سهام عدالت | سهام عدالت 1401 | سود سهام عدالت 1401

واریزی 9 میلیون به حساب سهام عدالتی ها | سود سهام عدالت متوفیان به حساب چه کسانی واریز می شود؟

ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی امروز ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ به ۹ میلیون۶۳ هزار و۳۷۳ تومان رسید.

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

سود سهام عدالت واریز می شود. سود سهام عدالت به این افراد تعلق نمی گیرد. سود سهام عدالت مبلغ چندانی نیست. سود سهام عدالت با تغییراتی همراه شد. سود سهام عدالت تا پایان سال واریز خواهد شد.

این روزها سهام عدالت و مسائل پیرامون آن در کانون توجه سهامداران قرار گرفته است. پرداخت سود به جاماندگانی که شماره شبای درست در سامانه سجام بارگذاری نکرده‌ اند و یا پرداخت برگه‌ های سهام عدالت به افراد جامانده نیز از موضوعاتی است که در هفته ‌های گذشته خبرهایی درباره آن منتشرشده است.

افزایش دو برابری سود سهام عدالت در سال جاری

محمد خزائی، دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت گفت: پیش‌بینی می‌شود سود سهام عدالت که در پایان سال جاری پرداخت خواهد شد نسبت به سال گذشته دو برابر شود.

وی در مورد اینکه پرتفوی و ترکیب سبد سهام عدالت امسال چه تغییری پیدا کرده است، گفت: وقتی یک شرکت سود پرداخت می‌کند بخشی از سود کسب شده را به سهامداران می‌دهد و بخش دیگری صرف افزایش سرمایه در شرکت می‌شود که در نتیجه قیمت سهام آن در بازار افزایش می‌یابد یعنی علاوه بر اینکه سود عدالت امسال دو برابر می‌شود قیمت سهام عدالت نیز به طور میانگین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. بنابراین از مردم می‌خواهیم سهام عدالت خود را نگه دارند و این سهام طی یکی دو سال آینده بسیار بهتر می‌شود.

واریز سود 2 میلیونی به حساب سهام عدالتی ها

پیمان حدادی در نشست خبری با بیان اینکه سود سهام عدالت با عملکرد سال ۱۴۰۰ بالغ بر دو برابر می‌شود، افزود: بنابراین مشمولانی که سهام عدالت یک میلیون تومانی دارند امسال دو میلیون تومان و مشمولانی که سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی دارند امسال حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

او با اشاره به پیشنهادی مبنی بر واریز سود سهام عدالت طی دو مرحله اظهار کرد: این موضوع باید به تصویب شورای عالی بورس برسد. البته تحقق آن منوط به این است که ۳۶ شرکت سرمایه‌پذیر سودهای خود را به موقع پرداخت کنند. شورا از پرداخت دو مرحله‌ای سود در شش ماه دوم سال استقبال می‌کند.

پرداخت سود ۱۳ شرکت غیربورسی در پایان شهریور

مشاور رئیس‌ سازمان بورس در امور سهام عدالت در مورد سود ۱۳ شرکت غیربورسی موجود در پرتفوی سهام عدالت نیز توضیح داد: طبق مصوبه ماه قبل شورای عالی بورس، سود این شرکت‌ها بعد از اعمال افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده شرکت‌ها توسط سازمان خصوصی‌‌سازی در پایان شهریورماه با همکاری شرکت سپرده‌گذاری پرداخت می‌شود. هم‌اکنون سود در خزانه دولت قرار دارد.

تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان

حدادی در مورد آخرین وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث نیز توضیح داد: از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فوت کرده‌اند که در این میان برخی وارثین هم فوت شده‌اند. قرار شد این فرآیند به صورت الکترونیکی و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و قوه قضائیه تا شهریورماه انجام شود. اما به نظر می‌رسد قوه قضائیه در ارسال اطلاعات به سپرده‌گذاری کمی از برنامه عقب است.

امکان فروش سهام عدالت وجود نخواهد داشت!

او با اشاره به امکان فروش ۶۰ درصد از سهام عدالت برای مشمولان این سهام در سال ۱۳۹۹ گفت: این موضوع یکی از دلایل ریزش بازار در آن سال بود به همین دلیل احتمالا امکان فروش ۶۰ درصدی برای هیچ‌کدام از مشمولان وجود نداشته باشد. در آن زمان سه و نیم نفر از سهامداران روش مستقیم، سهام عدالت خود را فروختند که باعث شد ۱۴ هزار میلیارد تومان از بازار خارج ‌شود. به همین دلیل فروش سهام عدالت باید به تدریج صورت بگیرد. البته در این راستا اقداماتی انجام شده است تا مشمولان به نگهداری سهام خود تشویق شوند که راه‌اندازی سامانه ستاره و امکان توثیق سهام عدالت از جمله آن است. مشاور رئیس ‌سازمان بورس در امور سهام عدالت با بیان اینکه در ۳۱ استان، ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی وجود دارد، اظهار کرد: 28 استان مدارک خود را ثبت کرده‌اند اما استان سمنان علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده، همکاری‌های لازم را انجام نداده است و به نظر می‌رسد باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود. همچنین مدارک شرکت‌های قزوین و چهارمحال بختیاری برای بازگشایی نماد کامل نیست. حدادی در مورد دلایل بسته شدن نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی توضیح داد: روش حسابداری شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اشتباه انجام شده بود، به همین دلیل شورای عالی بورس جدید در سال گذشته تاکید کرد که این‌مورد باید براساس استانداردهای حسابداری صورت بگیرد. او در مورد زمان بازگشایی این نمادها توضیح داد: نمادها بعد از برگزاری مجامع و اصلاح آیین‌نامه آزاد‌سازی سهام عدالت بازگشایی می‌شوند. فرآیند برگزاری مجامع بین ۴۵ تا۶۰ روز زمان نیاز دارد، اظهار کرد: بنابراین نمادها حداقل تا ۶۰ روز آینده بازگشایی نخواهند شد.

سود سهام عدالت سال 1401 دو برابر سال  1400 شد

 رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه سود سهام عدالت امسال نسبت به ۱۳۹۹، دو برابر شده است، اعلام کرد: قانون می‌گوید که افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی باید سهام عدالت داشته باشند، اما حدود سه و نیم میلیون نفر از آن‌ها سهام عدالت ندارند.

«حسین قربان‌زاده» در برنامه «تهران ۲۰»، درباره مهم‌ترین عملکرد این سازمان در یک سال اخیر افزود: مهم‌ترین اتفاق رویداد بین‌المللی بود که در اجلاس سران برگزار شد؛ فرصتی پیش آمد تا همه شرکت‌هایی که در ۲۰ سال گذشته واگذار شده‌اند یک‌بار برای همیشه در ۹ پاویون عرضه شوند.

وی ادامه داد: جزییات چگونگی واگذاری این اطلاعات به‌سختی به دست مردم می‌رسد، اما سامانه پاسخ افتتاح شد تا تمام اطلاعات در دسترس مردم این حوزه باشد و حدود ۹۸۰ شرکت واگذار شده‌اند.

قربان‌زاده درباره جاماندگان سهام عدالت توضیح داد: قانون می‌گوید که افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی باید سهام عدالت داشته باشند، اما حدود سه و نیم میلیون نفر از آن‌ها سهام عدالت ندارند. این افراد نباید به جایی مراجعه و ریالی پرداخت کنند. آماده اختصاص سهام عدالت به این افراد هستیم که پس از ابلاغ مصوبه دولت انجام خواهد شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به اینکه حدود ۶ هزار میلیارد تومان سود منابع سهام عدالت توزیع نشده از سال ۹۸ اعلام شده است، ادامه داد: بخشی از این سود برای افراد متوفی است که باید سازمان بورس سامانه‌ای برای آن‌ها تعبیه کند، بخشی شبا ندارند و بخشی هم مربوط به ۱۳ شرکت غیر بورسی است.

وی افزود: در قانون بودجه امسال ۳۷۱ هزار میلیارد تومان تکلیف فروش سهام لحاظ شده است. تابلو بورس ۱۸۶ هزار میلیارد تومان است که ۹۲ هزار میلیارد سهم دولت است. دولت سهامی در بورس ندارد و در بخش غیر بورس شرکت زیان‌ده داریم؛ دولت باید برای افزایش دارایی به این بخش فکری کند.

قربان‌زاده مطرح کرد: سال گذشته حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود، شرکت‌های سهام عدالتی داشته‌اند این نوید را می‌دهم که تاکنون با توجه به اینکه برخی شرکت‌ها مجامع خود را برگزار نکرده‌اند قریب به دو برابر سود ایجاد شده و دو برابر و نیم سود نسبت به سود ۱۳۹۹ پیش‌بینی شده است.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی درباره وضعیت حسابرسی استقلال و پرسپولیس گفت: باز شدن جعبه سیاه سرخابی‌ها بعد سه دهه رخ داده است. افشای نسخه به نسخه قرارداد‌ها را به ما و فرابورس داده‌اند و تطبیق صورت گرفته است. مجموع قرار داد بازیکنان ارزی و ریالی در سایت کدال افشا شده، ریسک فسخ‌ها اعلام شده یک انضباط مالی شروع شده که امکان بازگشت وجود ندارد.

وی یادآور شد: کمیته مصارف تشکیل شده تمام موارد با جزییات در نظر گرفته شده است. نامه‌ای به ۷ شرکت بورسی زده‌ام که آن‌ها هم رقم قرارداد خود را افشا کنند تا رقابت عادلانه شکل گیرد. حدوداً ۴ میلیارد تومان این دو باشگاه سود ماهانه دریافت می‌کنند

دیدگاه خود را ارسال کنید