اخبار اقتصادی | یارانه نان | کالا برگ نان

هوشمند سازی نان به تهران رسید، کالا برگ در عوض یارانه نقدی + فیلم

به‌زودی دستگاه کارتخوان هوشمند در تمام ۹ هزار واحد نانوایی تهران نصب می‌شود. نوروزی مقدم،‌ رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران،‌ می‌گوید «قیمت نان بعد از حذف آرد یارانه‌ای، تغییری نخواهد داشت.

هوشمند سازی نان به تهران رسید، کالا برگ در عوض یارانه نقدی + فیلم
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

یارانه نقدی تیر ماه به زودی واریز خواهد شد. یارانه نقدی برای چهار قلم کالا اساسی قطع خواهد شد. طرح جایگزین یارانه نقدی، به صوت کالا برگ اینترنتی توزیع خواهد شد. یارانه نقدی همواره به حساب سرپرست خانوار واریز می شود. جزئیات یارانه نقدی جدید را در ادامه خواهید خواند.

به‌زودی دستگاه کارتخوان هوشمند در تمام ۹ هزار واحد نانوایی تهران نصب می‌شود. نوروزی مقدم،‌ رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران،‌ می‌گوید «قیمت نان بعد از حذف آرد یارانه‌ای، تغییری نخواهد داشت اما فعلا به تعداد ۶۸۰۰ واحد، دستگاه کارتخوان هوشمند آماده برای نصب وجود دارد. با توجه به اینکه فعلا آرد یارانه‌ای به واحدهای نانوایی پرداخت می‌شود، شکل پرداخت یارانه نان تغییری نخواهد داشت.»

یارانه نقدی

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ادامه داد: اگر بخشی از درآمدهای ارز نیمایی حذف شود در نقطه مقابل یارانه‌ای که قرار بود به مردم پرداخت شود، حذف خواهد شد. چون یارانه زمانی موضوعیت پیدا می کند که ارز نیمایی به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده شود. اگر قرار باشد ۹ میلیارد دلار از منابع ارزی برای واردات کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی اختصاص یابد چون این کالاها به قیمت پایین عرضه می شود بنابراین نیازی به پرداخت یارانه به اقشار ضعیف جامعه نیست.

نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار کرد: پیشنهاد دولت در لایحه، حذف ارز ۴۲۰۰ است و درآمد حاصل از آن نیز به گروه‌های واقع در دهک های اول تا هفتم پرداخت می‌شود. به برخی ۱۱۰ به برخی ۹۳ و بعضی دیگر ۹۰ هزار تومان یارانه در ماه علاوه بر ۴۵ هزار تومان کنونی پرداخت می‌شود. اگر به پیشنهاد دولت مبنی بر حذف ارز ترجیحی رای ندهیم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع یعنی درآمدهای نفتی را باید برای ارز ۴۲۰۰ اختصاص دهیم و اگر این کار صورت گیرد عملا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع بودجه حذف می شود و کسری منابع اتفاق می افتد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره نظر اعضای کمیسیون تلفیق درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی افزود: در کمیسیون الان با این مشکل مواجه هستیم که اگر به پیشنهاد دولت برای حذف رای ندهیم باید ۴۰۰ هزار میلیارد از محل منابع درآمدهای نفتی را به ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص بدهیم. اگر این کار صورت گیرد عملا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه کم می شود. مشخص نیست که این میزان اعتبار از کدام محل تامین خواهد شود. اگر مجلس پیشنهاد دولت مبنی بر حذف را نپذیرد قطعا کسری بودجه پیش می‌آید.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پایان درباره نحوه بستن بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: دولت تلاش کرده است که بدون توجه به برجام، بودجه را ببندد. کار سختی است و انتظارات و توقعات را نمی تواند پاسخ بدهد. چون با این تورمی که داریم، انتظار می رود که افزایش حقوقی هم در پی باشد. که اگر همانند سالهای قبل باشد روشی منطقی نیست.

اگر اخبار روز را دنبال کرده باشید، قطعا می‌دانید که یارانه یکی از مهم‌ترین خبرهای این روزهاست؛ خبرهایی با روایت‌های متفاوت. همه چیز از اواخر پاییز امسال شروع شد؛ زمانی که حذف ارز ترجیحی دیگر قطعی شده بود؛ قطعی شدن حذف ارز ترجیحی مساوی بود با نوسان قیمت کالاهای اساسی که مشمول این ارز بودند.

در نتیجه این امر، زندگی افراد و اقشار ضعیف جامعه تحت تاثیر قرار می گیرفت و نیاز بود تا از این افراد حمایت شود؛ بنابراین پای یارانه جدید به میان می‌آمد؛ تقریبا دو ماهی است که مردم منتظرند تا بدانند داستان این یارانه جدید چیست و یارانه به چه شکل خواهد بود؛ انتظار ساده‌ای که مسئولان آن طور که باید در پاسخ به آن عمل نکرده‌اند و این نگرانی‌ها همچنان ادامه دارد.

پس از آن نمایندگان مجلس در گفت‌گوهای مختلف اظهار داشتند که یارانه جدید سال آینده واریز می‌شود و امسال منتظر یارانه جدید نباشید؛ البته جالب توجه است که حتی نمایندگان هم با اطمینان از این موضوع صحبت نکردند و می‌گفتند این تصمیم مجلس است؛ ممکن است دولت ناگهان تصمیمی جدید بگیرد؛ اما به هرحال باتوجه به آنچه تاکنون مشخص شده است، امسال خبری از یارانه جدید نیست.

مبلغ یارانه جدید سوال دیگر بسیاری از مردم است. از همان ابتدا گمانه‌زنی‌هایی از یارانه ٨٠٠هزار تومانی برای خانواده‌های ۴نفره مطرح می‌شد و حال به نظر می‌رسد این گمانه‌زنی تحقق یافته است؛ زیرا جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مبلغ یارانه جدید ١١٠هزار تومان به ازای هر نفر است؛ طبیعتا تا اینجا یک خانواده ۴نفره تنها ۴۴٠هزار تومان دریافت می‌کند؛ اما مابقی چه می‌شود؟ قادری در پاسخ به این سوال به یارانه نقدی و معیشتی اشاره داشته و می‌گوید: با حذف ارز ترجیحی قرار بر حذف یارانه معیشتی و نقدی نیست؛ بنابراین با یارانه‌های نقدی و معیشتی و نیز یارانه جدید ١١٠هزار تومانی، یک خانواده ۴نفره چیزی حدود ٨٠٠هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تاکید کرد: مابقی این ۳۵ میلیون نفر افرادی هستند که واجب هست یارانه به آن‌ها داده شود و بخشی هم دستشان به دهانشان می‌رسد و حداقل‌هایی برای زندگی دارند.

این نماینده مجلس بیان داشت: حتما در این سه بخش مرتبط با جامعه ۳۵ میلیونی رقم دریافت یارانه متفاوت خواهد بود چراکه حداکثر نگاه ما در مجلس باید رفع موضوعات معیشتی مردم باشد.

وی اظهارداشت: همچنین آن بخش ۲۵ میلیون نفری هم قشر متوسط به بالا هستند و دریافت یارانه خواهند داشت، اما درباره ۲۰ میلیون نفر باقی مانده دولت باید فکری اساسی کرده و قانون را اجرا و آن‌ها را کنار بگذارد. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از لایحه بودجه سال آینده مهم‌ترین رویداد اقتصادی است که کشور آن را تجربه خواهد کرد.

دیدگاه خود را ارسال کنید