جاماندگان یارانه | وضعیت جدید جاماندگان یارانه

خبر خوش برای جاماندگان یارانه شهریور ماه | واریزی علی الحساب یارانه جاماندگان بعد از تعطیلات

بخشی از جاماندگان یارانه این ماه به جمع یارانه بگیران اضافه شدند.

خبر خوش برای جاماندگان یارانه شهریور ماه | واریزی علی الحساب یارانه جاماندگان بعد از تعطیلات
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

جزئیات یارانه نقدی اعلام خواهد شد. یارانه معیشتی به همه ایرانی ها برای تامین کالاهای اساسی خود تعلق می گیرید. یارانه نقدی در سال جدید افزایش می یابد. یارانه نقدی بیش از بیست میلیون نفر فروردین ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند. کالابرگ جایگزین یارانه نقدی خواهد شد. بخشی از جاماندگان یارانه این ماه به جمع یارانه بگیران اضافه شدند.

۷۰ هزار سرپرست خانواری که قبلا درخواست بازبینی داشتند این ماه به جمع یارانه بگیران افزوده شدند.

سیده طیبه حسینی، سخنگوی هدفمندی یارانه ها در این خصوص اظهار کرد: سامانه رفاه وزارت رفاه کماکان پذیرای درخواست بازبینی افراد است و افرادی که ماه گذشته درخواست بازبینی آنها ثبت شده و دهک یک تا ۹ شناخته شده باشند، این ماه همراه سایر افراد، یارانه خود را دریافت کردند.

حسینی گفت: ۷۰ هزار سرپرست خانواری که قبلا درخواست بازبینی داشتند این ماه به جمع یارانه بگیران افزوده شدند. اگر دهک یک تا ۳ باشند، رقم یارانه دریافتی آنها ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد و اگر دهک ۴ تا ۹ باشند رقم ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر عضو خانوار به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رقمی که مسدود بوده و مبلغی که باید به ازای این چند ماه دریافت می کرده اند، در ماه آتی به حساب آنها واریز می‌شود.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها، از واریز نقدی یارانه شهریور ماه به همراه یارانه‌های معوق و البته پرداخت برای مشمولان جدید خبر داد؛ این واریز ساعت ۲۴ امروز انجام خواهد شد.

یارانه‌های نقدی که در واقع چهارمین مرحله از یارانه‌های جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی است از ساعت ۲۴ امروز همزمان با ۲۰ شهریور ماه به حساب سرپرستان خانواد واریز و قابل برداشت خواهد شد.

با توجه به دهک‌بندی صورت گرفته به ازای هر فردی که خانوار او بین دهک اول تا سوم قرار دارد مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای کسانی که بین دهک چهارم تا نهم قرار دارند ۳۰۰  هزار تومان واریز انجام خواهد شد. برای افرادی که اعتراض ثبت کردند یارانه مرداد واریز می‌شود.

 خانوارهایی که یارانه‌ آنها از اردیبهشت ماه یعنی از شروع واریز یارانه‌های جدید قطع شده بود و درخواست بازبینی را در سامانه http://hemayat.mcls.gov.ir/ ثبت کرده بودند اگر در بررسی صورت گرفته بین دهک اول تا نهم قرار گرفته باشند  یارانه مردادماه را به تناسب دهکی که در آن قرار دارند، دریافت خواهند کرد.

گفتنی است که پیش از این همراه با یارانه تیرماه نیز افرادی که نسبت به قطع یارانه خود اعتراض و درخواست بازبینی کرده بودند در صورتی که بین دهک اول تا نهم قرار داشتند، یارانه تیرماه را دریافت کردند.

گروه دیگر کسانی هستند که پیش از این به هر دلیلی یارانه دریافت نمی‌کردند و از اواخر اردیبهشت ماه که ثبت نام از جاماندگان یارانه از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها شروع شد، در سامانه  https://my.gov.ir ثبت نام کرده‌اند. بر این اساس بعد از بررسی‌های صورت گرفته برای خانوارهایی که بین دهک اول تا نهم قرار گرفتند یارانه تیرماه واریز شد .

همچنین افرادی که بعد از آن و تا ابتدای مرداد ماه ثبت نام کرده بودند مورد بررسی قرار گرفته و یارانه مرداد نیز برای آنها واریز خواهد شد .  

اما موضوع مورد توجه مربوط به پرداخت معوقات یارانه است؛ یعنی کسانی که اعتراض کرده و یا ثبت نام جدید داشته‌اند و از تیرماه مشمول یارانه نقدی شده باشند با توجه به بررسی صورت گرفته ، همراه با مرداد ماه ، یارانه معوق اردیبهشت و خرداد یعنی دوماه اول شروع یارانه جدید را دریافت خواهند کرد.

متقاضیان همچنان می‌توانند اعتراض و یا درخواست ثبت‌نام خود را اعلام کنند

 با این حال متقاضیان بازبینی دهک‌بندی و افرادی که یارانه آنها از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قطع شده است، همچنان می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده و یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند.

ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز همچنان ادامه دارد. این افراد می‌توانند با مراجعه به https://my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند.

جهت ثبت‌نام در این سامانه، در اختیار داشتن شماره تلفن همراه به‌ نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی،تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه، ضروری است. تمامی اشخاص می‌توانند جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت یارانه خانوار، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* (ستاره ۴ ستاره ۴۳۸۵۷ ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌نام خود شماره‌گیری کنند.

در مورد زمان واریز یارانه مرحله ۱۳۸ (شهریورماه 1401) نیز دولت هنوز جزئیاتی را منتشر نکرده است. اما بررسی ما نشان می‌دهد که معمولا دولت بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند. در این مرحله نیز احتمالا طی هفته آینده یارانه بگیران باید منتظر دریافت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی باشند.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز ادعا می‌کنند که در این مرحله نیز یارانه دو ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اما دولت هنوز در این رابطه اظهار نظری نکرده و بعید هم به نظر می‌آید که در شرایط اقتصادی عجیب دولت دست به واریز دو مرحله‌ای بزند.

طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» از بیستم اردیبهشت ماه جاری از سوی دولت کلید خورد. با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، یارانه جدید برای ۷۲ میلیون نفر (۲۳ میلیون خانوار) واریز شد که برای سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های بین چهار تا ۹ نیز ۳۰۰ هزار تومان بود

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت تعیین وضعیت اقتصادی خانوار و دهک‌بندی آنها را برعهده داشت از زمان آغاز اجرای طرح، سامانه‌ای را برای ثبت اعتراض مردم نسبت به دهک بندی اعلام و سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز امکانی را برای ثبت نام افراد جامانده فراهم کرد. البته هنوز نتایج بررسی اعتراضات از سوی وزارت رفاه اعلام نشده است.

افرادی که به دلیل تراکنش‌های بالا یارانه آنها قطع شده است می‌توانند نسبت به تفکیک حساب شخصی و تجاری خود اقدام کنند. در این صورت در آینده سابقه اطلاعات گردش حساب آنها در نظر گرفته نمی‌شود.

 دولت سیزدهم در اردیبهشت ماه تصمیم به حذف یارانه گرفت. در همان زمان هم شرایط ثبت اعتراض به دهک‌بندی‌ها و درخواست بررسی‌ مجدد را فراهم کرد. با وجود گذشت بیش از سه ماه از آن زمان همچنان افراد جامانده و متقاضیان بررسی‌ مجدد دهک‌بندی انتقادهایی دارند.

در سامانه جدید «حمایت» به نشانی hemayat.mcls.gov.ir امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده است و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند، می‌توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و به صورت تفکیک شده ثبت کنند.

با این حال روند ثبت اعتراض به دهک‌بندی و شناسایی خانوار مشمول، همچنان ادامه دارد و متقاضیان بازبینی دهک‌بندی و افرادی که یارانه آنها از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قطع شده است، همچنان می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

همچنین ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز از طریق سایت https://my.gov.ir امکان پذیر است.

تکلیف جاماندگان و ثبت‌نامی‌های جدید یارانه نقدی

سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تکلیف جاماندگان و ثبت‌نامی‌های جدید یارانه گفت: برخی افراد جامانده به دلایل مختلف هنوز امکان ثبت‌نام پیدا نکرده‌اند. ثبت‌نام افراد جامانده و انصرافی‌های قبل، توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و از طریق درگاه my.gov.ir صورت می‌پذیرد.

پس از ثبت‌نام، اطلاعات خانوارهای ثبت‌نامی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای پایگاه رفاه ایرانیان ارسال شده و در اولین دور بعدی واریز یارانه، مورد وسع سنجی فوری قرار گرفته و در صورت حضور در دهک‌های ۱ تا ۹، سرپرستان خانوارهای مشمول برای واریز یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها معرفی می‌شوند.

زری‌باف درباره خانوارهایی که اخیرا مشمول شده و معوقات خود را دریافت نکرده‌اند و همچنین درباره تکلیف رفع مسدودی یارانه‌ها گفت: تمامی امور اجرایی مربوط به واریز یارانه‌ها، از جمله پرداخت معوقات مشمولان، تعیین تکلیف مبالغ مسدودی در حساب سرپرست خانوار، رفع مشکل واریز مبالغ کمتر از تعداد اعضا خانوار و … توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها صورت می‌پذیرد.

وی درباره نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی اولیه خانوار اظهار کرد: همان‌طور که پیش‌تر بیان شد متولی اطلاعات ورودی، دستگاه‌های اجرایی مولد آن هستند. به عنوان مثال اگر کسی خودرویی را قولنامه‌ای فروخته یا فک پلاک نکرده است باید با مراجعه به مراکز فک پلاک مسئله را حل کند.

اطلاعات ساختار خانوار که یکی از پایه‌ای‌ترین اطلاعات وسع سنجی است در صورت نیاز به اصلاح (مواردی از قبیل ازدواج فرزندان، اشتغال فرزندان مجرد، فوت و موالید و حضانت و طلاق و امثالهم) طبق بخشنامه ستاد تنظیم بازار فعلا توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اصلاح می‌شود که از طریق پلیس به علاوه ۱۰ یا سامانه‌های اعلامی این سازمان صورت می‌پذیرد.

سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در هر صورت وزارت رفاه در سامانه جدید حمایت (اعتراض یارانه) hemayat.mcls.gov.ir امکانی را فراهم می‌کند تا سرپرستان خانوار بتوانند با مراجعه به آن برخی آیتم‌های دخیل در وسع سنجی خود را مشاهده کنند و در صورت اعتراض راهنمایی لازم برای اصلاح آن اطلاعات را دریافت کنند.

در مورد افرادی که اصطلاحا کارپرداز هستند و تصور می‌کنند گردش حساب بالا ایشان موجب حذف یارانه‌شان شده است این امکان فراهم شده است که در صورت تفکیک حساب شخصی و تجاری، در وسع سنجی‌های آتی سابقه اطلاعات گردش حساب آن‌ها در نظر گرفته نشود.

زری‌باف افزود: مضاف بر اینکه برخلاف تصور عموم، گردش حساب (مجموع واریز و برداشت بانکی) از آیتم‌های کم اثر در ساز و کار وسع سنجی است.

به گفته وی پس از ثبت اعتراض و اقدام برای اصلاح اطلاعات ثبتی خانوار و همچنین ارجاع اطلاعات اصلاح شده از دستگاه‌های متولی به پایگاه رفاه ایرانیان، از اطلاعات جدید در وسع سنجی‌های آتی که در بازه‌های زمانی سه یا شش ماهه صورت می‌پذیرد بهره برده خواهد شد.

بر اساس اخرین اخبار، شهریور ماه امسال نیز پرداخت یارانه به صورت نقدی است و به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ما گزارشی در حال حاضر نداریم که بخواهند یارانه‌های آنها را به جهت اینکه در دهک ۱۰ قرار گرفته‌اند، قطع کرده باشند.

به نقل از فردای‌اقتصاد، علی‌محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص وضعیت اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، بیان کرد: این قانون سه سال پیش مصوب شد و قانون جامعی است که دستگاه‌های متنوعی را مکلف کرده که به این ۳۴ ماده و ۲۹ تبصره توجه و از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کنند و هر ساله باید گزارش خود از میزان اجرای قانون را به عنوان دستگاه ذی‌نفع، به دبیرخانه و دبیرخانه به صحن علنی مجلس ارائه کند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه دستگاه‌ها چندان در جریان مشکلات و محدودیت‌ها و شرح وظایف قانونی خود نیستند، این روشنگری و مطالبه‌گری حدود ۱۰ ماه است که در دولت سیزدهم شروع شده و نامه‌ای به رئیس جمهوری نوشته شد و دستگاه‌ها مکلف شدند که تمام قد نسبت به اجرای مفاد قانون دقت کنند و گزارش آن را به بهزیستی ارائه دهند. برخی از دستگاه‌ها تلاش کردند و برخی هنوز به معنای واقعی کلمه جریان معلولیت و وظایف خود را درک نکرده‌اند.

قادری در خصوص مناسب‌سازی معابر افزود: موضوع مناسب‌سازی امری بدیهی است. موضوعات مناسب‌سازی صرفا به عوامل عمرانی و اینکه در یک معبری شیب رعایت شود، نیست. باید بدانیم که پلتفرم‌هایی که معلولان، ناشنوایان و نابینایان می‌خواهند به آن سامانه دسترسی داشته باشند، مناسب‌سازی شود. این دبیرخانه در سازمان بهزیستی وجود دارد و کار و تلاش و پیگیری می‌کند. مسئولیت این کمیته با وزیر کشور است و این جلسه هر دو ماه یکبار در سازمان بهزیستی برگزار می‌شود. استاندارهای سراسر کشور نیز در حال پیگیری هستند و پایان سال آخرین وضعیت موضوع مناسب سازی را به مردم ارائه خواهیم داد.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه ما باید بستر جامعه را برای حضور موثر افراد آماده کنیم، اظهار کرد: هرچقدر این تسهیل‌گری خوب اتفاق بیفتد و سامانه‌ای در همه کلان شهرهای کشور باشد و ترمینال‌ها وسایط مناسب‌سازی شده را از وسایل عمومی شهری مثل اتوبوس‌ها و ون‌ها در اختیار معلولان (چه برای حمل و نقل برون شهری و چه درون شهری) باید قرار دهند؛ اما این توسط شهرداریهایی که متکفل امور حمل و نقل شهر خود هستند خوب مشاهده نمی‌شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید