اخبار روز | خبر فوری | اخبار فرهنگی امروز

زنگ پایان برای کانون پرورش فکری | اتمام همه ی فعالیت های کانون پرورش فکری از مهر ماه

کانون پرورش فکری دیگر به ادامه فعالیت هایش نمی پردازد.

زنگ پایان برای کانون پرورش فکری | اتمام همه ی فعالیت های کانون پرورش فکری از مهر ماه
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان گفت: در خصوص جمع‌آوری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پیشنهادی را داده بودند که مدیرعامل فرهیخته کانون مراتب اعتراض و عدم کارشناسی این پیشنهاد را به افراد ذی‌ربط اعلام کرده و ان‌شاءالله کاملاً منتفی خواهد بود.

پروین پشتکوهی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد:  تابستان امسال کلاس‌های بسیار متنوعی را اجرا و بالغ‌بر ۴۰۰ کارگاه تخصصی را در تمام مراکز کانون پرورش فکری در سراسر استان برگزار کردیم. ۱۵۹ کارگاه مهارت‌آموزی در راستای شعار سال که اشتغال‌زایی بوده، برگزار شده است.

وی افزود: بسیاری از کارگاه‌ها برای آموزش مهارت زندگی و مهارت اجتماعی به کودکان و نوجوانان بوده  و خوشبختانه تابستان پرباری با حضور پرانرژی کودکان و نوجوانان در سراسر استان داشتیم و اتفاقات خیلی خوبی برای آن‌ها در این تابستان رقم خورد. 

مدیرکل کانون پرورش فکری استان هرمزگان تصریح کرد: همکاران ما در ۱۶ مرکز فرهنگی هنری ثابت، یک مرکز سیار روستایی و دو  مرکز پستی فعالیت در عرصه فرهنگ و هنر و با رویکرد "آینده را باید ساخت" و مهارت‌های زندگی برای بچه‌ها فعالیت دارند، برنامه‌های متنوعی برگزار کرده و خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی ادامه داد: در پایان تابستان در حال آماده شدن برای نیمه دوم سال جاری هستیم و در مهرماه برگزاری بخش استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و همچنین جشنواره استانی شب یلدا و برنامه روز جهانی کودک را خواهیم داشت. این جشنواره‌ها در نیمه دوم مهرماه برگزار می‌شود که در مراکز سراسر استان شاهد آن هستیم و ماحصل آن در بندرعباس به صورت استانی برگزار می‌شود.

پشتکوهی در رابطه با اخبار مربوط به جمع‌آوری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عنوان کرد:  دراین‌باره پیشنهادی را داده بودند که مدیرعامل فرهیخته کانون مراتب اعتراض و عدم کارشناسی این پیشنهاد را به افراد ذی‌ربط اعلام کردند. وزیر آموزش پرورش و وزیر ارشاد نیز در جریان هستند و این موضوع در حال بررسی است که ان‌شاءالله کاملاً منتفی خواهد بود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان بیان کرد: کانون پرورش فکری، کتابخانه نیست بلکه یک مرکز فرهنگی - هنری است که کودکان در آن آینده خود را می‌سازند و واژه زیان ده  بودن اصلاً برای کانون صلاح نیست؛ چراکه این کانون نسل آینده را تربیت می‌کند و در مورد سود و زیان ده بودن آن به معنای مادی نمی‌توان صحبت کرد. اسم کانون کتابخانه تنها نیست و مربیان کانون کتابدار نیستند .کانون مربیان عاشقی دارد که تمام وجودشان را برای رشد همه‌جانبه کوکان می‌گذارند.

وی ادامه داد: خوشبختانه مدیرعامل بسیار فرهیخته‌ای داریم که در حال پیگیری جدی این موضوع است و این مسئله در مصاحبه ایشان نیز مطرح شده و منتفی خواهد بود. طی روزهای آینده عدم کارشناسی و منتفی شدن این پیشنهاد رسماً اعلام خواهد شد.

پشتکوهی در پایان خاطرنشان: از همه افرادی که در حوزه فرهنگ و هنر دغدغه آینده بچه‌های این سرزمین را دارند و نیز اشراف دارند که کانون چه جایگاه ارزشمندی دارد و چقدر می‌تواند در حوزه رشد، پرورش و شناخت استعداد مؤثر باشد، بسیار سپاس‌گزاریم. کانون همیشه جایگاه ویژه‌ای داشته و خواهد داشت و می‌تواند همچنان با حضور مربیان دلسوز و عاشقش کار کند و همچنان مأمن خوب و شایسته‌ای برای کودکان و نوجوانان کشور عزیزمان باشد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان یزد ضمن اشاره به استقبال قابل توجه کودکان یزدی در تابستان امسال از برنامه‌های کانون، به تدوین ۶۲ فعالیت فرهنگی، هنری و آموزشی ویژه کودکان برای کانون‌های پرورش فکری اشاره کرد که یکی از آنها فعالیت‌ در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی است.

«عالیه قوامی» امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد در قالب ۲۳ مرکز فرهنگی هنری شامل ۱۸ مرکز ثابت، چهار کتابخانه سیار روستایی و یک مرکز کتابخانه پستی و پیک امید در حوزه کودکان فعالیت دارد.

وی با اشاره به این‌ که ۶۲ فعالیت فرهنگی و آموزشی ویژه کودکان برای کانون‌های پرورش فکری تدوین شده است، تنها یکی از این فعالیت‌ها را در رابطه با حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ مطالعه در بین کودکان و نوجوانان ذکر کرد و افزود: تمام کتابخانه‌های کانون پرورش فکری دارای مخزن باز و عمدتاً شامل کتاب‌های تخصصی ویژه‌ی کودکان است.

قوامی در مورد فعالیت کتابخانه های سیار و پستی کانون نیز گفت: کتابخانه‌های سیار فرصت برخورداری از خدمات فرهنگی هنری کانون را برای بچه‌های روستا که امکان حضور در مراکز ثابت کانون ندارند، فراهم می‌کند و در مورد کودکان مناطق دور دست و صعب‌العبور استان نیز از طریق کتابخانه پستی کانون اقدام می‌کنیم.

وی با اشاره به فعالیت کانکس پیک امید، فعالیتهای پیک امید کانون پرورش فکری استان را در راستای ارائه خدمات و اجرای برنامه های نشاط و شادی آفرین برای کودکان در شرایط بحرانی مانند سیل اخیر یزد ذکر کرد.

مدیر کل کانون پرورش فکری استان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: مربیان مراکز کانون علاوه‌ بر کتاب‌خوانی و قصه خوانی و فعالیتهای جنبی این حوزه برای کودکان، در قالب انجمن‌های تخصصی مختلف اعم از شعر، عکاسی، نمایش، هنرهای تجسمی و حتی فعالیتهای علمی به ارائه خدمات آموزشی جهت کودکان و نوجوانان می‌پردازند.

وی در همین رابطه فعالیت‌های علمی کانون در حوزه‌هایی مانند نجوم و حتی حوزه‌های نوپایی مانند علوم رباتیک اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه کانون پرورش فکری استان یزد در حوزه رباتیک حضور خوب و موفقی در عرصه‌های مختلف ملی و بین‌المللی داشته است.

وی با اشاره به راه یابی تیم کانون پرورش فکری یزد به چهارمین دوره مسابقات ربوکاپ ایران اوپن به عنوان  بزرگ‌ترین رقابت‌ کشور در این حوزه، افزود: تیم یزد با حضور در دومین دوره مسابقات ایران‌اقیانوسیه که به میزبانی جزیره کیش با حضور حداقل ۱۴ کشور دنیا برگزار شد، موفق به کسب رتبه نخست لیگ امدادگر و راهی مسابقات ربوکاپ ۲۰۱۹ روسیه شد که در این رقابت‌ها نیز خوش درخشید.

قوامی ادامه داد: هرچند امیدوار به حضور در مسابقات ۲۰۲۰ ژاپن بودیم ولی بحران جهانی کرونا مجال حضور در این مسابقات و وقفه سه ساله در برگزاری این رقابتهای بین المللی را به همراه داشته است.

وی رده سنی کودکان و نوجوانان شرکت کننده در برنامه های کانون پرورش فکری را ۵ تا ۱۸ سال خواند و با بیان این که امسال با استقبال و رونق کامل مراکز کانون در استان طی فصل تابستان مواجه بودیم، عنوان کرد: برگزاری بی وقفه فعالیت‌های کانون در دوران کرونا بر بستر فضای مجازی، نه تنها خانواده‌ها را هر چه بیشتر با فعالیتهای کانون آشنا کرد، بلکه باعث شد در تابستان امسال علاوه بر حضور ۱۲ هزار کودک و نوجوانان در برنامه ها و کلاسهای مراکز ثابت، تعداد زیادی از آنها و حتی بعضاً از استان‌های هم‌جوار و مناطق دیگر در کارگاه‌های مجازی کانون شرکت داشته باشند.

وی به حضور در نمایشگاه‌های مختلف اعم از نمایشگاه‌های کتاب با توجه به فعالیت‌های کانون در این حوزه، مشارکت با سایر سازمان‌ها و در مناسبتهای مختلفی مانند سالگرد ثبت جهانی یزد در قالب کمیته گردشگری کودک، حضور در جشن سپاس آب به مناسبت هفته صرفه جویی در آب یا مناسبتهای در پیش رو مانند هفته دفاع مقدس نیز به عنوان دیگر فعالیت‌های کانون در طول سال اشاره کرد.

قوامی در ادامه به‌ تغییر شیفت کاری مراکز کانون همزمان با فصل بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی جدید در راستای ارتباط مؤثرتر با دانش‌آموزان در زمان اوقات فراغتشان اشاره و اعلام کرد:  طرح «کانون مدرسه» برای آشنایی دانش‌آموزان از طریق مدرسه با فعالیت‌های کانون در همین راستا تدارک دیده شده است.

وی از برگزاری رقابتهای مرحله استانی بیست و چهارمین دوره جشنواره قصه‌گویی از دهم تا دوازدهم مهرماه سالجاری خبر داد و گفت: خوشبختانه استان یزد طی بیست و چهار دوره برگزاری جشنواره قصه‌گویی تاکنون در ۲۳ دوره با توانمندی قصه‌گویانش صاحب‌مقام شده و امسال نیز با دست پر به استقبال بیست و چهارمین دوره این جشنواره خواهیم رفت.

قوامی در پایان یکی دیگر از برنامه‌های پیش روی کانون در ماه آتی را برگزاری ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک(۱۶ تا ۲۲ مهرماه) به‌ عنوان بزرگ‌ترین رویداد کشورمان در حوزه کودکان ذکر کرد و گفت: در فصل پاییز مناسبتهای دیگری مانند هفته کتاب و کتاب‌خوانی در آبان‌ماه و هفته پژوهش را نیز خواهیم داشت که ویژه‌برنامه‌هایی در این مناسبت‌ها برای کودکان یزدی در نظر داریم.

ادغام کانون پرورش فکری با نهاد کتابخانه ها، مصداق شکستن یک بالِ پرنده است

۱۳:۴۶-مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان خراسان شمالی ضمن بیان اینکه ادغام کانون پرورش فکری با نهاد کتابخانه ها، مصداق شکستن یک بال از ۲ بال پرنده است، از طرح ادغام این مجموعه با نهاد کتابخانه های عمومی کشور انتقاد کرد و گفت: با تقویت دو حوزه کانون پرورش فکری کودکان و اداره کل کتابخانه ها، کتاب و کتاب خوانی در سطح جامعه تقویت می شود.

فرهاد آقا بیگی در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با موضوع مطرح شده در ارتباط با ادغام کانون پرورش فکری کودکان و کتابخانه ها گفت: در حال حاضر این موضوع فقط در اندازه صحبت است و هنوز هیچ صحبت کارشناسی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حقیقت این دو حوزه، دو نهاد فرهنگی اما با کارکردهای متفاوت هستند، اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان یک مرکز فرهنگی و هنری است و ۶۰ فعالیت در آن انجام می شود که محور آن کتاب است.

آقابیگی افزود: در واقع در این مکان افراد با انجام فعالیت های مختلف کم کم به سوی کتاب و کتاب خوانی جذب می شوند، به عنوان مثال یکی از فعالیت هایی که در کانون انجام می شود نمایش خلاق است که در آنجا مربی از بچه ها تقاضا می کند هر یک از آن ها یک کتاب را از کتابخانه بیاورد سپس کنار یکدیگر می نشینند و افراد به صورت نوبتی در ارتباط با نقش های موجود در کتاب صحبت می کنند و سپس شخصیت کتاب را به نمایش درمی آورند که در واقع در انجام این فعالیت خوانش کتاب وجود ندارد اما افراد با انجام فعالیت های خلاق به کتاب و کتاب خوانی علاقمند می شوند.

وی تاکید کرد: کانون پرورش فکری کودکان و کتابخانه ها همانند دو بال هستند که باید به صورت جداگانه تقویت شوند که تقویت این دو بال سبب می شود تا به اهداف مورد نظر برسیم اما ادغام دوبال در واقع مانند نقص عضو و شکستن یکی از بال ها است.

این مقام مسئول در ارتباط با فعالیت هایی که طی سال جاری در کانون پرورش فکری کودکان استان انجام می شود، گفت: یکی از اهداف مهم این کانون توجه به تئاتر است که تئاتر کوکو در سرزمین سلامت در فصل بهار در استان برگزار شد و ۵ هزار نفر از این تئاتر دیدن کردند.

وی افزود: در حال حاضر دو تئاتر دیگر برگزار می شود که یکی از آن ها در مهر ماه و دیگری در ۳ ماه آخر امسال برگزار می شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان خراسان شمالی به راه اندازی خانه بازی نیز اشاره کرد و گفت: تلاش داریم تا خانه بازی در این استان راه اندازی شود که در آن به سرگرمی های سازنده پرداخته و بازی های استاندارد انجام می شود و برخی از مباحث نیز از طریق بازی منتقل می شود.

وی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم تا سینمای کانون نیز راه اندازی شود، اظهار کرد: در حال حاضر فضای آن آماده شده و فقط تجهیز آن باقی مانده است و گنجایش پذیرش ۲۳۰ نفر را دارد.

آقابیگی بیان کرد: فیلم هایی در این سینما اکران می شود که در ارتباط با خانواده، کودک و نوجوان است. پیشنهاد واگذاری کتابخانه های کانون پرورش، یک پیشنهاد خام است

واکنش تعدادی از مسوولان به یک تصمیم فرهنگی

۱۰:۳۴-مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در خصوص پیشنهاد واگذاری کتابخانه های کانون به نهاد کتابخانه ها گفت: این دو دستگاه، تخصصی هستند و فعالیت شان الزامات خاصی دارد و نزدیک کردن دو دستگاه تخصصی به یکدیگر عاقبت خوبی نخواهد داشت مگر اینکه زیرساخت ها به خوبی و به طور کامل مهیا شود که آنهم در شرایط موجود امکان پذیر نیست.

جهانبخش قنبری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه بحران کرونا را بعد از بیش از ۲ سال پشت سر گذاشتیم، در اوقات فراغت تابستان امسال استقبال خوبی از اماکن ورزشی، فرهنگی و تربیتی از جمله مراکز کانون شد به شکلی که این حضور و استقبال حتی از سنوات قبل از کرونا نیز بیشتر بود.

وی با بیان اینک استقبال و عضویت امسال حدودا یک و نیم برابر سال قبل از شیوع کرونا بوده افزود: در تمامی مراکز ۵۰ گانه کانون در سطح استان فعالیت های مختلف فرهنگی و هنری و ادبی برای مخاطبین ارائه شد. تابستان اوج فعالیت های کانون است و این تابستان ویژگی هایی خاصی داشت و بچه ها اشتیاق بیشتری برای حضور در مراکز کانون داشتند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی تصریح کرد: پیش بینی می شود این روند برای پاییز نیز ادامه خواهد داشت چراکه هر سال که تابستانش پررونق باشد به همان نسبت سال تحصیلی نیز رونق خوبی خواهد داشت.

قنبری بیان کرد: با توجه به اینکه امسال مدارس نیز حضوری خواهند شد و فعالیت های فوق برنامه نیز در مدارس پیش بینی می شود، کانون در خدمت دانش آموزان خواهد بود و همانند سنوات گذشته همکاری با آموزش و پرورش ادامه خواهد داشت، همچنین ساعات کاری مراکز به گونه ای تنظیم شده که تمامی دانش آموزان بتوانند حداکثر استفاده را از خدمات کانون داشته باشند، بر این اساس مراکز کانون ۳ روز ابتدای هفته عصرکار و ۳ روز آخر هفته صبح کار هستند.

وی اضافه کرد: هفته ملی کودک  نیز از ۱۶ مهر آغاز می شود، لذا برنامه ها به گونه ای تنظیم می شود که فعالیت ها به صورت گسترده انجام شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در خصوص موضوع واگذاری کتابخانه های کانون به نهاد کتابخانه ها بیان کرد: نهاد کتابخانه ها نهادی تخصصی است که در خصوص کتاب و کتابخوانی فعالیت می کند اما فعالیت کانون گسترده تر است و تنها یکی از فعالیت های آن، کتابخوانی است، لذا پیشنهاد ارائه شده پیشنهاد خامی است چراکه کانون نیز یک دستگاه تخصصی است و شاید از قدیمی ترین نهادهای فرهنگی و تربیتی موجود باشد.

قنبری اضافه کرد: کار تخصصی با کودکان نیازمند ابزار و تخصص و مربیان ویژه و تجهیزات و فضای کودکانه است و تمام فعالیت های فرهنگی و هنری و ادبی و امر به معروف و نهی از منکر با استفاده از ابزار فرهنگی به کودکان و نوجوانان منتقل می شود، لذا نزدیک کردن دو دستگاه تخصصی به یکدیگر عاقبت خوبی نخواهد داشت مگر اینکه زیرساخت ها به خوبی و به طور کامل مهیا شود که آنهم در شرایط موجود امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه گفته می شود کانون یک نهاد ضررده است، گفت: شاید کانون از لحاظ اقتصادی ضررده باشد اما از لحاظ فرهنگی و تربیتی اصلا ضرر ندارد، برون داد کانون، فرهنگ سازی و تربیت است، هرچند به لحاظ ماهیت فرهنگی آن، ممکن است نتیجه این فرهنگ سازی ها در سنوات آینده مشاهده شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی خاطرنشان کرد: به دنبال این پیشنهاد در چند روز اخیر خانواده ها و هنرمندان و ... دغدغه مندی زیادی داشتند که امیدواریم به زودی این دغدغه رفع شود. باید تلاش کرد با رفع کاستی ها و تقویت کانون، برای کودکان و نوجوانان کشور گام های مثبتی برداشته شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید