رتبه بندی معلمان | اخبار رتبه بندی معلمان

خبر خوش برای معلمان | زمان اجرایی طرح رتبه بندی از امروز

مدیرکل انتخابات شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت رتبه بندی فرهنگیان توضیح داد.

خبر خوش برای معلمان | زمان اجرایی طرح رتبه بندی از امروز
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق معلمان به زودی با تغییر همراه خواهد شد. حقوق معلمان پس از رتبه بندی افزایشی می شود. حقوق معلمان کفاف هزینه های زندگی آنها را نمی دهد. حقوق معلمان با نرخ تورم فاصله دارد. جزئیات جدید حقوق معلمان را بخوانید.

طرح رتبه بندی معلمان مراحل نهایی را طی می کند طبق گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متن آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان نهایی شده است. مقدمات رتبه‌بندی معلمان نیز آماده شده است. یکی از اولویت‌های دولت‌ها باید توجه به فرهنگیان باشد و در همین راستا رتبه‌بندی معلمان اجرا می‌شود.طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه رتبه‌بندی معلمان باید منجر به ارتقای کیفیت آموزش شود.

امین الله زمانی مدیرکل انتخابات شورای نگهبان با بیان اینکه برخی اوقات نیز به غلط و نادرست گفته می شود مثلا شورای نگهبان با یک مصوبه مخالف است که در موضوع رتبه بندی معلمان شاهد آن بودیم، افزود: شورای نگهبان در بررسی مصوبات رویکرد اجتماعی-مردمی دارد و ایراد شورا در این خصوص به نفع معلمان بود تا پس از بررسی بیشتر مشکل اجرا و عملیاتی ساختن آن حل شود و بار مالی این موضوع مانع از تحقق اهداف آن نشود.

وزیر آموزش و پرورش درباره زمان آغاز قانون رتبه‌بندی معلمان توضیح داد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه نشست هیات دولت با خبرنگاران درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: این لایحه که در  دولت گذشته گذشته مطرح شده، بسیار ضعیف بود و متاسفانه در ۱۰ سال گذشته اقدامی نشد تا اینکه در این دوره و در دولت سیزدهم پیگیری ‌و با آن موافقت شد و این یکی از دستاوردهای بزرگ آموزش و پرورش است.

نوری گفت: دستاورد مهم لایحه رتبه بندی شامل ارتقا نظام تعلیم و تربیت، ارتقا صلاحیت‌ها و شایستگی ها حرفه و تخصصی عمومی معلمان و عدالت است و از دیگر برکات آن رقابت بین معلمان در احراز رتبه ها که آغاز خوبی است ما سند تحول بنیادین را اجرایی کنیم و شاید یکی از از علل اجرا نشدن سند تحول بنیادین تصویب نشدن قانون رتبه بندی معلمان بود که آن هم از دولت های قبل حمایت نشده بود. حال دولت سیزدهم با قدرت تمام این کار را انجام داد و ایین نامه آن ۱۲ تیرماه امسال به امضا معاون اول رسید.  

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در ماده ۴ تبصره ۳ در دو روز گذشته شیوه‌نامه آن تهیه شده است و در نشستی این شیوه نامه نهایی و به استان‌ها برای اجرا ابلاغ می شود. اکنون هیات‌های ممیزی بر اساس قانون شکل گرفته  که رتبه بندی وارد مرحله اجرایی اصلی در درون آموزش وپروش می شود و شروع آن از ۳۱ شهریورماه اجرا می‌شود.

یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: باید به معلم شان و جایگاه تاثیر گذار آن اهمیت داد یک بخش کوچکش شاید بتواند وجود همین قانون رتبه‌بندی باشد و وقتی به شکل قانونی اجرا و عملیاتی شود می‌توان اطمینان بیشتری به آن پیدا کرد.

خلیل جواد یار در پاسخ به این سوال که رتبه بندی معلمان چه میزان می‌تواند در جهت ارتقای جایگاه معلمان اثر گذار باشد، گفت: یکی از هدف گذاری‌های رتبه‌بندی معلمان بحث ارتقای جایگاه اجتماعی و شغلی آن‌ها است، که باید این به عنوان هدف قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ریشه شروع بحث رتبه‌بندی در کشورمان در ۴-۵ سال اخیر است و دو راهکار بارز که مستقیما به رتبه‌بندی معلمان در ابعاد مختلف از جمله صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و شئون مختلف متصل است ابعاد اعتقادی و اخلاقی است.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: اگر رتبه‌بندی به طریق درست و همراه با ساز و کار مطلوب آن مدون شود و به اجرا در بیاید بسیار خوب است، اما باید گفت که برخی مطالبات معلمان در آن نادیده گرفته شده است و چه بسا در بعضی ساز و کارها هم ایراد داشته باشد، اما باید گفت باز هم می‌توان به آن امیدوار بود.

جواد یار با اشاره به شان تاثیر گذار معلمان در جامعه گفت: باید به معلم شان و جایگاه تاثیر گذار آن اهمیت داد یک بخش کوچکش شاید بتواند وجود همین قانون رتبه‌بندی باشد و وقتی به شکل قانونی اجرا و عملیاتی شود می‌توان اطمینان بیشتری به آن پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه موضوع رتبه بندی معلمان از دل سند تحول بنیادین خارج شده است گفت: خیلی خرسندیم از این اتفاق اما یکی از خرده‌گیری‌هایی که معلمان به این قانون دارند این است که چرا این موضوع طولانی شده است، تأخیرهایی که رخ داده است نوعی دل‌زدگی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: ما می‌گوییم علی‌رغم اینکه مشکلات اقتصادی وجود دارد آیا این صنف معلمان حقشان این هست یا نه؟ اگر هست باید ادا بشود به هر حال مطالبه گری‌ها در همه اصناف وجود دارد، در مورد معلمان متأسفانه برخوردها یک مقدار متفاوت‌تر است و دلخوری معلمان هم همین است، گاهی اوقات باید به تصویب بعضی از مسائل این چنینی و اجرای آن سرعت بخشید چرا که زمانی که این قشر دلگرم بشوند می‌توانیم نتایج آن را به شکل ملموس ببینیم.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش درباره زمان صدور احکام رتبه‌بندی معلمان گفت: بلافاصله بعد از تعطیلات عید و در طلیعه سال جدید احکام رتبه‌بندی معلمان صادر خواهد شد تا همکاران از شیرینی آن بهره‌مند شوند.

ریشه شروع بحث رتبه‌بندی در کشورمان در ۴-۵ سال اخیر است و دو راهکار بارز که مستقیما به رتبه‌بندی معلمان در ابعاد مختلف از جمله صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و شئون مختلف متصل است ابعاد اعتقادی و اخلاقی است.

دیدگاه خود را ارسال کنید