضای موجود در بازار بوده است.

دیدگاه خود را ارسال کنید