حقوق بازنشستگان | تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان

خبر ویژه: بازنشستگان چشم به راه باشند | واریزی حقوق بازنشستگان همراه با مستمری+ جزئیات خبر

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز دوسنبه 24مرداد ۱۴۰۱ در حاشیه جلسه هیئت دولت در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان توضیح داد.

خبر ویژه: بازنشستگان چشم به راه باشند | واریزی حقوق بازنشستگان همراه با مستمری+ جزئیات خبر
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق بازنشستگان با تغییر مواجه شد. حقوق بازنشستگان کفاف هزینه های آنها را نمی دهد. حقوق بازنشستگان هر سال با تنش همراه است. حقوق بازنشستگان قرار است متناسب سازی شود.  جزئیات جدید از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

حقوق شهریور ماه بازنشستگان، بر اساس احکام جدید پرداخت خواهد شد. به گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بازنشستگان سایر سطوح در شهریورماه، مطابق مصوبه شورای‌ عالی کار یعنی افزایش ۳۸ درصد به اضافه مبلغ ثابتِ ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان را دریافت خواهند کرد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در ارتباط با متناسب‌سازی گفت: سال ۱۴۰۰ منابع لازم دولت را در اختیار نداشتیم و از آورده شرکت‌ها هزینه کردیم و سال ۱۴۰۱ را هم پیگیری می‌کنیم که تمهیدات و مقدمات لازم فراهم شود. در عین حال، پرداخت مطالبات معوق ۹۹ جهت تامین اعتبارات پیگیری می‌شود.

به نقل از دنیای‌اقتصاد، محمد اسکندری در نشست خود با مدیران کانون‌های بازنشستگی، در ارتباط با خدمات درمانی و رفاهی گفت: برخی از خدمات رفاهی و درمانی با ارجاع به اساسنامه صندوق در زمره وظایف ذاتی صندوق تعریف نشده است ولی صندوق کشوری با تمام توان مصمم است که مشکلات بازنشستگان را پیگیری و رفع و رجوع کند.

وی افزود: در بحث بیمه تکمیلی درمان سال گذشته (۱۴۰۰) مبلغ ۷۵۰ میلیارد دریافت شده و حدود ۲ هزار ۲۴۳ میلیارد تومان پرداخت خسارت شده است و امسال یک هزار و ۸۰ میلیارد آورده بوده و تاکنون ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت خسارت شده؛ در عین حال، آیین نامه اجرایی ماده ۸۵ خدمات کشوری تهیه و تدوین شده و همین روزها تقدیم دولت می‌شود.

او در ارتباط با متناسب‌سازی گفت: سال ۱۴۰۰ منابع لازم دولت را در اختیار نداشتیم و از آورده شرکت‌ها هزینه کردیم و سال ۱۴۰۱ را هم پیگیری می‌کنیم که تمهیدات و مقدمات لازم فراهم شود. در عین حال، پرداخت مطالبات معوق ۹۹ جهت تامین اعتبارات پیگیری می‌شود.

او افزود: آیین نامه نحوه پرداخت هدایا و کمک رفاهی و مناسبتی درحال تدوین است که حداقل به میزان۲۰درصد اعتبارات شاغلان برای بازنشستگان پیش‌بینی شده تا با کمک نمایندگان مجلس در بودجه گنجانده شود. بهره‌مندی بازنشستگان از محصولات و تولیدات شرکت‌ها، یک مطالبه برحق است ضمن اینکه به نفع شرکت‌ها هم هست؛ سعی می‌کنم از محصولات کفش ملی و پگاه و… بازنشستگان با لحاظ نمودن تخفیف لازم منتفع گردند.

مدیرعامل صندوق در مورد وام و حق مناطق جنگی گفت: در ارتباط با وام ازدواج فرزندان، هرکس درخواست کند پرداخت می‌شود و بارگذاری مجدد ضرورت ندارد؛ راجع به برخورداری بازنشستگان از امتیازات مناطق جنگی تفسیرهای متفاوتی می‌شود برخی‌ها اعتقاد دارند که مشمول بازنشستگان نمی‌شود.

 سخنگوی دولت با بیان اینکه سازمان امور اداری و استخدامی کشور پیشنهادی را به منظور افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان صندوق‌های لشکری و کشوری ارائه داده بود، اعلام کرد: افزایش حقوق کارمندان دولت طی ماه آتی در فرآیندهای قانونی قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت در آغاز نشست خبری هفتگی خود با اشاره به در پیش رو بودن هفته دولت، اظهار کرد: ستاد بزرگداشت هفته دولت در دولت تاسیس شده و ستادهای مشابهی در سایر دستگاه‌ها و استان‌های مختلف شکل گرفته است. این برنامه‌ها با حضور مقامات مختلف اجرایی انجام خواهد شد و وزرای دولت سفرهایی را در طول این هفته به استان‌ها خواهند داشت و طی آن هم خدمت را به مردم در شهرهای مختلف ارائه خواهند کرد و هم طرح‌های مربوط به آن استان را افتتاح می‌کنند و البته پاسخگوی مطالبات مردم هستند.

«دولت مردم» شعار هفته دولت

وی افزود: شعار هفته دولت، شعار «دولت مردم» است و نامگذاری‌هایی هم برای هر روز آن در نظر گرفته شده است. دوم شهریور میثاق با ولایت نام دارد، سوم شهریور فسادستیزی و عدالت، چهارم شهریور تحول و خلاقیت، پنجم شهریور خانواده و سلامت، ششم شهریور اخلاق و معنویت، هفتم شهریور دانش و پیشرفت و هشتم شهریور شجاعت و عقلانیت نام‌گذاری شده است.

هفته دولت مجموعا بیش از هزار و ۷۰۰ طرح بهره‌برداری می‌شود

بهادری جهرمی در ادامه یادآور شد: مطابق با اسامی این روزها در کشور طرح‌هایی اجرا خواهد شد. همچنین در هفته دولت مجموعا بیش از هزار و ۷۰۰ طرح به ارزش بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان و هزار و ۶۰۰ میلیون یورو به بهره برداری می‌رسد که این طرح ها از سوی بخش‌های دولتی و خصوصی سرمایه‌گذاری شده است و موجب اشتغال بیش از ۴۳ هزار نفر خواهد شد.

وی یادآور شد: خدمات ویژه‌ای از سوی دولت به مردم در هفته دولت پیش‌بینی شده که پس از تصویب به اطلاع عموم خواهد رسید.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت قانون رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: معلمان در حال بارگزاری مدارک طبق زمان‌بندی وزارت آموزش و پرورش هستند. بعد از بیش از ده سال از بلاتکلیفی موضوع رتبه‌بندی معلمان، پیش از یک‌سالگی دولت سیزدهم این وعده رییس جمهوری جامه عمل پوشید و اجرایی شد.

بهادری جهرمی افزود: اساساً آیین‌نامه در چارچوب قانون تدوین می‌شود و امکان خروج از آن را ندارد. اصلاحات و ایرادات آیین‌نامه هم برطرف شده است و سازمان برنامه و بودجه مبلغی را هم به عنوان علی الحساب در اختیار قرار داده که حتی پیش از تکمیل این فرایند، فعلا در پایین‌ترین سطح رتبه‌بندی پرداخت شود تا مبالغ قطعی نیز اجرایی شود.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: میزان افزایش حقوق بازنشستگان مستلزم بررسی بیشتر است.

ایسنا گزارش داد، محمدهادی زاهدی وفا در حاشیه جلسه امروز هیات دولت درباره آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، اظهار کرد: دولت مسئولیت میزان افزایش حقوق بازنشستگان را به وزاری عضو هیات امنای تامین اجتماعی سپرد که این موضوع در بررسی‌های گذشته هنوز به نتیجه و جمع‌بندی نرسیده است.

زاهدی‌وفا همچنین ادامه داد: میزان افزایش حقوق بازنشستگان مستلزم بررسی بیشتر است. با توجه به منافع و اعتبارات لازم برای افزایش حقوق بازنشستگان، نیازمند زمان بیشتری برای ارزیابی هستیم که هفته آینده با حضور نمایندگان جامعه کارگری این موضوع بررسی و نتیجه نهایی اعلام می‌شود.

علی حدادی، نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به مشکلات معیشتی بازنشستگان به ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی،‌ گفت: ابطال مصوبه دولت برای افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی توسط مجلس در راستای توجه ویژه به مشکلات معیشتی بازنشستگان و رفع آن صورت گرفته است. 

وی  یادآور شد: یکی از مطالبات جدی مجلس از سازمان تامین اجتماعی تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان به میزان  ۳۸ درصد از حقوق آنها است که ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده و توسط مجلس متوقف شده است. دغدغه و نگرانی  بازنشستگان نیز همین موضوع  است. 

اختلاف مشهود بین ضریب ۱۰ درصدی افزایش مزد و تورم ۴۰ درصدی از یکسو و موفقیت بازنشستگان تامین اجتماعی در واداشتن دولت به تجدید نظر در مصوبه افزایش حقوق مستمری بگیران این سازمان و در عین حال نوسانات تورمی ماه‌های گذشته باعث شده است تا موضوع پیگیری افزایش حقوق بازنشستگان برای کارمندان سابقبیش از پیش اهمیت پیدا کند.

هفته گذشته لایحه اصلاح بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی دولت به مجلس ارسال شد. افزایش عادلانه حقوق و دستمزد یکی از مباحث این لایحه است. انتظار می‌رود در صورت موافقت مجلس، تغییری در حقوق و دستمزد کارکنان شاغل و بازنشسته دولت به وجود بیاید و در نتیجه حقوق بازنشستگان کشوری افزایش یابد.

نماینده مردم در پارلمان ملی با اشاره به اینکه نگاه جدی به مشکلات معیشتی  بازنشستگان مطالبه ما به عنوان نماینده مردم از سازمان تامین اجتماعی است، بیان کرد:  در این راستا باید اقدام جدی و اساسی صورت گرفته و افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان مصوب شود که افزایش ۱۰ درصدی  انجام شده و  در اسرع وقت باید  در این خصوص تصمیم گیری شود. 

حدادی با یادآوری اینکه افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مصوبه دولت است که توسط مجلس ابطال شد، تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارد در اسرع وقت با نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت اقدام اساسی را انجام  داده و با افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبر خوبی را برای آنها داشته باشد.

در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برای بازنشستگان کشوری حداقل حقوقی پنج میلیون تومانی درنظر گرفته‌شد و در مقابل سقف افزایش حقوق بازنشستگان غیر حداقل بگیر نیز تا ۱۰ درصد افزایش یافت.

احتمال افزایش حقوق بازنشستگان کشوری بعد از آن تقویت شد که مجلس در رابطه با بازنشستگان تامین اجتماعی رای به ابطال مصوبه افزایش ۱۰ درصدی غیر حداقلی بگیران داد.

دیدگاه خود را ارسال کنید